Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuva röyhtäily ja huono olo

Vierailija
15.01.2024 |

Kaipaisin apua, tukea ja kohtalotovereita tässä asiassa.

Olen vähän alle parikymppinen nainen. Röyhtäilen nykyään jatkuvasti, joka päivä. Ennen tätä ei ollut, minua ei ole närästänyt tai röyhtäyttänyt koskaan aiemmin. Haluaisin kyllä todella tietää, mistä tällainen äkkiä alkanut vaiva on saanut alkunsa. Alkoholia en juo tai käytä muutenkaan mitään päihteitä. Ruokavalio on pääosin kunnossa.

Röyhtäily ja vatsavaivat ovat alkaneet joulun jälkeen kunnolla. Tähän liittyy myös vaikeutta hengittää syvään, ja tuntuu, että ruoka sulaa todella hitaasti. Ihan kuin olisi pakonomainen tarve röyhtäistä, jotta ruoka sulaisi. Kyllä se sulaa, mutta todella hitaasti. Vaikka syön todella vähän, tuntuu että vatsa on täynnä ilmaa ja syömisen jälkeen ylävatsa tuntuu ihan turvonneelta ja on huono olo. Syöminen on melkein tuskaa. Vaiva on kiusallinen.

Mietin myös, voiko viime aikoina esiintynyt stressi ja ahdistus olla tämän syypää. Olen yleensä kova murehtimaan ja saamaan ajatukset kierteelle. Mietin, voivatko ne pahentaa runsaita ilmavaivoja ja hengenahdistuksen tunnetta. Olen hakeutunut kyllä psykiatriselle sairaanhoitajalle näiden oireiden takia, mutta parantumisessa menee kyllä aikaa.

Tuntuu, että vain odottaa ajan kulumista ja että nämä kaikki yllä olevat vaivaavat asiat loppuisivat jossain vaiheessa. En jaksa tätä. Tuntuu, että en pysty keskittymään muihin asioihin ja päivä menee pilalle näiden asioiden murehtimisen takia. Tämä on fyysistä ja psyykkistä. En tiedä kumpaa enemmän, mutta kuitenkin. 

Kiva jos jaksoit lukea tänne asti. Asiallisia vastauksia kiitos.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ruoka voi ärsyttää. Mulla puhkesi laktoosi-intoleranssi parikymppisenä, oireina ilmavaivojen lisäksi just röyhtäilyä ja siitä aiheutuvaa huonoa oloa.

Vierailija
2/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois kaikki hiilihappoja sisältävät juomat vissy, limsat..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa yhteyttä terveyskeskukseen

Vierailija
5/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti, raskaus, ylipaino....

Vierailija
6/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla refluksia, röyhtäilyt ja myös tuo tunne, ettei voi hengittää syvään sopisivat kyllä?

Vierailija
7/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on refluksi ja tutulta kuullostaa. Joskus vielä oksentelen.

Vierailija
8/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä refluksi joka taas johtui stressistä, aiheutti huonoa oloa ja oli pakko röyhtäillä et olo helpottui. Tuntui et ruoka jäi vatsalaukkuun. 

Vierailija
9/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko energiajuomia? Ne voisivat olla syynä. Ovat nuorten suosiossakin.

Vierailija
10/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on refluksia. On hyvin monimuotoinen sairaus, vaikea sanoa mikä sulla auttaisi parhaiten, joten joudut kokeilemaan. 

Vierailija
11/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile refluksilääkettä ja kokeile mitkä ruoat sulla tuota aiheuttaa. Sängyn jalkojen nostaminen pääpuolelta (muutama kirja alle) ja se ettei syö eikä juo kahteen tuntiin ennen nukkumaanmenoa auttaa myös. 

Vierailija
12/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tod.näk.mahahaava tai alkava sellainen Yhteys lääkäriin. Ei ole hätätilanne, mutta varaa huomenna aika lääkärille, Saat tod.näk.jonkin vatsalaukun limakalvoja suojaavan lääkityksen vähäksi aikaa.

Terv. Sairaanhoitaja

Vierailija
13/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminnallinen pyspepsia, ehkä.

Hankaluutta aiheuttavat ruuat (rasvaiset syömiset kuten suklaa pois) ja juomat pois ruokavaliosta, syö usein, hitaasti ja vähän kerrallaan.

Tuota voi kokeilla vaikka syy olisikin jokin muu.

Vierailija
14/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palleatyrä, IBS taikka kilpirauhasessa häikkää. Kannattaa kokeilla onko joidenkin ruokien aineiden välttämisestä apua. Ensiavuksi voi kokeilla piigeeliä taikka happosalpaajia.

Vierailija
15/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ruokatorviröyhtäilyltä.

Röyhtäilyssä ilma tulee tavallisesti mahalaukusta, mutta toistuvan röyhtäilyn (excessive belching) taustalla on osoitettu olevan supragastrisen röyhtäilyn (1,2). Siinä ilma ei tule mahalaukusta vaan ruokatorvesta, jonne potilas sen itse imaisee. Arvellaan, että tapa on reaktio epämiellyttävälle ylemmän ruuansulatuskanavan tuntemukselle. Tilanteen pitkittyessä potilas ei enää tiedosta, että röyhtäily on itse aiheutettua ja tahdonalaista.

https://www.duodecimlehti.fi/duo13412

Vierailija
16/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi huolestuttaa, mutta serkullani oli noita oireita. Hän söi närästyslääkkeitä varmaan vuoden, nosti sängynpäätyä ylös ja siirtyi mm. gluteenittomaan ruokaan. Ravasi eri lääkäreillä ja sai vaikka mitä ohjeita. Lopulta paljastui syöpäkasvain mahalaukun ja suolen yhtymäkohdassa; se aiheutti tukoksen eikä ruoka kulkenut eteenpäin. 

Vierailija
17/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikahappoisuus? Närästys. Allergiat? Entä juotko illalla ennen kuin menet makuulle, jos se ei imeydykään sinne ja lisää ärtystystä. Onko joku juoma tai ruoka joka lisää tilaa. Entä lääke tai muu.

Vierailija
18/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksilta kuulostaa.

Vierailija
19/19 |
15.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ruoansulatusentsyymiä, kysy apteekista. Itse sain avun Nogasin purutabletista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän