Il : Bussin vessaa ei saa käyttää ajon aikana
Poliisi tuomitsee jos käytätte vessaa ajon aikana. Jos on hätä, niin kuljettajan täytyy välittömästi pysäyttää auto, koska vain paikallaan olevan bussin vessassa saa käydä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/03184995-509e-4956-a081-a1654822…
Kommentit (161)
Miten koppi raikastetaan ja puhdistetaan välillä. Mitä jos siellä käy joku rekkamiestyylillä kuten huoltikset. Mitä jos seuraava ei kykene menemään sinne aiemman kävijän hajun vuoksi. Tulitikkua siellä ei uskalla raapaista. Pysäyttääkö kuski metsään, mihin paperit, mitä jos se on jonkun yksityinen tontti. Mitä jos on -25 ja joku mummu kaatuu sinne metsään eikä palaa, meneekö joku katsomaan, voiko karhu tulla. Voi olla hyvin liukasta. Kesällä on hyttysparvet. Miten nämä ongelmat ratkaistaan, onko joku älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka paljon näitä tässäkin pelon aiheena olevia onnettomuuksia tapahtui silloin kun busseissa ei vielä ollut lainkaan turvavöitä.
Tämän osalta tieliikellelakia tulisi muuttaa, koska vaikkapa pitkänmatkanbussin on mahdotonta pysähtyä aina kun joku tarvitsee vessaa. Miten pysähtymisen tarpeesta voisi edes ilmoittaa kuskille jos kuskille ei voi mennä puhumaan. Toki laista voi myös olla välittämättä, mutta noin yleisesti on absurdia, että laissa on kohtia jota ei voida noudattaa.
Ennen ei ollut vessoja busseissa. Ihmiset istuivat penkeillään, jos hätä tuli, bussi pysähtyi tienvarteen ja käytiin puskapissalla. Hädästä kärsinyt tuli sitten takaisin ja pyyteli anteeksi, koska yleinen kirjoittamaton sääntö oli, että vessassa käydään ennen bussiin nousemista. Samoin noihin aikoihin bussit saivat ajaa korkeintaa 80 km/h ja pysähtelivät maaseudullalikipitäen jokaisella pysäkillä. Ihmsiet odottivat istuen kunnes bussi pysähtyi ja sitten ulos autosta. Nykyisin aletaan nousta seisomaan jo puoli kilometria ennen päätepysäkkiä. Mikä on ihan hvyä, koska bussit ovat usein aikataulusta myöhässä, mutta silti entisaikoina ihmiset vielä osasivat hoitaa vessaasiatkin, toisaalta silloin oli verkkaisempi elämän rytmi.
turvavyöpakko tuli aikoinaan, koska ihmisten ajokulttuuri oli silloin niin hriveää eikä yleisestä turvallisuudesta välitetty. Lisäksi oli tajuttu miten vaarallista liikenteessä oleminen on.
Mielestäni nykylaki toimii oikein hyvin. Laki tuntee myös poikkeuksia, eli lääkäriltä voi saada todistuksen siitä, että turvavyötä ei ole pakko käyttää. Tuo todistus voi olla vaikka rajaava. Näin välttyy sakolta, mutta sanomattakin on selvää, että vessankäyttöä ei tule poliisi tarkastamaan. Bussiyhtiö toki voi tehdä päätöksen vessan lukitsemisesta ja jos sinne haluaa kesken matkan, pitää käydä pyytämässä kuskilta lupa, kuski etäavaa oven ja sitten sinne pääsee. Voisi toimia vaikka vessapassilaisille. Muut terveet aikuiset oikeasti opetelkoot hallitsemaan syömisiään, juomisiaan, rakkojaan ja suoliaan ja vessa pidettäköön todellisia hätätilanteita varten.
Kannattaa laittaa vaippa, kun lähtee pitkän matkan linja-autolla. Siihenhän voi joutua opettelemaan muutenkin, kun vanhenee.
Uskomaton juttu. Ihan siis...
Pitäisiköhän vaan lopettaa sitten pitkän matkan bussiliikenne kokonaan.
Näin. Minua on juuri operoitu enkä tällä hetkellä saa käyttää turvavyötä. Lääkäri kirjoitti siihen todistuksen. Nykylaki siis toimii. Lääkäri saa kirjoittaa todistuksen. Minä luulen, että tämä tulee menemään siihen (koska ihmiset eivät tätä lain kohtaa halua noudattaa), että bussiyhtiöiden on pakko lukita vessat ajon ajaksi ja varmaan se tehdään etälukitsemalla, joten kannattaa oikeasti kaikkien vaivaisten hakea lääkäriltä turvacvöistä vapautus, jos vaikka bussilla kulkee ja tietää, että sairauden vuoksi on pakko päästä vessaan vaikka kesken ajon.
"Myös henkilö, jonka terveydentila estää turvavyön käytön, ei ole velvollinen noudattamaan turvavyön käyttövelvollisuutta. Syytä koskeva lääkärintodistus on pidettävä ajon aikana mukana."
Mitenkä lentokoneissa saa käydä vessassa, vaikka ne lentävät oikein ilmassa ja on turbulenssia ja muita odottamattomia tilanteita.
Tuntuu, että kyseinen poliisi on tulkinnut lakia tahallaan väärin. Onkohan vävymies tai vihaamansa naapuri bussiyrittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Näin. Minua on juuri operoitu enkä tällä hetkellä saa käyttää turvavyötä. Lääkäri kirjoitti siihen todistuksen. Nykylaki siis toimii. Lääkäri saa kirjoittaa todistuksen. Minä luulen, että tämä tulee menemään siihen (koska ihmiset eivät tätä lain kohtaa halua noudattaa), että bussiyhtiöiden on pakko lukita vessat ajon ajaksi ja varmaan se tehdään etälukitsemalla, joten kannattaa oikeasti kaikkien vaivaisten hakea lääkäriltä turvacvöistä vapautus, jos vaikka bussilla kulkee ja tietää, että sairauden vuoksi on pakko päästä vessaan vaikka kesken ajon.
"Myös henkilö, jonka terveydentila estää turvavyön käytön, ei ole velvollinen noudattamaan turvavyön käyttövelvollisuutta. Syytä koskeva lääkärintodistus on pidettävä ajon aikana mukana."
Eli kaikkien ihmisten pitäisi hakea tuo vapautus, koska jokaisella voi mennä vaikka maha yhtäkkisesti sekaisin tai tulla joku muu tilanne jolloin vessaan pitää päästä vaikka ei olisi edes sairautta.
Itselleni on ihan sama käynkö siellä vessassa vai pysäyttääkö kuski tien varteen kuten ennen vanhaan, mutta jos äkillinen tarve tulee niin minun on voitava nousta bussissa seisomaan joko mennäkseni vessaan tai pyytämään kuskia pysäyttämään. Ja sama koskee joka ikistä muutakin ihmistä tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä lentokoneissa saa käydä vessassa, vaikka ne lentävät oikein ilmassa ja on turbulenssia ja muita odottamattomia tilanteita.
Tuntuu, että kyseinen poliisi on tulkinnut lakia tahallaan väärin. Onkohan vävymies tai vihaamansa naapuri bussiyrittäjä?
Poliisi tulkitsi lakia ihan oikein, tieliikennelaissa asia lukee hyvin selvästi, kuten myös laista poikkeaminen terveydentilan perusteellaa, jolloin on pidettävä lääkärintodistusta mukana ajoneuvossa. On jotenkin huolestuttavaa, että ihmiset nyt syyttelevät poliisia tai kuvittelevat, että se juttuun haastateltu poliisi olisi samaa mieltä turvavyönkäyttöpakon kanssa tuossa tilanteessa. hän vain kertoi, että miten asia on lakiin kirjattu.
Lentokoneessa on lentoliikennelait (ja on muuten keskusteltu siitä, että pitäisikö lentokoneisiin saada turvavyönkäyttöpakko koko matkan ajaksi). on sanomattakin selvää, että lentokoneessa voi käydä vessassa, koska niiden on vähän vaikea pysähtyä kesken matkan, pisimmät suorat lennot taitaa kestää melkein vuorokauden... ja muutenkin kun on turbulenssia tiedossa, niin pahimmillaan lentokoneessa sitten se turvavyövalo palaa koko matkan ajan eikä silloin kukaan mene vessaan ja kaikilla on istuimet yläasennossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikkien ihmisten pitäisi hakea tuo vapautus, koska jokaisella voi mennä vaikka m
No ei tarvitse. Sellaisessa tilanteessa, jossa maha menee kesken matkan sekaisin ja jos oikeasti kävisi niin, että joku poliisi juuri ajaisi bussin ohi ja näkisi, että joku siellä on ilman turvavyötä ja pysäyttäisi bussin ja kirjoittaisi matkustajalle sakon (ei varmasi tule sellaista käymään kuitenkaan), niin hän voisi sanoa poliisille, että kun maha meni sekaisin, en hyväksy sakon perusteita, olin ilman turvavyötä terveydentilani takia. vallitsevien olosuhteiden ja sairauden äkillisyyden vuoksi en ole voinut hankkia lääkärintodistusta etukäteen. Sitten poliisi kirjaa sinne, että sakotettava ei hyväksy sakko, menet sitten lääkäriin hakemaan lääkärintodistuksen ripulistasi, viet sen oikeuteen kirjallisen vastineesi kanssa ja oikeus toteaa, että sinulla oli terveydentilaan liittyvä syy olla käyttämättä turvavyötä, sakko kumotaan.
