IS: Pörssisähkö ON edullisin. Ero kiinteähintaiseen jopa tuhansia euroja vuodessa! Joko uskotte vai mikä asiassa on niin vaikeaa?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010107522.html
Kiinteähintaisella sopimuksella 8000 euroa vuodessa. Pörssisähköllä sama sähkö alle 1500 euroa vuodessa.
Moni pienituloinen on valinnut tuon kalliimman vaihtoehdon. Onnittelut!
Kommentit (612)
Mun vuosilasku on piirun isompi ku Mietaan Jussilla päivässä.
-pieni yksiö
"Herroja ne on jätkät suvella, vaikka ne talvet kerjää." - Sananparsi Lapua
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa mikä on vertailussa määräaikaisen sähkön kw-hinta?
Kiitooooos!
Selviää lukemalla. Graafeissa on vuoden halvin ja kallein määräaikainen sopimushinta.
Vierailija kirjoitti:
" - Pörssisähkön pitäisi aina olla edullisin vaihtoehto, koska kiinteähintaiseen sopimukseen myyjän on sisällytettävä riskit hintavaihteluista, toteaa johtava asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta."
Tämän luulisi olevan itsestään selvää jokaiselle oikeustoimikelpoiselle yksilölle. Sähköyhtiöiden modus operandi ei ole hyväntekeväisyys.
Sähkölasku on alle 40e/kk. En vaihda.
Oikein hyvä, että osalla on pörssisähkö. He muuttavat kulutustaan hintapiikeissä ja tasaavat siten systeemin kuormitusta.
Itselläni kiinteä. Kun kulutus on vajaa 3 kwh/vrk, niin en viitsi pelata sopimuksilla.
Jokainen valitkoon omaan talouteensa sopivimman sähkön. Onneksi on vaihtoehtoja. En ymmärrä pörssisähköhullujen riehumista. Jos ovat sähkösopimukseensa tyytyväisiä, niin miksi pitää asiasta joka päivä huudella?
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen vähän ihmetellyt, että miksi sähkön hinta ja kulutus on kovimmillaan, kun tulemme töistä kotiin?
Olemme lakanneet kuluttamasta sähköä työpaikalla. Valot, tietokoneet, näytöt, kahvin- ja vedenkeittimet on sammutettu toimistoista, koulut ja päiväkodit ovat pimeinä, työpaikkalounasravintolat ja suurkeittiöt suljettu.
Tähdotaanko vain kusettaa kotitalouksia?
Ihan samaa ihmetellyt. Ei tuossa kauheasti tolkkua ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä olen vähän ihmetellyt, että miksi sähkön hinta ja kulutus on kovimmillaan, kun tulemme töistä kotiin?
Olemme lakanneet kuluttamasta sähköä työpaikalla. Valot, tietokoneet, näytöt, kahvin- ja vedenkeittimet on sammutettu toimistoista, koulut ja päiväkodit ovat pimeinä, työpaikkalounasravintolat ja suurkeittiöt suljettu.
Tänäänkin se hintapiikki on ihan randomisti kello 19.00
Kun näitä raivokkaita aloituksia seuraa, niin ilmeisesti jatkuva sähkönhintojen kyttääminen aiheuttaa kovaa stressiä. En edes harkitse pörssisähköä, kun voi elää rauhallisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, jos olis pörssisähkö ni nyt ei pyöris pyykkikone eikä tiskari
Vierailija kirjoitti:
Onhan se edullista, jos herää öisin klo 3-4 tekemään ruuat ja pesemään pyykit.
Niin, tai ajastaa koneet ja nukkuu yönsä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajastaa ne pyykit narullekin sitten?
Se on kiva jos seisovat rypistymässä koneessa sitten iltapäivään että joku kerkiää ne ripustaa kuivumaan.
Netissä on useita sivustoja, joilla näytetään pörssisähkön keskihintaa. Tässä mm. kuukauden kaikkien päivien keskihinta tunneittain. https://www.porssisahkoa.fi/porssisahko-keskihinta
Aamusta klo 7 alkaen keskimääräisesti yli 15 c/kwh nukkumaanmenoon asti ja öisinkin yli 5c/kwh. Itse maksan kiinteästä sähköstä vajaa 8 c / kwh ympäri kellon. Kyllä minulle on tämä kiinteähintainen tullut huomattavasti edullisemmaksi, eikä minun saunomisia tai uuninkäyttöjä rajoita mikään pörssihinta. Meillä käytetään sähköä päivällä, sillä kotona on etätyöläisiä tehokannettavineen ja siinä työn ohessa pestään pyykit jne. Illalla laitetaan ruokaa, katsotaan telkkaa ja saunotaan, eli suurin kulutus osuu klo 7-20 välille. Miksi ihmeessä haluaisin maksaa kalliista pörssisähköstä? Kesällä ei juuri käytetä sähköä, joten aivan sama mitä se kiinteähintainen on, kun sähköä ei kulu samalla tapaan kuin talvella. Pörssisähköttäjä maksoi yli meidän kk laskun verran varmaan tuossa 2,35e/kwh päivänä ja talvi ei ole vielä ohi, pakkaset palaavat.
Edelleen odotan selvää tuntihintaiseen ja normaaliin kulutukseen perustuvaa faktapohjaista artikkelia, jossa kulurakenne näkyy todellisen käytön pohjalta. Keskihinnalla on siinä vaiheessa merkitystä, jos kuluttaa joka ikinen vuorokauden hetki koko ajan saman verran sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintapiikki on useimmiten aamulla klo 8-9 ja illalla klo 19-20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos ihmisten vaatteet haisevat nykyään pahalle ja ummehtuneelle, kun ne ovat seisseet pyykkikoneessa mytyssä tuntitolkulla. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Netissä on useita sivustoja, joilla näytetään pörssisähkön keskihintaa. Tässä mm. kuukauden kaikkien päivien keskihinta tunneittain. https://www.porssisahkoa.fi/porssisahko-keskihinta
Aamusta klo 7 alkaen keskimääräisesti yli 15 c/kwh nukkumaanmenoon asti ja öisinkin yli 5c/kwh. Itse maksan kiinteästä sähköstä vajaa 8 c / kwh ympäri kellon. Kyllä minulle on tämä kiinteähintainen tullut huomattavasti edullisemmaksi, eikä minun saunomisia tai uuninkäyttöjä rajoita mikään pörssihinta. Meillä käytetään sähköä päivällä, sillä kotona on etätyöläisiä tehokannettavineen ja siinä työn ohessa pestään pyykit jne. Illalla laitetaan ruokaa, katsotaan telkkaa ja saunotaan, eli suurin kulutus osuu klo 7-20 välille. Miksi ihmeessä haluaisin maksaa kalliista pörssisähköstä? Kesällä ei juuri käytetä sähköä, joten aivan sama mitä se kiinteähintainen on, kun sähköä ei kulu samalla tapaan kuin talvella. Pörssisäh
Vertailu pitäisi tehdä muutenkin juuri sen normaaliajan ja tuntien pohjalta, jota käytettäisiin jollei olisi hintapaineita, eli pitäisi vertailla juuri sitä todellista ajankohtaa ja sen hintaa, ei sitä halvinta tuntia mikä pörssissä on tarjolla.
Eli mitä olisi sen pörssikäyttäjän lasku jos olisi kuluttanut sähköä ilman tietoa sen kulloisesta hinnasta?
Sitten vasta saataisiin se todellinen ero tuolle hinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Tammi ja helmikuun sähkölaskut olisi niin suuret että sillä hinnalla saan vuoden sähköt kun olen määriksellä.
Tästä haluaisin nähdä laskelman. (vaikka tiedän, ettei sitä tulekaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos ihmisten vaatteet haisevat nykyään pahalle ja ummehtuneelle, kun ne ovat seisseet pyykkikoneessa mytyssä tuntitolkulla. Hyi!
Aiemmin yksi yösähkö vouhottaja ajasti pyykit yöksi ja vaimohan ne aamulla joutui ripustamaan.
Mies oli tyytyväinen mutta kyl se vaimo manasi aamuista ylimääräistä puuhaa siinä kiireessä muutenkin.
Mut pihit on pihejä.