Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei mikä homma tää sauna juttu on Suomessa?

Vierailija
18.01.2024 |

Koko ajan tulee Facebookissa, instagramissa ja ympäri nettiä fiidejä ja juttuja suomalaisilta ja ulkomaalaisilta jotka asuu Suomessa,  postauksia saunakulttuurista ja sen tärkeydestä. Sauna sitä ja sauna tätä. Oikeestiko suomalaiset saunoo melkeinpä joka päivä? Onko sauna teille oikeesti ihan välttämätön asia? Ihan vilpittömästi ja aidosti kysyn

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kenen keksintö alunperin ja saako sitä edes selville mitenkään luotettavasti. Mutta uskoisin saunan olleen suomalaisille tärkeä käytännöllisyytensä vuoksi. Suomi on ollut ennen muinoin aika karu ja köyhä maa. On ollut kylmää ja sauna on ollut lähes joka taloudessa. Eihän sillä nykyään ole sellaista merkitystä, eikä sitä ihmiset kaipaa sillä tavalla. 

Itse tykkään saunan meditatiivisesta vaikutuksesta. Käyn 2-5 kertaa viikossa saunassa. Enkä voisi asua kodissa missä saunomiseen ei olisi mahdollisuutta. Ainakin taloyhtiön sauna pitää olla. Rakastan saunomista <3 Mutta ymmärrän kyllä, ettei se kaikille ole merkityksellinen. Anopin sauna on varastona ollut viimeiset 20 vuotta.

Onhan se ollut talviaikaan melkein ainoa mahdollisuus peseytyä kunnolla. 

Vierailija
42/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin neljä kuukautta asunnossa, jossa ei ollut saunaa. Oli pakko päästä pois sieltä, koska olen aina tykännyt saunoa vähintään kaksi kertaa viikossa. Eli kyllä on tärkeä! Ja tärkeää myös nyt omassa talossa se, että lämpeää nimenomaan puilla eikä sähköllä. Ja toki pitää olla myös pihasauna, että voi saunoa myös kesällä. Ei tarvitse sitten talossa sisällä korventua kuumuunteen yöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää ja varsinkin nyt talvella. Rentouttaa ja nukahdan helposti saunomisen jälkeen. Asunnoissa on liian viileää kun lämmityksestä säästetään.

Noin kolme kertaa viikossa saunotaan.

Vierailija
44/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin saunomisen yli vuosikymmen sitten, koska mikään mistä tulee niin paha olo, kuin minulle ylikuumenemisen vuoksi tulee alimmalla lauteella löylyssä jo muutamassa minuutissa - repivä päänsärky ja yrjötys - ei voi olla terveellistä. Viimeinen yritys oli juurikin tuollainen kuin kuvasin - alle 5 min alimmalla lauteella ja muut ystävällisesti olivat heittämättä löylyä sen aikaa, koska halusin vain lämpöä runsaasta treenaamisesta kipeytyneille lihaksille, treeniporukan saunasta kun oli kyse. Lihakset kyllä tykkäsivät, mutta paha olo tuli silti jo noin  lievästä löylystä.

Toisaalta 10 astetta onkin minulle t-paitakeli. =)

Vierailija
45/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunominen on ihanaa!

2-7 kertaa viikossa käydään, vähän vuodenajasta riippuen. Kesällä ihan joka päivä puulämmitteisessä pihasaunassa, talvikaudella 2-3 kertaa viikossa sähkösaunassa sisällä. 

Monesti viikonloppuisin käydään aamusaunassa ja se on aika mukavaa, kun melkein unessa menee saunaan, niin tulee täysin virkistyneenä sieltä aloittamaan päivän 🤩

Mä nukahdan aina saunan jälkeen eli saunon aina illalla

Vierailija
46/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään, talvikaudella saunon n. 2 kertaa viikossa.

Kesällä harvemmin, varsinkin jos on kuumia päiviä. 

Voiskin kohta laittaa aamusaunan. 🤩

(Oon saikulla, niin en mene tänään töihin.)

Aamusauna! 😅 Enpä itseasiassa tiedä ketään joka olis aamusaunassa käynyt, aika hauska 🤭😅

Ap

Mä käyn aika usein. Viikonloppuisin kun on aikaa, varsinkin näin talvella, sauna päälle, koiran kanssa pitkälle aamulenkille ja sit päälle saunaan. 

eri

Vierailija
47/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mistäs se " pitäisi viedä saunan taakse" sanonta on lähtöisin?

Savusauna on ollut hieman kauempana asuintalosta tulipaloherkkyyden vuoksi. Siellä on ollut myös saatavilla kuumaa vettä. Teurastus ja lihojen käsittely on ollut siisteintä hoidella siellä katseiden ulottumattomissa.

Vierailija
48/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monelle sauna on tärkeä. Mm. meidän perhe saunoo 2 kertaa viikossa.

Sauna rentouttaa ja hikoilu puhdistaa ihon perusteellisemmin kuin pelkkä suihku.

Onhan sauna tunnettu hyvin laajalti, se vain painui historian hämärään muualla paitsi  Suomessa, Lähi-Idässä ja Venäjällä.

Keskiajalle tultaessa saunominen oli yleistä koko Euroopassa ja yleisiä saunoja oli. Katolinen kirkko kielsi toiminnan siellä kuvitteellisesti tapahtuvan riettaudenja synnin  vuoksi.

Vierailija
49/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin syksystä kevääseen  kylvemme saunassa joka ilta. Kesällä jää helpommin päiviä väliin ettei sauna lämpenee. Löytyy sekä varsinainen sauna että pihasauna.

Vierailija
50/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasapaksujen tylsäpökkelöiden täytyy repiä identiteettiinsä erikoisuudenhäivää jostakin, ja siksi peseytyminenkin yrittää olla joku kansallissankaruuden muoto vähintään.

Vierailija
51/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna on tärkeä virkistäytymis ja rentoutumispaikka suomalaisille. Mikäpä on mukavampaa kuin ensin palella koko päivä ja sitten päästä kuumaan saunaan lämmittelemään

Vierailija
52/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasapaksujen tylsäpökkelöiden täytyy repiä identiteettiinsä erikoisuudenhäivää jostakin, ja siksi peseytyminenkin yrittää olla joku kansallissankaruuden muoto vähintään.

Harvemmalle se sauna pelkkä peseytymistila on. Nykyisin yleensä se suihkutila ei ole siellä löylyhuoneessa muuta kuin vanhoissa saunoissa.

Vierailija
53/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

somen ongelma on se, että jos katsot joskus yhden saunomiskuvan tai videon, niin se alkaa syöttää sinulle jatkuvasti lisää samanlaisia ja siitä tulee helposti sellainen olo, että juuri tämä yksi asia nousee kaiken muun yli tällä hetkellä, vaikka kyse on vain siitä, minkälaista feediä sinä näet. 

Vierailija
54/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tärkeää. Viimeksi olen saunonut 7 vuotta sitten. Taloyhtiössä on sauna, saunallista asuntoa en halua koska en tee sillä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi