Hoidan kotityöt ja lapsen, mies katsoo telkkaria joka ilta klo 16-02
Joo, en osannut valita kumppania ja lapsen isää viisaasti. Ihmettelen, miten hän voi perustella moraalisesti itselleen, että on täysin reilua ja oikein, että toinen vanhempi tekee lähes kaiken? Minulle ei osaa perustella.
Teen kotityöt, ruoat, ruokaostokset, hoidan lapsen, lumityöt, ulkoilen lapsen kanssa. Miehelle jää lähinnä kesäisin nurmikonajo ja hän hakee lapsen päiväkodista. Autoakaan hänellä ei ole.
Olen usein pyytänyt häntä hoitamaan edes tiskit (tekee töitä kotoa) ja laittamaan lapsen nukkumaan joka toinen ilta tai edes pari kertaa viikossa, niin saisin puoli tuntia tehdä omia juttuja.
Miehen mukaan myös minun pitää alkaa tekemään remonttihommia (maalailee seiniä ja ovia tunnin silloin tällöin), jos vaadin häntä tekemään enemmän.
Puolustan itseäni kertomalla, ettei minulla ole yhtään omaa aikaa nytkään, kun hänellä on taas ollut koko ilta aikaa istua kuulokkeet päässä sohvalla.
Jostain syystä on kuulemma myös minun vikani, että hän iltaisin vain katsoo telkkaria. Puolestani saisi mennä, harrastaa ja nähdä kavereita, ei vain tee mitään.
Mikä häntä vaivaa? Hän tuntuu syvästi tyytymättömältä/masentuneelta...
Kommentit (67)
Ei kukaan käske suakaan tekemään niitä lumitöitä. Antaisin olla. Sohvalle vaan ja puhelin kouraan, teet lapselle ruokaa ja odotat jos mies kokkaa. Jos ei, tilaat itsellesi pitsan. Eipähän niin tule tiskiäkään. Hommaa itsellesi joku harrastus. Vaikka teet koruja tai virkkaat yms. Sit vaan istut kuulokkeet päässä harrastelemassa. Lapselle joku mikroateria kuiten jos mies ei osaa, sit wolttaat itsellesi. Sit katsot itsellesi uutta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Noin käy kun mies ymmärtää menettäneensä päätösvaltansa omaan rahan- ja ajankäyttöön, oman töppäyksensä seurauksena. Siinä typertyylamaantuu täysin vuosikausiksi...
Miksi naiset eivät lamaannu vuosiksi kun saavat lapsia ja ymmärtävät menettäneensä päätösvaltansa omaan ajan- ja rahankäyttöönsä seuraavaksi 18-vuodeksi? No koska naisilla on keskimäärin munaa paljon enemmän kun suurimmalla osalla miehistä. He eivät lamaannu vaan tekevät.
Se, että miehesi viettää passiivisena sohvalla lähes koko vapaa-aikansa, kertoo miehen terveysongelmista. Hänellä on joko ADD tai masennusta. Terve ihminen on aktiivinen. Se, että jättäytyy toisen huolehdittavaksi kuin lapsi, on tyhmyyttä ja laiskuutta. Jos terveestä puolisosta pitää huolehtia kuin lapsesta, pystyykö häntä rakastamaan, on kysymys, mihin on vain yksi vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Oma vikasi. Olet antanut hänen tehdä noin. Omat kämpät jos ei meno muutu.
Että mitä että? Eli miehetkö ovat sillä tavalla holhottavia ja vahdittavia kuin taaperot tai teinit? Että jos niiltä ei jatkuvasti vaadi aikuismaista käytöstä ja vahdi mitä tekevät, niin lipsuvat heti tuohon laiskottelumoodiin ja se on naisen vika, koska "mitäs annoit sen tehdä noin"?
Vau.
Onko hän väsynyt, uupunut, ei energiaa. Vai ei osaa olla lapsen kanssa oikein, ei osaa elää lapsiperhearkea, on esimerkiksi nuori. Saako vitamiineja, ruokia, kaamos? Alkoholin vaikutus pitkällä ajalla väsyttää vai pakkanen, viileä aika? Ehkä myöhäinen katseluaika saa lisää väsymystä ainakin, mutta kello menee nopeasti. Ja nuorena on kiva varmaan valvoa, ehkei sitten väsytä just sillä hetkellä yöllä. Työ ja koulut vei voimat? Kuitenkin tarvitset apua lapsen hoidossa. Pariterapia? Ero ja lähekkäin asuminen? Vai jatkatko samaan malliin, toista ei voi pakottaakaan, mutta sitten kuorma on sulla kokonaan. TV ei ole hyvä ystävä välttämättä miehelle, ehkä siellä on muutama sarja menossa jota haluaa katsoa, mutta se on aivopesuväline. Ja mainoksia runsaasti. Ehkä olisi hyvä valita videot joita katsoo. Olisiko hänelle kotiin muutakin puuhaa harrastuksena, ettei ole pelkkä tv. Ehkä näkisi sitten lapsen olemassaolon tai lapsen sielun. Ei taida olla kovin henkinen ihminen?
Olen itse ollut tämän miehen kaltainen ja selitin kaiken työkiireillä. Varmaan se osin tottakin oli, mutta isolta osalta laiskuutta. Oli helppoa vaan istua koneella kirjoittamassa ja ulkoistaa arki puolisolle, mutta aika nopeasti se näkyi parisuhteessa.
Olemme pitäneet vanhempainvapaat puoliksi ja koin, että minä olin jotenkin hyvä isä ja puoliso, kun olin aiemmin tehnyt jotain. Oli ihan liian helppoa oikeuttaa se osallistumattomuus heti kun arki alkoi väsyttää, vaikka se sama kuorma oli myös puolisolla. Mun itsekäs valinta ei ollut mahdollinen meille molemmille.
Onneksi tajusin oman vapaamatkusteluni. Olen nykyään onnellisempi, puoliso on onnellisempi ja lapset ovat onnellisempia. Arki perheen parissa ja yhteinen aika puolison kanssa voittaa mennen tullen tunnit jotain raporttia hioen. Samalla puolisoni on voinut levätä, matkustella ja pitää huolta itsestään, mikä on parantanut myös parisuhdetta roimasti.
Ei mulla kuitenkaan mitään poppakonstia siihen ole tarjota, miten kaltaiseni miehet saa pois sieltä arjen ulkokehältä. Pakottaminen varmaan toimii toisille, keskustelu yksille ja ei mikään joillekin. Sä varmaan tunnet parhaiten oman puolisosi, mutta jos olet jo puhunut, niin ehkäpä tuo pakko sitten toimisi. Jätä lapsi ja koti hetkeksi ja lähde vaikka kävelylle yksin tai ystävän kanssa. Tuskin koti siinä ajassa romahtaa.
M43
Tyypillinen suomalainen nainen! Miksi olet edes valinnut tuollaisen luuserin mieheksesi? Tai miksi et ole ottanut eroa aikaa sitten? Ei mikään muuta täällä vauva palstalla valittamalla. Eroa nyt hyvä ihminen ja lapsen asiat järjestät, niin että mies hoitaa lasta joka toinen viikonloppu.
Eihän se miehen syytä ole, jos sinun harrastuksesi on lähinnä kodinhoito. Jos et viitsi lähteä kotoasi mihinkään, et laita luureja korville ja valitse telkkarista mieleistä ohjelmaa katsottavaksi ja rojahda sohvalle, niin entä sitten? Elämä on valintoja. Mies on valinnut tuon helpomman elämän, sinä siivouksen, tiskauksen ym.
Kokeilepa toimia ensi viikon samalla tavalla kuin mies. Lapsesta huolehtiminen on tietenkin pakollista, mutta tiskaa vain oma ja lapsen astia, pese vain välttämättömät pyykit, jätä siivous miehelle. Kai sinä löydät muutamaksi illaksi katsottavaa.
Hoidan kaikki kotityöt,hoidan kaikki kaupassa käynnit, maksan kaikki laskut ja käyn töissä! Miten minä pärjään?
T: ikisinkkumies
Otit miehen ulkonäön perusteella. Valitettavasti sen komean miehen mukana et saa vastuuta ja välittämistä parisuhteen asioissa ja kodin hoitamisessa joten joudut sitten tekemään kaiken itse. Mutta sait komean miehen joten sinun pitää olla onnellinen sen takia.
Asiat olisi toisin jos olisit valinnut kiltin ja kunnollisen miehen jotka kyllä auttaa lapsen hoidossa ja kodin hoitamisessa.
Mikään pakko ei ole olla orjatar parisuhteessa. Olet liian heikko vaatimaan että mies tekisi osansa. Mikään työ tai remontti ei ole syy ettei tarvii tehdä kotitöitä. Ne on tekosyitä ja miehes käyttää sinua vaan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan kaikki kotityöt,hoidan kaikki kaupassa käynnit, maksan kaikki laskut ja käyn töissä! Miten minä pärjään?
T: ikisinkkumies
Etkö sinä pärjää hyvin, sinä liikut, olet aktiivinen - hallitset omaa elämääsi Kuvittele, että Ap:n mies käy töissä ja istuu sohvalla, syö vaimonsa laittaman ruuan. Jos hän ei työssä tai työmatkoillaan liiku yhtään, mikä mahtaa olla askelmäärä vuorokaudessa. Mikä hänen fyysinen kuntonsa vuoden/kolmen vuoden tai viiden vuoden päästä? Hapenottokyky? Sydämenkunto? Jos ihmisellä ei ole kiinnostusta mihinkään, pitää miettiä syytä. Masennus, maanis/depressiivinen oireyhtymä, ADD, ferritiini tai kilpirauhasen vajaatoiminta kannattaa sulkea pois. Jos kaiken syynä on halu alistaa vaimo, kauhan varteen, mikä järki omasta täysivaltaisuudestaan, aikuisuudestaan.
Mee töihin niin on varaa palkata apua, ai niin, et halua.
Kuka maksaa kaikki teidän kulut. Paljonko on sinun palkkasi ja entä miehen palkka nettona. Montako lasta, siis paljonko saatte lapsilisiä tai muita kelan tukia.
Kerro nämä ap, niin otan kantaa , mikä on vinksallaan perheessä muu, kuin se ,että mies katsoo illat telkkua.
En ymmärrä kyllä yhtään naisia joka ovat miesten piikoja tänä päivänä parisuhteessa. Vaikka itse olen myös alle 30-vuotias nainen. Itse en katsoisi hetkeäkään tuollaista miestä, se olisi ero välittömästi miehestä, ihan sama vaikka olisi yhteisiä lapsia, en halua näyttää esimerkkiä lapselleni. Missä isä loisii äidin kustannuksella, tuommoisessa suhteessa lapsi saa aivan väärän kuvan, millainen arki on parisuhteessa!
Kun molemmat käy töissä ja elättää perhettä, maksaa yhdessä laskut, niin lapset on päiväkodissa tai koulussa. Silloin kaikki kotityöt ja kaupassakäynnit sekä mitä ikinä onkaan , tehdään puoliksi.
Se on tehtävä selväksi ,ennenkuin alkaa pykätä niitä lapsia.
Älä valita. Täytyy kestää. "Kunnon" nainen tekee niin. Sun täytyy nyt olla vaan ahkera nainen tai laittaa avioero vireille.
Koska se mitä siedät muilta ihmisiltä, on se mitä tulet saamaan. - temppari Jasmin
Olette yhdessö, koska ilman miestä sinulla ei ole mahdollisuutta nykyiseen elintasoon. Eroa, tilanne muuttuu ja saatat löytää miehen, joka hoitaa lastasi. Tai sitten ei.