Mitä ajattelisit vanhemmasta joka käydessään lapsen opiskelupaikkakunnalla vie mukanaan
Paalut wc paperia ja talouspaperia! Siivousvälineitä ja tarvikkeita, pesuaineita, shampoota, hoitoainetta, pyykin pesuaineita, roskapusseja, leivinpaperia, ruokatarvikkeita, pakastemarjoja, suklaata, hygienia5uotteita, apteekkivitamiineja, keräilyastioita jne?
Kommentit (81)
En tykkäisi yhtään, että asuntooni tungetaan oman mielen mukaan tavaraa kysymättä mitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ajattelisi ihanana yllätyksenä vaan ärsyyntyisin suunnattomasti. Ei luoteta lapsen kykyihin ja taitoihin.
Mitä hittoa jollain kyvyillä ja taidoilla on tekemistä taloudellisen avun kanssa?!
Laittakoot vaikka vessapaperiostosta säästyneet rahat asuntosäästötililleen tai vaikka matkarahastoon.
Jo on kumma kun ei ilmainen raha kelpaa.
Kyllä minä ainakin halusin opiskelijana valita niin siivoustarvikkeeni, -aineeni kuin shampooni itse. Olisin pitänyt ikävänä, jos äitini olisi tuonut niitä lastin minulle kysymättä ensin, mitä haluan.
Vierailija kirjoitti:
En tykkäisi yhtään, että asuntooni tungetaan oman mielen mukaan tavaraa kysymättä mitä tarvitsen.
Ai niinkun että Lambi ja Bio Luvil ei kelpaa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ajattelisi ihanana yllätyksenä vaan ärsyyntyisin suunnattomasti. Ei luoteta lapsen kykyihin ja taitoihin.
Mitä hittoa jollain kyvyillä ja taidoilla on tekemistä taloudellisen avun kanssa?!
Laittakoot vaikka vessapaperiostosta säästyneet rahat asuntosäästötililleen tai vaikka matkarahastoon.
Jo on kumma kun ei ilmainen raha kelpaa.Kyllä minä ainakin halusin opiskelijana valita niin siivoustarvikkeeni, -aineeni kuin shampooni itse. Olisin pitänyt ikävänä, jos äitini olisi tuonut niitä lastin minulle kysymättä ensin, mitä haluan.
Että ottaisit mielummin opintolainaa kuin kelpuuttaisit jonkun muun ostamat vessapaperit ja saippuat?
No, kukin tyylillään.
Opiskelijan kuukauden wc-paperit saa 3-4 eurolla. En todellakaan haluaisi joutua varastoimaan kuukausitolkulla pienessä kämpässäni äidin ostamaa wc-paperipaalia näin pienen säästön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on kumma kun ei ilmainen raha kelpaa.Kyllä minä ainakin halusin opiskelijana valita niin siivoustarvikkeeni, -aineeni kuin shampooni itse. Olisin pitänyt ikävänä, jos äitini olisi tuonut niitä lastin minulle kysymättä ensin, mitä haluan.
Että ottaisit mielummin opintolainaa kuin kelpuuttaisit jonkun muun ostamat vessapaperit ja saippuat?
No, kukin
Itse kävin opiskeluaikaan töissä, ei mitään lainoja. Kulut pitää sovittaa sellaisiksi että niistä selviää itse. Toki olin kiitollinen vanhempien tuesta, mutta ehkä vähän liiallisena olisin kokenut jonkun vessapaperin tai roskapussien tuomisen. Enemmän oli apua siitä, että sain viedä lapsuudenkodista oman huoneen kalusteet mennessäni, niiden hankinta olisi tuottanut vaikeuksia muutaman sadan opintotuella ja samankokoisella palkalla. Ja siitä, että joskus äiti vei ruokaostoksille.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan kuukauden wc-paperit saa 3-4 eurolla. En todellakaan haluaisi joutua varastoimaan kuukausitolkulla pienessä kämpässäni äidin ostamaa wc-paperipaalia näin pienen säästön vuoksi.
Kyllä mulle kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kukin
Sama juttu minulla. Haluan itse valita, mitä ostan. Ei tulisi mieleenkään ängetä lasten luokse tuolla tyylillä. Voin maksaa kaupassa, antaa rahaa tai listan mukaan ostaa. Tuohan on rajattomuutta päättää aikuisen ihmisen puolesta tai jos lapsi sen sallii niin ihan liian pitkälle menevää hössöttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Menin ruokakassin kanssa plus wc paperit sun muut. Sama kaupunki Hki ja eri kaupunginosa. Yliopisto.
Eri kaupunki. Laitoin rahaa tilille, ei ruokahävikkiä kun yliopiston ruoka tosi edullista.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan joo, jos toisi saatesanoilla että et varmaan kuitenkaan ite tajua ostaa. Ja jos muutenkin vihjailee että lapsi ei pärjää. Mut jos on ihan hyvät välit niin erittäin kivat tuomiset on noi.
Vierailija kirjoitti:
Tää on se mitä oikeistohallitus haluaa. Vanhemmat elättää aikuiset opiskelijat.
Ei, tämä on rakkautta lasta kohtaan.
Tämän tavan puoltajat myös varmaan tykkäävät myös siitä, kun anoppi tuo heidän kotiinsa sitä sun tätä tavaraa kysymättä etukäteen mitään.
Tilanne on toki täysin eri silloin, jos opiskelijalta on etukäteen kysytty, mitä hän tarvitsee ja haluaa.
Ex anoppi laitti tossukkka pojalleen aina kun kävi joka viikkko kotona, niin paljon tavaraa, että eihän niitä 2 ihmistä viikossa pystynyt syömään. Aina oli pari kiloa perunoita, 3 litraa maitoa ja siis tyyliin 5 muovipussillista tavaraa. Itseäni alkoi niin tämä holhoaminen ottamaan kaaliin, koska mieskin oli jo yli 30v, että otin ja lähdin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän tavan puoltajat myös varmaan tykkäävät myös siitä, kun anoppi tuo heidän kotiinsa sitä sun tätä tavaraa kysymättä etukäteen mitään.
Tilanne on toki täysin eri silloin, jos opiskelijalta on etukäteen kysytty, mitä hän tarvitsee ja haluaa.
Juuri näin ja voihan olla, että on kysytty ja on sanonut, että vanhempi saa valita. Kysyä minun mielestä kuitenkin pitää, jos aikuisen kotiin alkaa isoja määriä viedä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen kuinka olin käynyt itse ostamassa meille tarjoustuotteita lähimarketista. Anoppi tuli ja toi niitä samanlaiset erät, ei ollut edes mistään säilyvästä kyse.
Samoin anoppi oli käynyt tuomassa ruokaostoksia, kun olin sairaalassa synnytyksen jälkeen. Aivan kuin mies ei olisi osannut niitä itse tehdä, joutui käymään ruokaostoksilla sitä ennenkin, kun en minä viimeisilläni pystynyt ruokakasseja raahaamaan. Ihmettelin kotona, että miten meillä on tällaisia syötävänä, mitä ei koskaan muutenkaan osteltu, eikä kukaan välittänyt niitä syödä. Ei ollut kehdannut laittaa niitä takaisinkaan anopin mukana ja pääsi pienemmällä vaivalla, kun otti ne vastaan, vaikkei suurinta osaa niistä käytettykään.
Olet suloinen äiti. Itse haluaisin nyt aikuisenakin mieluiten tuollaisia lahjoja, jos lahjoja joku haluaa ostaa. Samoin itse ostaisin mielelläni sellaisia lahjoja muille, mutta en kehtaa. Siksi joku juustolajitelma tms. käytännön juttu on usein ostamani lahja.
Ei. Opeta lapsesi itsenäiseksi. Korkeintaan kortsuja.
Käy todella harvoin lapsellaan, jos joka kerta vie mennessään tuollaisen määrän tavaraa. Paali wc-paperia on 36 rullaa, se kestää yhdellä hyvinkin 20 viikkoa, joten miksi ihmeessä täyttää lapsen koti tavaralla, jota saa lähikaupasta tarpeen mukaan.
Meillä on maksettu lapsen asunto ja sen sisustus, sen jälkeen annettu käyttöön pankkikortti käteen ja todettu, että pärjäile. Lapselle riittää se, että minä menen käymään, ei hän sitä tavaraa odottele.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen perhe sisäisine suhteineen on erilainen. Jotkut vanhemmat potkaisevat lapsen omilleen heti kun täyttävät 18 v. On suuri ilo kun lapsi/lapset opiskelevat, eivät jätä kykyjä kiven alle.
Kannattaa muistaa, että opiskelijan kämpän tilat ovat rajalliset. Jos kaapissa on jo kaksi pakettia pyykinpesuainetta, ei ole välttämättä kauhean kivaa saada kolmatta ennen kuin edelliset on loppu. Sama juttu monen muunkin ap:n luetteleman jutun kohdalla. Useimmille opiskelijoille yksin leivinpaperipakkaus riittää koko vuodeksi. Jos sellainen on jo kaapissa, niin toinen vie vain turhaa tilaa. Eli kannattaa ensin varmistaa opiskelijalta itseltään, mitä hän juuri nyt toivoo.