Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit ja armeija

Vierailija
11.01.2024 |

Olen luullut, että kertomukset armeijaan soittelevista tai viestittelevistä äideistä ovat vaan vitsejä. Omassa päässään ja lähipiirin kanssa jutellessa varmasti moni äiti ikävöi armeijassa olevaa lastaan. Luulisi kuitenkin jokaisen hillitsevän itsensä ja antavan lapsensa hoitaa asiansa itse intissä.

Nyt oma poika on armeijassa ja on tullut juteltua asiasta työkavereiden kanssa. Jotkut (ihan täyspäisiksi luulemani) äidit ovat oikeasti olleet yhteydessä palveluspaikkaan ja "neuvoneet" tai kyselleet lastensa asioissa. Otin myös palveluspaikan fb-ryhmän seurantaan. Siellä äidit ihan omalla nimellään kehtaavat kysellä lastensa kuulumisia ja toivovat kuvia ja tietoja mitä milloinkin on tehty ryhmään. Kauhea myötähäpeä. 

Oletko sinä ollut lapsesi palveluspaikkaan yhteydessä? Miksi? Etkö koe noloksi tai ymmärrä että se on lapsellesi noloa?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että armeijaan pitää olla aikuinen että pääsee sisään. ainakin niin oli minun aikana.

Minä kävin 17-vuotiaana, eli olin lapsisotilas. Ja tämä on tosi. 90-luvun loppupuolelle saakka palvelukseen saattoi hakea vapaaehtoisena 17-vuotiaana. Näin tein.

Minulla on sukulaispoika, joka on 17-vuotiaana kyllä ihan mammanpoika. En tarkoita pahaa, mutta tämä poika ei osaa tehdä mitään ilman äitiään. Vaikea olisi kuvitella, että hänellä olisi tuon ikäisenä mitään mahdollisuutta selvitä armeijassa. Hän ei vaan pärjäisi. Nuoret on erilaisia ja ajatkin on toki toiset. Ennen pidettiin hyvänä, että miehistyttiin aikaisemmin ja kaikenlaista vanhempien helikopterointia pidetiin paitsi nolona, myös aavistuksen sairaana.

Vierailija
62/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan meidän pojan palveluspaikka ole tiedottanut mitään läheisten päivästä. Ehkä se on paikkakuntakohtaista, toiset ei postaa niin paljon someen, harmi. 

Ei ole tullut mieleen verkosta katsoa? Palveluspaikan sivuilta, ne löytyy Puolustusvoimien sivuilta. Kun nyt olet nin avuton niin huviksein aloin kirjoittaa Googleen  Vekarajärvi, se tarjosi jo kesken sanan läheistenpäivää....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne ajat muuttuneet, enkä puhu vain armeijasta. Kun minä olin teinipoika, äidin hössötystä pidettiin nolona ja jos liikaa äitiin turvautui, alkoi isä jo keljuilla että tuota vauhtia sinä imet kohta äitisi tissiä. Oli siis oltava maskuliinen ja kestettävä se mikä annettiin. Äidin hössötys ei kuulunu konseptiin. Ei se silti tarkoittanut, että vanhemmat olisi heitteille jättäneet. Ei ollenkaan. He vain antoivat pohjaraamit, jolta ponnistettiin omaan elämään. Loput hoidettiin itse, meni syteen tai saveen, eikä itketty vanhemmille.

Vierailija
64/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun siellä on ne yhteismajoitukset, niin siellä tehdään urakalla uusia äitejä.

Vierailija
65/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin selvittelemään moniakin asioita palveluspaikan kanssa. Semmosta mitä, missä , milloin - sekoilua. Milloin aikaan se pääsee lomille ja millä konstilla tulee kotiin, milloin pitää mennä takaisin ja joitain lääkärikäyntejä, unohtuneita kamoja ... Olisi pitänyt olla jokin whatsapp - ryhmä tai portaali mihin olisi kaikki vanhemmat voineet kirjoitella. Kuitenkin nuoret ovat siellä melko teinejä ja ekaa kertaa asuvat muualla kuin kotona. Eivät kaikki ole niin itsenäisiä vielä. 

