Meillä on todella lyhyt työviikko verrattuna Saksan 39.50 tuntiseen viikkoon. Tämän lisäksi omalla ajalla ruokis ja kahvitauko. Olkaa tyyt
Marinat pois, Suomen työviikko on todella lyhyt verrattuna Sksan puurtajiin. Ei olla oikealla tasolla ollenkaan täällä lyhyen työviikon kohdalla. Samoin lomat ovat todella pitkiä. Lomia voidaan verrata USA lyhyisiin lomiin ja vielä paljon pitempiin työpäiviin.
Suomessa kyllä kelpaa.
Kommentit (126)
Suomessa 40h/viikko on ihan normaali työaika.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa 40h/viikko on ihan normaali työaika.
Yleensä se 40h/viikko on käytännössä jotain 37 ja osia päälle per viikko. Mutta ei tosiaan ole merkittävää eroa ap:n meuhkaaman Saksaan tuntien osalta.
Ai, mulla ainakin on rakennusalalla 40h/vko sopimus.
N.32
Tehokkuus se on mitä pitää säätää. Itse olin pitkään 60 prosenttisellä työajalla ja nyt kun olen siirtynyt 100% työtehtävien määrä on edelleen sama. Ja kyllä olen jopa kysynyt uusia työtehtäviä koska tyhjän panttia oleminen alkaa syödä miestä ns.
Kaikissa maissa on samanlaisia ihmisiä. Ei ne tee sen enempää eikä vähempää, tuottavaa työtä. Oli virallinen työaika sitten mikä vaan. Saksalaisista osaan kertoa, että siellä on tapana tulla aamulla myöhemmin, ja sitten lorvailla työpaikalla iltamyöhään, vaikka ei olisi mitään järkevää tekemistä. Siihen liittyy jokin machokulttuuri, että kuka sammuttaa toimistolla valot?
Yhdessä paikassa tuli tehtyä kokoajan useita tunteja enemmän, kuin tämä yleinen suositus. Palkkioksi en saanut pitää ansaittuja lomia. Kun lopulta erosin paikasta, työnantaja silminnähden kiehui, ja alkoi levittää kaikenlaisia huhuja.
Vierailija kirjoitti:
Joku punikki väitti toisessa ketjussa Saksassa olevan lyhyempi työviikko kuin Suomessa. Kommari taisi valehdella.
"Vuoden 2020 tilastojen mukaan Turkissa tehtiin pisimmät työviikot, keskimäärin 42,9 tuntia. Montenegro (42,8 tuntia) ja Serbia (42,3 tuntia) seuraavat perässä. Lyhimpiä työviikkoja tehtiin Alankomaiden lisäksi Itävallassa (33,7 tuntia) ja Norjassa (34,1 tuntia). Samaan kategoriaan kuuluvat myös Saksa ja Tanska, joissa molemmissa työskenneltiin keskimäärin 34,6 tuntia viikossa."
https://www.verkkouutiset.fi/a/tyoviikkojen-pituudet-vertailussa-nain-s…
Ainakin Saksassa ei tarvitse vastailla lomalla työsähköposteihin. Jotkut työnantajat jopa boikotoivat pääsyn sähköposteihin loman ajaksi.
Tehtiin Jenkeissäkin puuvillapelloilla 1800-luvulla 24-tuntista päivää "työnantajalle" ilmaiseksi. Tämäkö on tavoitetila, kilpailla siitä, kenellä vähiten on omaa elämää?
Ja huomautetaan nyt samalla, että osa-aikaisille ei tarjota täysiä tunteja, eikä työttömiä oteta töihin. Niiltä reppanoilta, jotka ovat työelämän kurimukseen suistuneet, halutaan viedä loppukin aika käyttää työstä hankkimiaan rahoja.
Ja Purra on kyllä yksi vitsi puhumaan työnteon lisäämisestä, kun ei päivääkään ole ansiotyötä tehnyt kellokortilla.
Ainakin täällä Baijerissa on normaali työpäivä 8h +1h lounas. Eli 40h per viikko.
Toisaalta sitten taas julkista pyhää on n. 2 viikon verran per vuosi. Ja 30pvä vuosilomaa on monessa paikassa.
Sen lisäksi melkein kaikki on kiinni viikonloppuisin kaupat jne.
Taitaa olla niin että lopulta Suomessa tehdään enemmän töitä. Toisaalta elintaso on taas täällä huimasti parempi. Esim Porsche on kansanauto. Oisko ehkä korkean jalotusasteen tuotteilla esim Audi ja BMW jotain tekemistä asian kanssa sitten.....
Onko palkkataso myös sama ? Epäilen vahvasti.
Ottaen huomioon sen että Saksan palkkataso on korkeampi muutenkin.
Sain siellä käteen nettona sen, mikä palkkani on täällä bruttona!
Vierailija kirjoitti:
Meillä täällä Aasiassa on normityöviikko on 60-72 tuntia. Paikalliset ihmettelevät miksi Euroopassa harrastetaan 7,5 tunnin työpäiviä ja miksi tarvitaan niin paljon lomaa.
Pam. Kiinassa oli toimistohommissa päivittäin 2 tunnin tauot, 1 tunti lounas plus 1 tunti päiväunet. Unia varten toimistolla oli patjoja ja sänkyjä!! Siinä tulee kivasti lisää pituutta "työpäivään".
Vierailija kirjoitti:
37,5h per viikko ei mielestäni ole todella lyhyt verrattuna 39,5 tuntiin
Siinä ei ole sitä ruokista mukana, vaikka niin väitätte. Kahvitauot ovat. Kahdessa tunnissa ei oikeasti juuri mitään tuottavaa pystytä tekemään. Ja teollisuudessa painetaan 40 tuntia ja erotus korvataan.
Mulla on 40h vko + ruokatauot omalla ajalla.
Sekin kannattaa ottaa huomioon että Suomessa yksi ihminen joutuu käytännössä tekemään 1,5 - 2,5 hlön työt 37,5 tuntiin viikossa. Painostetaan siihen.
Monissa muissa maissa työt voi tehdä omaan tahtiin.
Saksassa ammattiliitot on niin lujaa työntekijöiden puolella ettei siellä uskalleta ees pitää yt-neuvotteluja.
Saksassa siis puoli tuntia lyhyempi työviikko kuin mulla. Ja ei, mulle ei kuulu mitään pekkaspäiviäkään, ja silti viikkotuntimäärä on 40 t.
Persut kiittää kaikesta solvauksedta ja rangaistuksista, joita heidän mestarinsa sylkee suustaan.
Katsopa huviksesi kuinka paljon Saksassakin on kaikenlaisia arkipyhiä pitkin vuotta. Suomessa niitä on karsittu kalenterista ja siirretty viikonlopuille.
Ja Suomessa työaika on 8h/päivä ja 30 min. ruokatauko päälle, yksityisellä.
No mikäs vatipäinen idioottivajakki se sieltä tuli mölisemään?
Sillä työviikon laskennallisilla tunneilla ei ole yhtään mitään merkitystä yhtään mihinkään. Se on keskiarvo, millä luku saadaan näyttämään juuri siltä, miltä halutaan ja esimerkiksi saastainen purra ja kusiset EK:n edustajat haluavat tietysti sillä osoittaa, että täällä muka tehdään vähän töitä.
Näin ei oikeasti ole. Se, millä on merkitystä on se, paljonko tehdään työtunteja vuodessa yhteensä, koska se luku on oikeasti vertailukelpoinen toisin kuin tuo viikkopilipalituntimäärä. Ja tadaa - meillä tehdään enemmän työtunteja vuodessa työntekijää kohden kuin Saksassa. On tehty jo kauan.
USA:n luvut eivät edes kiinnosta. Se malli on niin syvältä perzeestä ja poikittain työntekijän kannalta, että sellaista en todellakaan kaipaa. Ihan yhtä järkevästi voi verrata sitten olosuhteita jo vaikka johonkin Kaakkois-Aasian hikipajaan. En minä sitäkään tänne halua yhtään sen enempää.