Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etävanhempi kiusaa lapsia

Vierailija
17.01.2024 |

Anteeksi kamalasti pitkä teksti, mutta tätä ei helpolla selitä. Mitä tekisitte, jos saisitte tietää että ex-puolisonne kiusaa teidän yhteisiä lapsia? Haukkuu syyttä, nöyryyttää, kohtelee eriarvoisesti yms. En enää oikein tiedä miten päin olla, kun kuulen lapsiltani toisen vanhemman luona tapahtuneita asioita. Ei ne välttämättä maata kaatavia ole, mutta silti. Esim.viime viikonloppuna ex määräsi, että pitkähiuksisilla tytöillä on 10 sekuntia aikaa suihkutella saunan päälle ja oikeasti mittasi sen ajan ja vaati laittamaan suihkun kiinni kun aika oli kulunut. Jäi kummallakin neidolla shampoot päähän. Ynnä muuta vastaavaa. Pahinta on, että poikalapset saavat aivan eri kohtelun kuin tytöt. Siinä missä tytöt saavat valmistaa ruoat ja hoitaa kattauksen sekä tiskit, pojat katselevat sillä aikaa exän kanssa telkkua ja syövät herkkuja. Syy tyttöjen sorsimiseen on varmaankin se, kun tytöt kertovat minulle, äidilleen, siitä mitä isän luona tapahtuu ja pitävät minuun yhteyttä myös siellä ollessaan. Se ei exälleni käy ja sitä kostaa tyttärilleen. Voi olla myös, että yrittää kostaa lasten kautta minulle(?)

Erosimme jo yli kaksi vuotta sitten. Parisuhteemme oli exän alkoholiongelman ja monipuolisen väkivallan vahvasti sävyttämä. Nyt hän tapaa lapsiaan pääsääntöisesti joka toinen viikonloppu ja on useimmiten selvin päin. Pari lasua olen joutunut tekemään kun olen saanut tietää hänen olleen humalassa lasten läsnä ollen, näinä nimenomaisina kertoina jättänyt alakouluikäiset lapset keskenään kotiin/mökille ja lähtenyt baariin ryyppäämään. Muutoin olen yrittänyt olla avarakatseinen ja kaikin keinoin omalta taholtani vaikuttaa positiivisesti isän ja lasten välisiin ihmissuhteisiin. 

Mutta tilanne alkaa mielestäni olla aika sietämätön eivätkä varsinkaan tyttäret haluaisi enää edes mennä isänsä luo. Kun olen asiasta exälle sanonut niin syyttää minua toki etäännyttämisestä ja uhkaa oikeusjutulla ja vaikka millä. Mutta lasteni hyvinvoinnin vuoksi olen jo kovasti huolissani. Mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Uutta lasua vaan vai joko olisi aika hakea yksinhuoltajuutta? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lasu asialle voi mitään. Parempi kai että tapaavat isäänsä vain päiväseltään.

Tuo mitä se tytöille tekee on henkistä väkivaltaa. 

2/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi lapsia tuonne. Minkä ikäiset lapset teillä on?

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäiskä lapset ovat? Teiniä ei voi isänsä luokse pakottaa, etenkin kun isä käyttää tyttöjään koston välineenä.

4/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa!

Vierailija
5/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä h*lvettiä oikeasti: lasket vielä lapset sinne, vaikka ukko on jättänyt ne keskenään, ja lähtenyt kylille ryyppäämään..?

Ja pari lasuakin oot aiheesta tehnyt. 🤔

Vierailija
6/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin sukulaiset asialle, että selvittävät lopettaako vai ei. Jos ei lopeta rääkkäystä, huoltajuus pois. Kiusaaminen on lapsille hirvittävää ja kamalaa. Toivottavasti olisi edes väärinkäsitys, ei taida olla. Tyttöjen ei tarvitse tehdä mitään, aikuisten tehtävä on hoitaa hommat.

Vierailija
7/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/5 

Vierailija
8/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ovat 9- ja 11-vuotiaat.

Pojat 7- ja 8-vuotiaat. 

-Ap

Vierailija
9/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lasu asialle voi mitään. Parempi kai että tapaavat isäänsä vain päiväseltään.

Tuo mitä se tytöille tekee on henkistä väkivaltaa. 

Sinäpä sen sanoit. Henkistä väkivaltaa, johon lastensuojelun tulee puuttua.

Vierailija
10/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sen ikäiset voivat jo sanoa jos ei halua sinne. Ja kertoa että kohtelu ei käy.

11/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin sinuna hakemaan yksinhuoltajuutta käräjiltä. Mielestäni tuon ikäisiä lapsia ei voi enää pakottaa isälleen. Oikeudessa kuullaan jo tuon ikäisiä. Jos he eivät halua mennä, älä pakota heitä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
12/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on oikeus tavata molempia vanhempiaan. Lain mukaan isällä ei ole velvollisuutta ottaa lapsia. 

Eli lapsilla on myös oikeus kieltäytyä tapaamasta vanhempiaan. Kukaan ei oikeastaan voi pakottaa yli 10 vuotiasta (ei mielellään nuorempaakaan) lähtemään omasta kodistaan kuin viranomainen. 

Aikaa varaamaan lastenvalvojalle.

Vierailija
13/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tulee tehtyihin lasuihin niin ne tutkittiin eikä seuraamuksia juuri tullut, joku tarkistussoitto perään ja siinä kaikki. Ex kun osaa puhua. Joten sirkus sai luvan jatkua kun lastensuojelun mielestä lapsilla ei ole isänsä luona akuuttia hätää. Ja minulla taas kuulemma ei ole oikeutta kieltää tapaamisia. 

-Ap

Vierailija
14/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajuus ei vaikuta tapaamisoikeuteen mitenkään.

Juttele lapsillesi ja sanot, että lapset käyvät itse asiasta sanomassa esim kouluterveydenhoitajalle niin asia oikeasti etenee, kun viranomainen tekee lasun. 

Vierailija
15/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt eivät mene ja sillä selvä, jos he itse kerran ovat sanoneet että eivät halua mennä, se riittää.

Vierailija
16/16 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin kiitos kannanotoista ja vinkeistä 🙏💓

Mukava huomata, ettei ehkä sittenkään ole väärässä. Olen jo puhunut tytöille, ettei isän luo ole pakko mennä jos eivät halua, mutta että heidän olisi parempi sanoa se itse koska minua isänsä ei usko. Toistaiseksi eivät ole uskaltaneet sanoa mitään muille kuin minulle ja isäpuolelleen, lisäksi kokevat ehkä jollain tavoin velvollisuudekseen mennä isän luo. Mutta nyt aletaan olla sillä rajalla kun minun on pakko ottaa ohjat ja suojella lapsiani.

-Ap. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan