Miksi isojen koirien omistajat eivät pääsääntöisesti tiedä, miten toinen koirakko tulisi ohittaa?
Pienen koiran omistajana olen huomannut, että erityisesti isojen koirien omistajat eivät osaa ohittaa toista koirakkoa kohteliaasti niin, että he ottaisivat sivulle koiransa esim. käskyllä "seuraa". Joskus tuntuu, että he nauttivat siitä, kun saavat pelotella isolla koirallaan kaikkia pieniä koiria ja jättää ohitustilanteen hoitaminen kokonaan pienen koiran omistajan vastuulle. Erityisesti ihmetyttää ne koiran omistajat, jotka pitävät omaa koiraansa kymmenien metrien hihnassa, eivätkä osaa edes pyytää koiraansa luokseen (esim. käskyllä "tänne"). Silti he kuitenkin väittävät koiransa (ja itsensä sic!) olevan koulutettuja?
Koska koirarotuja on kasvatettu luonnottoman erikokoisiksi, on täysin ymmärrettävää, että pieni koira voi aidosti pelätä itseään huomattavasti isompaa koiraa. Miksi isojen koirien omistajien on vaikeaa, ellei mahdotonta, hahmottaa tätä asiaa?
Toivoisi, että TOKO-koulutus liikennekäyttäytymisineen tulisi pakolliseksi kaikille, jotka koiran ostaa. Näin kaikilla olisi turvallista käydä koiransa kanssa lenkillä, kun voisi olla varma joka ohitustilanteessa, että isompi vastaantuleva koira on omistajansa ohjauksessa.
Kommentit (55)
Enemmän lihapullia yllätyksellä teiden sivuun, Suomessa on liikaa koiria. Eivät tee muuta kuin sotkevat ympäristöä, heillä on siihen joku ihme oikeus. Koska minä haluan. Aivottomia.
Kyllä asioista tehdään niin vaikeita. Minulla on aina ollut suuria koiria. Ei niistä ohituksista täydy tehdä mitään ohjelmanumeroita, joissa omistajan täytyy tehdä jotain sirkustemppuja ollakseen kiinnostavampi kuin ohitettava koira. Pennusta pitäen opetetaan että kun ollaan hihnassa niin muita ei moikkailla ja kävellään vaan reippaasti ohi. Melko simppeliä. Sihen mitään TOKO osaamista tarvita. Harrastan pk- lajeja, mutta en lenkeillä.
Joskus kun minulla on aikaa ja jaksamista niin istutan omankin koirani kun tulee näitä istuttajia vastaan. Katsotaan mitä sitten tekevät :D
Olen huomannut, että monen koiran omistajan on liki mahdotonta ottaa ketään ympärillä olevaa huomioon, koiran koosta riippumatta.
Rakit täytyy pitää kiinni lyhyessä hihnassa, eikä 5 metrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asioista tehdään niin vaikeita. Minulla on aina ollut suuria koiria. Ei niistä ohituksista täydy tehdä mitään ohjelmanumeroita, joissa omistajan täytyy tehdä jotain sirkustemppuja ollakseen kiinnostavampi kuin ohitettava koira. Pennusta pitäen opetetaan että kun ollaan hihnassa niin muita ei moikkailla ja kävellään vaan reippaasti ohi. Melko simppeliä. Sihen mitään TOKO osaamista tarvita. Harrastan pk- lajeja, mutta en lenkeillä.
Joskus kun minulla on aikaa ja jaksamista niin istutan omankin koirani kun tulee näitä istuttajia vastaan. Katsotaan mitä sitten tekevät :D
Olen se jolla tuo keskikoinen koira ja ohittaminen on vaikeaa. Minullakin on ollut koiria aikaisemmin, eikä niiden koulutus ohitukseen ole ollut haastavaa. On toiminut juuri noin että kävellään vaan reippaasti ohi. Tämä yksilö nyt on jostain syystä hyvin itsepäinen otus. Voi johtua toki siitä, että välillä lapsemme ulkoiluttavat koiraa ja siinä saattaa harjoitellut asiat hieman unohtua.
