Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko painonhallinta vaivan arvoista?

Vierailija
16.01.2024 |

Olen kokoa 40. Olisin tyytyväinen, jos olisin 38. 

Mutta, tuntuu että tämänkin painon pitäminen on hirveä taistelu, ja olen alkanut epäillä, että painonhallinnasta on enemmän vaivaa kuin hyötyä tai iloa. Mitä jos vain abtaisi painon nousta rauhassa. 

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyden ylläpito on aina sen arvoista. En ymmärrä kysymystä. Kysy samantien onko hygienia sen arvoista

Moni laiha tai hoikka on kuolemansairas. Ei se hoikkuus sentään mikään ihmejippo ole, joka aina ja joka asiassa auttaa.

Oma edesmennyt tätini oli ikänsä huippuhoikka, mutta sairasti keski-iässä vakavaa, harvinaista sairautta, joka vei myös hautaan. Eräs lääkäri kuntoili ja oli hoikka, mutta niinpä vaan tuli syöpä. Jne. Kyllä näitä riittäisi esimerkkejä vaikka kuinka.

Osoitit kommentillasi olevasi älyllisesti heikkolahjainen. "Tätini poltti tupakkaa loppuun asti ja eli 90-vuotiaaksi. Tästä voidaan päätellä, että tupakka on terveellistä. Tai ainakaan tupakan välttely ei ole mikään ihmejippo!"

Vierailija
22/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mielenkiintoista itseasiassa. Itse olen 170cm ja 77kg eli lievästi ylipainoinen. Olen hyvässä kunnossa, jaksan liikkua ja touhuta ja saan syödä mitä huvittaa, paino ei nouse. Ainut mistä en tykkää on ulkonäkö. Näytän läskiltä ja maha on ällö. Valokuviin en suostu ollenkaan. 

Olen laihduttanut itseni joskus n 60kg:n painoiseksi. Olin tyytyväisempi ulkonäköön, vaatteet istuivat päällä, mutta sinäänsä en ollut yhtään sen onnellisempi. Ja silloin en voinut yhtään herkutella, paino alkoi välittömästi nousemaan. Muut veteli jätskiä yms ja itse jouduin kieltäytymään lähes kaikesta. Eipä sekään kivaa ollut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, on laihoillakin korkeita kolesteroliarvoja jne. Ei se mikään 100% tae ole terveyteen. Kannattaa tehdä mikä itsestä hyvältä tuntuu, eikä ajatella mitä muut ajattelee. Sun oma elämä. 

Annatko saman vinkin alkoholisteille ja narkomaaneille? Ei raittius ole mikään tae terveyteen, ja kannattaa tehdä niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Sun elämä, sun valinta! Korkkaa vain se viinapullo, vedä viivat, mitä välii hei???

Vierailija
24/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveyden ylläpito on aina sen arvoista. En ymmärrä kysymystä. Kysy samantien onko hygienia sen arvoista

Moni laiha tai hoikka on kuolemansairas. Ei se hoikkuus sentään mikään ihmejippo ole, joka aina ja joka asiassa auttaa.

Oma edesmennyt tätini oli ikänsä huippuhoikka, mutta sairasti keski-iässä vakavaa, harvinaista sairautta, joka vei myös hautaan. Eräs lääkäri kuntoili ja oli hoikka, mutta niinpä vaan tuli syöpä. Jne. Kyllä näitä riittäisi esimerkkejä vaikka kuinka.

Osoitit kommentillasi olevasi älyllisesti heikkolahjainen. "Tätini poltti tupakkaa loppuun asti ja eli 90-vuotiaaksi. Tästä voidaan päätellä, että tupakka on terveellistä. Tai ainakaan tupakan välttely ei ole mikään ihm

Mutta koska tiedän olevani älyllisesti erittäin lahjakas, ei väitteesi mene läpi. Ja lisäksi olen hoitoalalla.

Vierailija
25/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tätä laiskan itsepetturin harjoittaman selittelyn määrää :DDDDDDD  

Vierailija
26/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisenä sairaalloisen lihavana sanoisin, että ainakin on vaivan arvoista ettei anna painon mennä sairaalloiseen lihavuuteen. Siinä vaiheessa kaikesta tulee hyvin hankalaa, kun jopa kenkien solmiminen tai oman persiin pyyhkiminen on valtava haaste jonka jälkeen hikoilee vartin tuskanhikeä.

Mutta se taas, onko vaivan arvoista pysyä vaikka koossa 38, vai olisiko mukavampaa olla 40 tai 42 koska se sallisi rennomman elämäntavan ruokien suhteen, on ihan eri asia. Kyllä monelle voi olla se vähän korkeampi paino mukavampi vaihtoehto, ja siksi aika suuri osa aikuisista lievästi ylipainoisia onkin. Täytyy vaan varoa, ettei paino pääse ihan hallitsemattomalle laukalle ettei käy kuin mulla aikanaan että kohta sitä onkin entinen paino + 70kg ja oikein mitään ei enää pysty tekemään.

Kuinka sairaalloisen lihava pitää olla, että kenkien solminen ja takapuolen pyyhkiminen on noin tuskaa? Itse olen nimittäin ollut sairaalloisen lihava kun mitat oli 168cm ja 125kg. Ihan normaalisti sain pyyhittyä takapuolen. Kenkien solminen vain vähän vaikeaa eikä todellakaan tarvinnut hikoilla varttia tuskanhikeä.

Nyt painan 110kg eli parempaan suuntaan matkalla. Tavoite olisi päästä 70 kiloon.

Lilianna

Vierailija
27/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siitä iloa. Jos lihot reilusti, kaikki käy vaikeammaksi ja terveyden menettäminen on ihan eri tason riesa kuin pari makkaraa vyötöröllä ja esteettinen harmistus.

Ehkä tarvitsisit tukea painonhallintaan? Minullekin oli lyhyenä työlästä. Kunnes kävin pätevällä (enemmän kuin salin kirjekurssin käynyt) pt:llä, joka antoi hyvät ruokavalio-ohjeet. Syön määrällisesti enemmän kuin ikinä, mutta terveellistä ja riittävän proteiinipitoista. Ei ole nälkä eikä paino kipua, päinvastoin. 

Tsemppiä! 

haluatko jakaa nämä ruokavalio-ohjeet? Olen koettanut kalorilaskureilla laskea, mutta minulla ei ole keittiövaakaa, joten määrien arvioiminen on vaikeaa. kalorilaskurin mukaan söisin jopa liian vähän, mutta tämä saattaa olla virhe laskennassa. olen pitkään ollut tilanteessa, että käyn kakalla hyvin harvoin, onkohan se oire jostain

Koska ei olla samanpainoisia niin tiivistän, ei välttämättä toimi huom tällaisenaan sulle. 4 ateriaa päivässä. Jokaisella

n 20g suht rasvatonta proteiinia (esim rahka tai 100-120g kanaa)

hiilihydraattia n. 100-150 ckal verran (esim kolme perunaa, puolikas bataatti, puoli desiä riisiä keitettynä tai desi kaurahiutaleita) 

vähän rasvaa (esim 1-2 rkl pähkinöitä ilta- ja aamupalalla, lounaalla vähän avocadoa ja iltaruoalla lohta)

kasviksia ja marjoja mielinmäärin ja välillä hedelmä. 

Jos jää nälkä eikä tarvitse laihtua vaan ylläpitää, ensin kasvista, tarvittaessa esim ruisleipä ja kevytjuustoa tms. 

Vierailija
28/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun painoindeksi on? Ootko yli- vai normaalipainoinen?

Laihdutin 2022-2023 bmi 27,2 -> 23,5 hitaasti puoli kiloa kuukaudessa (ei viikossa, huom.) ja todellakin kannatti. Näin jaksan liikkua paremmin, sokeriaineenvaihdunta toimii paremmin, kiva mahtua vaatteisiin paremmin jne. 

