Toimeentulotukea vaikka on töissä?
Ihan piruuttani laskin Kelan laskurilla saisimmeko tt-tukea huhtikuusta lähtien, koska työttömyysturvasta poistetaan lapsikorotus ja suojaosa.
Toki ensin laskin saisimmeko as.tulea, emme saa koska siinä lasketaan BRUTTOtulot, tt-tuessa NETTOtulot
Olen osa-aika töissä koska fysiikka ei kestä kokoaikaista työtä (lääkärin lausunto) En saa osittaista eläkettä enkä pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.
Teen n. 4-5h /pv töitä. Saan lisäksi soviteltua työmarkkinatukea.
Ansiosidonnainen loppui jo reilu vuosi sitten.
Miehellä on kokopäiväinen vakituinen työ.
Tulojen vaihteluun vaikuttaa vuorolisät, siksi tulot ovat keskimääräisiä arvioita. Lisät ei kovin montaa kymppiä ole kuukaudessa
Tulot minulla:
Palkka ~1000€/kk, soviteltu pvraha n 150€/kk, lapsilisä 2 lasta 199€/kk (yksi lapsi on 17v. ei lapsilisää hänestä)
Puolison tulot:
~2200€/kk
17v lapsi saa 16€/kk opintotukea.
En laskenut hänen opintolainaa mukaan, koska ei nosta sitä.
Menot:
Vuokra 1150€/kk (halpa kaupungin asunto, vajaa 100m2)
Sähkö n.50€/kk (halpa sopimus vielä tän vuoden loppuun)
Minun lääkkeet n. 30€/kk
Autonkulut n. 300€/kk. Miehen työaika on sellainen että julkiset ei kulje. Kulut sis. polttoaineen, vakuutuksen, verot, lainanlyhennyksen, halpa auto kaikilta osin.
Tulos:
Saisimme tt-tukea noin 400€/kk
Ja vaikka nostamaton opintolaina lasketaan tuloihin niin silti saisimme vielä n. 100€ tt-tukea.
(Toki en tiedä onko Kelan laskuriin huhtikuun alusta korjattu nuo työttömyysturvan leikkaukset.
Ja auton kulut ehkä joutuu hakemaan harkinnanvaraisena, niitä tuskin kela huomioi)
Eli miten valtio säästää?
Kommentit (27)
Ei valtio mitään säästä. Se oli paskapuhetta typeryksille, jotke menivät ja äänestivät Kokoomusta ja persuja.
Valtiohan ottaa Purran ja Orpon kaudella yli 50 miljardia lisää velkaa, eli paljon enemmän kuin otettiin Marinin kaudella pandemia-ajan yritystukiin ym.
Tuolla Orpon lisävelalla rakentaisi 8 uutta Olkiluoto 3:a, vaikka se oli maailman kallein rakennus.
Auton kuluja ei oteta huomioon, joten ette saa yhtään tt-tukea.
Vierailija kirjoitti:
Työmatkakulut otetaan kyllä huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toimeentulotuella ei saa omistaa omaa autoa. Pitää käyttää julkisia. Kaikki omaisuus paitsi omistusasunto pitää realisoida ennenkun saa toimeentulotukea.
Yhtymällä naiseen ja siittämällä lapsi, alkaa lapsilisä tilille tipahtaa..
Kyllä se aina työnteon voittaa, lapsenteko...
y. dipl.ins Ypäjä
Pitäisiköhän minun muuttaa halpaan 1150 euron vuokra asuntoon. Asun nyt surkeassa 34 neliön ja 378 euron yksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän minun muuttaa halpaan 1150 euron vuokra asuntoon. Asun nyt surkeassa 34 neliön ja 378 euron yksiössä.
Onko sulla 3 lasta?
Kauan olet asunut tuossa surkeassa yksiössä?
Me asutaan 95m2 kämpässä: 4h, keittiö ja kylppäri. 3 lasta, vuokra 1190.
Tosin me on asuttu tässä yli 16 vuotta ja tänä aikana vuokra on noussut YHTEENSÄ 257 euroa eli vähän yli 16€/vuosi...
Miten on ensinnäkin mahdollista että ansiosidonnainen on kohdallasi loppunut? Jokainen sellainen viikko, jona olet tehnyt yli 18 tuntia töitä, kerryttää uutta työssäoloehtoa. Jatkuvassa osa-aikatyössä olevalla ei siis toisin sanoen pitäisi olla mitenkään mahdollista että ansiosidonnainen koskaan loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta toimeentulotuella ei saa omistaa omaa autoa. Pitää käyttää julkisia. Kaikki omaisuus paitsi omistusasunto pitää realisoida ennenkun saa toimeentulotukea.
