Mitä tarkoittaa rahvas ja parahultainen?
IS:n testissä oudon iso osa ei tiennyt mitä nuo sanat tarkoittaa. Tai mitä tarkoittaa höveli. Miten voi olla? Rahvaan luultiin tarkoittavan rikasta. Tiesitkö sinä
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän mitä rahvas ja parahultainen ovat. Tuo höveli oli testissä eri merkityksellä mitä se meillä päin on .
Eemelin äidin lihapullat Vaahteramäellä olivat parahultaisia :)
Höveli = antelias?
Murteet muuttavat vanhojen sanojen merkityksiä eri puolilla Suomea enemmän kuin kirjakielen sanojen.
Raavaan lihaa voi ostaa kaupan lihatiskistä ja tehdä vaikka pakkaspäivän pataruokaa.
Tuos poika äireelle putukiffeli !
Mitä äiree komentaa pojan tuomaan?
T.Tauno
Vierailija kirjoitti:
Hei, kun täällä on näin fiksua porukkaa niin mitä viskaali teki 1700-luvulla
Oli kaupungin töissä, mutta millainen duuni oli ?
Kaupunginviskaali on raastuvanoikeuden yleinen syyttäjä, joka siis syyttää kaikista sellaisista rikoksista jotka ovat (aikansa ajattelutavan mukaan) kaupunkia tai kaupunkilaisten yhteisöä vastaan. Aikansa ajattelutavan mukaan on merkittävä lisäys siksi, että tähän kuului vielä 1700-luvulla myös esim esiaviollinen seksi ja aviorikos, joiden ajateltiin häiritsevän koko kaupungin rauhaa ja järjestystä ja sitä paitsi riskeeraavan jumalan rangaistuksen koko yhteisölle.
Tein testin ja sain täydet pinnat. Ei ollut wanhalle mitään vaikeaa tuossa. Odotin pahempaa testiä. Viimeinen kysymys varmasti sotkee monen pasmat. Oluet pysyvät parahultaisen viileinä, kun lasket ne korissa kuumana kesäpäivänä virtaavan joen pohjalle. Riiata-sanan asemesta pruukaan käyttää myös sanaa kruusata.
En tiennyt parahultaista. Kiinnostava kyllä tuo rahvas. Muistan itse yläasteen historian tunnilta yhteiskuntapyramidin. Sen alin porras oli "muu rahvas". Siihen asti olin luullut, että rahvas tarkoittaa juurikin etuoiketettua ja rikasta. Mistähän tämä oikein tulee??
Rahvas = maalaisväestö, kansanihmiset, yksinkertainen
Parahultainen = sopiva, kelvollinen, käypä
"Tuloksesi: 14 / 14
Täysi kymppi!
Ohhoh! Taidat olla melkoisen noheva tyyppi. Ainakin sinulla on loistava sanavarasto, sillä tunnistit visan sanat erinomaisen hyvin. Tähän suoritukseen voit olla tyytyväinen. "
No olenkin 56-vuotias täti ja luen paljon. En joutunut miettimään yhtäkään sanaa, kaikki olivat itsestäänselviä.
Mulla meni höveli väärin koska sitä on omilla asuinpaikkakunnilla käytetty merkityksessä "huolimaton". Esim. höveli rahan kanssa on sellainen joka käyttää rahaa vähän miten sattuu. Veikkasin että tässä on ehkä merkitys alueellisesti muuttunut alkuperäisestä. Vastasin siis testissä kömpelö koska se oli lähimpänä merkitystä johon olen tottunut.