Kuinka usein ostat uuden talvitakin?
Kommentit (29)
Vero Modasta olen ostanut reisipituisen "siistimmän" takin 5v sitten. Sporttisempi laskettelutakki löytyy myös ja sillä ikää n. 6v. Nuo tekokuituiset ovat todella kestäviä ja kun värit tummia ei näy semmoista pinttynyttä likaakaan mitä hihansuihin yleensä ajan kanssa tulee jos vaalea takki.
Joka talvi ja kierrätän vanhat pois. Pidä villakangastakeista sekä untuva.
Ei jotain kallista 400e untuvatakkia viitsi kovin usein uusia kun se kestää vuosikausia. En kyllä uusia laskettuvaatteitakaan niin kauan kun pysyvät ehjinä.
Löytyy työkevytoppatakki (60€ alessa) sekä Fjällijäävelin vuonna 2015 ostettu 270€ takki jos ulkona on -15 astetta.
Ostin täksi talveksi uuden kun edellisestä meni vetoketju. Sen vaihtaminen olisi tullut melkein yhtä kalliiksi kuin uusi takki.
22v on storyn takki palvellut vetoketju vaihdettu nyt onkin jo vinttagea
10 vuotta sitten ostin ja hyvänä on pysynyt.
Käytän parkatakkeja ja n.3v-5v välein tulee ostettua uusi. Aina ei ole hajonnut, vaan joskus väri vaan alkanut kyllästyttämään ja halunnut vaihtelua.
Viimeksi ostin vuonna 1984, pitkän lampaannahkaa.
Hyvä kysymys. Mulla on toppatakki jonka olen ostanut joskus 2016. Sen lisäksi lyhyt villakangastakki, joka on suurin piirtein yhtä vanha. Halusin pitkän villakangastakin, niin ostin viime talvena sellaisen ja laitoin lyhyen takin kierrätykseen. Eli ehkä ostan noin kuuden vuoden välein takin? Käytän toki edelleen sitä vanhaa toppatakkiakin.
Vierailija kirjoitti:
Käytän parkatakkeja ja n.3v-5v välein tulee ostettua uusi. Aina ei ole hajonnut, vaan joskus väri vaan alkanut kyllästyttämään ja halunnut vaihtelua.
Mainittakoon vielä että yhtään takkia en ole ostanut uutena. Myyn myös edellisen pois jos on vielä ehjä.
Jonku halvan markettitakin ostin 2007 ja sitä edellisen lumilautailua varten 2000
Seukki takin ostan sitten jos nykyinen hajoaa. Ehkä parin kymmenen vuoden päästä.
Muutenkaan en osta vaatteita jos eivät hajoa, viime vuonna ostin 10 paria sukkia 7 eurolla ja kolmet bokserit kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainittakoon vielä että yhtään takkia en ole ostanut uutena. Myyn myös edellisen pois jos on vielä ehjä.
Ostatko takin UFF:sta?
Minulla on 20 vuotta vanha pitkä untuvatakki, jota käytän kovimmilla pakkasilla. Erityisen tarpeellinen bussipysäkillä värjötellessä.
Lisäksi n. 10 vuotta vanha villakangastakki ns. parempana takkina, eli harvemmin käytössä.
Arkitakkina talvisin toppatakki. Se on eniten käytössä ja myös kuluu eniten, joten olen ostanut uuden 3 - 4 vuoden välein.
Aina kun joku vanhoista(6kpl eri tyylisiä) tulee siihen kuntoon että pitää vaihtaa. Osa on yli 6v vanhoja kun iän takia en vaihda.
Vierailija kirjoitti:
Jonku halvan markettitakin ostin 2007 ja sitä edellisen lumilautailua varten 2000
Seukki takin ostan sitten jos nykyinen hajoaa. Ehkä parin kymmenen vuoden päästä.
Muutenkaan en osta vaatteita jos eivät hajoa, viime vuonna ostin 10 paria sukkia 7 eurolla ja kolmet bokserit kympillä.
Mikä on seukki? Liittyykö seukkaamiseen?
Kun tarvitsen uuden jostain syystä; kun en enää mahdu vanhaan, tai vanha takki on risa, tai jotain muuta vastaavaa. Tänä vuonna oli pakko ostaa isompi ja paksumpi, kun on tullut kiloja niin, ettei vanhan takin alle mahtunut tarpeeksi vaatteita, mutta koska talvi on ollut nyt kylmempi, niin en olisi sillä vanhalla takillani tarjennut kylmimmillä keleillä.
Minulla on ylipäänsä vuosia tai jopa vuosikymmeniä vanhoja vaatteita. En vaihda niitä kuin hyvästä syystä. Yleensä harmittaa, kun vanhasta vaattesta joutuu vaihtamaan uuteen, koska olen yleensä ostanut sellaisia vaatteita, joista oikeasti tykkään tosi paljon ja jotka ovat ajattomia. Mutta tuleehan ne lempivaatteetkin joskus tiensä päähän, vaikka kuinka hyvin niistä huolehtisi.
Ulkovaatteitten kohdalla saatan olla joustavampi, koska liikun kävellen ja pyörällä ja olisi tosi tylsää olla aina samat ulkovaatteet päällä. Takkeja voin siis hankkia enempi kuin yhden. Kuten housujakin.
Ostan useamman talvitakin joka vuosi. Ovat hyvin erilaisia keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on seukki? Liittyykö seukkaamiseen?
Oi meninkö pahottaa sun mieles puhekielel. No hyvä ja haista paska
Silloin kun tarvitsen uuden?
Arkitakin pitää olla lämmin, riittävän pitkä selkäosa ja käytännöllistä materiaalia. Huppu ehdoton. Urheilutakit erikseen lajin mukaan, hiihtovaatteissa/talvijuoksutakeissa on kuitenkin toisenlaiset tarpeet.
Virallisempia tilanteita varten minulla on isoäitini vanha, pitkä villakangastakki, jonka olen käyttänyt joskus 20 vuotta sitten ompelijalla, jolloin muokattiin takki omille mitoille. On edelleen käytössä tarvittaessa ja istuu loistavasti.
En mä turhaan viitsi vaatteita ostella, eli vaihdan sitten, jos vaatteeseen tulee jotain fyysistä "vikaa".