Kyllä saa vaikka ei tarvitsi sitä edes työmatkoihin.
"Lähtökohta on, että jos toimeentulotuen hakija tarvitsee autoa toimeentulonsa turvaamiseen, ei Kela edellytä kulkupelin muuttamista rahaksi. Toinen syy on se, että hakija asuu vaikeiden kulkuyhteyksien päässä, esimerkiksi paikassa, jossa ei ole julkista liikennettä. Jos kumpikaan ehto ei täyty, raja on 5 000 euroa.
Jos auton myymällä saisi 5 000 euroa sen jälkeen, kun velat ja myyntikulut on vähennetty, voimme edellyttää auton realisointia."
Eikös opintolaina aina lasketa vaikkei nosta sitä.
Lapsen opintolaina lasketaan laskelmaan mukaan, vaikkei hän olisi sitä nostamassa tai aikeissa nostaa. Oliko mainitsemasi tulot netto vai brutto?
Me saatiin auton kuluihin junalipun hinnan verran tukea vaikka se pakollinen työssä. Muita kuluja autosta ei huomioida mitenkään.
Mää oon työtön enkä silti saa toimeentulotukea.
Autokuluja ei hyväksytä, työmatkakulut vähennetään verotuksessa jos ei pysty kulkemaan julkisilla niin sinne hyväksytään autokulut.
Paljonko on Kelan normivuokra max teidän henkilöluvulle asuinkunnassanne? Ylimenevää ei huomioida. Harkinnanvarainen lopetetaan monesta kunnasta kokonaan, esim. Jyväskylä ei maksa mitään kenellekään.
Jos teillä on säästöjä, ne pitää syödä ensin, samoin jos on kesämökki tms.
Vierailija kirjoitti:
Mää oon työtön enkä silti saa toimeentulotukea.
Minä olen sairauspäivärahalla elävä kahden lapsen yh enkä saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Autokuluja ei hyväksytä, työmatkakulut vähennetään verotuksessa jos ei pysty kulkemaan julkisilla niin sinne hyväksytään autokulut.
Paljonko on Kelan normivuokra max teidän henkilöluvulle asuinkunnassanne? Ylimenevää ei huomioida. Harkinnanvarainen lopetetaan monesta kunnasta kokonaan, esim. Jyväskylä ei maksa mitään kenellekään.
Jos teillä on säästöjä, ne pitää syödä ensin, samoin jos on kesämökki tms.
"Muina menoina perustoimeentulotuessa voidaan hyväksyä esimerkiksi työmatkakulut ja henkilötodistuksen, oleskeluasiakirjan tai matkustusasiakirjan hankinnasta aiheutuvat kulut."
Kela
Jos teet joka päivä tuon 4-5h töitä niin kyllähän sulla pitäisi uudelleen täyttyä se ansiosidonnaisen työssäoloehto (18h/vko 6 kk:lta) ja pääset taas ansiosidonnaiselle. Ehtona tietysti että et ole katkaissut työttömyyskassan jäsenyyttä.
Tuo ansiosidonnaisen työssäoloehto euroistetaan 2.9.2024 alkaen eli sitten työssäoloehto täyttyy kun palkka vähintään 930 e/kk. Mutta jos sinulla päättynyt ansiosidonnainen jo vuosi sitten niin etkö ole työssä joka päivä?
Auton saa omistaa, mutta et saa sen kuluihin edes harkinnanvaraista. Ainoastaan kilometrikulut lasketaan. Kelalle täytyy toimittaa kaikki kuitit polttoaineen ostosta! Edes autovakuutus ei oikeuta tukeen, vaan kaikki muu kuin polttoaine maksetaan henkilökohtaisesta osasta tukea, n 500€/aikuinen. Lääkkeistäkin korvataan vain reseptilääkkeitä, otitko sen huomioon.
Itse teen töitä 80% työajalla ja saan lisänä toimeentulotukea, koska tuloistani maksan myös ulosottolaitokselle. Eli sinänsä työssäkäyvänä voi myös saada tukea. Epäilen kuitenkin laskujesi oikeellisuutta, tässä tapauksessa, koska itse tienaan n1200/käteen, saan yhdestä lapsilisä, ja saan silti vain 100€/kk toimeentulotukea.
Jos ei saa asumistukeakaan niin tuntuisi kummalliselta että saisi toimeentulotukeakaan.
Autosta, tosi usein näkee kommentteja, että ei julkiset kulje. Olisiko pyöräily vaihtoehto, jos ei tarvitse kantaa työkalupakkeja yms? Olen kulkenut 20 vuotta 10 km/suunta työmatkaa polkupyörällä ympäri vuoden. Se on hyvä keino ottaa happihyppely, säästää rahaa yms.