IL Näkökulma: Moni aikuinen elää pilvilinnassa Kohta se kostautuu
"Moni aikuinen suomalainen elää nimittäin pilvilinnassa, kun kyse on lapsista. Ikää voi olla +30 tai jopa 35 vuotta ja silti suusta voi tulla sanoja, kuten 'haluan lapsia, mutta vielä ei ole oikea aika' ja 'me ei olla vielä päätetty tätä asiaa'."
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/98e35760-e2f6-45e2-ba1b-d5e4…
Mielestäni tässä on suora yhteys 90-luvun koulun terveystietovalistukseen. Sen ajan yläasteikäiset ovat nyt näitä tuudittautuvia kolmekymppisiä. Opetus keskittyi ainoastaan raskauden ehkäisyyn, ei edes mainittu sitä, että ei niitä lapsia ehkä niin vain tulekaan.
Kommentit (56)
Tässä yhteiskunnassa ja nykymaailmassa ylipäätänsä on niin pahoja vikoja että se yksikään on syy ettei ihmiset lisäänny. Ihmiset haluavat yhteiskunnan joka on utopia, teknologia sen jo sallii. Ongelmana on ahneus ja rikkaat jotka eivät ole siihen valmiita. Rahasta pitäisi luopua kokonaan ja siirtyä resurssipohjaiseen talousjärjestelmään. Työt tekee robotit.
Eli jos muutosta ei tule niin sukupuutto koittaa. Kansa on nostanut kytkintä kunnes muutos tapahtuu.
Kohtasin elämäni miehen, kun olin 32v ikäinen. Uskoimme vahvasti, että lapsi ei todennäköisesti tule, joten hämmennys oli käsinkosketeltava, kun alle vuoden yhdessäolon jälkeen olin (toivotusti toki) raskaana. Ja sen jälkeen lapsia tuli vielä 3 kpl lisää.
Tulevaisuus ei kuulu valkonaamoille!
Onpas todella ärsyttävä ja saarnaava kirjoitus, "hei haloo"... Kiva jos hänellä on elämässään ollut mahdollisuus tehdä kaikki oikein ja oikeassa aikataulussa. Minä olin lapsentekoiässä päihdesairas ja poikaystävistä ei olisi isiksi ollut. En todellakaan olisi tehnyt lapsia niihin olosuhteisiin. Nyt saattaa olla liian myöhäistä, mutta mistään pilvilinnoista ei ole kyse vaan raatorealismista.
Parempi luoda edes joku ura ensin ja elää nuoruutta. Ei tartte sitten katua. Nyt esikoinen, ja yhden lapsen vain haluan, tulossa näillä näppäimillä. Ikää 33.
AP on oikeassa. Ennen valistus keskittyi vain raskauksien ehkäisyyn. Minäkin luulin että voin tulla isäksi koska vain. Nyt ikää on 36v, vaimoa ei ole ja kiirettä pukkaa. Tosin olen jo valmistautunut siihen että jään lapsettomaksi.
No jaa. Itse olen 36-vuotias lapseton ja lapsettomuuden syy on jossain ihan muualla kuin hedelmällisyyden biologian ymmärtämättömyydessä.
Lapset alkaa vaatimaan taapero-iän jälkeen 600e/kk. Per vanhempi toi tekee 300e/kk. Joo vähemmälläkin sinällään pärjäisi. Tutkimuksissa ollaan kuitenkin havaittu merkittäviä eroja köyhien ja varakkaiden lasten välillä. Lapsi huomaa jo päiväkodissa olevansa selvästi vähempiosaisempi.
Minä olen just tuon ikäinen (-89 syntynyt) ja käynyt siis yläkouluni 00-luvulla. Ja kyllä siellä terveystiedon tunnilla tätäkin asiaa käsiteltiin. Mitä nyt kavereitten kanssa olen asiasta jutellut vuosien varrella, useimmat oli parikymppisenä ja alle sitä mieltä, että 25 vois olla hyvä ikä tehdä lapsia, 25-vuotiaana että viimeistään 30, kolmekymppisenä että no jos 35 mennessä. Ja nyt ollaan siis sen 35, osalla on lapsia ja osalla ei, ja ne joilla ei on niitä jotka ei ehkä ole löytäneet sopivaa parisuhdetta, on muuten hankalaa elämäntilannetta ja muuta niin ettei aika ole ollut sopiva. Tai eivät ole vaan halunneet. Tai eivät ole saaneet (vielä) yrityksistä huolimatta. Mutta kyllä jokaisella naisella jonka kanssa olen aiheesta puhunut, on ollut kyllä hyvin tiedossa se biologisen kellon tikitys ja jutut on muuttunut sellaiseen "jos saan vielä lapsia"-tyyppiseen.
En tiedä kyllä ketään kolmekymppistä naista, joka ei tietäisi ehelmällisyydne laskusta. Syyt siihen, miksi lasta ei mahdollisesti ole, ovat ihan muualla kuten siinä, että ei ole kumppania, elämä on taloudellisesti epävarmaa, ei ole vielä valmis lapseen (tosin lapsenkaipuu ei ole näissä tapauksissa vahvaa) tai ei tule raskaaksi yrityksestä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin eihän tätä saa ääneen sanoa.
Ap
Kukaan mitään kakaroita halua. Muuttakoon muualta ihmisiä Suomeen.
Kyllä ainakin naisille tolkutetaan tätä hedelmällisyyden heikentymistä joka tuutista. Ei ole siitä kiinni. Miehillä ehkä voi olla, ehkä kannattaisi panostaa miehiin kohdistuvaan valistukseen seuraavaksi. Että ei kannata elää huoletonta poikamieslaiffia kolmevitoseksi asti jos haaveissa on se oma perhe, vaan alkaa etsiä sopivaa kumppania jo hyvissä ajoin.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisikään puhua 30-35-vuotiaista, vaan saada sitä nuoremmat, 20-29-vuotiaat tiedostamaan, että jos toivoo vaikkapa useampaa lasta, on aloitettava perheenperustaminen ajoissa. Jos ei halua, niin ei siinä sitten mitään.
Ennen vanhaan oli sanonta "Laps tuo leivän tullessaan", ja se on harvinaisen totta. Kaiken ei tarvitse olla valmiina.
Niin se laps' tuo tullessaan lapsilisän, sillä sitten ostetaan leipää tai jauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin naisille tolkutetaan tätä hedelmällisyyden heikentymistä joka tuutista. Ei ole siitä kiinni. Miehillä ehkä voi olla, ehkä kannattaisi panostaa miehiin kohdistuvaan valistukseen seuraavaksi. Että ei kannata elää huoletonta poikamieslaiffia kolmevitoseksi asti jos haaveissa on se oma perhe, vaan alkaa etsiä sopivaa kumppania jo hyvissä ajoin.
Tämä. Nyt kun itse heräsin lapsihaaveisiin niin hoksasin että olisi pitänyt olla asialla jo 10 vuotta sitten...
Jotkut myös luulevat, että jos näyttää ikäistään nuoremmalta, niin se oma hedelmällisyyskin olisi sillä tasolla. Ei. Olen kuullut joidenkin naisten puhuvan myös siitä, että kun heillä nyt on niin naiselliset piirteet, leveä lantio yms., että ovat hyvin hedelmällisiä.
omat vanhempani olivat ammattikoulun jälkeen all-set ja alkoivat rakennuttaa todella suurta ja kivaa omakotitaloa ihan perusduunarien palkoilla.Sen jälkeen hankkivat parikymppisinä muutaman mukulan. Nykysukupolvet ovat toisen asteen koulutuksen jälkeen 3-5 vuotta korkeakoulussa ja sitten sen jälkeen työt ovat todennäköisesti jatkuvaa pätkää. Työsuhteiden epävakauden ja pitkän opiskeluajan vuoksi säästöjäkään ei juurikaan ole. Perusta siinä nyt sitten perhe. 80-luvun jälkeen syntyneet voivat vain hävitä.