Vierailija kirjoitti:
Koirakko? Voi uittu 😅
Minä luulin tuon koirakko-sanan luettuani, että tässä on kyse jostain huskyjengistä vetämässä pulkkaa. Mutta se taitaakin olla valjakko.
Ja sinä sen pienen räksyttävän tilliäisesi kanssa jäät tojottamaan paikallesi. Ohita, ohita, kävele, kävele!!! Että ärsyttää pienten koirien omistajat, jotka eivät saa koiraansa kävelytettyä ohi.
Minullakin on toisenlaisia kokemuksia. Itselläni oli iso koira. Opetin sen kulkemaan sivulla ja vien kahdella kädellä tukevasti. Välillä koirani kyllä yritti haukkua tms, mutta yleensä pysyi hiljaa. Käskin olemaan hiljaa. Jos oli kapea kohta niin väistimme laitaan. Monesti pienten koirien omistajat antoivat koiran mennä mihin sattui. Eivät ottaneet koiraansa laitaan ja antoivat kulkea lähellä koiraani. Monesti joku pikkukoira räksytti niin paljon, että omistajan piti kääntyä muualle. Onneksi moni kääntyi. Jotkut vaan tulivat kohti eivätkä tehneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä sen pienen räksyttävän tilliäisesi kanssa jäät tojottamaan paikallesi. Ohita, ohita, kävele, kävele!!! Että ärsyttää pienten koirien omistajat, jotka eivät saa koiraansa kävelytettyä ohi.
Opeta se oma koirasi kävelemään noista ohi.
Itsellä keskikokoinen koira, jota en varmaan ole osannut oikein kouluttaa, mutta pienemmät koirat eivät ole ikinä tuottaneet ongelmia. Niistä mennään arvokkaasti muualle katsoen ohi.
Isommat sen sijaan saavat aikaan jäätymisen (pelkoa?) tai haukkumisen (näytän sille, että mulle ei kannata tulla uhoamaan?)
Pahimmat koiranäyttelyissäkin on nuo pikkukoirien omistajat. Annetaan sen pikku kultamussukan nälkyttää isoja koiria pitkässä narussa. Mitäs sitten kun kohdalle osuu joku vähän heikkohermoisempi metsästyskoira ja nappaakin sen nälkyttäjän niskasta kiinni?
Itsellä tosiaan vain isoja koiria ja vaadin niiltä, että kuljetaan rinnalla lyhyessä narussa, kun on muitakin koiria liikenteessä. Ne eivät hauku muille koirille, koska se on alusta asti ollut kiellettyä. Mutta on mullakin ollut yksi jääräpäinen pentu. Se olisi halunnut katsella muita koiria istuen. Meni pitkään, että saatiin ohitukset sujumaan reippaasti. Silti sekään ei ollut mahdotonta, vaikka kyseessä oikeasti iso koira.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opeta se oma koirasi kävelemään noista ohi.
Itsellä keskikokoinen koira, jota en varmaan ole osannut oikein kouluttaa, mutta pienemmät koirat eivät ole ikinä tuottaneet ongelmia. Niistä mennään arvokkaasti muualle katsoen ohi.
Isommat sen sijaan saavat aikaan jäätymisen (pelkoa?) tai haukkumisen (näytän sille, että mulle ei kannata tulla uhoamaan?)
Käveleehän se ohi. On vaan turha tulla jeesustelemaan, kun omat pienet koiransa kiljuvat, räksyttävät, räyhäävät ja tempovat ja pikkukoiran omistaja vain seistä mähöttää (huvittavasti vielä kuin olisi vaikeuksia pidellä 5-kiloista koiraa, joka raivoisasti tempoilee).
KÄVELKÄÄ OHI!
tämä, mulla oli aiemmin iso koira, nykyään pieni ja edelleen ärsyttävimmät ovat pikkukoirien omistajat jotka eivät ole vaivautuneet kouluttamaan koiraansa. Päästetään koira iloisesti ohituksen jälkeen fleksillä perään..tai sitten tapitetaan keskellä tietä. Yleensä en jaksa noille edes sanoa mitään, kun näkee jo kaukaa että muumien vastaanottimet eivät ole toimintakunnossa. Ja yleensä niillä on joku ihme mairea virne naamallaan, että ollaan oikein ylpeitä touhustaan. Noh, hupinsa kullakin, mutta saa päivittäin kyllä huokaista täällä lähiössä lenkkeillessä.
Meidän koira jää monesti paikalleen katsomaan niin ihmisiä kuin koiriakin. Pysähtyy myös haistelemaan pitkäksikin aikaa yhteen kohtaan. En näe tuossa mitään outoa ja kyllä meillä molemmilla on vastaanottimet ihan normaalit ja toimivat. Koirat ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 62 kg iso koira ja adutaan helsingissä.Koirani on rauhallinen mutta ei tietänkään koirien käytöstä voida 100 varmasti tietää, riippuu paljon vastaantulevan koiran eleistä, käytöksestä ja eniten minua ottaakin nää pikkukoirien omistajat päähän sillä vaikka he tietäisivätkin koiransa räksytys taipumuksesta sitä tullaan vaan ja nyt kun lunta paljon ja tiet vaikean kapeita niin tullaan kohti räksyhirviön kanssa joka usein pitkässä hihnassa!!! Haloo !!@herätys...
Kouluttakaa myös pikkukoirianne olemaa haukkumatta TAI siirtykää mahd. Kauas isosta koirasta.Ei se ole ison koiran syy jos puolustautuu jo valmiiksi agressiivista pikkukoiraa vastaan.
Pikkukoirat eivät saa räksyttää vastasntulevalle isolle koiralle.Siirtykää siis kauemmaksi mikäli tiedätte koiranne agressiivisuuskohtauksesta toisen lähestyessä.Kiitos ja hyvää alkanutta uutta vuotta kaikille😊
Ei räksyttävä koira tarkoita samaa kuin aggressiivinen koira. Meidän koira saattaa haukahtaa vastaantulevalle koiralle, mutta on kaukana aggressiivisesta. Termit haltuun, termit haltuun. Ja jokuhan tuolla kirjoitti, että pitää mennä nopeasti ohi, mutta sinun ja koirasi ohi ei sitten saa mennä. Mistä sitä tietää miten kukin vastaantulija haluaa missäkin tilanteessa toimia. Mene itse hurrasi kanssa niin kauas kuin pippuri kasvaa, jos on pelkoa, että voi hyökätä toisen vastaantulevan kouran kimppuun.
Entisenä iso koiran omistajana voin sanoa, että pahimmat räksyttäjät ja remmirähjät olivat pieniä koiria. Ikävä tosiasia. Ihmiset varmaan kuvittelee, ettei pientä koiraa tarvitse kouluttaa tai olla sille napakka ohjaaja. Ei ne pienetkään koirat mene rikki, jos niille muutaman kerran topakasti sanoo tai kieltää.
Mulla on nuori, juuri vuoden täyttänyt keskikokoinen koira, joka pysähtyy aina odottamaan, jos vastaan tulee toinen koira. Olen yrittänyt opettaa koiraa kiinnittämään huomioon minuun, kun toinen koira tulee vastaan, jotta voisimme ohittaa, mutta mikään herkkukaan ei ole koiralle niin kiinnostava kuin se vastaan tuleva lajitoveri.
Koirani ei kyllä hauku muille, haluaisi vaan leikkiä muiden koirien kanssa. En tietenkään päästä koiraani leikkimään enkä tervehtimään muita kysymättä lupaa. Olen pahoillani, jos olemme käyttäytyneet jonkun mielestä väärin ja uhkaavasti, yritämme kovasti harjoitella ohituksia, mutta se on haastavaa meille.