Hei nainen, onnistuitko tulemaan raskaaksi vielä yli 35-v ikäisenä?
Kommentoi myös että oliko lapsia ennestään ja tarvitsiko käydä hoidoissa.
Kommentit (180)
Synnyttäjistä noin joka neljäs oli saavuttanut 35 vuoden iän (2018), Yleisimmin äiti oli 2934-vuotias lapsen syntyessä. Yli 45-vuotiaille äideille syntyi yhteensä 187 lasta (2022).
Synnyttäjien keski-ikä on noussut, + 35 ei ole ollenkaan tavoton aika saada lasta.
Sain ensimmäisen ja ainoan lapseni 37-vuotiaana. Tulin yhdestä ainoasta rakastelukerrasta raskaaksi. Olisimme sitten halunneet useamman lapsen, mutta sairastuin autoimmuunisairauteen, jonka lääkityksen takia en voinut enää raskautua. Oli pakko valita olenko liikkuva ja aktiivinen äiti sille jo olemassa olevalle lapselle, vai laitanko lääkityksen tauolle ja riskeeraan terveyteni. Ei se valinta sitten lopulta ollut kovin vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Synnyttäjistä noin joka neljäs oli saavuttanut 35 vuoden iän (2018), Yleisimmin äiti oli 2934-vuotias lapsen syntyessä. Yli 45-vuotiaille äideille syntyi yhteensä 187 lasta (2022).
Synnyttäjien keski-ikä on noussut, + 35 ei ole ollenkaan tavoton aika saada lasta.
korjattu: Yleisimmin äiti oli 29-34 -vuotias lapsen syntyessä. Yli 45-vuotiaille äideille syntyi yhteensä 187 lasta (2022).
Vierailija kirjoitti:
Kertalaakista 37-vuotiaana. Esikoinen sai alkunsa hormonihoidoilla ja kuopus oli sitten yllätys kolme vuotta myöhemmin. Olin varautunut jo uusiin hoitoihin. Taustalla pcos ja ovuloimattomuus.
Olen ennenkin kuullut näitä tarinoita, että ensimmäinen lapsi jouduttu tekemään hoidoilla, sitten seuraava raskaus alkaakin yhtäkkiä paljon helpommalla. Mikähän tätä voi selittää?
Vierailija kirjoitti:
Sain ensimmäisen ja ainoan lapseni 37-vuotiaana. Tulin yhdestä ainoasta rakastelukerrasta raskaaksi. Olisimme sitten halunneet useamman lapsen, mutta sairastuin autoimmuunisairauteen, jonka lääkityksen takia en voinut enää raskautua. Oli pakko valita olenko liikkuva ja aktiivinen äiti sille jo olemassa olevalle lapselle, vai laitanko lääkityksen tauolle ja riskeeraan terveyteni. Ei se valinta sitten lopulta ollut kovin vaikea.
<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertalaakista 37-vuotiaana. Esikoinen sai alkunsa hormonihoidoilla ja kuopus oli sitten yllätys kolme vuotta myöhemmin. Olin varautunut jo uusiin hoitoihin. Taustalla pcos ja ovuloimattomuus.
Olen ennenkin kuullut näitä tarinoita, että ensimmäinen lapsi jouduttu tekemään hoidoilla, sitten seuraava raskaus alkaakin yhtäkkiä paljon helpommalla. Mikähän tätä voi selittää?
Raskaana oleminen ylläpitää hyvää hedelmällisyyttä. Siksi on todennäköisempää tulla raskaaksi 40-vuotiaana, jos on jo aikaisempia lapsia verrattuna ensisynnyttäjään.
Tulin 38v kertaheitolla raskaaksi.
Alle kolmikymppisenä lapsettomuutta ja dg selittämätön, 30 täytettyä luomuraskaus, 33v uusi raskaus, 35 v raskaus ja 37 myös. Nämä kaikki ihan luomusti sen kummemmin yrittämättä, sama puoliso kuin alle 30v. Näistä yksi monikkoraskaus.
Ekan lapsi sai alkunsa ekasta kierrosta kun jätin pillerit. Tämä oli kuitenkin tuulimunaraskaus. Toista raskautta yritettiin yli vuosi ja saatiin aika tutkimuksiin, mutta pari päivää ennen vastaanotto aikaa tein positiivisen raskaustestin, ikää oli 29v kun vauva syntyi. Sen jälkeen ehkäisynä oli kondomi ja ensimmäistä kertaa oltiin ilman kondomia, tulin samantien raskaaksi, ikää oli 36v.
Vierailija kirjoitti:
Pidetään keskustelu asiallisena, edellinen poistettiin jostain syystä!
Ei mikään ihme kun jankutat samasta täällä tasaisin väliajoin. Usko nyt vaan, että suurimmalla osalla naisista ei ole asian kanssa mitään ongelmaa. Ehkä sun kannattaisi suunnata jonnekin tahattomasti lapsettomien palstalle?
Kaksi lasta olin jo saanut suunnitellusti ja erittäin helposti (ekasta kierrosta) alle kolmekymmentä vuotiaana. 38 vuotiaana tulin sitten vahingossa raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme kun jankutat samasta täällä tasaisin väliajoin. Usko nyt vaan, että suurimmalla osalla naisista ei ole asian kanssa mitään ongelmaa. Ehkä sun kannattaisi suunnata jonnekin tahattomasti lapsettomien palstalle?
Miten niin jankutan, tein tänään ensimmäisen keskustelun aiheesta ja myöhemmin tämän toisen kun edelliselle keskustelulle oli käynyt jotain. Itselleni ajankohtainen aihe tällä hetkellä, aloitetaan varmaan nyt keväällä yrittäminen. Luuletko että olen ainut nainen maailmassa joka miettii ikänsä puolesta raskautumista?
Tässäkin on iso ero tuletko raskaaksi 36 vuotiaana vai 42 vuotiaana eli sikäli kysely on vähän turha. Pitäisi vähän eritellä.
itse raskauduin ekasta yrityksestä 35-vuotiaana ja toisella kierrolla 37-vuotiaana. Ilman hoitoja. Helposti kävi ja raskaudetkin helpot ja luin oppikirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut raskaana 34, 37 ja 40- vuotiaana.
Tärppäsikö nopeasti vai menikö enemmän aikaa?
Jonotettiin lapsettomuushoitoihin, yritystä kaksi vuotta takana. Jonotusaikana tehtiin munatorvien aukiolotutkimus, jonka jälkeen seuraavasta omasta kierrosta tulin raskaaksi. Toinen lapsi tuli n.puolen vuoden yrittämisen jälkeen. Kolmas raskaus alkoi kerta laakista.
Helsingin seudulla monet saavat esikoisensa vasta siinä 35-38-vuotiaana. Sikäli reilu 35 äiti ei ole kummajainen.
Yli nelikymppisenäkin lapsia saadaan, mutta liekö sitten jo hankalampaa tulla raskaaksi?Itse sain lapset 36 ja 37 vuotiaina, heti tärppäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin on iso ero tuletko raskaaksi 36 vuotiaana vai 42 vuotiaana eli sikäli kysely on vähän turha. Pitäisi vähän eritellä.
itse raskauduin ekasta yrityksestä 35-vuotiaana ja toisella kierrolla 37-vuotiaana. Ilman hoitoja. Helposti kävi ja raskaudetkin helpot ja luin oppikirjoista.
Yleisesti pidetään naisen 35-v ikää rajana jonka jälkeen hedelmällisyys laskee jyrkästi. Toki se ei yksilöistä kerro yhtään mitään, joku toinen joutuu hoitoihin alle kolmekymppisenä eikä silti tule raskaaksi, joku pamahtaa kertalaakista vaikka ikää olisi yli 40-v. Aina on joku poikkeus tai poikkeuksen poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaana oleminen ylläpitää hyvää hedelmällisyyttä. Siksi on todennäköisempää tulla raskaaksi 40-vuotiaana, jos on jo aikaisempia lapsia verrattuna ensisynnyttäjään.
Mutta millä mekanismilla raskaana olo ylläpitää hedelmällisyyttä? Siksikö ettei raskaana ovuloi, eli menetä munasoluja?
Moni yli nelikymppinen voi tulla vielä lahjamunasolulla raskaaksi vaikka omien munasolujen laatu olisi heikko. Itsekin tiedän sitä kautta onnistuneita hoitoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että täällä on vain 1 kirjoittaja? Varmasti suurin osa on naisia tällä palstalla ja monille ajankohtainen kysymys.