Kotiäidit tekeekö teidän miehet kotitöitä?
Odotatko sitä edes mieheltä vai onko teillä sellainen jako, että sinä hoidat kodin ja mies tuo rahat?
Tässä painiskelen tämän asian kanssa, kun olen osa-aikainen kotiäiti ja teen meillä kaikki kotityöt ja välillä jurppii ja pahasti. Varsinkin, kun mies on meillä se sekoittavin yksilö.
Kommentit (4)
Ei paljon, mutta tarpeeksi. Käyn itsekin parina iltana viikossa töissä, eli en ole ihan 100% kotiäiti. Mies tyhjentelee/täyttelee tiskikonetta, laittaa välillä pyykkiä kuivumaan, kokkaa ja hakee puut saunanlämmitykseen. Se riittää toistaiseksi, kohta meille tulee taas vauva ja tarvitsen varmasti enemmän apua kotona, ainakin aluksi.
Eli mies käy töissä ja tuo rahat, minä hoidan lapset ja kodin.
Pyydettäessä mies on luvannut auttaa.
Siltikin, usein mies ei kuitenkaan tee ees pyydettäessä, luistaa tämmöisillä verukkeilla ettei muka kuullut, tai kakkosena, en ole edes pyytänyt. Vihjeistä ei ymmärrä mitään. Häntä pitää pyytää suoraan: laittaisitko astiat koneeseen. Laittaisitko pyykit narulle kuivamaan. Ja tärkeää on se konditionaalimuoto, jos käsken liian suoraan " laita" pyykit narulle, niinn hän saattaa sanoa että ei hän ole tossun alla, laita itse. Tai jotain että vähän kohteliaammin vois pyytää... Sitten taas jos pyytää " laittaisitko" niin vastaus on " joo kohta" ja se " kohta" vaihtelee 2h - 2kk.. tai ei ollenkaan... Eli aivan sama pyydänkö apua vai en. Ja jos pyydän että " Heti" niin ehkä joskus hyvällä päällä jos häntä huvittaa, tekeekin sen, mutta just tasan niin välttävästi kuin ikinä mahdollista. Ja liian epämääräisiä käskyjä ei saa antaa, kuten " siivoaisitko keittiön?" Tai " laittaisitko pyykit koneeseen?" . Niistä hän ei selviydy, keittiön siivous käsittää hänen mielestään yhden koneellisen astioita ja käsitiskit jätetään roikkumaan, pöytä pyyhitään omalta paikalta mutta ei tasoja ja helloja. Ketsuppikin ja ruokakattilat yleensä jää pöytään lojumaan siihen mihin ne oli asetettu... Pyykit taas on liika vaikeita hänen mielestä laittaa jos ei ne ole jo koneeseen valmiiksi laitettu, ja koneessa on liika monta nappulaa. Mies on insinööri.
Semmoinen renttu mulla miehenä. Työt sentään hoitaa hyvin ja tuo rahaa, eikä juo, ravaa baareissa eikä polta eikä harrasta mitään kummempaa urheilua. :)
Usein kun näkee että esim. astiat ovat jääneet ruokailun jälkeen pöydälle, niin osaa kyllä siivota nekin vaikkei olekaan sen omia.
Pyydettäessä tekee mitä vain.
Olen itse kotiäiti, joten onhan mulla aikaa tehdäkin kotitöitä, joten en ota mieheni tekemättömyydestä kovastikaan stressiä... Mutta sitten kun palaan töihin niin toivon kyllä hänenkin osallistuvan enemmän.