Sairausloman jatko, kohtalotovereita?
Hei kaikki,
minulla on hankala tilanne sairausloman jatkon kanssa. Sain Kelalta päätöksen sairauspäivärahasta odotettuani kolme kuukautta. Työnantajani kiusaa minua ja oli mielivaltaisesti päättänyt olla antamatta Kelalle vaadittuja tietoja. Päätös on nyt joka tapauksessa annettu ja se on myöntävä, mutta... Päätöksen lopussa lukee pienellä präntillä, että 15.1. mennessä pitää toimittaa psykiatrin erikoislausunto työkyvystä. Kela antoi minulle ruhtinaalliset seitsemän päivää aikaa hakeutua psykiatrin vastaanotolle. Sinne ei noin vain päästä, en ole tämän kolmen kuukauden saikun aikana päässyt kertakaan psykiatrille.
Terveyskekuksesta en saa ketään kiinni ja päivystykseen on tämän asian kanssa turha mennä. Onko kellää ideoita, mitä voisin tehdä?
Kommentit (43)
Olin useamman vuoden kuntoutusrahalla, ja jos halusi asioiden sujuvan, uutta lausuntoa täytyi alkaa hommata heti jokaisen kuntoutusrahapäätöksen jälkeen eikä aina siltikään ehtinyt lausunto aina ajallaan Kelaan, koska psykiatrille on pitkät jonot ja valtava määrä lausuntoja tehtävänä. Ja vaikka lausunto olisi ollut perillä, käsittely oli kesken, jolloin jouduin hakemaan toimeentulotukea.
Kela ei voi vaatia sinua käyttämään yksityislääkäriä, joten en suosittele käyttämään rahoja siihen. Suosittelen, että sekä sinnikkäästi pyrit saamaan yhteyden terveyskeskukseen (soita, jätä soittopyyntö, laita sähköinen viesti jos teillä on sellainen palvelu, mitä vaan) että otat yhteyttä Kelaan (puhelimitse tai sähköisellä viestillä). Kerro Kelalle, että et mitenkään tässä ajassa saa psykiatrin lausuntoa, kerro mikä on tilanne terveyskeskuksen kanssa (esim. olet jättänyt soittopyynnön x päivää sitten, tai että sinulle on annettu yleislääkärin aika päivälle y) ja kysy neuvoa. He varmasti myöntävät vähintään lisäaikaa.
Niinpä niin. Sairaat ihmiset pitäisi kieltää.
T. Sinimustat