Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko " tukahduttava aiti" , kun en ala totuttaa 3v9kk poikaani viettamaan pidempia aikoja mummolassa ilman vanhempiaan? Mummon mielesta olen.

Vierailija
08.01.2007 |

Tilanne on seuraava. Meillä on 3 lasta, 3v9kk poika, 1½v ja uusi vauva. No, lastemme mummon eli mieheni äidin sekä hänen miesystävänsä (asuvat n. 150km päässä meistä) mielestä vanhimman poikamme olisi aika " oppia olemaan" ilman vanhempiaan heidän luonaan hoidossa, esim. viikonlopun ajan tai jo viikonkin.

Eihän tässä periaatteessa ongelmaa ole, mutta pulmallisen tilanteesta tekee se, että kukaan muu kuin mummo ja hänen miesystävänsä eivät koe tähän pakottavaa tarvetta. Esikoisemme itse ei todellakaan ole innostunut yökyläilystä (on ollut tähän asti 3 yötä poissa kotoa ilman vanhempiaan, oman lähellä asuvan äitini luona, jonka kanssa muutenkin viettää paljon aikaa).

Mieheni äidin mielestä pojan olisi kuitenkin " korkea aika" alkaa totutella olemaan pois kotoa yksinkin, esim. mummolassa, jotta voisi sitten isompanakin viettää aikaansa siellä. Ja tällä hetkellä 7- ja 4-vuotiaat poikamme serkut (sisarukset) haluaisivat kovasti, että heidän viettäessään aikaa mummolassa (usein ovat viikonkin siellä ilman vanhempiaan) myös meidän poikamme eli heidän serkkunsa olisi siellä kaverina. Serkkuja kyllä tapaamme muutenkin, kun asumme heidän kanssaan samassa kaupungissa.

Ongelma siis on vaan tässä se, että moinen " karaiseminen" tuntuu nyt lähtevän muista lähtökohdista kuin esikoisemme omasta halusta - enkä minäkään suoraan sanottuna ole innostunut ikäänkuin väkisin tuputtamaan pidempiä mummolajaksoja noin pienelle, kun hän ei itse sellaiseen ole kiinnostusta ilmaissut. Poika heräilee kotonakin vielä usein yöllä ja haluaa jonkun vanhemman viereensä.

Mitä mieltä olette, olenko minä tukahduttava äiti, pitäisikö tuon ikäistä alkaa oikein systemaattisesti opettaa olemaan mummolassa esim. viikko ilman meitä? Itsellä vaan nousee karvat pystyyn joka kerta kun kuulen mummon tai miesystävänsä mainitsevan, merkitsevästi, että " oppisi olemaan" . Poika on kuitenkin vielä aika pieni, ja vanhemmissaan kovasti kiinni.

Sinänsä tietysti olen kiitollinen, että on olemassa mummola ja innokasta hoitoapua siellä, mutta eikö tämä voisi lähteä luontevasti, joskus myöhemminkin, kun poika itse vaikka kokisi innostusta lähteä sinne yksinkin? Nyt tulee selkeästi tunne, että anoppi kokee minun seisovan poikani " itsenästymisen" tiellä. Toisaalta koen, että minun ei ole mitenkään pakko anopin toiveesta alkaa karaista noi npientä yhtään mihinkään, ja hänellä on kyllä aikaa opetella olemaan mummolassa vanhempanakin, jos niin haluaa.

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosikymmen sitten ei ollut pitkiä äitiyslomia, eikä Keltinkangas-Järviset puhumassa.

Isovanhemmat hoisivat lapsia, monesti yötkin, kun vanhemmat olivat töissä. Ei silloin tiedetty tai ainakaan puhuttu näissä mittakaavoissa tällaisista asioista.

Vanhemmuuteen luotettiin ja tiedettiin ettei lasta voi pilata yhdessä päivässä.

Ehkä tätä yökyläilyä (mikä on muuten tosi typerä sana!) pidetään pahana senkin takia, että siinä on sellainen " vanhemmat vapaalla" -mielleyhtymä. Ennen oli pakko viedä jos meno sitä vaati, eikä lapsilta kyselty mielipiteitä.

Pakolla ei kannata viedä, mutta ei myös sitoa liikaa itseenkään.

Vierailija
62/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan outoa jos nelivuotias ei voi mennä edes yhdeksi yöksi mummin luo yökylään.

Mun mielestä on törkeetä jos otetaan lastenhoitoapua vastaan, mutta ei olla itse valmiita antamaan mitään takaisin. En nyt sano että ap:n tapauksessa olisi tälläisestä kyse, mutta näitäkin tapauksia on. Isovanhempia pidetään ilmaisina hoitajina, muuta virkaa niillä ei sitten olekaan. Ja jos mummi vaikka haluaisi olla lapsenlapsensa kanssa useammin kahden kesken, niin se on tuppautumista. Ja sitten valitetaan kun ei ole miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa. Ei oman elämän tarvitse loppua kun saa lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän isovanhempienkin saada tutustua lapseesi ilman sinun jatkuvaa läsnäoloa. Vuorovaikutus on ihan erilaista jos saavat olla " rauhassa" vanhemmilta. Aloita vaikka yhden yön vierailuista ja pidennä sitten pikku hiljaa kun lapsi kasvaa. Kyllä sinäkin ajatukseen totut kun huomaat miten lapsi viihtyy ja hyvä on nähdä vähän erilaistakin elämää kuin kotona.

Vierailija
64/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niille jotka kyselee, että " miksi et voisi muutamaksi yöksi silloin tällöin viedä" vastaan taas, että siksi, kun poika ITSE ei halua jäädä, häntä asia pelottaa. Kuten joku sanoi, kun ei kyse ole lemmikistä, joka vaan jätetään tai ei.

Ja samoin kyselen kuten joku täällä, että eikö riitä, kun kuitenkin koko perhe usein vierailemme siellä?

ap

Vierailija
65/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse nyt vaan on siitä tarvitseeko sitä alkaa keinotekoisesti tässä iässä harjoituttaa, vaikka poika ei itse halua! Kun mummo vaan on sitä mieltä että " on aika" .

ap

Vierailija
66/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kaikki tiedämme, lapset saavat päättää joistain asioista, useimmista eivät.

Meillä poika saa päättää sellaisesta, onko valmis jäämään yli sadan kilometrin päähän ilman vanhempiaan yöksi. Onko jo curlingia tämä?

ap

Vierailija
67/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Meillä poika saa päättää sellaisesta, onko valmis jäämään yli sadan kilometrin päähän ilman vanhempiaan yöksi. Onko jo curlingia tämä?

ap

Vierailija
68/75 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yökyläilleet pieninä. Syy oli yksinkertainen: toisessa mummolassa oli alkoholiongelma ja toiset isovanhemmat asuivat 500 kilometrin päässä. Kouluiässä pyysivät päästä kavereille yökylään ja pyyntöihin on suostuttu. Minun kokemukseni mukaan lapsista ei todellakaan tule äitiinsä ripustautujia vaikka eivät yökyläile pieninä. Ap, minusta on ok ettet laita lastasi yökylään. Kyllä sekin aika tulee, jolloin lapsi itse pyytää päästä. Todella säälin niitä pieniä vauvoja, jotka viedään yökylään.

Vierailija
69/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummola on kuitenkin sen verran kaukana, ettei tuntiusi kivalta jättää sinne poikaa vasten tahtoaan ja lähteä ajelemaan toiselle paikkakunnalle.

ap

Vierailija
70/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että lapsen ei pitäisi joutua olemaan erossa lähivanhemmastaan useampaa vuorokautta, kuin mitä lapsella on ikävuosia! Eli yksivuotias kestäisi olla suunnilleen vuorokauden, kaksivuotias kaksi, kolmevuotias kolme vuorokautta jne...

Ihan käytännön vaisto on sanonut samaa meidän lapsen kohdalla. Nyt on 2-vuotias ja ollut 2 yötä pois. En antaisi vielä olla kolmea yötä.

Vierailija
71/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vaikka suoraan sanottuna en näe syytä miksi noin iso ei voisi olla vaikka yönkin siellä, saisipahan saunoa ja nautiskella serkkujen kanssa mummon ja papan passailusta.

Jättäkää ihmeessä lapsi joksikin viikonlopuksi sinne edes yhdeksi yöksi. Ensin kuitenkin kävisin siellä muutaman kerran aika perätysten, jotta lapsi tottuisi noihin ihmisiin. Minusta tuntuu, että tässäkin tapauksessa äidin on vielä lasta hankalampaa olla erossa pari vuorokautta. Minusta tuonikäistä voi jo lempeästi vähän vaikka " karaistakin" .

Vierailija
72/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle ei ole mitenkään välttämätöntä päästä yöksi hoitoon. Kyllä niitä sukulaissuhteita voi päivälläkin hoitaa.

Vierailija
73/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapselle ei ole mitenkään välttämätöntä päästä yöksi hoitoon. Kyllä niitä sukulaissuhteita voi päivälläkin hoitaa.

Vierailija
74/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niin että juuri tuohon mummolaan et haluaisi antaa, nimittäin muuten en ymmärrä miksei 4 v. voisi olla yhden yön mummon kanssa. Meillä se ainakin lähentää heidän välejä ja kiintymyssuhdetta. Ja se onkin ainoa riittävä ja tärkeä syy tehdä se. Toinen on tietysti pakko, jos on itse oltava yö jossain.

Jos

Viikoksi en jättäisi muuta kuin toiselle vanhemmalle!

Vierailija
75/75 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en veisi jos lapsi ei itse halua. Jos lapsi haluaa niin ok.

3-vuotias on vielä niin pieni, että hän ehtii kyllä yökyläillä vielä monen monta kertaa.

Vierailija:

mä en ymmärrä miksi lapsi ei voisi sinne mennä mummin iloksi vähän pidemmäksi aikaa.

Kai sitä vois ainakin kerran kokeilla.