Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei mikä homma tää sauna juttu on Suomessa?

Vierailija
18.01.2024 |

Koko ajan tulee Facebookissa, instagramissa ja ympäri nettiä fiidejä ja juttuja suomalaisilta ja ulkomaalaisilta jotka asuu Suomessa,  postauksia saunakulttuurista ja sen tärkeydestä. Sauna sitä ja sauna tätä. Oikeestiko suomalaiset saunoo melkeinpä joka päivä? Onko sauna teille oikeesti ihan välttämätön asia? Ihan vilpittömästi ja aidosti kysyn

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun soivat kiukaan mustat urut, unhoittuvat arjen surut.

Vierailija
2/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle supisuomalaisena sauna ei ole mikään välttämättömyys. Voisin asua ilman omaa saunaa. Nautin saunasta kyllä mutta en erityisemmin kaipaa

Vierailija
4/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt saunassa yli 10 vuoteen.

Vierailija
5/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2008-2009 olen asunut asunnossa jossa EI ollut saunaa. Onneksi sitä kesti vain reilun vuoden verran, ja tuskin moista kämppää on tarkoitettukaan pitempiaikaiseen asumiseen.

Vierailija
6/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään, talvikaudella saunon n. 2 kertaa viikossa.

Kesällä harvemmin, varsinkin jos on kuumia päiviä. 

Voiskin kohta laittaa aamusaunan. 🤩

(Oon saikulla, niin en mene tänään töihin.)

Vierailija
7/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saunon niin usein kun mahdollista. Pakkohan se on lämmitellä ja rentoutua kun elämä täällä on niin kylmää ja kovaa.

Vierailija
8/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän kuin tämä vauvapalsta.  Osa tykkää lorvia täällä joka päivä, osa silloin tällöin ja joitakin ei kiinnosta lainkaan. 

Vierailija
9/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja unohdin mainita, että eikös sauna alunperin ollu turkkilainen keksintö? Korjatkaa jos oon väärässä (vähän sama kuin astiankuivauskaappi amerikkalainen keksintö)

Ap

Vierailija
10/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pitänyt saunomisesta ja saunoin viimeksi ehkä 20 vuotta sitten. 

Vierailija
11/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkään, talvikaudella saunon n. 2 kertaa viikossa.

Kesällä harvemmin, varsinkin jos on kuumia päiviä. 

Voiskin kohta laittaa aamusaunan. 🤩

(Oon saikulla, niin en mene tänään töihin.)

Aamusauna! 😅 Enpä itseasiassa tiedä ketään joka olis aamusaunassa käynyt, aika hauska 🤭😅

Ap

Vierailija
12/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tärkeä. Käyn ehkä 3-4 krt vuodessa saunassa. Sauna sellaisena kuin me sen tunnemme ei ole sama asia kuin turkkilainen sauna. Tämä meidän versio on enemmän Vienan-Karjalan alueelta. Mutta erilaisia hoyryhuoneita on kaikissa kulttuureissa, Amerikan alkuperäiskansoillakin on oma versionsa.

Vierailija
13/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja unohdin mainita, että eikös sauna alunperin ollu turkkilainen keksintö? Korjatkaa jos oon väärässä (vähän sama kuin astiankuivauskaappi amerikkalainen keksintö)

Ap

En osaa sanoa kuka on keksinyt mitäkin. Tuskin sillä hirveästi on merkitystä kuka minkäkin asian on ensimmäisenä keksinyt, jos se on yleisesti ja pitkään ollut käytössä ihan muualla. Vai eikö ruokakulttuurista voi puhua euroopan alueella kun afrikkalaisessa alkukodissa on joku ehtinyt jo syömään ennen kuin euroopan alueita on edes asutettu?

Vierailija
14/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamusauna ja uinti on hyvä. Lähtee päivä hyvin käyntiin. Vuorotyötä tekevänä tulee tuota tehtyä. Saunon ja uin/vesijuoksen 5-7 krt/vko. Tuohon päälle kylmäallasta niin velatkin muuttuu saataviksi.

Vierailija
15/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En osaa sanoa kuka on keksinyt mitäkin. Tuskin sillä hirveästi on merkitystä kuka minkäkin asian on ensimmäisenä keksinyt, jos se on yleisesti ja pitkään ollut käytössä ihan muualla. Vai eikö ruokakulttuurista voi puhua euroopan alueella kun afrikkalaisessa alkukodissa on joku ehtinyt jo syömään ennen kuin euroopan alueita on edes asutettu?

Juu, toki. Se mitä ehkä hain oli, että luulin pitkän aikaa että sauna on nimenomaan "alkujen alusta" suomalainen keksintö kunnes luin jonkun artikkelin. Siitä kuitenkin on sen verran pitkä aika etten muista mistä ajoista puhutaan. Mutta esimerkiksi astiankuivauskaappii on vain reilu satavuotta vanha keksintö ja se tosiaan alunperin keksittiin jenkeissä, mutta siellä siitä ei tullut "hittiä" ja sen jälkeen siitä ollaan puhuttu suomalaisena keksintönä 

Ap

Vierailija
16/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sauno välttämättä edes joka kuukausi. Mutta sauna minulla on ja siellä on kiva joskus käydä.

Vierailija
17/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelle mökkeily ja sauna on erottamaton parivaljakko.

Vierailija
18/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juu, toki. Se mitä ehkä hain oli, että luulin pitkän aikaa että sauna on nimenomaan "alkujen alusta" suomalainen keksintö kunnes luin jonkun artikkelin. Siitä kuitenkin on sen verran pitkä aika etten muista mistä ajoista puhutaan. Mutta esimerkiksi astiankuivauskaappii on vain reilu

Turkkilainen sauna on yhtä lähellä suomalaisigrilaista saunaa kuin astiankuivauskaappi astianpesukonetta. Samaan asiaan liittyy mutta siihen se sitten jääkin.

Vierailija
19/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-4 kertaa viikossa tulee käytyä. Ihanaa kun on oma sauna! Yövuorojen jälkeen heti aamusta saunominen on parasta! 

Vierailija
20/54 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Inkkarit oppi saunan turkkilaisilta..? Sauna on keksitty vuosituhansien saatossa pitkin poikin maailmaa uudelleen ja uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi