Paikallisen sopimisen laajentamisessa otetaan pian merkittävä askel - Satonen tyrmää pelot villistä lännestä
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/paikallisen-sopimisen-laajentamisess…
Työministeri Arto Satosen (kok.) mukaan lakivalmistelu palkkamallimuutoksista on alkamassa.
Kommentit (382)
"Mutta käytännössä liitot vaativat, että jos jollekulle maksaa enemmän, sitten kaikille pitää maksaa enemmän."
Milloin näin on käynyt?
Vierailija kirjoitti:
Hitto että minä vihaan tuota saastaista jäteläjä satosta. Painuis johonkin hevon v mussuttamaan läskiin pärstäänsä sitä pullaa.
Tosi rumasti kirjoitat.
Valtio vähentää palkkarahoja sadoilla miljoonilla eli kohta saa irtisanoa vakituisia ja ottaa pienemmällä palkalla tilalle uusia.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on odotettu.
Kyllä, asuntojen hinnat romahtavat. Eikä naiset ota kestoväriä ja permanentteja parturissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee myös valtion ja kaupungin työpaikkoja.
Toimistotöissä saa 2400 brutto. Olen ajatellut tarjoutua 1900 bruttopalkalla.
On se parempi kuin työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa.
Ei paikallinen sopiminen noin toimi, että maksettaisiin vähemmän, vaan, että sinä saat sopia, että sinulle maksetaankin 3000€.
https://www.palta.fi/tyomarkkinat/paikallinen-sopiminen/
Suomi tarvitsee paikallista sopimista.
Paikallisessa sopimuksessa mennään kyllä pärstäkertoimen mukaan, eikä se työntekijän kova ahkerointi tai tunnollisuuskaan aina auta kaikkien kohdalla. Pitäisi vaan nuoleskella esimiehiä ja näytellä pätevää, sekä kaveerata päällikkönsä kanssa. Eikä se yhtiön koko johtokaan välttämättä sitoudu yhteisiin pelisääntöihin tai työehtoihin, kun halutaan mielivaltaisesti tehdä poikkeuksia sille omalle suosikille. Loppujen lopuksi vastuuta ei ota kukaan, ja ollaan tosiaan kuin villissä lännessä. On monenlaisia kokemuksia tästä jo usealta vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä tulee ihan helvettiä jos menee läpi.
Miksi on huono asia, että voit itse sopia työnantajasi kanssa palkasta?
Meinaat että työnantaja tekee jokaiselle duunarilleen oman sopparin?
Oli niitä työntekijöitä sitten 10 tai 100?
Mikä muuten estää jo nyt työnantajaa maksamasta enemmän kuin mitä alan TES sanoo?
Kyllä työnantaja voisi joissain tilanteissa maksaakin enemmän, kun olisi vastaavasti mahdollisuus maksaa joissain tilanteissa vähemmän. Tämä on vastavuoroista.
Oletko nyt ihan satavarma, että sinä olisit se, jolle maksettaisiin enemmän?
Työntekijöille tuosta on vain haittaa. Isomman palkan on saanut sopia tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
Herttaista, että jotkut uskovat työnantajapuolen ja kokoomuksen vaativan paikallista sopimista, jotta saisivat maksaa enemmän palkkaa.
"Kun äänestän Kokoomusta voin kuvitella olevani voittajien joukoissa."
Vierailija kirjoitti:
Kuinka Arto on akattomaksi jäänyt? Ikääkin jo 57. Kyllähän noin fiksulla miehellä kysyntää olisi.
Noin rikas saa seksiä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on odotettu.
Kyllä, asuntojen hinnat romahtavat. Eikä naiset ota kestoväriä ja permanentteja parturissa.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Perikuntien asunnoista ei makseta mitään.
Samanaikaisesti työrauhalainsäädäntöä uudistetaan haluttuun suuntaan. Yhdessä nämä uudistukset tuovat suomalaisen työelämän 2020-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paikallinen sopiminen noin toimi, että maksettaisiin vähemmän, vaan, että sinä saat sopia, että sinulle maksetaankin 3000€.
Toimii.
Ei pitkään työttömänä ollut muuten töitä saa.
Valtio leikkaa palkkarahoja sadoilla miljoonilla ja varmasti otetaan mielellään uusi pienemmällä palkalla.
Irtisanomissuojaa heikennetään eikä tarvitse enää painavaa syytä vakituisen irtisanomiseen.
Oletteko te oikeasti luulleet että tähän asti ei voi pyytää enemmän kuin mitä TES sanoo?
Vierailija kirjoitti:
Paikallisessa sopimuksessa mennään kyllä pärstäkertoimen mukaan, eikä se työntekijän kova ahkerointi tai tunnollisuuskaan aina auta kaikkien kohdalla. Pitäisi vaan nuoleskella esimiehiä ja näytellä pätevää, sekä kaveerata päällikkönsä kanssa. Eikä se yhtiön koko johtokaan välttämättä sitoudu yhteisiin pelisääntöihin tai työehtoihin, kun halutaan mielivaltaisesti tehdä poikkeuksia sille omalle suosikille. Loppujen lopuksi vastuuta ei ota kukaan, ja ollaan tosiaan kuin villissä lännessä. On monenlaisia kokemuksia tästä jo usealta vuodelta.
Mulla myös. Kavereita ja ruskeakielisiä suositaan. Yksi työnjohtaja on saanut firmalle tuhansien ja taas tuhansien eurojen tappiot suosimalla yhtä työntekijää, jolla on kyky miellyttää, mutta ei ammattitaitoa. Mutta minä olen vain rivityöntekijä, ei kuulu mulle, mutta työpaikka menee, kun firma on selvitystilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii.
Ei pitkään työttömänä ollut muuten töitä saa.
Valtio leikkaa palkkarahoja sadoilla miljoonilla ja varmasti otetaan mielellään uusi pienemmällä palkalla.
Irtisanomissuojaa heikennetään eikä tarvitse enää painavaa syytä vakituisen irtisanomiseen.
Lapset muuttavat kohta pois kotoa eikä ole asuntovelkaa, vuokra-asunto.
Työlainsäädäntö koskee kaikkia.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua eikä 2 autoa.