Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mista pain te aidit olette, jotka ette suvaitse isomman hoidossa kayntia, kun aiti on vauvalomalla? Itse asun Helsingin keskustassa ja taalla on ainakin aika yleista,

Vierailija
09.01.2007 |

että isompi lapsi on hoidossa ainakin osan päivää äidin ollessa vauvan kanssa kotona, enkä ole huomannut kenenkään ääneen ainakaan sitä paheksuvan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en itse ole vienyt parivuotiasta vauvan " tieltä" hoitoon. Asun Espoossa.

Vierailija
2/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

PK-seudulta sekä Tampereelta, ei kukaan ole vienyt isompia hoitoon pienempien tieltä. Jo päiväkodissakin olleet ovat saaneet jäädä rauhassa äidin ja vauvan kanssa kotiin. Myös itse olen toiminut niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ystäväpiirissäni on äitejä, jotka ovat vieneet pari vuotiaan osapäivähoitoon vauvan tultua. Muut paheksuvat, mutta ko. äidille kukaan ei tietenkään sano mitään.

Vierailija
4/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta en itse ole vienyt parivuotiasta vauvan " tieltä" hoitoon. Asun Espoossa.

On eri asia viedä lapsi hoitoon (siis aloittaa hoito, jos tätä tarkoitit) ja toisalta jatkaa hoidossa. Ensimmäinen tapaus on varmasti hankala lapselle ja hän tuntee itsensä syrjäytetyksi jne. Jälkimmäisessä tapauksessa lapsen rutiinit säilyvät samoina. Itse antaisin esikoisen jatkaa osapäiväisenä.

Vierailija
5/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en kyllä ääneen muita arvostele ja joissakin tapauksissa ymmärrän hoidon. Mutta silloin kun ALLLE 3 vuotias käy hoidossa JOKA päivä kun äiti on kotona (ja jos kotiasiat ja terveys ok), niin sillon en voi muuta kun ihmetellä.

Vierailija
6/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kauempaakin.

Itse hoidan lapseni kotona, en ole edes ajatellut että olisin pistänyt vanhempia lapsiani päiväkotiin kun olen vauvan kanssa kotona. Kerhossa ovat muutamana päivänä viikossa pari tuntia kerrallaan. Tuttavapiiristä löytyy myös äiti, jolla 1v jatkoi 9h/vrk päiväkodissa vaikka äiti kotona vauvan kanssa, en ymmärtänyt silloin enkä nytkään.

Vierailija
7/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on isommat puistotädillä tai seurakunnan kerhossa, yksikään ei ole päiväkodissa. Lapsia hoidetaan pitkään kotona.

Vierailija
8/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaaliset kontaktit ja päivärytmi sekä sisältö säilyisi. Mielestäni ollut hyvä ratkaisu tuon ikäisen kanssa monella tapaa. Jos olisi ollut kyse alle kolme vuotiaasta olisin pitänyt vallan kotona vauvan tultua.

Vierailija
9/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vienyt enkä olisi myöskään jättänyt kaksivuotiastani päivähoitoon, jos olisi hoidossa ollut. Pienten lasten paikka on minun mielestäni kotona jos äiti hoitaa kotona vauvaa. Kyllä siellä kotonakin niitä rutiineja riittää. Miksi jättäisin niiden takia lapsen hoitoon?

T:2

Vierailija
10/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, olen huomannut (sen mitä olen näitä keskusteluja lukenut) kuinka helpopsti yleistetään tämän " ongelman" olevan juuri pääkaupunkiseudulla. Täällähä on vaikka ja minkälaista kerhotoimintaa sekä lapsille että äideille jos vain halutaan osallistua. Mielestäni pääkaupunkiseudulle on todellakin tarpeeksi virikkeitä kotona olevalle sisarukselle jos vain äiti tahtoo. Jälleen pois suljen nämä erityis tapaukset, jossa hoito on välttämätöntä tai ainakin suotavaa. Mutta nämä kerhot vaativat myös sitä, että äiti itse on aktiivinen ja lähtee ja suo lapselleen sitä arkipäivän toimintaa.

Mutta helpommallahan siinä toki pääsee kun vie vain sen lapsen sinne hoitoon ja itse sitten nautiskelee vauvan kanssa kotosalla. Luulen, että jos äideille maksettaisin kunnon koraus tästä, että vanhempi lapsi on poissa hoidosta tämäkin homma korjaantuisi kuin itsestään.

Tässäpä oiva " vaaliase" eduskuntavaaleihi, thdään tästä vikka poliittinen kysymys sitten ;).

Eräs kotiäiti

Vierailija
11/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Luulen, että jos äideille maksettaisin kunnon koraus tästä, että vanhempi lapsi on poissa hoidosta tämäkin homma korjaantuisi kuin itsestään.

Tässäpä oiva " vaaliase" eduskuntavaaleihi, thdään tästä vikka poliittinen kysymys sitten ;).

Eräs kotiäiti

Vierailija
12/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni yli 3 v. lapsi tulisi viedä lastentarhaan, siis korostan termiä tarha (joka lastentarha-aatten isän Fröbelin mielestä olisi paras termi sillä kyse ei ole vain hoidosta). Siis mielestäni hänet jopa tulisi viedä tarhan toimintaan mukaan, vaikka äiti olisikin kotona. Tällöin kuitenkaan en veisi lasta pidemmäksi ajaksi kuin esim. klo 8-12:30. 5-6 vuotiaalle kerhojen toiminta on mielestäni melkein liian vähän...

Saksalaisen perheen äiti on usein kotona pois työelämästä vaikka vauvoja ei olisikaan, silti kaikki yli 3 v. (yleensä) menevät Kindergarteniin. Kukaan ei kyseenalaista sitä. Lapsi tarvitsee toimintaa ja lapsiryhmää. Ja Suomessa ko henkilökunta on todella hyvin koulutettua (paremmin kuin Saksassa..). Älkää epäröikö viedä lapsia puolipäiviksi tarhaan!

terv. Lastentarhanopettaja

Vierailija
13/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt aletaan vertaamaan Suomea ja Saksaa, niin onko henkilökunta- ja lapsiluku samat. Entä taloudelliset resurssit?

Vierailija
14/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahmemmat osallistuvat paljon talkoisiin yms...riippuu tietysti paikkakunnasta ja tarhan ylläpitäjästä (usein katol. tai evank. kirkko).

Vierailija
15/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kannatan yli kolmevuotiaiden PUOLIpäivähoitoa, en muuten hyväksy ellei selkeää syytä ole.

Vierailija
16/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esiintyen aina eri henkilönä. ettei olisi vaan ap itse ;-)

Säälittävää

Vierailija
17/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

esiintyen aina eri henkilönä. ettei olisi vaan ap itse ;-)

Säälittävää

Vierailija
18/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riittää ihan hyvin kouluikään asti. Ei tarvitse olla sen kummempi " tarha" , samat ryhmätaidot yms. voi tulla myös kerhosta. Tosin tuolla ei opi huutamaan, eikä ryysimään.

Vierailija
19/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähimmät ystäväni ajattelevat samoin kuin minä. Ollaan korkeasti koulutettuja ihmisiä. Osa on ollut kotiäitinä pidempään, osa mennyt töihin (ja kaikki lapset hoitoon) heti äitiysloman jälkeen. Mutta jokainen on hoitanut myös isommat sisarukset itse äitiysloman aikana. Isommat lapset ovat voineet olla puolipäivähoidossa (maks neljä tuntia päivässä), seurakunnan kerhossa tai puistotädillä, mutta eivät kunnallisessa päivähoidossa koko- tai osapäiväisinä.

Vierailija
20/32 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nämä mammat ovat kaupan kassaneitejä yms. niinkään sillä kotiseudulla ei ole merkitystä.