Onko joku muukin joutunut keskeyttämään opinnot, koska tuet loppuivat?
En ole varsinaisesti lopettanut vielä, mutta harkitsen sitä vakavasti. Käytin aikoinaan opintotuen ja -lainan ja valmistuin humanistiselta alalta maisteriksi. Koska ko. alalla työllisyys on huono, päätin lähteä vielä opiskelemaan työllistävämpää alaa. Pääsin sisään ja ensimmäisen vuoden tein opintoja toimeentulotuen turvin. Nyt Kela ilmoitti, että se leikkaa tt-tuesta, koska olen opiskelija. Työskentely opintojen ohessa ei onnistu, koska kurssit vaativat läsnäoloa, jota seurataan tiukasti. Ainoa vaihtoehto olisi opiskella arkipäivät ja olla töissä iltaisin sekä viikonloppuna. Mutta miesystäväni asuu toisella paikkakunnalla, joten en näkisi häntä sitten juuri ollenkaan.
Muut opiskelijat ovat täysin eri tilanteessa, koska tämä on heidän ensimmäinen tutkintonsa. Olen surullinen, koska tämä ala olisi todella sopinut mulle ja työllisyys olisi ollut varma. Onko joku ollut samanlaisessa tilanteessa? Kiitos
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Hae nyt vaan niitä ilta- ja viikonlopputöitä. Ei niitä joka ilta ole kuitenkaan, niin voit nähdä miestäsi silloin.
Opiskeletko kenties vakalla?
Itse en enää kykene ymmärtämään, miksi yhtään kukaan opiskelisi vaka-alalle? Umpisurkea palkka koulutuksen jälkeen ja ihan umpipazkat työolosuhteet.
Vierailija kirjoitti:
kas kummaa kun minä kävin iltatöissä opintojeni ohella Yhtäkään luentoa ei minulla illalla ollut
Elitkö sinä kokonaan sataprosenttisesti niillä iltatöillä? Tässä esimerkikissä kun olisi pakko tehdä niitä niin paljon, että niillä eläisi.
En voi lakata ihmettelemästä suomalaisen intoa lyödä toista suomalaista vyön alle. Hävetkää.
Yksi vaihtoehto on jäädä koulusta hetken ajaksi poissaolevaksi ja mennä töihin keräämään opiskelurahaa. Käytännössä varmaan on kuitenkin aika vaikea on löytää töitä, joista jäisi hyvin säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Hae nyt ensisijaisesti Kelalta oikeutta opiskella työttömyyskorvauksella koska entisen alasi työllisyys on huono. Tiedän lähipiiristä yhden jolle Kela myönsi tämän oikeuden kahden vuoden ajaksi eli mahdotonta se millään muotoa ei ole. Eli kipinkapin Kelaan paikan päälle.
Kela ei maksa opiskelijalle työttömyyskorvausta. Pitää olla työtön, joka hakee opiskelemaan etukäteen sovittua alaa.
Vierailija kirjoitti:
kas kummaa kun minä kävin iltatöissä opintojeni ohella Yhtäkään luentoa ei minulla illalla ollut
kas kummaa jos olisit lukenut aloituksen, niin siellähän asia sulle kerrotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elitkö sinä kokonaan sataprosenttisesti niillä iltatöillä? Tässä esimerkikissä kun olisi pakko tehdä niitä niin paljon, että niillä eläisi.
Olen eri, mutta aikanani taisin saada 400-450e/kk opintotukea/asumislisää. Tuo tekee nykypalkoilla ehkä maksimissaan 50h töitä kuukaudessa. Vaikka tekisi 100h/kk niin sekään ei ole kuin 25h/vk. Jaksaa ihan hyvin opiskeluiden päälle jos on terve ihminen eikä halua olla nälissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mun tarvitsisi saada siitä osa-aikatyöstä vähintään noin tuhat euroa kuussa. Se on summa, jolla on olen tottunut tulemaan toimeen.
Ap
Opiskelen itse ilman tukia, mutta oon miettiny voisiko kandin ja maisterin välissä pitää työnhakutaukoa ja nostaa työttömyyskorvausta. En kyllä edes tiedä voiko kandin jälkeen ruveta suoraan työttömäksi vai tarviiko siinä tehdä jotain piruetteja.
Uuden tutkinnon opiskelu on kyllä vaikeaa, jos lähtötilanne on työtön. Työssä olevat pystyy helpommin opiskelemaan työn ohella. Työttömille niiden osa-aikatöiden saaminen on vaikeaa, eihän ne olis työttömiä jos ne sais töitä.
Palstalta olen oppinut, että toisen asteen tutkintoihin voi saada opintotukea, vaikka muuten olis opintotuet jo käytetty.
Kyllähän miesystäväsi pitää ymmärtää, että tämä on nyt poikkeustilanne elämässä. Eihän tätä ikuisia jatku, vaikka nyt jonkun aikaa jatkuukin.
Toivottavasti löydät ratkaisun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae nyt vaan niitä ilta- ja viikonlopputöitä. Ei niitä joka ilta ole kuitenkaan, niin voit nähdä miestäsi silloin.
Itse en enää kykene ymmärtämään, miksi yhtään kukaan opiskelisi vaka-alalle? Umpisurkea palkka koulutuksen jälkeen ja ihan umpipazkat työolosuhteet.
Kolmen vuoden koulutuksen jälkeen varma työpaikka. Aika moni opiskelee. Työssä on myös kivoja puolia, saa esimerkiksi ulkoilla ja tehdä kädentöitä. Työolot on huonot monessa muussakin työssä. Palkka on pääkaupunkiseudun ulkopuolella ihan ok.
Et varmaankaan ole ollut tarpeeksi töissä, että saisit aikuiskoulutustukea?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen itse ilman tukia, mutta oon miettiny voisiko kandin ja maisterin välissä pitää työnhakutaukoa ja nostaa työttömyyskorvausta. En kyllä edes tiedä voiko kandin jälkeen ruveta suoraan työttömäksi vai tarviiko siinä tehdä jotain piruetteja.
Uuden tutkinnon opiskelu on kyllä vaikeaa, jos lähtötilanne on työtön. Työssä olevat pystyy helpommin opiskelemaan työn ohella. Työttömille niiden osa-aikatöiden saaminen on vaikeaa, eihän ne olis työttömiä jos ne sais töitä.
Palstalta olen oppinut, että toisen asteen tutkintoihin voi saada opintotukea, vaikka muuten olis opintotuet jo käytetty.
Ainakin muutama vuosi sitten katsottiin päätoimiseksi opiskelijaksi, jos oli koulupaikka, eikä työttömyyskorvauksia sen vuoksi maksettu.
Lisään vielä, että mies ymmärtää kyllä hyvin. On minulle itselleni ongelma, jos en nää häntä moneen viikkoon. Paikkakuntamme ovat siis usean tunnin päässä toisistaan. Olemme seurustelleet jo monta vuotta ja asuimme ennen mun opiskelua yhdessä, joten olen tottunut hänen läsnäoloonsa.
Mitä tulee iltatöihin, jaksanko niitä kun olen masentunut ja minulla on alavatsakipuja 24/7? Sairastan ärhäkkää endometrioosia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hae nyt ensisijaisesti Kelalta oikeutta opiskella työttömyyskorvauksella koska entisen alasi työllisyys on huono. Tiedän lähipiiristä yhden jolle Kela myönsi tämän oikeuden kahden vuoden ajaksi eli mahdotonta se millään muotoa ei ole. Eli kipinkapin Kelaan paikan päälle.
Se ois pitäny hakee ennen aloittamista työkkäristä! Ei voi enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmen vuoden koulutuksen jälkeen varma työpaikka. Aika moni opiskelee. Työssä on myös kivoja puolia, saa esimerkiksi ulkoilla ja tehdä kädentöitä. Työolot on huonot monessa muussakin työssä. Palkka on pääkaupunkiseudun ulkopuolella ihan ok.
Aika moni on sanalla sanoen siis tyhmä. Sillä palkalla kituuttaa hengissä toki pääkaupunkiseudun ulkopuolella, mutta ei sitä kyllä kukaan järjissään oleva sano ok palkaksi, sillä sitä se ei ole. Pääkapunkiseudulle sillä palkalla ei kannata tulla töihin. Ja mitä tekee varmalla työpaikalla, josta ei makseta elämiseen riittävää säällistä palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Sitä oikeutta haetaan TE-palveluista, etuutta sitten kassalta tai kelalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni on sanalla sanoen siis tyhmä. Sillä palkalla kituuttaa hengissä toki pääkaupunkiseudun ulkopuolella, mutta ei sitä kyllä kukaan järjissään
Aika moni tienaa kuitenkin paljon vähemmän ja tulee silti toimeen. Jonkun täytyy nekin työt tehdä.
Kun opintotukikuukaudet loppuu, voi opiskella toimeentulotuella.
Hae nyt kuitenkin. Jostain kaikki aloittaa. Sitä suuremmalla syyllä hae töitä, jos työkokemusta ei ole ja olet jo yhden korkeakoulututkinnon suorittanut. Liian valikoiva ei kannata olla.