Jos menet liikkeeseen, niin tykkäätkö jos myyjä tulee heti kysymään "hei, saisinkos olla avuksi?"
Kommentit (56)
En pidä. Jokainen useimmiten vain katselee tuotteita ja tekee heräteostoksia, eli ei etsi mitään tiettyä tuotetta ja jos etsii jotain tiettyä, kysyy silloin myyjältä. Mistä voisi tietää mitä on valikoimassa ellei sitä katsele? Ja jos pyytäisin myyjältä vaikka punaista puseroa niin mistä tiedän hänen esittelevän juuri sitä puseroa, jonka itse valitsisin?
Itselleni kävi kerran nuorena lukiolaisena niin, että katselin isossa vaateliikkeessä vaatteita koska siellä oli todella paljon eri mallisia ja värisiä vaatteita. Valikoima oli laaja. Katselin siis osuisiko silmiin jotain mistä pitäisin ja mitä materiaaleja ne olivat. Olin niin syventynyt valikoiman tutkimiseen etten heti edes huomannut, että yksi myyjä seurasi minua koko ajan mitään sanomatta kahden metrin päässä takana kuin olisin ollut joku myymälävaras. En mennyt siihen liikkeeseen toista kertaa. Siksi heti kyselemään tulevat myyjät tuntuvat epämiellyttäviltä kun muistan heti tuon kokemuksen. Tulee helposti olo että he yrittävät painostaa lähtemään liikkeestä pois.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Tervehtiminen on ok, mutta muuten haluan asioida rauhassa. Kysyn jos tarvitsen apua.
Apteekeissa ja pikkuliikkeissä asioin tästä syystä vain pakon edessä. Ilman reseptiä tehtävät apteekkiostokset hoidan netissä, koska en voi rauhassa katsella.
Kyllä ne apteekissakin antaa katsella, kun sanoo, ettei tarvitse apua.
En pidä tuppautuvista myyjistä. Aikuisena ihmisenä osaan pyytää apua jos sitä tarvitsen. Toki ymmärrän, että myyjillä on ohjeistuksena tarjota apua ja näin huomioida myymälään saapunut asiakas, mutta mieluummin ottaisin vaikka sieltä kassan takaa huudahdetun lattean tervehdyksenkin, kuin siihen kylkeen liimautuvan ylipirteän "Heivoinkoauttaaetsitköjotaintiettyäsaisikoollatarjoushintaankolmeyhdenhinnalla?!?"
Sitl vartenhan myyjät siellä ovat. Minua ei haittaa lainkaan.
Ei haittaa, se on heidän työnsä. Eilen kävin apteekissa ja olisin tarvinnut apua, mutta paikalla ei ollut muita kuin kassa. Ihmettelin kun yleensä on enemmän työntekijöitä.
Nuorempana, kun oli epävarmempi, koin kiusalliseksi, jos myyjä kysyi. Tuli sellainen olo, että eikö täällä saa katsella ja toisaalta jos etsin jotain tiettyä, minua nolotti se, että myyjä kantoi mulle tuotteita sovitettavaksi.
Nyt kun on aikuinen ja itsevarma, on helppo sekä ottaa vastaan palvelua että kieltäytyä siitä. Ei oo enää sellainen epävarma seinien vierissä hiiviskelijä.
Jos on iso liike niin silloin ehkä hieman ihmettelen. Pienemmissä liikkeissä kuuluu ihan asiaan, että myyjä kysyy voisiko olla avuksi. Kerronkin sitten, että mitä olisin katsomassa. Tai sanon että katselen vain. Piemissä liikkeissä toki tiedän jo mennessäni mitä olen etsimässä.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää yhtään, en käy sellaisissa liikkeissä. Pitäisi saada katsella rauhassa ajan kanssa
En tykkää myöskään. Osaan kysyä apua, jos tarvin.
Olisin tykännyt jos olisi auttanut, Dressmannilla viime talvena kysyi "tarvitsetko apua" Heti vastasin että kyllä joo, tule aamulla kaveriksi talon katolta lumen pudotukseen. Eipä tuo siihen lupautunut.
Sehänon heidän työtään.Minusta on ihan mukava jutella myyjän kanssa tuotteista. Hehän ovat asiantuntijoita ja osaavat neuvoa.
Saa käydä kysymässä
tosin tyhmää hyökätä ihan kynnyksellä kimppuun
sanon aina että ei kiitos en vielä tarvitse apua
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana, kun oli epävarmempi, koin kiusalliseksi, jos myyjä kysyi. Tuli sellainen olo, että eikö täällä saa katsella ja toisaalta jos etsin jotain tiettyä, minua nolotti se, että myyjä kantoi mulle tuotteita sovitettavaksi.
Nyt kun on aikuinen ja itsevarma, on helppo sekä ottaa vastaan palvelua että kieltäytyä siitä. Ei oo enää sellainen epävarma seinien vierissä hiiviskelijä.
:D kivasti leimaat sellaiset, jotka toivoisivat saada asioida omassa rauhassa! Mut hei onnea tosta miten itsevarma ja aikuinen sä oot!
Pännii. Varsinkin jos liikkeessä ei muita asiakkaita. Myyjä lähtee sieltä samantien tulemaan kysymään sen kysymyksensä. Tuo manööveri sitten toistuu kymmenen kertaa peräkkäin kun käyn useassa liikkeessä.
Varmaan kerran sadasta käynnistä tarvitsen myyjän apua. Yleensä menen katsomaan onko mitään kiinnostavaa alessa. Jos erehdyn sanomaan että Katselen vain näitä alennuksia niin monesti myyjä tarttuu siihen ja alkaa painostaa ja esitellä jotain aletuotteita tai kysellä lisää.
Minun kohdallani tuo myyjien toiminta laskee myyntiä. Käyn liikkeissö harvemmin ja ostan vähemmän. Monesti jätän käymättä jos näen että liike on tyhjillään asiakkaista ja myyjä on haukkana tiskinsä takana.
Tykkään, jos myyjä oikeasti voi olla avuksi, esim. jos en itse löydä tuotetta, tai olisi niistä jotakin kysyttävää.
Eikä se haitaksi ole silloinkaan, kun tasan tarkkaan tiedän, mitä olen hakemassa ja missä se on. Sitten vain kiitän ja sanon tällä kertaa pärjääväni omin avuin.
On se ainakin mukavampaa kuin rautakaupat, joissa myyjää joutuu oikein etsimään, jopa jostakin takahuoneesta jonne ovat vetäytyneet juoruilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D kivasti leimaat sellaiset, jotka toivoisivat saada asioida omassa rauhassa! Mut hei onnea tosta miten itsevarma ja aikuinen sä oot!
Saan minä katsella rauhassa silloin kun haluan. En todellakaan asioisi liikkeessä, missä ei saa. Mutta joillekin pelkkä kysymys "voinko olla avuksi" on ahdistusta aiheuttava. Vaikka siihen on helppo vastata myös "en kiitos tarvitse"
Juuri niiden ahdistelevien ja ärsyttävien myyjien takia käytän ainoastaan nettikauppoja.
Olen puhelias karjalainen joten ei todellakaan haittaa, päinvastoin.
Just tuon takia en mene pieniin kivijalkaliikkeisiin, koska ollaan heti tyrkyttämässä tuotteita. Marketissa saa olla rauhassa. Toisaalta sieltä ei saa myyjää mistään. Jääpi sitten ostamatta.
Vierailija kirjoitti:
En tykkää yhtään, en käy sellaisissa liikkeissä. Pitäisi saada katsella rauhassa ajan kanssa
Voihan sille myyjälle sanoa, että kiitos en tarvitse apua ja haluan katsoa rauhassa. Useimmissa liikkeissä on aivan johdon tasolta ohje, että pitää käydä heti tervehtimässä. Kuuluu meilläkin konseptiin. T: asiakaspalvelija
Tykkään. Jos on joku tietty juttu, mitä etsin, se nopeuttaa hommaa. Tyyliin farkut, niiden leikkauksen ja koon kun sanoo, niin saa heti sovittevaksi vaihtoehdot.
Jos taas on vain katselemassa sattuuko kohdalle jotain kivaa ostettavaa, sanoo sen ja saa katsella rauhassa.