Piiskaaminen oli vielä 70-luvulla ihan hyväksytty kuritusmuoto lapsille,
Kommentit (119)
toisinaan henkarista persuksille, kun olin ollut tuhma. Viimeisen kerran muistan joutuneeni kärsimään tästä kuritusmuodosta vuonna 1980. Vanhempani olivat muuten ihan järkeäviä kasvattajia eivätkä olenkaan väkivaltaisia ihmisiä, mutta kai se oli jokin yleisesti hyväksytty kasvatustapa 70-luvulla, että lapsille annettiin selkään. Enpä ole koskaan kokenut tarpeelliseksi kurittaa fyysisesti omia lapsiani, joista vanhin on nyt 10-vuotias.
Vitsan tarvetta olisi vanhemman miehen antamana
Meitä ei piiskattu koskaan. Terveisin 1960-1964 syntyneet sisarukset, jotka eivät olleet koskaan pahanteossakaan.
No ei ollut. Kyllä sitä pidettiin jo 60-70-luvuilla vanhentuneena ja paheksuttavana kasvatustapana. Jos se olisi ollut hyväksyttyä, sitä olisi tehty kouluissakin.
Synnyin vuonna 1966, eikä minua ole koskaan piiskattu tai lyöty millään. Kerran on tukistettu.
Vierailija kirjoitti:
ja saanut piiskaa:( Ja todellakin olen katkera. Äitini ei edes myönnä tehneensä väärin, ottaa marttyyri-asenteen "olenko mä nyt sitte huono äiti ja sä vihaan mua?" Joo, en vihaa, mutta väärin se oli! En mä kyllä koe siinä mitään seksuaalista olleen:O Väkivaltaa se sen kyllä sijaan oli, tietty... Omiani en piiskaa tai tukistele.
Etkö tee itse mitään väärin äitinä?
Minua isä piiskasi ja melko kovaa kuria pidettiin minulle kun olin nuori. Nykyään se ei olisi todellakaan sallittua mutta en minä siitä kärsinyt vaan koen että kurin ansiosta minusta tuli muita kunnioittava ja avulias.
Vyöllä piiskaa sain ja sitten oli kotiarestit käytössä jos olin jotain tosi tyhmää tehnyt.
Nykyään taitaa nuo aikuiset naiset vaan haluta piiskaa sängyssä...
M32
nahkavyö viuhu paljaalle perseelle 80 luvulla perse oli punasilla raidoilla monta päivää.
Minulla ei ole omia lapsia mutta kuinka nykyään lapsille pidetään kuria ja kuinka nykyään lapset saadaan tottelemaan/kunnioittamaan vanhempia ihmisiä? Olen ite kolmekymppinen.
Lapsena piiskattujen seksiin liittyy yleensä aikuisena piiskaaminen. Fetissesistä näkee heti, mitä väkivaltaa ihmiseen on lapsena käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena piiskattujen seksiin liittyy yleensä aikuisena piiskaaminen. Fetissesistä näkee heti, mitä väkivaltaa ihmiseen on lapsena käytetty.
Tän takia siis naiset käyttää tosi usein henkistä väkivaltaa miehiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän takia siis naiset käyttää tosi usein henkistä väkivaltaa miehiin?
Ja miehet fyysistä. 🤷🏾
Vierailija kirjoitti:
nahkavyö viuhu paljaalle perseelle 80 luvulla perse oli punasilla raidoilla monta päivää.
Eivätkä lapset uhkailleet silloin puukolla lyhytkasvuisia aikuisia tai opettajiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivätkä lapset uhkailleet silloin puukolla lyhytkasvuisia aikuisia tai opettajiaan.
ei eikä sikailtu muutenkaa ja kouluissa ei kiusattu noin niikun nykyää .ja aikuisia kunnioitettiin käytös tavat oli muutenkin. tai kotona remmi laulo
Elin lapsuuden 50-60 luvuilla. Silloin pelättiin Jumalaa, Poliisia, Opettajaa, ja uskottiin yleensäkin vanhempia ihmisiä. Rikkeistä tuli tukistusta, luunappeja ja usein myös remmiä ja joskus ihan kunnolla paljaille pakaroille.
Selkäsaunasta huolimatta tehtiin edelleen pikku pahuuksia. Mutta ei silloin hoettu vittua joka paikassa, itseasiassa se taisi puuttua lapsuuteni sanavarastosta. Eikä noista rangaistuksista mitään traumoja tullut. Oli itsestään selvää että kun teki tuhmuuksia niin siitä joutui maksamaan. Jos ei muulla niin persnahallaan.
Homma pysyi kumminkin ns. kuosissaan ja yleensä piiskatuista lapsista kasvoi aikuisena yhteiskunta kelpoisia veronmaksajia. Nykyään kun lait "suojaa" lapsia niin tuntuu että samalla niiltä on poistettu ns elämän rajat.
Ei minun lapsuudessa koulussa uhattu tappaa eikä vanhempia peloteltu itsemurhalla. Jos joku niin teki niin ei se kumminkaan sitä oikeasti ajatellut toteuttaa. Nykyään on toisin. Joskus tuntuu että onko lapsilla oikeaa lapsuutta enää ollenkaan? Tai se on ainakin huomattavasti lyhentynyt.
Kyllä silloinkin jollakin linkkuveitsi koulussa oli, mutta sillä vuoltiin vain pajupillejä! Ei uhattu tapaa.
Mutta maailman meno on nyt tälläistä. Siihen kai pitää vain sopeutua.
Ei ollut. Kyllähän sitä joissain perheissä varmasti harrastettiin, mutta jo pidempään oli yleisesti kampanjoitu sitä vastaan.
Mua on piiskattu kerran 90-luvulla. Se oli maailman noloin tilanne pienenä tyttönä että isä antaa risusta. Hävettää vieläkin, ei siis se mitä tein koska syy oli typerän veljeni joka ärsytti mua vuosikausia ennen kuin hermostuin siihen jatkuvaan narsistiseen riehumiseen. Koen että se piiskaaminen vaikutti muhun hyvin vahvasti ihmisenä ja oli traumaattista. Opin että ei ole väliä kuka on oikeassa, vaan että jos sulla on tietty karisma saat tehdä mitä vain ja tyttöjen pitää vain olla hiljaa ja kilttejä. Lisäksi uskon asian vaikuttaneen myös seksuaalisuuteeni. Vahvaa taipumusta on bdsm-puolelle ja vähintään fantasioissa mua aina rangaistaan. Orgasmia en yleensä saa seksistä koska koen pohjimmiltaan että mulla ei ole siihen oikeutta. Että joo aika jees että fyysiset rangaistukset on nykyään laittomia.
Vierailija kirjoitti:
Mistä olet saanut moisen ajatuksen? Piiskaaminen oli kaikkea muuta kuin hyväksytty kuritusmuoto 70-luvulla.
T. 70-lukulaisen äitiEn muista missä vaiheessa laki puuttui asiaan, mutta muistan 80-luvulta ainakin kolme yhdeksäsluokkalista poikaa, jotka saivat vielä piiskaa. Lisäksi oli nuorempia yläasteelaisia samanlaisessa ojennuksessa. Näistä piiska-asioista puhuivat pojat itse ja heidän vanhempansa varsin avoimesti. Estottomimmat kertoivat jopa oliko lyöty risulla vai remmillä. Joten kyllä selkäsaunat melko yleisiä olivat.
Samalla vuosikymmenellä tunsin myös yhden riskin ison isännän, joka oli sitä mieltä, että hän piiskaa naapurikylässä asuvan nuoren miehen, lähes parikymppisen, kunhan saa tämän kiinni. Tuo nuorimies oli tehnyt pahojaan isännän saunarannassa. Tuo rikollinen oli vain muutaman vuoden minua nuorempi ja kun kuuntelin isännän puheita niin sydän alkoi naputtaa melko tiheään. Vanhat muistot tulivat sen verran pintaan, että rupesi miettimään josko itse on tehnyt jotakin kiellettyä.
Korvausvaatimuksista tuo isäntä ei puhunut mitään, mutta selkäsaunan antamisesta oli varma näkemys. En tiedä miten tuossa asiassa lopulta kävi.
Minä sain piiskaa vielä 17-vuotiaana yksinhuoltaja äidilläni. Nahkavyöstä tuli ja aina paljaalle takapuolelle. Ja mutsi antoi piiskaa ihan kunnolla hyvä ettei itkitullut. Hävetti myös kun isosisko asui vielä kotona ja ainakin kuuli kaiken. Myönnän kyllä että rangaistukseen oli aina aihetta olin aika vilkas ja ajattelematon poika.
Minä (s. 1967) ja sisarukseni emme ole ikinä saaneet piiskaa. Vanhempani olivat sitä vastaan. Jo silloin 70-luvulla. Ei meillä muistaakseni muutenkaan suvussa "vitsaa" harrastettu vanhempieni sukupolvessa kasvatusmenetelmänä.