Olisiko virhe muuttaa pikkupaikkakunnalle?
Olen ikäni asunut Helsingissä ja Vantaalla, mutta saattaisin haluta täältä pois. Elän kaksin 6-vuotiaan lapseni kanssa, uutta parisuhdetta en ehkä enää kaipaa elämääni. Olen ammatiltani yliopistokoulutettu sote-puolen ihminen eli töitä varmaan löytyisi. Ajokorttia ei ole enkä sellaista halua. Ikää 45. Olen introvertti ja rauhallista elämää rakastava, en kaipaa baareja enkä muita hulinoita, takkatuli ja nojatuoli ja hyvä kirja riittää.
Kommentit (88)
Muutin miehen kuoleman jälkeen pois Helsingistä täysin vieraaseen "arvalla valittuun" pikkukaupunkiin. Nyt olen asunut täällä kohta 10 vuotta ja olen aivan tyytyväinen, enkä missään tapauksessa muuttaisi takaisin Helsinkiin tai muuhunkaan isoon kaupunkiin.
Kokeile ensin Kauniaista. Jos et viihdy, pääset nopeasti takaisin ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla hyvä idea muuttaa ennen kuin lapsesi menee kouluun ja saa ne omat koulukaverit. Ota selvää minkälainen koulu on uudella paikkakunnalla.
Kunnes pikkupaikkakunnan koulu lakkautetaan kokonaan ja lähin koulu on 50 km päässä. Lapsi kiittää!
Ja lapsi saa koulukuljetuksen kotiovelta.
Meillä koulu 5,5 km päässä ja lapset haetaan ja palautetaan kotipihaan joka koulupäivä. K-supermarket 1km päässä ja keskustaan matkaa noin 4km. On se kurjaa. Lähin bussipysäkki on tuossa 500 metrin päässä, mutta en tarvitse koska kuljen mieluummin omalla autolla kuten vaimokin.
eikö teillä vanhemmat velvoita lapsia esim. pyöräilemään tuota 5,5 km matkaa? Minä ainakin pyöräilin syksyisin ja keväisin, kun ol
Ei tarvitse pyöräillä kun koulumatka raja on 5km niin saa kuljetuksen automaattisesti. Naapurin poika kulkee samalla autolla lukioon joka on samassa rakennuksessa.
Muuta vasta sitten kun lapsi on aikuinen. Jos Vantaa ei tunnu sopivalta, niin onhan niitä pienempiä paikkakuntia Uudellamaalla vaikka kuinka paljon. Peräseinäjoella todennäköisesti elämäsi käy hyvin ahtaaksi, koska kulttuuri on niin erilainen ja ihmiset ilkeitä jos et ole täkäläinen. Liian iso riski mun mielestä, ja riski kostautuisi nimenomaan lapselle.
Tuttu asuu siilitiellä ja siellä ei ole kauppoja missään. On aina hypättävä metroon taikka taksiin jos tarvitsee hakea ruokaa kaupasta ja matkaan menee noin 20-30 minuuttia suuntaansa koska ei se metrokaan ihan kotioven vieressä ole kun sinnekin on ensin melkein 1,5 kilometriä matkaa. Kiva siinä kanniskella kahta täyttä ruokakassia kotiin.
Itakuskus lienee täynnä juuri niitä halppiskämppiä mihin kelapotilaat nyt muuttavat.
Onnea matkaan.. onhan se sentään helsinkiä sekin.
Suosittelen sinua etsimään asuntoa näistä mukavista asuinalueista joissa on koulut kaupat ja kaikki muut palvelut lähellä ja varmasti mukavaa sekä kivaa seuraa niin sinulle kuin lapsellesikin.
Top 9 mukavaa sekä edullista aluetta.
1. Kontula
2. Itäkeskus
3. Kurkimäki
4. Vesala
5. Rastila
6. Mellunmäki
7. Malmi
8. Herttoniemi
9. Pihlajamäki/Pihlajisto
10. Pasila
Pari asiaa tulee mieleen kertomasi perusteella ja omasta kokemuksesta:
-Sotealalla työskentely pikkupaikkakunnalla voi olla vaikeaa: asiakkaasi ovat todennäköisesti lapsesi koulukavereita/heidän perheenjäseniään jne. Ihmiset suhtautuvat sinuun ammattisi edustajana joka paikassa. Sinä olet se sossu, terkkari tms vapaa-ajallakin. Tämä saattaa tehdä sen, että osa ei välitä olla kanssasi tekemisissä ammattisi perusteella. Ajatellaan, että kyyläät, tuomitset tai juoruat toisten asiat.
-Jos olet vielä introvertti, niin saatat jäädä aika yksin vieraalla paikkakunnalla. Monilla on jo omat kaveripiirit valmiiksi, eikä uusia oteta helposti mukaan. Sinkkuna saatat myös näyttäytyä naisten silmissä "uhkana", kun saattaisit viedä heidän miehensä (tämähän ei ole totuus, mutta sitä ei kysytä vaan muiden arviota sinusta). Jos olet sinkku ja asuisit kaukana vanhemmistasi/suvustasi/kavereistasi, niin tarvitsisit varmaan joskus arjessa jonkinlaista tukiverkkoa. Tätäkin on hyvä miettiä, jos päätät muuttaa johonkin kauas.
-Monessa pikkukaupungissa ei pärjää kunnolla ilman autoa. Käytän nyt esimerkkinä Iisalmea (20 000 hlö), jossa olen asunut. Julkinen liikenne on olematonta, välimatkat esim. paikkakunnan urheilukentälle, laskettelurinteeseen, uimahalliin, jalkapallohalliin yms ovat pitkiä, kun sijaitsevat eri puolilla kaupunkia. Nämä ei ehkä nyt tunnu ajankohtaisilta asioilta eskari-ikäisen kanssa, mutta muutaman vuoden päästä koskettaa arkea jo koulunkin takia eri tavalla. Toki aina voi asua pikkupaikkakunnan keskustassa, mutta sieltäkin on joihinkin paikkoihin matkaa. Tai nyt puhutaan kaupungin yöpäivystyksen alasajostaa. Siinä sitten keskellä yötä lähdet Kuopioon, eikä julkiset kulje.
Vierailija kirjoitti:
Pari asiaa tulee mieleen kertomasi perusteella ja omasta kokemuksesta:
-Sotealalla työskentely pikkupaikkakunnalla voi olla vaikeaa: asiakkaasi ovat todennäköisesti lapsesi koulukavereita/heidän perheenjäseniään jne. Ihmiset suhtautuvat sinuun ammattisi edustajana joka paikassa. Sinä olet se sossu, terkkari tms vapaa-ajallakin. Tämä saattaa tehdä sen, että osa ei välitä olla kanssasi tekemisissä ammattisi perusteella. Ajatellaan, että kyyläät, tuomitset tai juoruat toisten asiat.
-Jos olet vielä introvertti, niin saatat jäädä aika yksin vieraalla paikkakunnalla. Monilla on jo omat kaveripiirit valmiiksi, eikä uusia oteta helposti mukaan. Sinkkuna saatat myös näyttäytyä naisten silmissä "uhkana", kun saattaisit viedä heidän miehensä (tämähän ei ole totuus, mutta sitä ei kysytä vaan muiden arviota sinusta). Jos olet sinkku ja asuisit kaukana vanhemmistasi/suvustasi/kavereistasi, niin tarvitsisit varmaan joskus arjessa jonkinlaist
Mitä pahaa omassa autossa muka on ? Sehän on hyvä asia. Minullakin on niitä kolme. 1. Neliveto talviauto. 1. Yleiskäyttöauto. 1 harraste/ museoauto. Ei ole koskaan väliä milloin julkiset kulkee, vaikka tuosta vajaan kolmensadan metrin päässä bussi meneekin puolentunnin välein. Köyhät kulkee busseilla. Eli vassarit, eli viherpiipertäjät.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen sinua etsimään asuntoa näistä mukavista asuinalueista joissa on koulut kaupat ja kaikki muut palvelut lähellä ja varmasti mukavaa sekä kivaa seuraa niin sinulle kuin lapsellesikin.
Top 9 mukavaa sekä edullista aluetta.
1. Kontula
2. Itäkeskus
3. Kurkimäki
4. Vesala
5. Rastila
6. Mellunmäki
7. Malmi
8. Herttoniemi
9. Pihlajamäki/Pihlajisto
10. Pasila
HEI JOTAIN RAJAA!!!
NOI ON JÄTETTÄVÄ PUNALAPPU ASIAKKAILLE! NIILLE JOTKA NIITÄ TARVITSEE OIKEASTI!!
Sen lisäksi, että pikkupaikkakunnalla leimaudut ammattisi perusteella voi olla myös se tilanne, että sun pitäisi kulkea palvelupisteiden tms. välillä, ja jos ei ole autoa, niin se on vaikeaa. Kuntaliitosten myötä on tullut tilanteita, joissa ollaan 3 päivää töissä yhdessä toimistossa ja kaksi päivää jossain entisessä kuntakeskuksessa.
Mutta toki sekin vähän riippuu, että mikä on pieni paikkakunta. Onko Kuopio pieni? Tai Lappeenranta? Vaasa? Joensuu? Seinäjoki? Vai joku Karstula tai Pello tai Aura?
Asun Kirkkonummella ja mielestäni täällä, jos valitsee sopivan alueen, pääsee hyvin lähelle pienen kaupungin meininkiä pääkaupunkiseudun hyötyineen (lyhyet etäisyydet isoihinkin palveluihin, julkinen liikenne). Paljon lapsiperheitä, ulkomaalaistaustaisista suuri osa työssäkäyvää väkeä, esim. virolaisia. Hyvät harrastusmahdollisuudet ja myös lukio ja ammatillinen koulutus.
Kannattaa katsoa alueita, mistä pääsisit liikkumaan, ja missä suurimmaksi osaksi omistusasumista, niin löytyisi varmasti hyvä.
Mä itse 30+ vuotiaana rakastan asua pikkukaupungissa. Parasta ikinä. Töihin oon kyllä just menossa pk-seudun vilinään ja vilskeeseen, mutta vaikka työmatkat on tosi pitkät, niin en halua isoon kaupunkiin muuttaa. Kunpa löytäisin oman alan hommia eräästä toisesta pikkukaupungista niin olisin jo juoksujalkaa menossa sinne :) Mikään palkka ei korvais sitä jos tarvis asua pk-seudun ytimessä.
t. introvertti
Varaudu siihen, ettet enää pääse takaisin pikkupitäjästä, pk-seudun asuntohinnat niin paljon kalliinpia. Tämä on ollut jarruna meillä, kun olen syntyjäni helsinkiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissäkin tarvitsee auton jos haluaa citymarkettiin. Siellä ei keskustassa sellaista ole.
Ruoholahti on melkein keskustaa. Pääsee metrolla ja ratikalla.
Viera kirjoitti:
Sen lisäksi, että pikkupaikkakunnalla leimaudut ammattisi perusteella voi olla myös se tilanne, että sun pitäisi kulkea palvelupisteiden tms. välillä, ja jos ei ole autoa, niin se on vaikeaa. Kuntaliitosten myötä on tullut tilanteita, joissa ollaan 3 päivää töissä yhdessä toimistossa ja kaksi päivää jossain entisessä kuntakeskuksessa.
Mutta toki sekin vähän riippuu, että mikä on pieni paikkakunta. Onko Kuopio pieni? Tai Lappeenranta? Vaasa? Joensuu? Seinäjoki? Vai joku Karstula tai Pello tai Aura?
Kuopio ei ainakaan ole pintaalastaan pieni.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu siihen, ettet enää pääse takaisin pikkupitäjästä, pk-seudun asuntohinnat niin paljon kalliinpia. Tämä on ollut jarruna meillä, kun olen syntyjäni helsinkiläinen.
Mikä logiikka tässä nyt on? Minulla ainakin jää koko ajan rahaa säästöön pikkupaikkakunnalla kun asuminen on niin halpaa, helppohan se olisi asunto hommata mistä vaan.
Komppaan että pikkupaikkakunnalla ei ole kunnon joukkoliikennettä eikä palveluja. Aloittaja ei kertonut onko hänellä autoa. Jos on niin ei sitten ole ongelmaa. Äitini ei asu pikkupaikkakunnalla, mutta siltikään sinne ei bussi kulje. Se lakkautettiin, koska ei ollut matkustajia. Ei tietenkään, koska siellä kulkee kaikki autoilla. Isomman kaupungin kylkeen voisit muuttaa, vaikka sellaiseen jossa on sairaala kohtuullisen matkan päässä.
Lapsihan saa ilmaisen kuljetuksen kouluun jos on pitkä matka, mutta en suosittelisi että kouluun pitää ajella tunnin niinkuin jossain lapissa. Ei jatkoon sellainen.
Muuta jonnekin pikkupaikkakunnale pk seudulla, Mäntsälä, hyvinkää, Järvenpää, Kirkkonummi, Sipoo, Porvoo.
En tiedä mitä sote- puolen töitä teet, itse en sosiaalityöntekijänä haluaisi asua pienellä paikkakunnalla ellei olisi mahdollista käydä töissä lähellä sijaitsevissa isossa kaupungissa. En halua törmätä jatkuvasti asiakkisiin vapaa-ajalla.
Pikkupaikkakunnalla kaikki tietävät toistensa asiat. Hyvä ja huono asia.
Jos saa jonkun leiman siitä ei pääse irti oli se totta tai ei.
Mikäli et pääse "piireihin" on yksinäistä.
Ihmistä ei määrittele niinkään teot, vaan se kenen tyttöjä tai poikia on.
Juoruja riittää joka lähtöön. Jos mokaat jotain niin kyllä sen tulevat kaikki tietämään ja keräät katseita kaupassa sekä kadulla. Tietysti jos teet jotain todella hyvää niin kyllä sekin tiedetään. Mutta juorut leviävät enemmän siitä jos pääsee arvostelemaan ihmistä.