Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs kaveri syö kyllä mutta vähän ja voi olla päivän syömättä,ei kuulemma tunne nälkää. Mikä ihmeen häiriö tuo voi olla?

Vierailija
10.01.2024 |

Minä pyörtyilisin ja repeäisin raivosta jos en koko päivänä saisi mahaan kun pari kuppia kahvia.  

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon tekemistä niin ei huomaa keskittyä elimistön viesteihin. Tai yksi mielenkiintoinen projekti, johon uppotuu niin, että kaikki muu haihtuu mielestä. Itsellä käynyt joskus niin, että olen uppotunut kirjaan ja huomannut joskus 6-7 tunnin päästä, että en ole syönyt mitään. 

😅 No pikkuisen eri asia olla 6-7h syömättä, ihan normaalia

Ei se kyllä kovin normaalia ole. Työpäivän verran kuitenkin kulunut jo aikaa tuossa. Ja työpaikallakin on lounastauko jopa lakisääteisenä. Ei oleteta, että kukaan on 6-7 tuntia syömättä. Se ei ole kovin fiksua. Paitsi jos nukkuu  tai makaa palstailemassa kaiket päivät. Sitten ei toki tarvitse ruokaa kuin kerran päivässä. 

Vierailija
22/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kroppa osaa käyttää rasvavarastoja ei ole riippuvainen välipaloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole oikeastaan koskaan nälkä. Oon ollut vhh:lla  parikymmentä vuotta, eli keho on rasvapolttoinen. Joskus jos syön puuroa desin iltapalaksi, silloin on seuraavana aamuna vähän nälkä, muuten ei. Syön pari-kolme kertaa päivässä ihan normiruokaa täysiä ja jopa kukkuraisia lautasia, mutta en juurikaan viljaa tai perunaa.

Vierailija
24/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole häiriö vaan keho on sellainen luonnostaan, omaa ruokahaluaan pystyy kirjaimellisesti hakkeroimaan. Greliini jne.

Vierailija
25/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi syödä paljon ja tämän tästä? Jos elimistö tunnistaa sen, että ei ole tarvetta syödä, niin miksi pitää ottaa lihapiirakka tai "jotain kevyttä"? Normaali pieniruokaisuus ei ole syömishäiriö, tarve saada ruokaa tunnin välein on.

Vierailija
26/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin ihmettelen miten aikuiset ihmiset ovat kuin lapsia, ja nälkäkiukku-känkkäränkkä iskee jos ruoka-aika yhtään siirtyy. Olen muutamalla työreissulla ollut sellaisten kanssa, ja ei ole ollut helppoa. Reissussa kun ei ole aina mahdollista mennä känkkäränkän mukaan, vaan olisi joustettava tilanteen mukaan. 

Jos syö aamupalan klo 10 niin  kyllä klo 13 alkaa jo olla päänsärky ja "känkkäränkkä" etenkin jossain reissussa ,jossa kävellään paljon. Ja sitten joku näläntunnonton mutantti vesipulloineen ihmettelee "Ai sulla on nälkä muka?"

A.p

Ai kolmen tunnin syömättömyyden jälkeen tulee känkkäränkkä? Jotain on kyllä pielessä sun syömisissä. Hiilaripitoinen ruokavalio?

Joo, samaa mieltä. Aikuisen pitäisi kyllä pärjätä hyvin 3 h ilman ruokaa. Erityisesti matkoilla kun syö hotelliaamisen esim. 9, niin hyvin pärjää klo. 14 asti.

Vierailija
27/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi syödä paljon ja tämän tästä? Jos elimistö tunnistaa sen, että ei ole tarvetta syödä, niin miksi pitää ottaa lihapiirakka tai "jotain kevyttä"? Normaali pieniruokaisuus ei ole syömishäiriö, tarve saada ruokaa tunnin välein on.

Sinulle siis ei ole mitään välimuotoa "paljon ja tämän tästä" ja "en syö koko päivänä" välillä? Voin kertoa, että normaalisti ihmisillä on sellainen välimuoto kuin syöminen säännöllisesti, mutta ei tämän tästä. 

Vierailija
28/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sama juttu. Treenaan ja harrastan aerobista.

Nälkää ei tule koskaan. Mikäs sen parempi!

Ärsyttää ihmiset jotka ovat huolissaan että täytyy syödä! Mutta jos ei ole nälkä niin ei syödä. Paino pysyy samana ja lihasmassaa tulee niin mitään ongelmaa ei ole.

Ja myös ruokahaluttomuus on monen sairauden ensioire tai ainoa oire ja sitä on myös se ettei ole nälkä. 

Vierailija
29/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei aivan vielä syömishäiriö niin sinne päin ainakin menossa. Semmoista ihmistä ei ole, joka olisi tuostanoin vuorokauden syömättä, koska "unohtaa" tai ei tunne nälkää. Katso laihtuuko kaverisi entisestään. Syömishäiriöiset usein tykkäävät selittää, että ei ole nälkä jne. vaikka todellisuudessa ei muuta ajattelisikaan kuin syömistä.

T: syömishäiriöinen

Vierailija
30/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää ihmiset jotka ovat huolissaan että täytyy syödä! Mutta jos ei ole nälkä niin ei syödä. Paino pysyy samana ja lihasmassaa tulee niin mitään ongelmaa ei ole.

Ja myös ruokahaluttomuus on monen sairauden ensioire tai ainoa oire ja sitä on myös se ettei ole nälkä. 

Miksi valehtelet? On nimittäin fysiikan lakien mukaan mahdotonta kerryttää lihasmassaa, jos elimistö ei saa sitä varten tarvittavia rakennusaineita. Lisäksi ihminen kuolee, jos ei syö koskaan. 

Vierailija
31/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle siis ei ole mitään välimuotoa "paljon ja tämän tästä" ja "en syö koko päivänä" välillä? Voin kertoa, että normaalisti ihmisillä on sellainen välimuoto kuin syöminen säännöllisesti, mutta ei tämän tästä. 

Harva meistä on koko ajan kaverinsa vierellä. Jos tuo syö aamulla ns. kunnolla, ei ole mitään tarvetta napostella koko päivää. Esimerkiksi ranskalaiset syövät erittäin harvoin lounaalla ateriaa, heille riittää kevyt salaatti.

Vierailija
32/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä syö aamuisin mitään. Mulla menee usein koko työpäivä niin että juon pari kuppia kahvia ja syön ehkä karkin tai keksin tms sen kahvin kanssa. Ei vaan ole nälkä ja usein niin kiire ettei oikein ehdi ajattelemaankaan syömistä. Sitten neljän aikaan kotona ruoka. Eikä eikä,illallakaan tule yleensä syötyä mitään sen kummempaa, vähän karkkia ehkä. Tykkään makeasta. 

Vierailija
33/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi valehtelet? On nimittäin fysiikan lakien mukaan mahdotonta kerryttää lihasmassaa, jos elimistö ei saa sitä varten tarvittavia rakennusaineita. Lisäksi ihminen kuolee, jos ei syö koskaan. 

Se ei tarkoita ettenkö minä söisi. En syö nälkään koska sellaista ei ole. Nälkä tullut vain jos olen ollut useamman päivän syömättä. 

Eli kyllä lihasmassaa tulee vaikka nälkää ei tuntisi. 

Vierailija
34/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva meistä on koko ajan kaverinsa vierellä. Jos tuo syö aamulla ns. kunnolla, ei ole mitään tarvetta napostella koko päivää. Esimerkiksi ranskalaiset syövät erittäin harvoin lounaalla ateriaa, heille riittää kevyt salaatti.

Missä kohtaa lainaamassasi viestissä puhuttiin jotain napostelusta? Vai etkö vieläkään tajua, että jatkuvan syömisen ja täydellisen syömättömyyden välillä on myös vaihtoehtoja. Kuten vaikka tuo mainitsemasi ranskalaisten tapa. Tosin salaattikin on ateria, joten sen puoleen meni siinäkin metsään. 

Vierailija
35/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tunne janoa enkä nälkää, varmaan tämä on ollut joskus muinoin kätevä ominaisuus, kun on sukupolvien yli minulle siirtynyt. En myöskään kiinny materiaan, paikkoihin tai ihmisiin, joten mun olis varmaan tarkoitus vaellella jossain ympäriinsä ravinnotta ja syödä ehkä viikon välein :D

Vierailija
36/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yksi tuollainen, joka ei enää tunne nälkää ja annoskoko on lähinnä nirson 3-vuotiaan tasolla. 

Kun riittävän kauan voi pahoin aina kun jotain pistää suuhunsa, ei tee enää mieli laittaa sinne mitään. Itsellä ruokahaluttomuus ja pahoinvointi johtui lääkkeistä ja sairaudesta johon lääkkeitä on määrätty. Pahimmat on jo takana, mutta ruokahalu ei ole palannut. Myönnän, että olen kehittänyt itselleni pahemman luokan syömishäiriön viimeisen puolentoista vuoden aikana. Tällä hetkellä syön lähinnä hedelmiä, porkkanoita, puuroa ja jogurttia. Joskus iskee ihmeellinen himo ja silloin menen lempiravintolaani syömään annoksen maksaa. Siellä suostuvat myymään aikuiselle lapsen annoksen.

Paino on pudonnut reilusti, ja siihen on varaa vieläkin, mutta tiedostan, että tämä ei ole oikea keino.

Vierailija
37/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoruudessa (alle 30 v) en itsekään tuntenut nälkää. Söin vähän ja olin hyvin hoikka. Ruoka ei vaan kiinnostanut, kun oli muuta jännempää elämässä. Syömishäiriötä ei ollut. Nykyisin olen edelleen hoikka, syön vähän, mutta nälän tunne tulee. Nälkäkiukkua ei ole ikinä, en edes ymmärrä miksi aikuista nälkäkiukuttaa.

Kai se on ominaisuus. Kun minulla on mitattu muutaman kerran ihan työterveystarkastyksessa aamusokerit, niin ovat todella alhaalla. Parikin lekuria sanonut, ettei minulle ainakaan diabetesta tule. Minun pitää saada aamupala ja lounas, muuten tulee nälkäkiukku eli alhaiset sokerit. Iltapäivällä ja illalla ei ole samanlaista nälän tunnetta. 

Vierailija
38/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei tarkoita ettenkö minä söisi. En syö nälkään koska sellaista ei ole. Nälkä tullut vain jos olen ollut useamman päivän syömättä. 

Eli kyllä lihasmassaa tulee vaikka nälkää ei

"Nälkää ei tule koskaan.......Mutta jos ei ole nälkä niin ei syödä."

Kyllä tuosta sai sen kuvan, että et syö. 

Vierailija
39/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä se on ihan fysiologisesti mahdollista ja itse asiassa aija tavallistakin ihmisille, joilla on CPTSD lapsuusoloista johtuen.

Minulla on joskus nälkä, voi mennä vuosia ilman nälkää. Koko lapsuus meni ilman nälkää ja ruokahalukin oli vain mummulassa. Kun aikuisena olen saanut riittävästi ruokaa ja harrastanut liikuntaa, on käynnistynyt energiantarve. Se tunne on kuitenkin eri kuin nälkä ja siihen ei välttämättä liity ruokahalua.

Vierailija
40/67 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveydellinen häiriö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi