Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perinnöksi 300K euron osakesalkun

Vierailija
12.01.2024 |

Mitä tällä pitäisi tehdä. Salkku sisältää lähinnä isoja suomalaisia yrityksiä, Nordea, Nokia, UPM jne. En ole siis koskaan sijoittanut aiemmin, muuta kuin omaan asuntoon. Kannattaisiko noihin sijoittaa lisää? Mietin, että pärjäisin osinkotuloilla ja voisin lopettaa työssäkäynnin muutaman vuoden kuluessa. Ikää ei ole kuin 38 vuotta

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy kaikki, nosta raha käteiseksi. Odota 2 kk. Hae asumis- työttömyys ja  tarvittaesas toimeentulotukea, saat ne. Voit elää tuilla ja käteissäästöillä kaikessa rauhassa.

Vierailija
42/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö maksamaan tuosta perintöveron laittamatta salkusta osaa lihoiksi? 

Ei kannata hätäillä on minunkin neuvoni. Onko tuossa ollut salkunhoitajaa vai itse ylläpidetty salkku? Jos et ole koskaan aiheeseen perehtynyt, voi salkunhoitopalvelu olla ihan hyvä ratkaisu. Mutta ei tuo nyt rakettitiedettä ole ja jos innostun sijoittamisesta, niin aloitteleville sijoittajille on kirjoitettu useita helppotajuisia kirjoja. 

Osinkotulot joudut jatkossa ilmoittamaan verotukseen, se on ehkä isoin muistettava. Ja jos alat enemmän tekemään kauppoja,  niin tappioita voi myöhemmin vähentää verotuksessa jne. 

Mitään osinkotuloja tartte verottajalle ilmoittaa! Ei ole tarvinnut vuosikausiin. Verottaja saa ne automaattisesti. Älä esiinny asiantuntijana jos et sitä ole!

Riippuu ihan MISTÄ sa

Riippuu minkä välittäjän kautta ovat. Maksan mielelläni hieman enemmän käyttämällä Nordnettiä, kun tiedän että hoitavat verotusasiat eikä minun tarvitse kuin ostaa ja myydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu minkä välittäjän kautta ovat. Maksan mielelläni hieman enemmän käyttämällä Nordnettiä, kun tiedän että hoitavat verotusasiat eikä minun tarvitse kuin ostaa ja myydä.

Paitsi sitten maksat extraveroja esim Kanadaan Nordnetin kautta, kalliiden välityspalkkioiden lisäksi.

Ja kuitenkin joudut hakemaan niitä itse takaisin kanadasta. Paljon pienempi vaiva on ne saadut osingot ilmoittaa kuin hakea liikaa perittyjä veroja esim kanadasta takas.

Vierailija
44/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy kaikki, nosta raha käteiseksi. Odota 2 kk. Hae asumis- työttömyys ja  tarvittaesas toimeentulotukea, saat ne. Voit elää tuilla ja käteissäästöillä kaikessa rauhassa.

Tämä on oikea tapa saavuttaa taloudellinen riippumattomuus. 

Vierailija
45/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako maksaa pankin salkunhoitajalle n. tonni vuodessa?

Hoitaako tämmöinen hommansa eli miettii asiakkaan etua ja omaisuuden arvon säilyttämistä/kasvattamista?

Onko kellään kokemusta? OP 

Vierailija
46/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myisin pois ja sijoittaisin uudelleen kaikki Lehto Groupiin.

T. Itse oppinut ekonomisti 

Aika julmaa...

Vierailija
47/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion jättäytyä pois työelämästä 55-vuotiaana ja olen laskenut, että tarvitsen 500 000 euron pääoman elääkseni loppuelämän niin että käytän kaikki rahat loppuun. Osingot eivät tule riittämään elämiseen sellaisenaan ja tulevat pienenemään koko ajan samalla kun käytän myös pääomaa.

Eli 38v ei kyllä mitenkään voi elää loppuelämäänsä 300k salkulla tekemättä muita töitä.

Avaisitko laskelmiasi?

Olen jo eläkkeellä, ja saan kohtuullista eläkettä. Varallisuutta on lähinnä asunnoissa, nykyarvo yht. n. 400000€.

Ajattelin jättää omaisuutta perinnöksi aikuisille lapsilleni. Olen jo jakanut ennakkoperintöäkin.

Mieluummin teen näin, kuin hilloan varoja itselleni varalla, "jos sattuis vaikka tarviimaan" esim. sairauden hoitoon.

En osaa suhtautua niin, että saisin vaikka 1-2 v lisää elinaikaa, mutta lapsille ei jäisi perintöä. 

Vierailija
48/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisella salkulla pitäisi leikiten saada 5% osinkotuoton eli 15000€/vuodessa. Oman salkun osinkotuotto on 11% vuodessa 😎

Vierailija
49/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisella salkulla pitäisi leikiten saada 5% osinkotuoton eli 15000€/vuodessa. Oman salkun osinkotuotto on 11% vuodessa 😎

Verot -30% eli kymppitonni vuodessa. Ei sillä vielä juhlita, vaikka mukavaa lisätuloa onkin.

Vierailija
50/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä mene 30% veroa.

Vierailija
51/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudut maksamaan perintöveron ja myytäessä pääomaveron eli ei paljon käteen jää.

Vierailija
52/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän. Minun 20%

Vierailija
53/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni perintöverot kannattaa maksaa välittömästi.

Vierailija
54/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö maksamaan tuosta perintöveron laittamatta salkusta osaa lihoiksi? 

Ei kannata hätäillä on minunkin neuvoni. Onko tuossa ollut salkunhoitajaa vai itse ylläpidetty salkku? Jos et ole koskaan aiheeseen perehtynyt, voi salkunhoitopalvelu olla ihan hyvä ratkaisu. Mutta ei tuo nyt rakettitiedettä ole ja jos innostun sijoittamisesta, niin aloitteleville sijoittajille on kirjoitettu useita helppotajuisia kirjoja. 

Osinkotulot joudut jatkossa ilmoittamaan verotukseen, se on ehkä isoin muistettava. Ja jos alat enemmän tekemään kauppoja,  niin tappioita voi myöhemmin vähentää verotuksessa jne. 

KP:n päivän saldollahan nämä menee perintöverotukseen ja se on aivan varma, että verottaja kyllä huolehtii asiat, koska nämähän osakkeet ovat verottajalla tiedossa muutenkin ja salkku on KP:n nimissä niin kauan kun sen vain jakaa.

Vierailija
55/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olis sama 190 000 € käteisenä josta perintöverot maksettu.

Joita inflaatio syö koko ajan. Patjan allako pidät?

Vierailija
56/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi sitten maksat extraveroja esim Kanadaan Nordnetin kautta, kalliiden välityspalkkioiden lisäksi.

Ja kuitenkin joudut hakemaan niitä itse takaisin kanadasta. Paljon pienempi vaiva on ne saadut osingot ilmoittaa kuin hakea liikaa perittyjä veroja esim kanadasta takas.

Verottajalle menee suoriltaan tieto, ei tarvitse ilmoittaa

Vierailija
57/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla olis sama 190 000 € käteisenä josta perintöverot maksettu.

Joita inflaatio syö koko ajan. Patjan allako pidät?

Pankkiin vieminen on vähän tuskallisempi tuollaisella summalla, saa olla selityksiä ja isossa summassa vielä poliisitkin tutkii rahan perän.

Vierailija
58/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurssit ovat olleet jo jonkin aikaa korkealla. Onpa inhottavaa periä tällaiseen aikaan ja maksaa isot perintöverot. Mulla kävi paremmin, henkilö kuoli pahimpaan korona-aikaan milloin kurssit olivat ihan alhaalla ja sain salkun pienellä perintöverolla. Ja nyt arvo on noussut paljon.

Mutta vastaus kysymykseen, et elä osingoilla 300 000 euron pääomalla vaan sinun on syötävä myös pääoma. Jos ei ole tarkoitus jättää mitään perillisille eikä tarvetta elää leveästi niin siinä tapauksessa voisi onnistua.

Pertti Pullshit skev tydligen. Helt på riktigt ser H:fors börsen ut som i länken. Snart får vi läsa, att Pertti inte ärvde finska aktier, utan de två, tre raketerna som passar in i just det tidsgapet:

https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/fi

Vierailija
59/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

isoja suomalaisia yrityksiä, Nordea, Nokia, UPM

Suomalaisia...

Eihän Nokia ole 40 vuoteen ollut suomalainen!

Puhutaan suomalaisista yrityksistä kun pääkonttori on Suomessa.

Vierailija
60/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako maksaa pankin salkunhoitajalle n. tonni vuodessa?

Hoitaako tämmöinen hommansa eli miettii asiakkaan etua ja omaisuuden arvon säilyttämistä/kasvattamista?

Onko kellään kokemusta? OP 

Ei todellakaan kannata. Ei tuo sinulle tuon edestä enemmän rahaa.  Jotta kannattaisi salkunhoitajan tulisi YLITTÄÄ markkinoiden tuoton vähitään oman palkkionsa verran. Not gonna happen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi