Sain sähkölaskun - paljonko teillä 6 kk?
Kommentit (46)
Sähkölämmitteinen ok-talo, noin 200€/kk eli puoli vuotta 1 200€ plus siirrot. Kesällä toki vähemmän ja talvella saattaa vähän enempi olla. Joulukuun lasku tais olla 240€. Kiinteä sähkösoppari
Rivari 50 m2, kaksio, kaukolämpö, oma sauna. Joulukuun sähkölasku perusmaksuineen 9.30, siirron perusmaksu+kulutus 32.05 kk. Kiinteähintainen 2 v soppari.
V -23 lopuosan 6 kk kulutus 316 kWh, tammikuu -24 eiliseen asti olen tuhlannut vasta 30 kWh, olen siis "sähköpoliisi", tunnustan. Kaikesta muusta pihistän, mutten saunasta. En tosi kylve tuntitolkulla, joka olisi myrkkyä sähkölaskuille. Niin hullulta kun kuulostaakin, olen aina ollut tarkka sähkön tuhlaamisesta vaikkei näitä tuottamisvaikeuksia ole ollutkaan ja sama jatkuu edelleen.
Jää-pakastinkasppi on oikeastaan ainoa mikä jatkuvasti päällä, mutta muuten on tosi helppo pitää kaikki muu kulutus minimaalisena. Missään laitteessa ei esim töpseli ole seinässä kun tarvittaessa. Iisi homma nyppästä käytön jälkeen töpseli pois, ei siis turhat pikku tuikut ja mikron kellot kuluta senttiäkään ylimääräistä ja on lisäksi mahtava paloturvallisuus tekijä. Sähkölaitteista alkavia paloja on turhankin paljon.
Kaikkine siirtoineen sähkön käytön olen arvioinut 45e kuukaudelle, mutta aina jää alle sen. Keskiarvona kaikki sähköön liittyvä 6 kk vois laskea n 210 e koska kesällä valmistan ruokaa paljon ulkona ja lieden / uunin käyttö jää tosi vähälle. Viime vuonna kesällä kertyi sähkölaskua 3 kk ajalta 16.70. Sähkönsiirto on tietty se suurin kulu kesälläkin, mutta onneksi itse kulutusta pystyn hallinnoimaan itse.
Tää on muuten ihan tosi, jos ois mahdollista laittaisin kuvan sähköyhtiöni sivulta "tolpistsni".
Joulukuun lasku, siirto plus myynti n.600e puolta vuotta hankala arvioida. Kesällä menee vähemmän. Omakotitalo 1988. Sähkölämmitys, takka, leivinuuni ja ILP.
0€ sisältyy sähkö vuokraan.