Turvavyöpakko bussissa ei ole luonnonlaki, vaan ihan ihmisten keksimä laki joka ei siellä tieliikennelaissa ole ollut edes kauaa. Koska se on voitu sinne lisätä, se voidaan sieltä myös poistaa. Ei ole järkevää kirjata lakeja, joita ihminen joutuu rikkomaan inhimillisten perustoimintojensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikkien ihmisten pitäisi hakea tuo vapautus, koska jokaisella voi mennä vaikka m
Busseissa on myös muuten sellaiset STOP painikkeet, jolla voi pyytää kuskia pysäyttämään bussin seuraavalle pysäkille. Maaseudulla niitä pysäkkejä on aika tiheästi (ajallisesti mitattuna, kilometrillisesti varmaan harvemmassa). Ihan vain ot:na. EIkä tuohon tarvitse mennä. Jos tulee terveydellinen peruste mennä äkillisesti vessaan, niin sitten menee. Jos siitä saa sakot, niin sitten hakee sen lääkärintodistuksen, että kyse oli äkillisestä vaivasta. Jos on krooninen vaiva, niin se todistus haetaan etukäteen.
Miten te ette käsitä, että miten tämän lain puitteissa voi toimia täysin laillisesti?
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kuskikaan vessan lähde kesken ajon, edes paikallisliikenteessä puhumattakaan pidemmillä matkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Turvavyöpakko bussissa ei ole luonnonlaki, vaan ihan ihmisten keksimä laki joka ei siellä tieliikennelaissa ole ollut edes kauaa. Koska se on voitu sinne lisätä, se voidaan sieltä myös poistaa. Ei ole järkevää kirjata lakeja, joita ihminen joutuu rikkomaan inhimillisten perustoimintojensa takia.
Ja siksi lakiin on myös kirjattu, että milloin laki väistyy: ihmisen terveydentilan edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikkien ihmisten pitäisi hake
Busseissa on myös muuten sellaiset STOP painikkeet, jolla voi pyytää kuskia pysäyttämään bussin seuraavalle pysäkille. Maaseudulla niitä pysäkkejä on aika tiheästi (ajallisesti mitattuna, kilometrillisesti varmaan harvemmassa). Ihan vain ot:na. EIkä tuohon tarvitse mennä. Jos tulee terveydellinen peruste mennä äkillisesti vessaan, niin sitten menee. Jos siitä saa sakot, niin sitten hakee sen lääkärintodistuksen, että kyse oli äkillisestä vaivasta. Jos on krooninen vaiva, niin se todistus haetaan etukäteen.
Miten te ette käsitä, että miten tämän lain puitteissa voi toimia täysin laillisesti?
Todennäköisesti et ole matkustanut pitkänmatkan busseilla esim. Lapissa. Stop-napin painaminen ei auta hätätilanteessa, koska silloin kuski pysähtyy seuraavalle pysäkille jonne voi olla myös ajallisesti todella pitkä matka. On absurdia ja naurettavaa, että on olemassa laki, jonka mukaan ihminen voisi joutua hakemaan pissahädälleen todistuksen äkillisestä vaivasta. Ja vaikka mahdollisuus olisi vain teoreettinen, se kertoo lainsäädännön kankeudesta ja tietynlaisesta hysteriasta. Sitä on voitava kritisoida.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan Hölmöläisten hommalta! Ihmiset yleensä juovat ja syövät matkalla toiseen kaupunkiin,eihän se matkanteko jumalauta etene mihinkään kun kymmenen minuutin välein jollakulla on pissahätä tai kakkahätä tai menkat ja pitää vaihtaa suoja.
Menetkö bussiin syömään ja paskalle ? Minä luulin että ihmiset käyttävät niitä siirtymään paikasta a paikkaan b. Suomessa ei ole niin pitkiä matkoja ennen taukoa etteikö pystyisi syömättä ja ilman vessaa pärjäämään. Ja sitten on taas nämä tilausmatkat joissa on tietyt paikat mihin pysähtyy kun on pakko kuljettajan pitää tauko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se kuskikaan vessan lähde kesken ajon, edes paikallisliikenteessä puhumattakaan pidemmillä matkoilla.
se olisikin hauskaa XD "Voisiko joku tulla pitämään ratista kiinni, kun pitäisi päästä käymään vessassa?"
Olin kerran bussissa, jossa kuski pyäsytti auton huoltoasemalle ja sanoi ihan rehellisesti, että nyt on sellainen hätätilanne, että on pakko päästä vessaan heti. Samalla pari muuta matkustajaa singahti ylös ja kysyi kuskilta, että ehditäänkö mekin käydä. Kuski sanoi, että ehditte, jos ette tosiaan käy sitten muualla kuin vessassa, pakko nimittäin lähteä liikkeelle heti, ollan jo 6 minuuttia myöhässä, että tyyli vessaan menoon on sitten sellainen, että housut jo jonossa nilkkoihin ja heti kun kopin ovi aukeaa ja pylly osuu renkalale, pitää tavaran lähteä liikkeelle. (oltiin savossa, joten kuski uskalsi vitsailla). Sinen sitten lähti kuski ja pari muuta miestä vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se stop-nappulasta muisttutaminen oli vain heitto, kun väiti, että bussikuskia ei saa pyäshtymään muuten kuin menemään sinne hänen juttusilleen. Ajattelin sitten muistuttaa, että siellä on se stop-nappula. Kerran matkalla joku matkustaja paineli koko jan stopnappulaa ja kuski kysyi sitten, että mikä sielä on hätänä oikein. matkustaja huuteli, että ykköselle pitää päästä. Kuski pysähtyi sitten p-paikalle (oli bussissa silloin vessa rikki)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan Hölmöläisten hommalta! Ihmiset yleensä juovat ja syövät matkalla toiseen kaupunkiin,eihän se matkanteko jumalauta etene mihinkään kun kymmenen minuutin välein jollakulla on pissahätä tai kakkahätä tai menkat ja pitää vaihtaa suoja.
Menetkö bussiin syömään ja paskalle ? Minä luulin että ihmiset käyttävät niitä siirtymään paikasta a paikkaan b. Suomessa ei ole niin pitkiä matkoja ennen taukoa etteikö pystyisi syömättä ja ilman vessaa pärjäämään. Ja sitten on taas nämä tilausmatkat joissa on tietyt paikat mihin pysähtyy kun on pakko kuljettajan pitää tauko.
Siirtymisen paikasta a paikkaan b aikana voi joutua syömään ja käymään vessassa. Sinä et määritä, kuinka kauan toisten tulee pystyä olemaan ilman ruokaa ja vessaa. Siinä asiassa voit puhua vain ja ainoastaan itsestäsi. Ne ovat molemmat perustarpeita, ja vessan tarve on ainakin osittain ei-tahdonalaista, eli ihminen ei välttämättä pysty kontrolloimaan tarpeitaan sinun määräämääsi aikaa vaikka haluaisikin.
-eri
Ihme, että ihmiset ennenaikaan osasi matkustaa bussissa ilman pissimistä ja kakkaamista. Matkat vielä kestivät pidempään. NIillä oli selkeästi paremmat elämisen taidot. Ihmiset on nykyisin jotenkin täydellisen uusavuttomia.
Silloin pyydettiin kuskia pysäyttämään tien varteen. Nykyään sekin olisi mahdotonta, koska paikaltaan ei voi nousta ja mennä pyytämään kuskia pysäyttämään.
Silloin myös oli reilun mittaisia taukoja linja-autoasemilla ja kuski piti huolta että kaikki ehtivät käydä vessassa. Nykyään pysähdykset ovat nopeita eivätkä kuskit laske matkustajia mitenkään.
Jos bussin vessaa ei kerran voi käyttää, on palattava sitten noihin entisiin tapoihin joilla silloin matkustettiin.