Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain perinnöksi 300K euron osakesalkun

Vierailija
12.01.2024 |

Mitä tällä pitäisi tehdä. Salkku sisältää lähinnä isoja suomalaisia yrityksiä, Nordea, Nokia, UPM jne. En ole siis koskaan sijoittanut aiemmin, muuta kuin omaan asuntoon. Kannattaisiko noihin sijoittaa lisää? Mietin, että pärjäisin osinkotuloilla ja voisin lopettaa työssäkäynnin muutaman vuoden kuluessa. Ikää ei ole kuin 38 vuotta

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion jättäytyä pois työelämästä 55-vuotiaana ja olen laskenut, että tarvitsen 500 000 euron pääoman elääkseni loppuelämän niin että käytän kaikki rahat loppuun. Osingot eivät tule riittämään elämiseen sellaisenaan ja tulevat pienenemään koko ajan samalla kun käytän myös pääomaa.

Eli 38v ei kyllä mitenkään voi elää loppuelämäänsä 300k salkulla tekemättä muita töitä.

Vierailija
22/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista että sinulla ei suinkaan nyt ole 300k rahaa. Voi olla esim. 150k tai 200k tai 50k. Se selviää sitteen kun myyt....

Aika pirullista, tosin en tiedä, mutta maksatko nyt veroja 300ksta  vaikka sait ehkä todellisuudessa vain 50k?

Jos osakkeiden pörssin päätösarvo on tänään 300 ke niin se on voimassa huomisaamuun saakka jos jälkipörssissä haluat myydä ja joku ostaa.

Et nyt ihan ymmärtänyt. Verot menee nykyhinnalla, totta. Mutta jos realisoi vaikka 2 vuoden päästä ja saakin käteistä 50k niin arvaa harmittiko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö maksamaan tuosta perintöveron laittamatta salkusta osaa lihoiksi? 

Ei kannata hätäillä on minunkin neuvoni. Onko tuossa ollut salkunhoitajaa vai itse ylläpidetty salkku? Jos et ole koskaan aiheeseen perehtynyt, voi salkunhoitopalvelu olla ihan hyvä ratkaisu. Mutta ei tuo nyt rakettitiedettä ole ja jos innostun sijoittamisesta, niin aloitteleville sijoittajille on kirjoitettu useita helppotajuisia kirjoja. 

Osinkotulot joudut jatkossa ilmoittamaan verotukseen, se on ehkä isoin muistettava. Ja jos alat enemmän tekemään kauppoja,  niin tappioita voi myöhemmin vähentää verotuksessa jne. 

Ei osinkotuloja tarvitse ilmoittaa, kyllä verottaja saa ne tietoonsa muutenkin.

Riippuu vähän siitä minkä palvelun kautta on sijoittanut. Ulkomaiset välittäjät ei yleensä suomen verottajalle ilmoita

Vierailija
24/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinun tarvitse tehdä yhtään mitään kun et asioista mitään ymmärrä. Salkun kokoaja ymmärsi. Nosta osinkoja, opiskele aihetta että opit hoitamaan salkkusi.

Vierailija
25/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 000 e salkulla ei voi lopettaa työntekoa, ei riitä pitkälle. Miljoonan salkku olisi jo eri asia. Muista myös perintöverot.

Vierailija
26/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aion jättäytyä pois työelämästä 55-vuotiaana ja olen laskenut, että tarvitsen 500 000 euron pääoman elääkseni loppuelämän niin että käytän kaikki rahat loppuun. Osingot eivät tule riittämään elämiseen sellaisenaan ja tulevat pienenemään koko ajan samalla kun käytän myös pääomaa.

Eli 38v ei kyllä mitenkään voi elää loppuelämäänsä 300k salkulla tekemättä muita töitä.

Tuossa ei ole järjenhiventäkään mitä harkitset.

Vierailija
27/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000k salkku taitaa olla jo aika monella palstamammalla?

Vierailija
28/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurssit ovat olleet jo jonkin aikaa korkealla. Onpa inhottavaa periä tällaiseen aikaan ja maksaa isot perintöverot. Mulla kävi paremmin, henkilö kuoli pahimpaan korona-aikaan milloin kurssit olivat ihan alhaalla ja sain salkun pienellä perintöverolla. Ja nyt arvo on noussut paljon.

Mutta vastaus kysymykseen, et elä osingoilla 300 000 euron pääomalla vaan sinun on syötävä myös pääoma. Jos ei ole tarkoitus jättää mitään perillisille eikä tarvetta elää leveästi niin siinä tapauksessa voisi onnistua.

OMX Helsinki tullut alas 20 % viimeiset kaksi vuotta.

Tämä. Kurssit eivät tosiaan ole korkealla tällä hetkellä pohjoismaissa. 

Vierailija
29/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1000k salkku taitaa olla jo aika monella palstamammalla?

Minulla vain vajaa 200 000 e salkku, mutta en edes haaveile työelämästä luopumisesta vielä pitkiin, pitkiin aikoihin. KTM

Vierailija
30/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun on muitakin tuloja ostat lisää osinkoa maksavia firmoja osingoilla. Mtyöhemmin voi sitten elellä osingoilla. Tuloa tuosta saanee noin 15000e-3000e veroa eli 12000e/v pikkurahaa. Saahan sillä ruuat ja voisi elää epsanjassa/kanarialla paikallisella elintasolla.

Kun oot tuplannu noi (kestänee 10v) ja tulot on voi jo miettiä vetäytymistä maailmasta kohti albondigas y queso de vieho cabra con sangria por bebida. Taksitin kaupungin sisällä 3e.

Vierailija
31/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuosta verot maksetaan? Maksoitko perintöverot tuosta 300 000 euron summasta vai miten tuo menee? 

Minun olisi varmaan pakko myydä, että saisin verot maksettua. 

Ilm perintövero määräytyy kuolinpäivän arvon mukaan. Eli on mahd joutua maksamaan enemmän kuin saa, jos kurssit tippuu 

Vierailija
32/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen paska trolli.

Vierailija
33/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

isoja suomalaisia yrityksiä, Nordea, Nokia, UPM

Suomalaisia...

Eihän Nokia ole 40 vuoteen ollut suomalainen!

Kyllä on. Se pääkonttorin KOTIPAIKKA määrittelee pörssiyhtiöiden kotipaikan.

Vierailija
34/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata hätäillä on minunkin neuvoni. Onko tuossa ollut salkunhoitajaa vai itse ylläpidetty salkku? Jos et ole koskaan aiheeseen perehtynyt, voi salkunhoitopalvelu olla ihan hyvä ratkaisu. Mutta ei tuo nyt rakettitiedettä ole ja jos innostun sijoittamisesta, niin aloitteleville sijoittajille on kirjoitettu useita helppotajuisia kirjoja. 

Osinkotulot joudut jatkossa ilmoittamaan verotukseen, se on ehkä isoin muistettava. Ja jos alat enemmän tekemään kauppoja,  niin tappioita voi myöhemmin vähentää verotuksessa jne. 

Ei osinkotuloja tarvitse ilmoittaa, kyllä verottaja saa ne tietoonsa muutenkin.

Riippuu vähän siitä minkä palvelun kautta on sijoittanut. Ulkomaiset välittäjät ei

Paitsi ulkomaiselta välittäjältä et voi suomalaisena ostaa suomalaisia osakkeita.

Vierailija
35/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään osinkotuloja tartte verottajalle ilmoittaa! Ei ole tarvinnut vuosikausiin. Verottaja saa ne automaattisesti. Älä esiinny asiantuntijana jos et sitä ole!

Riippuu ihan MISTÄ saa osinkoja. 90% minun saamistani osingoista EI OLE automaattisesti verottajan tiedossa vaan itse ne ilmoittelen.

Vierailija
36/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöverot varmaan ensin. Olet mahdollisesti ongelmissa, jos et maksa ja hassaat sijoitukset.

Maariski tuossa on sulla kova. Osan möisin ja hajauttaisin ulkomaille ostamalla ETF:iä tai matalalla hallintonkuluilla olevia indeksirahastoja.

Vierailija
37/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normia Suomessa. Suurella osalla on todella paljon varoja. Voisi vaikka kysyä tätä asiaa työtovereilta, naapureilta tai suvulta.

Vierailija
38/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myisin pois ja sijoittaisin uudelleen kaikki Lehto Groupiin.

T. Itse oppinut ekonomisti 

Vierailija
39/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myisin pois ja sijoittaisin uudelleen kaikki Lehto Groupiin.

T. Itse oppinut ekonomisti 

Mahdatko edes tietää, mitä tarkoittaa ekonomisti. Epäilen. 

Vierailija
40/89 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perintöverot varmaan ensin. Olet mahdollisesti ongelmissa, jos et maksa ja hassaat sijoitukset.

Maariski tuossa on sulla kova. Osan möisin ja hajauttaisin ulkomaille ostamalla ETF:iä tai matalalla hallintonkuluilla olevia indeksirahastoja.

Maksamisessa on aikaa. Keväällä tippuu osinkoja vähän joka yhtiöstä, kyllä niillä jo osan makselee veroista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi