Selittäisikö joku tämän 50 euron alkuomavastuun (apteekki)
Eli jos 100-prosenttisesti korvattava lääke maksaa 500 euroa, niin pitääkö vuoden ensimmäisellä ostokerralla maksaa itse koko 500 euroa? Vai maksanko 50 euroa alkuomavastuuta ja saan suoraan loput normaalin omavastuun hinnalla?
Kommentit (11)
Eiköhän se ole tuo jälkimmäinen vaihtoehto
Eiks täysin korvattava lääke pidä aina olla täysin korvattava? Vai eikö tämäkään pidä paikkaansa, kuten ei terveydenhoidon maksukattokaan ole totta. Sairaalamaksu vain laski sen rajan jälkeen noin 40 eurosta 22 euroon/päivä.
Täysin korvattava maksaa 4 euroa kerta, esim omat sytostaattini.
Ihan oikeasti vingut täällä siitä että joudut maksamaan 50 euroa 500 euron lääkkeestä? Tukia lasketaan näemmä ihan syystä..
Kyllä se omavastuu täytyy maksaa ja on mielestäni nyt korkeampi kuin tuo 50€. Lopuista korvattavista menee jokin pieni summa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti vingut täällä siitä että joudut maksamaan 50 euroa 500 euron lääkkeestä? Tukia lasketaan näemmä ihan syystä..
Tää keskustelu ei tainnut olla sulle. Hauku tukia saavia muissa ketjuissa, mutta jätä sairaat rauhaan.
4,50 menee mulla per kerta täysin korvattavasta.
Vuoden alussa joutuu kaikki maksamaan 50€ alkuomavastuuta. Tämän jälkeen tulee korvaukset normaalisti. Jos vuoden ensimmäinen ostos on alle 50€ jää alkuomavastuuta jäljelle seuraavaan ostoon. Jos ensimmäinen ostos on vaikka 112€ joutuu itse maksamaan 50€ ja lopusta 62 eurosta tulee normaalisti korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Eiks täysin korvattava lääke pidä aina olla täysin korvattava? Vai eikö tämäkään pidä paikkaansa, kuten ei terveydenhoidon maksukattokaan ole totta. Sairaalamaksu vain laski sen rajan jälkeen noin 40 eurosta 22 euroon/päivä.
Ei, omavastuu osuus on aina maksettava.
Vuoden alussa alkuomavastuu 50 e. Sitten alkaa normaalit korvaukset pyöriä, ja jos tulee niin paljon lääkeostoja, että vuosiomavastuu (päälle 600 e) täyttyy, niin sitten ei tarvitse maksaa loppuvuoden lääkkeistä enää kuin omavastuu pari euroa/lääke.
Jälkimmäinen vaihtoehto.