On tämä s**tana työmaa saada uusi PC käyttöön!
Kaiken maailman kyselyjä. Nuorille tämä on - tottakai - pala kakkua.
* mummo *
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Paljon yksinkertaisempaa asiaa ei nykymaailmasta löydy :D Boomerit on aika jälkeenjääneitä. Onneksi kirjeposti kulkee ja hevosella pääsee :)
Noh.
Itse kasasin juuri koneen. Osien asennus koppaan. Uudessa powerissa ei ollutkaan näytönohjainta varten riittävästi virtapiuhoja, nykyiset hirmut kun vaativat paljon. Uusi kaupasta.
Sitten piti kasata prosessorintuuletin, päivittää bios, muuttaa vanhat kovalevyt GPT -muotoon windows 11 varten jne.
Sitten ajurit tietenkin ja muu sälä.
VÄitän, että kovin moni nykynuori ei tätä osaa. Jos nyt puhut jostain läppäreistä niin eihän se ole kuin avata kone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, boomeri voi ostaa tietokoneen täysin valmiiksi asennettuna.
Asennuttaa koneeseen juuri ne ohjelmat ja sovellukset kuun haluaa.
Samoin tietoturvaohjelmat: ilmaset ja maksulliset.
Liittää koneen oman kodin wifiin, jos kotona Wi-Fi jo on.
Kaiken lisäksi tuosta tietokoneen asennuksesta saa kotitalousvähennyksen, sehän on kotona teettyä työtä.
Helppompaa ei enää vois olla uuden tietokoneen kanssa.
Tai ostaa mäkin ja painaa kotona on-nappia.
Ai silläkö asentuvat myös kaikki tarvittavat sovellukset?
Mäkkärissä varsin kattavasti softaa valmiina ja loput saa YHDELLÄ KLIKKAUKSELLA app storesta.
Suosittelen.
P.S. Linux pyörii hienosti virtuaalisena, vaikka sille on myös oma mylly myös, natürlich.
On uuden koneen alkuasennukset aika työläitä nuoremmallekin, joka osaa hoitaa sen kunnolla. Eivät nuoret oikeasti tee noita asennuksia useinkaan edes kunnolla. Ylimalkaisesti jättävät mukautetut asennukset kokonaan tekemättä, eivätkä välitä virusohjelmasta, ohjelmien oikeusasetuksista, ylimääräisten ohjelmien poistamisista, näytönohjaimen oikeaoppisesta käyttöönotosta, saati muiden tärkeiden ilmaisten tukiohjelmien lataamisesta.
Tee vaan asiat rauhassa ja huolella. Voihan niissä parikin päivää vierähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon yksinkertaisempaa asiaa ei nykymaailmasta löydy :D Boomerit on aika jälkeenjääneitä. Onneksi kirjeposti kulkee ja hevosella pääsee :)
Olenhan minä kuitenkin työurani tehnyt sieltä aateekoon alusta alkaen, mutta maailma muuttuu.
- ap
Joo tää on kyllä jännä. Nää boomerit joutuivat ajamaan tuhansia reikäkortteja koneeseen, että sai yksinkertaisen laskentaohjelman ladattua magneettinauhalle. Koneet oli omakotitalon kokoisia ja käsikirjat toistatuhatta sivua pitkiä. Nyt eivät osaa seurata yksinkertaista opastettua käyttöönottoprosessia nykypäivän Windowsissa XD
Päinvastoin. Normaalille ihmiselle windows on juuri tuskallinen käyttää, kun se on suunniteltu idioottien ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pääsit palstalle.
Tiedätkö tolvana: tänne pääsee myös mobiililaitteilla.
Mihin sitten tarvii noin vimmatusti tietokonetta ?
Pankkiasioihin ja nykyään melkein kaikkiin muihin asiointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenhan minä kuitenkin työurani tehnyt sieltä aateekoon alusta alkaen, mutta maailma muuttuu.
- ap
Mun 16v oli epähuomiossa saanut läppärin hiirilevyn toimimattomaksi. Sille oli ihan uutta, että Windowsia voi ohjata pelkällä näppäimistöllä ilman hiirtä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, boomeri voi ostaa tietokoneen täysin valmiiksi asennettuna.
Asennuttaa koneeseen juuri ne ohjelmat ja sovellukset kuun haluaa.
Samoin tietoturvaohjelmat: ilmaset ja maksulliset.
Liittää koneen oman kodin wifiin, jos kotona Wi-Fi jo on.
Kaiken lisäksi tuosta tietokoneen asennuksesta saa kotitalousvähennyksen, sehän on kotona teettyä työtä.
Helppompaa ei enää vois olla uuden tietokoneen kanssa.
Tai ostaa mäkin ja painaa kotona on-nappia.
Ai silläkö asentuvat myös kaikki tarvittavat sovellukset?
Suurin osa sovellutuksista valmiina. Ne mitä ei ole asentaa parin näppäimen painalluksella käyttövalmiiksi.
Lue mitä näytöllä lukee ja jos et tiedä mitä se haluaa sun hyväksyvän niin paina ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka ostaa uuden pc:n. Itse aina päivitän vain vanhaani. Ei tarvitse koskaan ostaa uutta tietokonetta.
Ei nykyiset tietokoneet kestä kuin korkeintaan viisi vuotta.Ja riippuu kokonaan siitä, miten paljon tietokonetta käyttää ja mihin tarkoitukseen sitä käyttää.
Monet katselee suoratoisto elokuvat ja sarjat ja jopa urheilun koneelta.
Kone saattaa olla käytössä jopa 16 tuntia vuorokaudessa.
Vanhempiin koneisiin, ei edes pysty uusimpia päivittäisiä asentamaan.
Ei kukaan huvikseen ostele uutta läppäriä eikä muutakaan.
Minulla on tuossa 2014 asennettu silloin käytettynä ostettu läppäri vielä päivittäisessä käytössä. Nyt tosin olisi tarkoitus laittaa se uusiksi, lähinnä siitä syystä että laskuteho ei meinaa riittää nykyisten kodekkien purkamiseen.
Itse ostin vähän käytetyn yritysläppärin kierrätyskeskuksesta, niin siinä oli minimihommat muistaakseni jo asennettu. Ei jaksa uudenuusia koneita ostaa, kun kohtahan sellainen taas kulahtaa ja joutuu seuraavan hankkimaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Joo tää on kyllä jännä. Nää boomerit joutuivat ajamaan tuhansia reikäkortteja koneeseen, että sai yksinkertaisen laskentaohjelman ladattua magneettinauhalle. Koneet oli omakotitalon kokoisia ja käsikirjat toistatuhatta sivua pitkiä. Nyt eivät osaa seurata yksinkertaista opastettua käyttöönottoprosessia nykypäivän Windowsissa XD
En nyt kuitenkaan reikäkorttiaikaa ole elänyt. 80-vuotias tätini eli.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ihmisiä jotka ostaa uuden pc:n. Itse aina päivitän vain vanhaani. Ei tarvitse koskaan ostaa uutta tietokonetta.
Ei nykyiset tietokoneet kestä kuin korkeintaan viisi vuotta.Ja riippuu kokonaan siitä, miten paljon tietokonetta käyttää ja mihin tarkoitukseen sitä käyttää.
Monet katselee suoratoisto elokuvat ja sarjat ja jopa urheilun koneelta.
Kone saattaa olla käytössä jopa 16 tuntia vuorokaudessa.
Vanhempiin koneisiin, ei edes pysty uusimpia päivittäisiä asentamaan.
Ei kukaan huvikseen ostele uutta läppäriä eikä muutakaan.
Pöytäkoneeseen saa kaiken uusittua osa osalta, aina johonkin parempaan osaan. Et selvästikään ole ollut tosi-nörttien kanssa tekemisissä.
Läppärit on sitten aivan toinen juttu.
Netin selaaminenkin nykyään vain pelkkää ärsyttävien luukkujen sulkemista kun ensin tulee keksiluukku, sitten joku tarjousluukku ja lopulta pitäisi poistaa mainosesto
Heivaa se winu mäkeen siitä ja pistä Ubuntu. Ei taida vielä 2000-luvulla tulla ensimmäistäkään oikeasti toimivaa käyttistä moneysoftilta.
Vuodesta 2008 saakkaa. On siinä muutama kerta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh.
Itse kasasin juuri koneen. Osien asennus koppaan. Uudessa powerissa ei ollutkaan näytönohjainta varten riittävästi virtapiuhoja, nykyiset hirmut kun vaativat paljon. Uusi kaupasta.
Sitten piti kasata prosessorintuuletin, päivittää bios, muuttaa vanhat kovalevyt GPT -muotoon windows 11 varten jne.
Sitten ajurit tietenkin ja muu sälä.
VÄitän, että kovin moni nykynuori ei tätä osaa. Jos nyt puhut jostain läppäreistä niin eihän se ole kuin avata kone.
Minulla odottaa tuossa läppäri avaamistansa, päivitysosat on niin ikään jo hankittuna. Laiskottaa vaan aloittaa, kun ei näitä nykypäivän koneita ole oikein hauska purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostin vähän käytetyn yritysläppärin kierrätyskeskuksesta, niin siinä oli minimihommat muistaakseni jo asennettu. Ei jaksa uudenuusia koneita ostaa, kun kohtahan sellainen taas kulahtaa ja joutuu seuraavan hankkimaan...
Itsekin kävin katselemassa käytettyjä koneita, mutta olivat kalliinpia kuin tämä uusi peruskone.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Joo niin varmaan. Ne tietokoneet saa liikkeestä käyttövalmiina, koska monet ei osaa sitä laittaa käyttökuntoon. Ja te nuoret kun ette muuta tee kuin pelaa sillä koneella, niin ei siihen varmaan mitään taitoja ja muuta vaaditakaan.
Mutta jos sillä vanhalla koneella on paljon talletettuna kaikkea ja laitteella on tehty erinäisiä asioita, niin menee pirusti aikaa saada se uusi kone käyttöön ja tiedostot siirrettyä. Lisänä vielä ne julmetun päivitykset, joita on siinä alussa enempi.
Harva kaikessa on hyvä. Ne jotka ovat tietokoneissa hyviä, harvemmin osaavat juuri muuta tehdä kuten huoltaa telkkareita, muita sähkölaitteita, autoja, polkupyörä, ommella, kokata jne.
Siis jos oikeasti on hyvä niin kaiken järjen mukaan aikaa ei juuri muuhun ole. Keskinkertainen voikin pärjätä muidenkin asioiden parissa.
Siihen aikaan tietokoneet teki mitä käskettiin ja vain mitä käskettiin. Nyt se on vähän päin vastoin. Se ahistaa ihmistä joka on tottunut pitämään ohjat käsissään.