Miksi tänne tuleville valehdellaan? "Suomessa pääkieli on suomi, mutta myös ruotsin ja englannin kielillä pärjää".
Ei varmasti pärjää pelkällä ruotsin kielellä täällä. Miksi valehdellaan?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta voisi kuvitella, että fiksut aikuiset opiskelijat pystyvät itsekin selvittämään asioita. Itse kun ihan turistina matkustelen eri maissa, niin kyllä aika paljon ihan netistä etukäteen voi selvittää monia käytännön juttua, miten esim. joukkoliikenne toimii ja vastaavaa (tuossa jutussa mainittiin yhtena yllätyksenä se, että bussille pitää heiluttaa kättä, että se pysähtyy pysäkille...).
Ihan tätä samaa ajattelin, tämä henkilö tuli Suomeen opiskelemaan, eikö muka olisi saanut apua yliopistolta. Avutt8malta kuulostaa, kun vielä parin vuoden jälkeen on hämmästynyt, että te- byroossa hoidetaan työllisyyteen liittyviä asioita, oli myös hiffannut hiljattain, että on olemassa verotoimistokin, josta saa apua yllätys, yllätys verotuksenn liittyviin asioihin. Jotenkin hyvin ristiriitainen artikkeli, positiivinen mutta taustalla passiivis- aggressiivisuutta. Iso yllätys, että kirjoittaa täydellistä suomen kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ilman suomea ei saa töitä
Turun telakka on täynnä ihmisiä jotka ei puhu suomea eli kyllä voi saada työtä ilman kielitaitoa.
No käytännössähän he eivät oikeasti asu Suomessa (toki majoittuvat täällä), vaan kotinsa on Puolassa.
Kyllä heistä moni asuu myös suomessa, ovat löytäneet puolison ja perustaneet perheen. Siellä on porukkaa ympäri eurooppaa ja myös muualta maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidä saadakaan. Etenkään aspatöihin ja/tai terveydenhuoltoon ei pidä näitä kielipuolia päästää lainkaan.
Eikä etenkään niin kauaa kun meillä on suomalaisia, työhaluisia ihmisiä työttöminä.
Totta. Itse olin muutama vuosi sitten siivousalalla, joka näitä kielipuolia palkkaa mielellään ja jo siellä oli ongelmia saada heille selväksi, mitä/missä/milloin pitää tehdä.
Puistattaa pelkkä ajatuskin, mitä se on terveydenhuollossa, missä käsissä on ihmishenkiä.
Jos minä muutan toiseen maahan,minä itse integroin itseni oppimalla kielen ja tekemällä töitä.
Kunnon uhriutumista, "en mä kotiudu kun mulle ei kerrota!"
No hei daa, SELVITÄ ASIOITA ITSE!
Miksi näille pitää antaa kaikki käteen, meillä 2 vuotiaat lapsetkin sanoo jo että "mä haluu itte, mä itte!"
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni ei puhu suomea eikä ruotsia ja hän on työskennellyt Suomessa yrittäjänä jo kohta 7 vuotta.
Ja sinä toimit tulkkina hänelle, vai myy osaamistaan kansainvälisillä markkinoilla, missä pärjää englannilla?
TUon jutun haastateltava asui Tampereella. Siellä pärjääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos meinaa töihin ttänne asettua, niin suomen kieli on oikeasti aika pakollinen osata, jos et ole suurinpiirtein joku huippukoodari kv-firmassa.
Pointti on, että niille kursseille opiskelemaan pääsee vain, jos elää sosiaalietuuksilla. Omillaan toimeen tulevat kuten nu artikkelissa eivät pääse.
Miksi kielen oppimiseen tarvitsee käydä joku kurssi? Nykyään on netti täynnä oppikirjoja, sovelluksia ja mediaa mitä kuluttaa.
niin hulluutta on se että tässä Ruotsin omistamassa maassa ruotsinkieli on pakollista mutta suomenkieli ei... niin se Ruotsin hallintomalli jatkuu Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun telakka on täynnä ihmisiä jotka ei puhu suomea eli kyllä voi saada työtä ilman kielitaitoa.
No käytännössähän he eivät oikeasti asu Suomessa (toki majoittuvat täällä), vaan kotinsa on Puolassa.
Kyllä heistä moni asuu myös suomessa, ovat löytäneet puolison ja perustaneet perheen. Siellä on porukkaa ympäri eurooppaa ja myös muualta maailmasta.
Suurin osa telakan t5yöntekijöistä on "komennusmiehiä" jotka vaihtuvat sen kolmen kuukauden välein, ettei tänne tarvitse maksaa veroja, eikä noudattaa suomalaisia työehtosopimuksia
Ruotsin kielellä nimenomaan pärjää.
Sattumoisin tiedän, että useampikin ihminen, joka on ollut Suomessa monta vuotta opiskelemassa ja töissä, on saanut kansalaisuuden koska ovat tehneet kielitestin ruotsiksi. Nyt voivat jatkaa elämäänsä Suomen kansalaisina.
Monista kulttuureista tulleille ruotsi on huomattavasti helpompi kieli oppia kuin suomi. Jos töissä, asioidessa ja ystävien kanssa lähinnä käyttää englantia, niin ei ole oikein mahdollista suomea luonnollisesti oppiakaan. Ruotsi on lähempänä englantia, jota he jo osaavat.
Niinpä esimerkiksi aasialaiset opiskelevat ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin jos meinaa töihin ttänne asettua, niin suomen kieli on oikeasti aika pakollinen osata, jos et ole suurinpiirtein joku huippukoodari kv-firmassa.
Pointti on, että niille kursseille opiskelemaan pääsee vain, jos elää sosiaalietuuksilla. Omillaan toimeen tulevat kuten nu artikkelissa eivät pääse.
Miksi kielen oppimiseen tarvitsee käydä joku kurssi? Nykyään on netti täynnä oppikirjoja, sovelluksia ja mediaa mitä kuluttaa.
Montako kieltä olet itse oppinut tuolla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidä päästäkään, naurettava ajatuskin että jollekin opiskelemaan tulevalle pitäisi kädestä pitäen neuvoa omalla äidinkielellään miten päästä bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta voisi kuvitella, että fiksut aikuiset opiskelijat pystyvät itsekin selvittämään asioita. Itse kun ihan turistina matkustelen eri maissa, niin kyllä aika paljon ihan netistä etukäteen voi selvittää monia käytännön juttua, miten esim. joukkoliikenne toimii ja vastaavaa (tuossa jutussa mainittiin yhtena yllätyksenä se, että bussille pitää heiluttaa kättä, että se pysähtyy pysäkille...).
Ihan tätä samaa ajattelin, tämä henkilö tuli Suomeen opiskelemaan, eikö muka olisi saanut apua yliopistolta. Avutt8malta kuulostaa, kun vielä parin vuoden jälkeen on hämmästynyt, että te- byroossa hoidetaan työllisyyteen liittyviä asioita, oli myös hiffannut hiljattain, että on olemassa verotoimistokin, josta saa apua yllätys, yllätys verotuksenn liittyviin asioihin. Jotenkin hyvin ristiriitainen artikkeli, positiivinen mutta taustalla passiivis- aggressiivisuutta. Iso yllätys,
Ja sinä uskot, että on noin avuton?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se tarkottaa enemmän julkista asiointia, julkinen liikenne, junat ym, ne on kaikki myös Ruotsin kielellä
Suomessa sisämaa on ihan yksikielinen suomen kielellä. Siellä ei näe ruotsia missään. Suomi on yksikielinen historiallisesti, vain rannikolla on vähän ruotsinkielistä väestöä. Se ei tee koko maasta kaksikielistä. Siihen pitää saada muutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tätä samaa ajattelin, tämä henkilö tuli Suomeen opiskelemaan, eikö muka olisi saanut apua yliopistolta. Avutt8malta kuulostaa, kun vielä parin vuoden jälkeen on hämmästynyt, että te- byroossa hoidetaan työllisyyteen liittyviä asioita, oli myös hiffannut hiljattain, että on olemassa verotoimistokin, josta saa apua yllätys, yllätys verotuksenn liittyviin asioihin. Jotenkin hyvin ristiriitainen artikkeli, positiivinen mutta taustalla passiivis- aggressiivisuutta. Iso yllätys,
Se halusi sen avun farsiksi. Vähän epäilen, että yliopistolla ei ole resursseja henkilökohtaisesti opastaa jokaista muualta tulevaa näiden omalla äidinkielellä.
Vierailija kirjoitti:
No me epä Karjaalle tai Ahvenanmaalle niin ilman ruotsia et saa töitä. Englanti ei ole silleen virallinen kieli niin siitä ei tarvita eikä sillä kuuluisi saada töitä
Vierailija kirjoitti:
Miesystäväni ei puhu suomea eikä ruotsia ja hän on työskennellyt Suomessa yrittäjänä jo kohta 7 vuotta.
En usko. Kaikki kebab-ravintola yrittäjät osaavat auttavaa suomen kieltä
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielellä nimenomaan pärjää.
Sattumoisin tiedän, että useampikin ihminen, joka on ollut Suomessa monta vuotta opiskelemassa ja töissä, on saanut kansalaisuuden koska ovat tehneet kielitestin ruotsiksi. Nyt voivat jatkaa elämäänsä Suomen kansalaisina.
Monista kulttuureista tulleille ruotsi on huomattavasti helpompi kieli oppia kuin suomi. Jos töissä, asioidessa ja ystävien kanssa lähinnä käyttää englantia, niin ei ole oikein mahdollista suomea luonnollisesti oppiakaan. Ruotsi on lähempänä englantia, jota he jo osaavat.
Niinpä esimerkiksi aasialaiset opiskelevat ruotsia.
Mutta monet eivät opiskele mitään täällä käytettävää kieltä, eivät suomea, ruotsia eivätkä englantia. Tuossa jutussakin mainostettiin nyt kohta käyttöön tulevaa, edellisen hallituksen päättämää mallia, jossa kaikki muualta tulleet saavat kotouttamiskoulutusta omilla kielillään. Sitähän tuo nainenkin kehui, että hän oppi asioita vasta kun hänelle opetettiin ne farsiksi.
Ruotsi on ihan samalla tavalla entisen isännän kieli kuin venäjän kieli Baltian maissa.
Baltian mailla oli munaa heittää entisen isännän kieli helveteen heti kun mahdollista. Suomessa sen sijaan opiskellaan pakkoruotsia vielä yli 200 vuotta Ruotsista eroon pääsemisen jälkeen.
Baltian maat nähdään tässä suhteessa paljon vahvempina maina. Eivät jää menneeseen roikkumaan.