No niin. Joko pakastimessa pohja häämöttää? Onko marjoja syöty?
Vai ovatko kesällä hampaat irvessä poimitut, siivotut ja säilötyt marjat yhä pakastimessa, josta niitä maaliskuussa aletaan tyrkyttää sukulaisille ja tutuille?
Ja kesällä sitten sama ralli uusiksi?
Mitä järkeä, kysyn minä.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Marjoja riittää seuraavaan satokauteen ja jos jotain jää, niin mehuksi laitan loput. Viime kesänä tein tosi hyvää sekamehua, johon tuli herukoita, mustikoita, mansikoita, vattuja ja lopun tyhjän tilan mehumaijasta täytin raparperilla.
Näin toimitaan meilläkin. Eihän marjoja tule joka vuosi yhtä paljon. Siksi on hyvä olla reilusti, että on ylivuotista silloin, jos seuraavana vuonna on huono marjasato. Edellisvuotiset käytän mehuun, kun saan tuoreita marjoja.
Metsämarjat säilyvät hyvin pari vuotta niin, että ainakin leipomiseen, ruuanlaittoon ja mehuun kelpaavat oikein hyvin, vaikka rakenne ja ulkonäkö vähän olisi kärsinyt.
Se atmosfääri, jossa marjoja kerätään, siivotaan ja säilötään, on usein kauhea, pakotettu, kiireinen, tuskainen, vastentahtoinen, pakonomainen. Minä en ainakaan halua osallistua sellaiseen toimintaan syömällä niitä, vaikka niitä ollaan minulle kyllä tarjottu. Ap
Ei marjoja poimita, siivota ja säilötä hampaat irvessä vaan iloisesti lauleskellen. Siivotessa surisee ensin imuri, sitten ehkä kimalaiset ja muut hyönteiset viimeistelyvaiheessa, jotka käyvät katsomassa työnsä tulosta.
On syöty jo aikoja sitten. Itsellä pieni pakastin, jonne en ostanut kesällä kuin yhden 5 kilon laatikon mansikoita, puolukoita kävin keräämässä 10 litran sankollisen. Kaikki oli syöty jo lokakuussa. Siitä asti menty sitten kaupan pakastemarjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Se atmosfääri, jossa marjoja kerätään, siivotaan ja säilötään, on usein kauhea, pakotettu, kiireinen, tuskainen, vastentahtoinen, pakonomainen. Minä en ainakaan halua osallistua sellaiseen toimintaan syömällä niitä, vaikka niitä ollaan minulle kyllä tarjottu. Ap
Muistan kyllä tuon kokemuksen köyhän perheen lapsena. Oli poimittava marjoja, vaikka mikä oli .
Tilanne oli aivan toinen silloin, kun kävelin torilta viemään pankkiin hillarahoja, joilla ostin auton (käytetyn). Kun nyt kerään marjat itselleni, koen sen virkistävänä hyötyliikuntana, eikä se siivous ja säilöntä nykyvehkeillä mitenkään erityisen tuskaista ole.
Vierailija kirjoitti:
On syöty jo aikoja sitten. Itsellä pieni pakastin, jonne en ostanut kesällä kuin yhden 5 kilon laatikon mansikoita, puolukoita kävin keräämässä 10 litran sankollisen. Kaikki oli syöty jo lokakuussa. Siitä asti menty sitten kaupan pakastemarjoilla.
Puolukka säilyy hyvin survottuna ilman pakastinta, jos vaan on kylmää säilytystilaa. Pulmupuolukat ovat oikein raikkaan ja tuoreen makuisia, ja voi säilyttää lasipurkeissa. Tämä vinkiksi ensi kesälle.
Eilen viimeksi otin pakkasesta kanttarelleja soosiin, on ne hyviä!
Marjoja ei enää paljoa ole, pari piirakkaa saan tehtyä.
Säilöttynä on vielä tomaatti/kasviskastikkeita ja hilloja. Joka viikko käytetään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolukka säilyy hyvin survottuna ilman pakastinta, jos vaan on kylmää säilytystilaa. Pulmupuolukat ovat oikein raikkaan ja tuoreen makuisia, ja voi säilyttää lasipurkeissa. Tämä vinkiksi ensi kesälle.
Kiitos vinkistä. Säilytystilat on valitettavasti rajalliset, täytyisi ostaa suosiolla pieni arkkupakastin.
Puolillaan on. Viime syksynä omenapuu teki ennätyssatonsa. Happamia vihreitä omenoita, joista tulee maailman parasta sosetta ja piirakkaa.
Niitten kanssa olin hetkisen päivillä, mutta iloinen, kun saatoin lahjoittaa Joulun alla kauniissa purkeissa hilloa kinkun kanssa syötäväksi.
Se on monelle aivan ehdoton.
Niitä siis ei tarvinnut pakastaa, mutta mehuksi keitetyt pakastin ja ovat tehneet kauppansa.
Mansikoita ostin koko myyntikauden rasioittain. En löytänyt enää niin makoisia marjoja, kuin takavuosina mikä lie.
Herukoita ei tullut kuin vähän ja metsämarjoja ostin.
Niitä syödään joka päivä. Uskon, että terveellisempää ja luontystävällisempää, kuin kaukaa rahdatut tuotteet.
Että kiitos kysymästä eiköhän nuo meille riitä.
Mitä tulee siihen tunnelmaan niin olihan se lapsena pakkopullaa tietysti, mutta siinä sitä oppi tekemään aina jotain, vaikkei niin miellyttänytkään.
Kotimaista marjamixiä saa 7€/kilo, ei paljoa jaksa keräillä, sieniä tosin on reilusti kuivattuna.
Noin puolet syöty. Riittääköhän loput siihen saakka kun tuoretta tarjolla.
ei häämötä pohja, tosi kurjaa olisi jos niin olisikin....mehut pitää riittää syksyyn saakka, kunnes uudet puolukat,karpalot + puutarhamarjat taas mehuksi ja hilloksi. Itse asiassa pakastimia on 3, toinen arkkumallinen on jo tyhjä, keittiön uhdistelmäkaappi on 'käyttökaappi, johon siirretään aina siita alakerran arkusta ja tehdyt ruuat myöskin. Itseasiassa tänään on tarkoitus makrua ja jauhelihapihvejä tehdä, illalla jauhettiin 1,5 kg paistilihaa+possunfilettä.
vain kahdessa laatikossa on pohjaakin jo näkyvillä. Ehdin vielä syömään kaikki ennen seuraavaa satokautta. Ja kyllä olen nauttinut: mikään ei ole parempaa kuin laadukas pakastemarja ja kaupasta ei niitä saa... vain omalta pihalta tai sitten metsästä.
Vierailija kirjoitti:
vain kahdessa laatikossa on pohjaakin jo näkyvillä. Ehdin vielä syömään kaikki ennen seuraavaa satokautta. Ja kyllä olen nauttinut: mikään ei ole parempaa kuin laadukas pakastemarja ja kaupasta ei niitä saa... vain omalta pihalta tai sitten metsästä.
Olen nähnyt ulkomaalaisten poimimia marjoja. En osta, mieluummin pakotan omat lapseni poimimaan lähimetsästä. Asumme niin metsän keskellä, että marjanpoimintaa varten ei tarvitse autoa käynnistää.
Tänään kokeilen onnistunko tekemään lähes hiilaritonta lasagnea. Pakastin kaalinpään ja kokeilen kävisivätkö lasagnelevyistä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kokeilen onnistunko tekemään lähes hiilaritonta lasagnea. Pakastin kaalinpään ja kokeilen kävisivätkö lasagnelevyistä.
Kaali pehmenee hyvin pakkasessa. Valkokaali varsinkin on tosi kovaa ja kypsyy huonosti muuten. Pakastin just puolikkaan kaalin suikaleina kun tein keittoa. Seuraava keitto kypsyy tosi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kannata tehdä. Kokeiltu nyt. Siitä tuli kaalilaatikon huonompi versio.
Vierailija kirjoitti:
Marjoja riittää kesäkuuhun asti. Syön niitä mieheni kanssa joka päivä. Pääasiassa mustikkaa ja vattuja ja omista metsistä kerättyjä. En osta puolalaisia pakasteita muka suomalaisena.🙄
Mitä puolalaista myydään suomalaisena? Pakastemarjoissahan alkuperä on terveyskysymys.
Olet erehtynyt pahasti. Nyt on vasta tammikuu! Maalla tunnetaan sanonta "Heikki heinät jakaa" eli Heikin päivänä pitää olla puolet heinistä vielä jäljellä. Sama pätee ihmisten ruokiin, eli huomenna on se päivä, kun pakastin pitäisi olla puolillaan.
Oikeastaan pitää olla enemmän kuin puolet, sillä varsinaisen marjasadon alkamiseen on yli puoli vuotta. Kun pakastimessa on myös lihaa, laillisen metsästysajan alkamiseen on enemmänkin.