Olenko jokin luonnonoikku vai onko muillakin tällaista? (Näköhäiriöt)
Mulla on ainakin yli kymmenen vuoden ajan esiintynyt ihan pieniä kirkkaita pisteitä näkökentässä, jotka kestävät noin sekunnin ja sitten häviävät. Eli katselen normaalisti ympärilleni ja yhtäkkiä pieni kirkas värikäs valopiste välähtää hetkeksi silmässä ja sitten häviää yhtä nopeasti kuin tulikin. Mitään muita oireita ei noihin liity, ja ei ole migreeniä eikä siihen liittyvää auraoiretta. Vain pieni kirkas välähdys ja ei muuta.
Onko kellään muulla ollut samaa ja mistä tuollainen voisi johtua? Ihmettelen kyllä, että mikä tuollaisen voisi aiheuttaa. Toivottavasti ei ole mistään vakavasta kyse.
Kommentit (7)
Vaimoni uskoo, että kyseessä ovat enkelit. Hän näkee valopisteitä siellä täällä ja tulkitsee niitä sen mukaan. On kyllä muuten oikein mukava, joten olen päättänyt niellä ateisti-insinöörimäiset omat mielipiteeni aiheesta. Toivottavasti ei muutu vanhempana asiasta fanaattiseksi.
Lasiaisessa on pieni hippuja, jotka välähtävät, kun valo osuu niihin (jos siis yksittäisiä kokemuksia) tai sitten lasiainen reunasta hieman irronnut ja se aiheuttaa tuon.
Minulla on ollut välillä tuollaisia, varmaan koko ikäni (olen nyt 63v), joten en usko, että on mistään vakavasta asiasta kysymys. Mutta jos sinua asia kovasti huolettaa, niin tilaa aika silmälääkäriin. Sittenhän se selviää.
En halua lannistaa, mutta silmän verkkokalvolla välkähtelee noita valoilmiöitä joskus silmien ollessa kiinnikin. Johtuvat joistakin kaasuista silmissä, mikä on aivan normaalia. Joskus voit jopa nähdä, kuin lamppu olisi hetken päällä pimeässä.
Myös huimaamisesta ilmenee näkökenttään valopisteitä, tai palloja (miten kukin kokeekaan ne), jotka pyörivät ennalta-arvaamattomasti näkökentässä.
Kiitos vastauksista kaikille. Aidosti helpotti lukea teidän kokemuksianne :)
ap
Nostan