Minkälainen yli 30-vuotias viettää joulua vanhempien kanssa?
Kommentit (37)
Yksinkö sitä pitäisi viettää kun muu suku on tossa lähellä vanhempien luona viettämässä sukujoulua?
N31, lapseton sinkku
Tyypillisesti pitkiä perinteitä arvostavat ihmiset toimivat näin, jos se perheen keskeiset välit ja maantieteelliset sijainnit huomioiden on mahdollista.
Mielestäni on itsestäänselvyys että lapseni 26vee tulee kotiin jouluaatoksi. Vävypoika taas menee omille vanhemmilleen. Aloittaja ei taida olla väleissä omien vanhempiensa kanssa kun vanne kiristää päätä jouluna?
Kyllä, omien lasten kanssa vanhempien luona.
Lapset haluavat viettää joulun isovanhempien kanssa ja mieskin viettää joulua appivanhempien kanssa mielellään. Asuvat niin lähellä, että yöksi päästään omaan kotiin.
Minä. Olin perheetön 32-vuotiaaksi asti, ja myös sen jälkeen olen perheineni viettänyt osan joulusta vanhempieni kanssa. Vuoden paras juhla ei olisi sama ilman lapsuudenperhettäni. Myös kaikkien isovanhempieni tapaaminen kuului asiaan, kunnes heistä aika jätti. Viihdyn hyvin vanhempieni seurassa. Keskustelemme, joskus väittelemme ja aina myös nauramme yhdessä. Olen onnekas.
Mutta huomaatteko, sen toisen puolison vanhemmat/leskiäiti/ viettävät joulun ilman lastaan kun toisen puolison äiti/isä on tärkeämmät?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, omien lasten kanssa vanhempien luona.
Lapset haluavat viettää joulun isovanhempien kanssa ja mieskin viettää joulua appivanhempien kanssa mielellään. Asuvat niin lähellä, että yöksi päästään omaan kotiin.
Ja miehellä ei vanhempia tai heitä ei tavata jouluisin eikä muulloinkaan?
Minä olen yli nelikymppinen ja käydään molemmat mummolat läpi miehen ja lasten kanssa joulunseutuun.
Vierailija kirjoitti:
Minä 41v, vaimoni 35v, kolme lastamme 2,3,5v, äitini 75v ja vaimoni isä 77v, vietämme joulua yhdessä meillä.
Sitä kutsutaan perhejouluksi.
Näin! Olisi todella hienoa viettää tuollaisia perhejouluja, meillä vaan kaikki isovanhemmat ovat kuolleet jo ajat sitten.
On vietetty, ihania jouluja ja perinne jatkuu. Muutama on vietetty omallakin perheellä ja yksi meni sairaalassa keskimmäistä lasta tehdessä
Vierailija kirjoitti:
Vietin jokaisen joulun perheeni (äitini ja isäni) kanssa aina siihen asti kun he kuolivat. Minä olin heidän lapsensa loppuun saakka ja rakastin heitä kumpaakin.
Toivon, että omat lapseni tulevat luokseni lapsineen ja saamme olla yhdessä mahdollisimman paljon. Toki voi vuorotella lapsen puolison vanhempien kanssa, mutta oma lapsi pitää nähdä ainakin jouluaattona, vaikka vain hetken verran.
No ei pidä. Jouluun kuuluu muitakin päiviä, kuin aatto. Toivottavasti et ole sellainen vanhempi, joka painostaa ja saa raivarit, jos lapsi haluaakin viettää joulua oman perheen kesken rauhassa. Jokainen omalla tyylillään.
Jouluun liittyy niin paljon tunnelatausta. Sehän ei ole kuin yksi ilta vuodessa.
Minkälainen-hullun aloitus. Miksi tässä ihmisen ominaisuudet jotain merkitsisivät? Eikö olennaisempi kysymys olisi: Miksi?