Taitoluistelu harrastuksena?
EM-kisoista innostuneena sekä lapsi ja minä, ajattelimme että lapsi alkaisi harrastamaan taitoluistelua.
Aloitetaanko kaikki taitoluistelun lajit aina samasta luistelukoulusta, vai voiko esimerkiksi heti aloittaa jäätanssiin erikoistumisen?
Kommentit (35)
Harkitse vielä, tai tarkista ainakin harrastuksen hinta luistelukoulun jälkeen!
Pitää aloittaa tosi nuorena jos ihan kilpailevaksi luistelijaksi haluaa varsinkin jos yksinluisteluun haluaa. Luistelukouluun vaan, sieltä aloitetaan.
Harkitsisin asiaa vielä. Laji altistaa kehon kuvan häiriöille ja ongelmille syömisen kanssa.
Meillä innostuttiin kisojen myötä onneksi vain ulkojäillä luistelusta. Taito on kyllä karttunut kovasti nyt muutamassa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Harkitsisin asiaa vielä. Laji altistaa kehon kuvan häiriöille ja ongelmille syömisen kanssa.
Altistaako se laji? Ehkä valmennus tai lajikulttuuri, mutta ei kai se laji itsessään.
Joka lajissa on ongelmansa, jos tosissaan treenaa. On riski erilaisten rasitus- ja muiden vammojen syntymiselle. Luulen, että urheileminen ja liikunta, lähes minkä vaan lajin parissa, on kuitenkin parempi valinta terveyden kannalta kuin liikkumattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Altistaako se laji? Ehkä valmennus tai lajikulttuuri, mutta ei kai se laji itsessään.
Joka lajissa on ongelmansa, jos tosissaan treenaa. On riski erilaisten rasitus- ja muiden vammojen syntymiselle. Luulen, että urheileminen ja liikunta, lähes minkä vaan lajin parissa, on kuitenkin parempi valinta terveyden kannalta kuin liikkumattomuus.
Kaikkein parasta terveyden puolesta lapselle olisi harrastaa liikuntaa ja kulttuuria monipuolisesti. Taitoluistelukisojen aikaan ulkojäillä luistelua, jalkapallon EM-kisojen yhteydessä paljon pallon potkiskelua, helteellä uimaan, jouluna paljon joululauluja. Oman vanhemman, kaverin tai isosisaruksen taidot riittävät osoittamaan, miten monenlaista tekemistä maailmassa löytyy, ja samalla löytyisi myös se omalle kropalle ja mielelle sopivin harrastus, jossa ei tarvitse ottaa vastaan kauheasti takaiskuja.
Ikävä kyllä nykyään on syötetty ajatusta, että ohjattu harrastus on ainoa oikea, ja sitten terveyssyistä nuoretkin lapset pistetään varhaisen erikoistumisen lajeissa hirveän rääkkiin, usein tosiaan hetken mielijohteesta kun lapsi näkee telkkarista jotain kivaa.
Kuinka paljon olet itse valmis antamaan omaa aikaasi lapsen harrastukseen? Harjoituksia voi olla jopa kaksi päivässä, joka päivä viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon se maksaa?
Luistelukoulut eivät ole kovin kalliita, joissain paikoissa tarjotaan jopa ilmaisia luistelukouluja lapsille.
Kilpapuolella sitten useita satasia kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon olet itse valmis antamaan omaa aikaasi lapsen harrastukseen? Harjoituksia voi olla jopa kaksi päivässä, joka päivä viikossa.
Tuskin siellä luistelukoulussa kumminkaan. Ei nyt mennä asioiden edelle.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko siellä vanhemman mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Ja kannattaa lajia aloittaessaan huomioida, että se luistelukoulu 3 km päässä saattaa nopeasti muuttua treeneiksi ympäri maakuntaa. Eli oletko valmis kuskaamaan iltapäivisin, myöhään illalla, aamulla lasta jäähallille kymmenien kilometrien päähän? Tai vastaavasti sanomaan, että harrastus täytyy lopettaa.
Nimimerkillä: kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkunhan sitä on kuskattava treeneistä kouluun arkisin kun lapsi on jo valmiiksi myöhässä ja kuudeksi jäille lauantaiaamuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkunhan sitä on kuskattava treeneistä kouluun arkisin kun lapsi on jo valmiiksi myöhässä ja kuudeksi jäille lauantaiaamuna.
Niin kauan kuin emme tiedä, onko lapsi vielä koulussakaan, tai kuinka kauan hänen innostuksensa kestää, on ehkä pikkuisen ennenaikaista murehtia treeneistä kouluun kuljetusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan kilpaurheilu on yhtä vaarallista kuin liikkumattomuus. Kuntourheilu on terveellisintä.
Taitoluistelu kyllä lajina pistää silmään nuorten mielenterveystyössä ja terveydenhuollssa työskenteleville. Taitoluistelijat ovat yliedustettuina palveluissa. Kropan ja ruuan kyttääminen alkaa monen valmentajan johdolla jo ala-asteella. Fyysisten vammojen ei anneta parantua. Vaihtoehtona on treenata vaikka murtuneen jalan kanssa tai lopettaa harrastus. Todella kylmää menoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin emme tiedä, onko lapsi vielä koulussakaan, tai kuinka kauan hänen innostuksensa kestää, on ehkä pikkuisen ennenaikaista murehtia treeneistä kouluun kuljetusta.
Kts. Vastaus 14. Ei mitenkään ennenaikaista miettiä, mihin voi sitoutua.
Siis luistelukoulu ja joku alkeiskurssihan on ihan kiva juttu, saa vähän perusteita ja voi harjoitella ulkojäillä sitten lisää. Tietysti se jää kauas taitoluistelijoiden tasosta, mutta onhan se kiva osata vähän jotain yksinkertaisia temppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kts. Vastaus 14. Ei mitenkään ennenaikaista miettiä, mihin voi sitoutua.
Se, että lapsi näkee telkkarista taitoluistelua ja haluaa luistelukouluun, ei tarkoita sitä että se lapsi haluaisi herätä aamuisin kukon pieraisun aikaan ja lähteä treenaamaan suuren osan lapsuudestaan. Ei vanhempi eikä seura voi sitå odottaa.
Lapsi ei voi tietää, mihin on sitoutumassa, kun sanoo että olisi kiva aloittaa luistelu. Lapsille harrastukset ovat pitkälti itsensä määrittelemistä: se, mitä harrastaa on nykymuksuille pitkälti sama kuin 50 vuotta sitten peruskoulun alkuaikoina oli se kysymys, että mitä sinusta tulee isona. Se on status, mahdollisuus. Ja vanhemmat ylläpitävät sitä puhuntaa ajatellen juuri tuolla lailla, että kaikki pitää ottaa vastaan jos sinne luistelukouluun erehtyy menemään.
Sen vuoksi aikuisenkin pitää pitää pää kylmänä. Ettei vain pääsisi käymään niin että lapsi jatkaa vuosia ja tekee isoja uhrauksia vain siksi että siinä putkessa on.
Luistelukoulusta kaikki alkaa. Ohjaajat sitten ohjaavat eteenpäin, jos näyttää että potentiaalia olisi kilpauralle.