Miten suhtautuisit, jos 16-vuotias tyttäresi kertoisi olevansa raskaana?
Minä järkyttyisin toki ensin, mutta ryhtyisin sitten tukemaan kaikin tavoin, yrittäjnä järjestäisin itseni mahdollisimman vähälle työlle, että voisin olla vauvanhoidossa apuna niin paljon kuin nuoripari sitä sietäisi. Vauva-aika on lyhyt, vuoden lykkäys opintoihin ei loppupeleissä merkitse paljoakaan, ja koulua voi jatkaa kun lapsi aloittaa päivähoidossa. Olisin mukana mahdollistamassa lyhyttä hoitopäivää.
Muistan kun tätini sanoi aikoinaan, kun itse olin teini, että jos tulisit vahingossa raskaaksi, älä tee aborttia, "kyllä minä hoidan". Tämä jäi todella lämpimästi mieleen. Ja semmoinen täti onkin, että varmasti olisi hoitanutkin.
Kommentit (46)
Jos olisi niin abortti. Mä en nusassut alaikäisenä eikä ole ollut vahinkoraskautta.
Olisin innoissani, että nyt saan viimeinkin toisen lapsen. Virallisesti siis lapsenlapsen, mutta tunnetasolla toisen oman lapsen, jota en koskaan saanut.
Hankala pulma. Siinä olisi sitten kolme lasta, joiden parasta pitäisi miettiä. Tytär, se tuleva isä sekä syntyvä lapsi. Yksikään näistä ei pysty kypsään ajatteluun, minkä osoittaa jo sekin, että nykypäivänä vielä voi tulla vahingossa raskaaksi, vaikka tietoa on saatavilla. Päätyisin suosittelemaan erittäin vahvasti raskauden keskeyttämistä heti alkumetreillä. Hyvin usein teiniraskauksien hedelmät päätyvät teinin vanhempien kasvatettavaksii, siis kokonaan, ei viikonloppuja yms.
Vierailija kirjoitti:
Otan pesismailan ja käyn lapsen isän luona!
Mitä se enää auttaa? olisit tehnyt kasvatustyön ajallaan
Jos haluaisi pitää lapsen, niin ottaisin lastensuojeluun yhteys, ja pyytäisin järjestämään hänelle ja lapselle oma koti. Tekisin hänelle selväksi, että lapsi on hänen ja minulla on ainoastaan isovanhemman rooli. Auttaisin lastenhoidossa, jos esim tarvitsee käydä hammaslääkärissä, mutta en ottaisi vauvaa/lasta yöksi. Jos haluaa vanhemmaksi ryhtyä, niin sitten tekee sen myös ihan itse. Minä olen kokonaan yksin kaksi lasta kasvattanut, ja en aloita uudelleen lapsenlapsen kanssa, sitä varten on sen lapsen vanhemmat.