Mutta jos painonhallinta on hirveän vaikeaa, jossain mättää. Eli eti se, mikä mättää ja missä ja muuta mitä pitää, jotta paino pysyy helposti kurissa.

Vierailija
29/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hengästyin rappusissa joskus kun painoin yli 100kg. Laihdutin 30 kg ja enää en hengästy. Kannattaa vaan laihduttaa kunnolla.

Vierailija
30/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, on laihoillakin korkeita kolesteroliarvoja jne. Ei se mikään 100% tae ole terveyteen. Kannattaa tehdä mikä itsestä hyvältä tuntuu, eikä ajatella mitä muut ajattelee. Sun oma elämä. 

Annatko saman vinkin alkoholisteille ja narkomaaneille? Ei raittius ole mikään tae terveyteen, ja kannattaa tehdä niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Sun elämä, sun valinta! Korkkaa vain se viinapullo, vedä viivat, mitä välii hei???

Sinulla on selkeästi joku inho tai suoranainen viha ylipainoa kohtaan. Oletko koskaan miettinyt, mistä se johtuu?

Vierailija
31/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm... mun mielestä on. Mutta se varmasti johtuu siitä, et ei oo tarvinnut sitä sen enempää hallita. Se miks toisten täytyy, voi johtua monista asioista. Oma paino tuntuu itselle luonnoliselta (en sitä tähän laita, koska yksilökohtaista). Tosin pitää sitä painoa hallita toiseenkin suuntaan, ettei laske liikaa.

Vierailija
32/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on mielenkiintoista itseasiassa. Itse olen 170cm ja 77kg eli lievästi ylipainoinen. Olen hyvässä kunnossa, jaksan liikkua ja touhuta ja saan syödä mitä huvittaa, paino ei nouse. Ainut mistä en tykkää on ulkonäkö. Näytän läskiltä ja maha on ällö. Valokuviin en suostu ollenkaan. 

Olen laihduttanut itseni joskus n 60kg:n painoiseksi. Olin tyytyväisempi ulkonäköön, vaatteet istuivat päällä, mutta sinäänsä en ollut yhtään sen onnellisempi. Ja silloin en voinut yhtään herkutella, paino alkoi välittömästi nousemaan. Muut veteli jätskiä yms ja itse jouduin kieltäytymään lähes kaikesta. Eipä sekään kivaa ollut. 

tässä on tietysti keskitiekin olemassa, eli noiden ääripäiden välillä oli 17 kg. ehkä joku 7 kg pois olisi realistisempi, ja tykkäisit itsestäsi enemmän, mutta ei tuokaan paino nyt mikään katastrofi ole

Vierailija
33/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta koska tiedän olevani älyllisesti erittäin lahjakas, ei väitteesi mene läpi. Ja lisäksi olen hoitoalalla."

Jo se, että olet hoitoalalla, kertoo, ettet ole erittäin lahjakas älyllisesti. Lisäksi argumentointisi on virheellistä ja sellaista, johon matalan ÄO:n ihminen turvautuu (käytössä virheellinen yleistys ja anekdoottinen virhepäätelmä).

Se, että kuvittelee kaikkien hoitoalalla työskentelevien olevan tyhmiä kertoo lähinnä tuo kommentoijan omasta älyn tasosta kaiken oleellisen.

Vierailija
34/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä on tietysti keskitiekin olemassa, eli noiden ääripäiden välillä oli 17 kg. ehkä joku 7 kg pois olisi realistisempi, ja tykkäisit itsestäsi enemmän, mutta ei tuokaan paino nyt mikään katastrofi ole

Juu 7kg olisi kiva, mutta sen eteen joutuisi taas tekemään töitä ja olen sellainen peruslaiska nautinnonhaluinen ihminen. 🤭 Niin, että näin mennään toistaiseksi. Oma paino pyrkii muuten aina tähän abaut 77kiloon, mutta tähän se tällä syömisellä jää. Töissä kyllä tulee liikuttua, että sen puoleen jaksan kyllä ihan hengästymättä elellä ja olla. 

Vierailija
35/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta koska tiedän olevani älyllisesti erittäin lahjakas, ei väitteesi mene läpi. Ja lisäksi olen hoitoalalla."

Jo se, että olet hoitoalalla, kertoo, ettet ole erittäin lahjakas älyllisesti. Lisäksi argumentointisi on virheellistä ja sellaista, johon matalan ÄO:n ihminen turvautuu (käytössä virheellinen yleistys ja anekdoottinen virhepäätelmä).

Se, että kuvittelee kaikkien hoitoalalla työskentelevien olevan tyhmiä kertoo lähinnä tuo kommentoijan omasta älyn tasosta kaiken oleellisen.

En sanonut kaikkien hoitoalalla olevien tyhmiä. Mutta tutkimusten mukaan sairaanhoitajien keskimääräinen älykkyysosamäärä on satasen kieppeillä, lähihoitajilla se tuskin on tuonkaan vertaa, eikä ÄO 100 ole "älyllisesti erityisen lahjakas". Älyllisesti erittäin lahjakas ei todennäköisesti hakeudu hoitajaksi alun perinkään, vaan lääkäriksi tai jollekin muulle vaativalle alalle.

Lisäksi kyseinen kommentoija (sinä?) on tehnyt niin typeriä argumentointivirheitä, ettei nyt vain mitenkään mene läpi, että olisit "älyllisesti erittäin lahjakas". Olet ylipainoinen uhriutuja, joka mieluummin keksii tekosyitä kuin ottaisi vastuun omasta painostaan ja syömisistään.

Vierailija
36/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun painoindeksi on? Ootko yli- vai normaalipainoinen?

Laihdutin 2022-2023 bmi 27,2 -> 23,5 hitaasti puoli kiloa kuukaudessa (ei viikossa, huom.) ja todellakin kannatti. Näin jaksan liikkua paremmin, sokeriaineenvaihdunta toimii paremmin, kiva mahtua vaatteisiin paremmin jne. 

Mutta jos painonhallinta on hirveän vaikeaa, jossain mättää. Eli eti se, mikä mättää ja missä ja muuta mitä pitää, jotta paino pysyy helposti kurissa.

Ihailen sun kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä tuossa painonpudotuksessa!

Vierailija
37/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut kaikkien hoitoalalla olevien tyhmiä. Mutta tutkimusten mukaan sairaanhoitajien keskimääräinen älykkyysosamäärä on satasen kieppeillä, lähihoitajilla se tuskin on tuonkaan vertaa, eikä ÄO 100 ole "älyllisesti erityisen lahjakas". Älyllisesti erittäin lahjakas ei todennäköisesti hakeudu hoita

En ole tuo kommentoija ja vaikka olenkin ylipainoinen niin en ole mikään uhriutuja. Tiedän painon tulleen siitä, että syön liikaa. Olen tiputtanut painoa jo 15kg ja lisää tulen pudottamaan. 

Vierailija
38/38 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on jokaisen oma asia, mihin painoon on tyytyväinen.

Olen ollut lapsesta ylipainoinen. Nuorempana laihdutin kerran huomattavasti, mutta ihannepaino pysyi vain muutaman vuoden. Sen jälkeen paino asettui tiettyyn ja pysyi siinä kymmeniä vuosia ilman, että kiinnitin asiaan mitään huomiota. Kropan malli on vaihdevuosien myötä muuttunut, mutta paino on ollut laskusuunnassa sen jälkeen, kun lopetin työt.

Olen ollut ja olen poikkeuksellisen terve. Syön kohtuullisen terveellisesti, tykkään kasviksista ja hedelmistä ja toisaalta minulla ei juurikaan ole makeanhimoa. 

Joten siis minulle oikea ratkaisu on ollut olla tekemättä painosta elämäni keskipistettä. Jos ja kun minulle alkaa tulla sairauksia, uskon, että ne eivät johdu painostani, vaan olisivat tulleet joka tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän