Mitä ajattelisit vanhemmasta joka käydessään lapsen opiskelupaikkakunnalla vie mukanaan
Paalut wc paperia ja talouspaperia! Siivousvälineitä ja tarvikkeita, pesuaineita, shampoota, hoitoainetta, pyykin pesuaineita, roskapusseja, leivinpaperia, ruokatarvikkeita, pakastemarjoja, suklaata, hygienia5uotteita, apteekkivitamiineja, keräilyastioita jne?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ajattelisi ihanana yllätyksenä vaan ärsyyntyisin suunnattomasti. Ei luoteta lapsen kykyihin ja taitoihin.
Mitä hittoa jollain kyvyillä ja taidoilla on tekemistä taloudellisen avun kanssa?!
Laittakoot vaikka vessapaperiostosta säästyneet rahat asuntosäästötililleen tai vaikka matkarahastoon.
Jo on kumma kun ei ilmainen raha kelpaa.Jos haluaa oikeasti avustaa taloudellisesti, voi laittaa hankintaa vastaavan summan suoraan lapsen tilille. Tuo paapominen tarkoittaa, ettei pohjimmiltaan luota lapsen osaavan itse käydä kaupassa tai suunnitella taloutta sen verran, että saa tarpeelliset ostettua. Rajaton äiti ei tajua miten sairas koko touhu on. Tekee vaan hallaa lapselle. Tunnen toisen paapotun kasvatin, joka on tottunut paapomiseen. Kukaan ei halunnut tehdä hän
Ei vaan tuo tarkoittaa fiksua rahansiirtoa. Lahjoittaa voi kumpikin vanhempi verovapaasti vain 4999€ kolmessa vuodessa rahana tilille.
Kyllä minulle olisi kelvannut shampoo kuin shampoo.
On opiskelijoilla nykyään liian hyvin asiat kun on vara kieltäytyä välttämättömistä tarvikkeista, jos ei satu olemaan juuri oikeaa merkkiä. Tukia voidaan tosiaan pudottaa reilusti.
Vierailija kirjoitti:
On huomattavasti mukavampi opiskella, kun asunto on mukavalla paikalla keskustassa, ei tarvitse miettiä vuokranmaksua tai vuokraisäntää ja käyttörahaa on koko ajan sen verran, ettei tarvitse pihistellä. Miksi vanhemmat eivät rahoittaisi lapsensa opiskelua, miksi rahansyytäminen lapselle on OK vasta sitten, kun tällä on puoliso ja perhe ja periaatteessa pitäisi osata elää omillaan?
Ap ei puhunut opiskelijan normaalista taloudellisesta avustamisesta vaan siitä, että vanhempi raahaa opiskelijan pieneen kämppään kassikaupalla tavaraa. Jäi täysin epäselväksi, onko opiskelijalta edes kysytty, haluaako ja tarvitseeko hän näitä tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
On opiskelijoilla nykyään liian hyvin asiat kun on vara kieltäytyä välttämättömistä tarvikkeista, jos ei satu olemaan juuri oikeaa merkkiä. Tukia voidaan tosiaan pudottaa reilusti.
Mistä tiedät että aloituksen nuori on kieltäytynyt?
Nämä muut vastaavat kommentit täällä on entisten opiskelijoiden, nykyisten 40+ täti-ihmisten kirjoittamia, joiden opiskeluvuosista on ikuisuus ja jotka ostavat shampoonsa salongista.
Menee ylihuolehitvaisuuden puolelle. Minulle äiti tuo käydessään ruokakassin ja vessapaperia. Tiskaa ja kokkaa myös, kun on vieraisilla.
Meillä äiti lähti joskus mukaan kauppaan ja maksoi ostokset. Pienellä budjetilla sinnivälle nuorelle tankillinen bensaa tai ostosten maksaminen kaupassa oli ihan älyttömän iso juttu! Tätä ei tapahtunut usein, mutta sillon kun tapahtui, sai luvan kanssa hankkia puuttuvat tarvikkeet. Usein olivat hygieniatuotteita, kuiva-aineita, säilykkeitä ja joskus jopa jotakin vähän parempaa, kuten kalaa ja lihaa pakastimeen.
En raahaa mitään mukana, käymme yhdessä kaupassa.
Siskonsa kun lainaa opiskelijan kämppää ostaa aina talouspaperia ja kalliimpaa wc paperia, pientä arjen luksusta mihin opiskelijalla ei ole varaa Sisäinen vitsi sisarusten kesken:)
Vierailija kirjoitti:
En raahaa mitään mukana, käymme yhdessä kaupassa.
Siskonsa kun lainaa opiskelijan kämppää ostaa aina talouspaperia ja kalliimpaa wc paperia, pientä arjen luksusta mihin opiskelijalla ei ole varaa Sisäinen vitsi sisarusten kesken:)
Minä vien kyllä mukanani juuri tuollaisia taloustarvikkeita, ja jotain vähän kalliimpia juttuja ihan siksikin, että kun käydään sitten yhdessä kaupassa ostamassa sitä ruokaa ja mitä nuori tarvitsee, hän ei tunne huonoa omatuntoa siitä että laskun loppusumma on 300€.
Kyllä minunkin äiti hössöttää joka kerta tavaraa mulle mukaan, kun lähden heiltä kotiinpäin. Ja olen kuitenkin jo 37 vuotias :D Aina on mukana pakastemarjoja, hyvin säilyviä ruokatarvikkeita, talouspaperia jne. En varmaan ikinä elämässä itse edes ole ostanut talouspaperia.
Minusta se on vain hellyyttävää ja on hänen tapansa näyttää välittämistä.
Me vietiin lapset kauppaan ja he sai latoa kärryyn juuri sitä, mitä halusivat. Monesti sai sanoa, että ota nyt muutama, kun nuo säilyy. Kahvia, vessapaperia, pyykinpesuainetta ja siivousaineita ostin täältä kotipuolesta, jos sattui hyvä tarjous, ruuat ostettiin sitten paikan päältä. Ei nuo pahoillaan olleet, kun kaapit oli täynnä ruokaa ja muuta tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huomattavasti mukavampi opiskella, kun asunto on mukavalla paikalla keskustassa, ei tarvitse miettiä vuokranmaksua tai vuokraisäntää ja käyttörahaa on koko ajan sen verran, ettei tarvitse pihistellä. Miksi vanhemmat eivät rahoittaisi lapsensa opiskelua, miksi rahansyytäminen lapselle on OK vasta sitten, kun tällä on puoliso ja perhe ja periaatteessa pitäisi osata elää omillaan?
Ap ei puhunut opiskelijan normaalista taloudellisesta avustamisesta vaan siitä, että vanhempi raahaa opiskelijan pieneen kämppään kassikaupalla tavaraa. Jäi täysin epäselväksi, onko opiskelijalta edes kysytty, haluaako ja tarvitseeko hän näitä tavaroita.
Mistä me tiedämme, miten se opiskelija asuu. Siskontyttö asuu 4h+k rivitalokämpässä, jossa on alakerrassa uima-allas.
Ihan normaalia minusta,en itse vie ihan tuollaisia kuormia, mutta jotain, että opiskelijan omat rahat säästyisi. Kysyn tietysti mitä tarvitsee.
Ajattelen että wau. Nostan hattua että joku huolehtii vielä 18 vuotta täyttäneestä nuoresta eikä potki kotoa pois yhteiskunnan elätettäväksi.
En mä ehkä mukanani veisi, kun kauppoja on siellä opiskelupaikkakunnalla, mutta kaupassa on kyllä käyty mun lukiolaisen kanssa yhdessä ja mä olen maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ap ei myöskään sanonut etteikö avustaisi rahallisesti myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi yhtään, että asuntooni tungetaan oman mielen mukaan tavaraa kysymättä mitä tarvitsen.
Ai niinkun että Lambi ja Bio Luvil ei kelpaa vai?
No esimekiksi vaikka noin. Bio Luvil haisee karseelta, jos haluaa käyttää hajusteetonta (ja esim. ekologisempaakin) pyykkiainettaja ja valitsisi esim. itse mieluummin valkaisematonta ekompaa paperiakin tms. Toki jos tietää lapsen mieltymykset tai tosiaan kysyy etukäteen. Aloituksen viemiset on kuitenkin jo liioitteua mielestäni ja vähän ahdistavaa tuputtamista jo tuollaiset määrät jotain toisen vaitsemia aineita. Voi antaa vaikka mieluummin vähän rahaa, ja sitten pienemmät viemiset. Varsinkin tuota pesuaine- ja siivouspuolta on nyt kyllä aika liioitellusti.
Mun kovaan tuollainen vanhempi saattaa hyvinkin olla ylihuolehtivainen, mistä on vain haittaa itsenäistymisessä ja oman elämän aloittamisessa. Riippuu toki vähän muistakin asioita, ja kuskaako joka kerta tuollaiset määrät vai onko poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi yhtään, että asuntooni tungetaan oman mielen mukaan tavaraa kysymättä mitä tarvitsen.
Ai niinkun että Lambi ja Bio Luvil ei kelpaa vai?No esimekiksi vaikka noin. Bio Luvil haisee karseelta, jos haluaa käyttää hajusteetonta (ja esim. ekologisempaakin) pyykkiainettaja ja valitsisi esim. itse mieluummin valkaisematonta ekompaa paperiakin tms. Toki jos tietää lapsen mieltymykset tai tosiaan kysyy etukäteen. Aloituksen viemiset on kuitenkin jo liioitteua mielestäni ja vähän ahdistavaa tuputtamista jo tuollaiset määrät jotain toisen vaitsemia aineita. Voi antaa vaikka mieluummin vähän rahaa, ja sitten pienemmät viemiset. Varsinkin tuota pesuaine- ja siivouspuolta on nyt kyllä aika liioitellusti.
Mun kovaan tuollainen vanhempi saattaa hyvinkin olla ylihuolehtivainen, mistä on v
Tämä kommentti oli siis ei vastaajalta kuin aiempi kommentti
Onpa hienoa. Nuori varmasti arvostaa. Opiskelijoilla oli tiukkaaa rahallisesti, niin kaikki apu on kultaakin kalliimpaa.
Ei minun äidilläni ollut aavistustakaan mitä shampoota ja hoitoainetta käytän. Ei olis kovin ilahduttanut kun olisi saanut jotain euro per litra hajupommi tuotteita. Kyllähän tuo muutenkin aikamoiselta kontrolloinnilta tuntuu.