Et voi olla tosissasi 😱 Armeija-wilma.

Onhan se tiedottaminen ihan luokattoman huonoa. Alokkaiden perheillä kun on muutakin elämää, kun odottaa tietoa joistain lomapäivistä.

Vierailija
66/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne uskaltaa kouluttaa nämä nykynynnyt vaikka tykistöön? Laittavat vielä vahingossa kranaatin väärin päin putkeen ja räjäyttävät itsensä kun ei ole mamma huolehtimassa.

No, meidän ihan lähipiiristä kävi nuori Palveluksen Immolan erityisjoukoissa ja on nyt ammattisotilas, että vielä niitä löytyy, joissa on ainesta, Ei ollut ainoa.

Vierailija
67/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kyseleminen pitäisi nolottaa? Minä olen toiminut sosiaalialalla jo vuosikymmenet eikä minua nolota ottaa puhelinta käteen, jos haluan hoitaa oman nuoreni, tai kenenkään muunkaan, asioita. Se on työelämästä opittu kivenkova asenne, että pystyy puskemaan asiansa läpi ja saamaan vastaukset kysymyksiinsä. Ihan sama oli siellä toisessa päässä mikä kapteeni tahansa. Kyllä heidän on yhteistyöhön kyettävä. 

Ja lapsellesi sitten kostetaan tuo. En ikinä tekisi tuota lapselleni.

Vierailija
68/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin selvittelemään moniakin asioita palveluspaikan kanssa. Semmosta mitä, missä , milloin - sekoilua. Milloin aikaan se pääsee lomille ja millä konstilla tulee kotiin, milloin pitää mennä takaisin ja joitain lääkärikäyntejä, unohtuneita kamoja ... Olisi pitänyt olla jokin whatsapp - ryhmä tai portaali mihin olisi kaikki vanhemmat voineet kirjoitella. Kuitenkin nuoret ovat siellä melko teinejä ja ekaa kertaa asuvat muualla kuin kotona. Eivät kaikki ole niin itsenäisiä vielä. 

Mieti, että jos olisi sotatila, niin aika pian oltaisiin jo rintamalla. Toki koulutuksen jälkeen. 

Vierailija
69/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tiedottaminen ihan luokattoman huonoa. Alokkaiden perheillä kun on muutakin elämää, kun odottaa tietoa joistain lomapäivistä.

NO  älkää odottako, ottakaa selvää!! Jessus. Puoustusvoimilla on verkkosivut, ootko sellasista koskaan kuullut, ne löytyy sieltä intternetistä.

Vierailija
70/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO  älkää odottako, ottakaa selvää!! Jes

Ihan oikeastiko siellä nettisivuilla lukee meidän pojan lomapäivät? 

Vierailija
71/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää! Eikö tullut mieleen, että pistät poikasi ottamaan selvää noista asioista?

Kerran kun palaa lomilta väärään aikaan, niin varmasti jatkossa muistaa oikean ajan. 

Vierailija
72/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomillepääsyt riippuvat monasti ihan sen alokkaan suorituksista ja menee viime tinkaan, ennen kuin saavat tiedon. 

Mitä se kotiväki sillä tiedolla tekee loppujen lopuksi? Armeijan henkilöstöllä on muutakin tekemistä kuin rauhoitella läheisriippuvaisia mammoja. 

Vierailija
73/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin vajakkipojat eivät vissiin osaa niitä asioita ja vapaitansaitse kertoa? Jokainen siellä tietää vapaat viikonloppunsa ja itse anotut vapaapäivänsä. Ei ole pv:n velvollisuus pitää huolta siitä että omaiset tietää. Siitä pitää huolen AIKUISET varusmiehet ihan itse. Kuten muustakin siellä itsestään liittyvästä.

T: armeijan käynyt

Vierailija
74/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 80-luvun puolivälissä intissä 330 vrk, kertaakaan en soittanut kotiin tai kenellekään muullekaan sieltä, kerran minulle soitettiin kuolemantapauksesta perheessä.

