Lumet täytyy kolata. Mies ei jaksanut.
Mies lähti aamulla autolla kevyeen toimistoduuniinsa. Itse tarvoin auraamattomia kevyenliikenteenväyliä, kun vein esikoisen esikouluun. Vauvan päiväunien aikaan täytyy mennä kolaamaan piha ja sitten taas tarpoa hakemaan esikoululainen kotiin, sillä miehellä menee töissä yleensä ainakin klo 18 asti.
En käy ruokakaupassa ennenkuin reitit on aurattu, sillä koen raskaaksi kuljettaa lisäksi ostoksia lumihangessa. Vauva ei pysy pulkassakaan, joten vaunut tai kantovaljaat täytyy olla, mutta valitsin aamulla vaunut, kun alkaa olla aika painava kannettava. Nyt maistuu ruoka. Olen saanut hyvin liikuntaa.
Onneksi on kattava kotivara. Huomenna on neuvola ja täytyy varata varmasti tunti matkaan, jos on tiet ummessa. Miksi autoilijoita suositaan meidän muiden kustannuksella?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Lunta sataa koko ajan lisää. Kohta pääsen tekemään lumityöt.
Autotalli-halkovajan katoltakin pitäisi lumet tiputtaa. Mies sanoo olevansa liian painava siihen, joten koska en ole tällä hetkellä raskaana, niin varmaan minun on kiivettävä katolle. Teen sen ehkä viikoloppuna, kun muilta lumihommilta on aikaa ja mies kotona katsomassa lapsia.
ap
No et todellakaan tee 😮
Olen lapseton, mutta jopa minä tajuan, että tuossa on muutenkin ainekset keskenmenoon 😳
Vierailija kirjoitti:
Miksi kevyenliikenteen väylillä ei jätetä osaa väylää auraamatta? Esim juurikin pulkkaa varten. Ja se aurattu osa on ihan pirun liukas ja on paljon turvallisempaa tarpoa hangessa.
Ps hanki vauvalle rintareppu
Omassa lapsuudessa jätettiin toinen puoli kevyenliikenteen väylistä hiekoittamatta juurikin pulkkia ja potkukelkkoja varten.
Ja aloittajalle miksi pitää koko piha kolata ? Kulku-ura riittää. Ja elämä on valintoja täynnä, itse olet valinnut tuon tien jota myös uhriutumiseksi kutsutaan, sillä ei saa ymmärrystä, ei empatiaa ei teetä ja sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Rintareppu on, mutta se on raskasta, kun samalla kahlaa hangessa.
ap
Tiedätkö jos sataa lunta niin kaikki kahlaa hangessa siihen asti että aura-auto käy, se on elämää.
Ainakin meillä päin sekä miehet, että naiset tajuaa, että raskaana oleva ei saisi painavampia töitä tehdä.
Missä maailmassa täällä oikein eletään? 😮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tehnyt kaikki lumityöt ok-talomme pihalla jo iät ja ajat sekä hoidellut kesäisin nurmikon. Töitä on ollut myös polttopuiden kanssa. Mies ei juuri sisältä liiku, ei kyllä tee sisätöitäkään. Hänellä on erinäisiä sairauksiakin, joten ymmärrän sikäli. Toki pieni liikunta tekisi hänellekin hyvää. Itse sairastan myös, mutta olen katsonut, että liikunta pitää edes sellaisessa kunnossa, ettei jää sängyn pohjalle.
Eläkkeellä olemme molemmat.
Meillä käydään tällä hetkellä vääntöä siitä muutetaanko omakotitaloon. Asutaan nyt rivarissa ja nyt jo näkee, että tuo tulisi olemaan mun tulevaisuus. En halua sanoa miehelle rumasti, mutta voi jestas miten voi ihmisellä olla korkealentoiset suunnitelmat vaikka edes tässä ei tee mitään. Ei siinä mä ihan mielelläni siivoan ja pyykkään, mutta en mä jaksa enkä halua mitää
Sun mies näkee mielikuvissaan autotallin jossa on jääkaappi, näkee myös kaikki hienot vekottimet robottiruoho leikkurin, lumilingon jne. No me asutaan kerrostalossa ja minä ostin robotti-imurin siivoaa lattiat joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kevyenliikenteen väylillä ei jätetä osaa väylää auraamatta? Esim juurikin pulkkaa varten. Ja se aurattu osa on ihan pirun liukas ja on paljon turvallisempaa tarpoa hangessa.
Omassa lapsuudessa jätettiin toinen puoli kevyenliikenteen väylistä hiekoittamatta juurikin pulkkia ja potkukelkkoja varten.
Ja aloittajalle miksi pitää koko piha kolata ? Kulku-ura riittää. Ja elämä on valintoja täynnä, itse olet valinnut tuon tien jota myös uhriutumiseksi kutsutaan, sillä ei saa ymmärrystä, ei empatiaa ei teetä ja sympatiaa.
Koko piha täytyy kolata, jotta myöhemmin talvella mahdollisesti satavat lumet mahtuisivat hyvin. Autolle täytyy olla tilaa kääntää ja jos tulee vieraita, niin heidän autoillekin täytyy olla tarpeeksi tilaa. Niin ja halkovarastolle ja pihasaunaan täytyy olla reitit, ovet saada auki jne. Seinän vierille ei lumia voi kasata sulamisvesien vuoksi, joten katoilta tiputettavat täytyy kolata kauemmaksi. Kyllä minä otan huomioon myös näkyvyyden, että lapsilla on turvallisempaa pihassa, että ei auto tule sitten yllättäin korkean lumikasan takaa pihaan tai lapsi tielle.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko piha täytyy kolata, jotta myöhemmin talvella mahdollisesti satavat lumet mahtuisivat hyvin. Autolle täytyy olla tilaa kääntää ja jos tulee vieraita, niin heidän autoillekin täytyy olla tarpeeksi tilaa. Niin ja halkovarastolle
Kerro mitä kotitöitä mies tekee? Hoitaako hän lapsia ja tekee ruokaa, siivoaa ja tiskaa sillä aikaa, kun sinä kolaat tuota isoa pihaa?
Me asutaan kerrostalossa. Pyörätie lähtee ihan tuosta vierestä jaa se aurataan aina aamuisin jos on lunta tullut. Rattailla pääsee siis kulkemaan lapsen kanssa helposti. Bussipysäkki on 40 metrin päässä tästä kerrostalosta joten pääsee bussilla keskustaan todella helposti ja bussipysäkki on myös prisman pihalla joten pääsen lapsen kanssa kauppaan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa Ouluun, täällä priorisoidaan kevyen liikenteen väylien auraus autoteiden edelle.
Pitää olla huonoja autoja, jos niillä ei pääse muutaman sentin lumessa ajelemaan. Lumessa kun ei tarvitse ajella kaasu pohjassa edes Oulussa.
Nii, siksipä niitä autoteitä ei ihan heti olla auraamassa vaan helpotetaan pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden matkaa ensisijaisesti.
Itse oot miehesi valinnut ja aloit tekee hänelle lapsen tai lapsia.Älä kitise.
Mistä nämä muutamat kirjoittajat on saaneet päähänsä, että ap on raskaana?
Ei kai, perheessähän on vauva. Ei hän mielestäni kirjoittanut mitään uudesta raskaudesta.
Joillekin kaikki käy helposti, sanotaan, että eihän siihen pihaan tarvita kuin pieni polku, josta pääsee päätielle, jonka taas aura hoitaa.
Kyllä meillä pitää kolata iso piha ja minä (vaimo) sen teen aina. Pihaan ja pihasta pitää päästä autolla. Aura-auto tukkii joka sateen jälkeen pihaliittymän, joten sekin on avattava. Tie pitää kolata autotalliin, puuliiterille ja ulkosaunalle. Ulkoroskis pitää kaivaa lumen seasta ja huolehtia, että se on helposti tyhjättävissä roska-auton tullessa.
Nyt on ongelma meilläkin, ettei lumet sovi enää mihinkään. Kinokset pihassa on niin korkeita, ettei niiden huipulle enää jaksa nostaa lunta.
Kyllä se tällaisella vanhalla ms-tautia sairastavalla ottaa välillä koville. Puren hammasta yhteen ja jatkan hommia. Hienohelmat ei näissä hommissa pärjää, eikä ruikuttavat miehet.
Oletko itse kantanut syvässä lumessa kahlaten vauvaa ja samalla painavia kauppakasseja? Ruoka nimittäin painaa paljon. Vauvan kanssa täytyy koko ajan varoa, ettei kaadu ja ettei vauva satuta itseään.