Nykyään on kuulemma omaistenkin päiviä, liekö ollut silloinkin.

Kyllä ainakin silloin vanhemmat tiesivät, että poika on suhteellisen hyvässä huomassa Suomen raskaassa.

Vierailija
75/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noloa. Tosin mun ei tarvi ottaa sinne yhteyttä kun nuori itse kertoo miten ärsyttävä paikka on armeija. Onkohan missään muussa länsimaassa tollasta. Siellä raadetaan lähes ilman palkkaa ja siitä ei kerry eläkettäkään. Armeijat vapaaehtoisiksi.

Vierailija
76/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupee taasen "kaali haisemaan", joillakuilla nyt näinä aikoina kuulostaa olevan tehtävänä se maanpuolustustahdon rappeuttaminen ja kaikenlainen utelu, vöheksyminen ja irvailu.

Mukamas jonkun äiti on jo viikkoja ollut lapsestaan niin ja niin huolissaan, että päivittäin tekee saman alotuksenkin.!?

Että kyllä täällä edelleen pärjätään. 💪

Vierailija
77/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NO  älkää odottako, ottakaa selvää!! Jes

No ei muuten ole missään sitä tietoa. Jos joku paikka tarjoaa tietoa niin kaikki eivät! Kyllä minulla poika itsekin valitti kun lomista ilmoitettiin tosi myöhään. Ja muun perheen olisi myös pitänyt osata sopia työajat, jotta päästään bussiasemalta hakemaan. 

Vierailija
78/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Suomen armeijan pitäisi olla kiitollisempi siitä, että perheet edelleen suostuvat laittamaan poikiansa armeijaan. Pitäisi lisätä avoimuutta, kommunikointia, tiedottamista perheiden ja koko yhteiskunnan suuntaan... Puolustusvoimien tulisi olla nöyrempiä ja kunnioittavampia juuri niitä perheitä kohtaan, ja tietysti myös varusmiehiä kohtaan. Kaiken tämän jälkeen (Ukrainan kohtalo , epävakaa maailmantilanne) hieman kiitollisuutta peliin ja se sellainen tietty pätemisen asenne pois! Entä jos kaikki valitsisivatkin sivarin? 

Vierailija
79/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Suomen armeijan pitäisi olla kiitollisempi siitä, että perheet edelleen suostuvat laittamaan poikiansa armeijaan. Pitäisi lisätä avoimuutta, kommunikointia, tiedottamista perheiden ja koko yhteiskunnan suuntaan... Puolustusvoimien tulisi olla nöyrempiä ja kunnioittavampia juuri niitä perheitä kohtaan, ja tietysti myös varusmiehiä kohtaan. Kaiken tämän jälkeen (Ukrainan kohtalo , epävakaa maailmantilanne) hieman kiitollisuutta peliin ja se sellainen tietty pätemisen asenne pois! Entä jos kaikki valitsisivatkin sivarin? 

Ehkä Suomen valtion pitäisi lopettaa kaikki tuet jos kerran ei niin yksinkertaista asiaa voi oikuttelematta suorittaa kuin asevelvollisuus?

Vierailija
80/93 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupee taasen "kaali haisemaan", joillakuilla nyt näinä aikoina kuulostaa olevan tehtävänä se maanpuolustustahdon rappeuttaminen ja kaikenlainen utelu, vöheksyminen ja irvailu.

Mukamas jonkun äiti on jo viikkoja ollut lapsestaan niin ja niin huolissaan, että päivittäin tekee saman alotuksenkin.!?

Että kyllä täällä edelleen pärjätään. 💪

Joo. Vässyköitä on aina ollut joiden perään mamma soittelee mutta ei tosiaan niin paljon kuin tälläkin palstalla väitetään. Eikös siellä Venäjällä sotilaiden äidit järjestö soittele poikiensa perään ja itke kun pojat joutuivat niin kovaan paikkaan. Että ehkä ne venäläiset ovat niitä vässykkävauvoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme