Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni outo käyttäytyminen.

Vierailija
08.01.2007 |

Olen kihloissa ja avoliitossa todella ihanan miehen kanssa. Meillä menee erittäin hyvin ja rakastamme toisiamme kovasti.

Kuten normaalissa parisuhteessa pitääkin, mekin olemme oppineet hyväksymään toisemme puutteet sellaisina kuin ovat. Mitään merkittävää ei ole ilmennytkään, sovimme yhteen niin mainiosti. Mutta minua vaivaa miehessäni hieman hänen hajamielisyytensä, joka tuntuu olevan jo megaluokkaa.

Joskus jopa mietin, onko rakkaalla avopuolisollani jokin keskittymistä haittaava sairaus, mutta en tietenkään ole häntä asialla piinannut.

Hän on siis todella hajamielinen. Kotiin tullessaan hän jättää avaimensa, puhelimensa ja lompakkonsa kirjaimellisesti pitkin asuntoa, koska hän riisuutuu kävellessään edestakaisin. Tätä edestakaisin kävelyä jatkuu kunnes hän on valmis esim. menemään sohvalle lepäämään. Hän saattaa ajatuksissaan laittaa avaimensa avoimen pyykkikoneen vaatteiden päälle, josta ne tippuvat tietenkin koneeseen, mutta hän ei sitä huomaa. Hän laskee tavarat käsistään sinne minne ne osuvat ajattelematta niitä sen kummemmin.

Hän todellakin käveleskelee kämpässä edestakaisin koko ajan, ellei ole sitten makuulla. Puhelimessa puhuminen on pahinta- silloin hän ei pysy hetkeäkään paikoillaan. Kämppä ei ole iso, ja joskus jopa mietin, eikö häntä ollenkaan huimaa se jatkuva tallaaminen.

Hän on kömpelöhkö ja törmäilee helposti, eikä hoksaa väistää esim. silloin, jos joku siirtyy häntä kohti vaikka mennäkseen ohi. Hän aivan kuin jähmettyisi paikoilleen, eikä lue tilannetta.

Hän saattaa lykätä epämieluisten asioiden suorittamista pitkäänkin, muttei suinkaan ole vastuuton. Hän vain onnistuu lopulta unohtamaan koko asian.

Hänen puheensa katkeilee usein, mutta hän on älykäs ja hyvä keskustelija. Joskus itsestäni tuntuu, että yksinkertaisen lauseen tuottamiseen menee hirveästi aikaa, koska hänen ajatustoimintansa on joskus todella vilkasta, näin hän on sen selittänyt. Hän ei osaa jäsennellä ajatuksiaan aina kovin hyvin, ja se vaikuttaa keskittymiseen.

Hän ei näe tiettyjä tilanteita kokonaisuutena, eikä hän osaa kuvailla ihmisiä ulkonäöltä. Hän ei edes useinkaan pysty kuvailemaan, oliko ko. ihminen hän mielestään komea, kaunis, iso, pieni jne.

Hän hukkaa tavaroita alati. Jos ostan hänelle uuden sytyttimen, kynän tms. tänään, niin viimeistään huomenna se on takuulla hukassa. En ymmärrä, minne hän niitä tavaroita hukkaa, mutta se käy joskus todella vaikeaksi ymmärtää, vaikken sitä näytäkään. Hän ei löydä tavaroitaan monestikaan ilman apua, vaan avaimia, lompakkoa jne. etsitään sitten yhdessä. Minun näkömuistini ja alituisen tavaroiden paikoilleen viemisen avulla mitään isompaa vahinkoa ei ole vielä päässyt syntymään. Mieheni ei muista minne tavarat jättää.

Hän saattaa jopa unohtaa, mitä hänellä oli päällään kotona ennen töihinlähtöä, joten töistä palatessaan hän ottaa uuden setin vaatteita, ja sitten puolipidettyjä vaatteita kertyy sinne tänne. Hän pakkaa yhden yön matkalle ison laukun vaatteita, ja minä pärjään yleensä yhdellä vaatevaihtokerralla, mikä huvittaa joskus.

Hän ei osaa ripustaa pyykkiä kuivumaan, vaan tiputtaa myttyräiset vaatteet vaan telineen päälle. Hän ei ymmärrä niiden levittämistä. Hän saattaa asetella yhden sukan sukkaparista toiselle puolelle tyhjää telinettä ja toisen sukan toiselle puolelle.

Hän laskee juomalasin kädestään minne sattuu, ja vaikka tiskipöytä olisi typötyhjä ja tilava, hän ei juuri ikinä laita lasia tai astiaa altaaseen, vaan aina tiskipöydän uloimmaiselle reunalle. Aivan kuin tiskipöydällä ei olisi yhtään tilaa. Lasin reuna voi olla jo ulkoreunan päällä. Samoin kahvinkeittimen osat hän jättää ihan reunalle, syystä jota en ymmärrä.

Olen käsittänyt, että hän haluaa asioiden hoituvan nopeasti jolloin hänen ei tarvitse keskittyä niihin pitemmäksi aikaa, varsinkin jos ne ovat niinkin ikäviä kuin kotityöt.

Hän ei muista seuraavan päivän työvuoroani, vaikka minulla on ollut säännöllinen rytmi tiettyinä viikonpäivinä töissä jo toista vuotta.

Kaikesta tästä huolimatta mieheni on matemaattisesti ja usein loogisestikin älykäs, vaikka hänen toimensa eivät järjellä selitykään. Hän on erinomainen seuraihminen ja rauhallinen luonne, paitsi silloin kun häntä jännittää tai hermostuttaa. Hän osaa keskustella, eikä ole missään nimessä tyhmä. Myönnän, että nämä käytöksenpiirteet aiheuttavat minulle joskus pinnankiristymistä, mutta ikinä en ole siitä hänelle huomauttanut, vaan olen pitänyt sitä osana hänen persoonaansa. Monta vuotta tätä seuranneena ja jälkiä korjanneena sitä tullee vain ajatelleeksi, että onko tämä kaikki aivan tavallista.

Sen ymmärrän toki, että miehet ovat varmaankin hajamielisempiä ja vähemmän tarkkoja kuin naiset, ei siinä mitään. Sen ymmärtäisin miehenikin kohdalla, jos tämä tavaroiden hukkaaminen ja keskittymisen puute ei olisi jokapäiväistä. Onneksi olen itse rauhallinen luonne, että en aio miehelleni tästä nalkuttaa, mutta pyytäisin neuvoja, että miten tilannetta voisi paremmin hallita, ja miten saisin mieheni ymmärtämään, että hänen toimiensa " vahtiminen" (jääkö kahvinkeitin tai hella päälle, tai minne hän heitti avaimet, ovatko ne jääkaapissa vaiko ulko-ovessa kiinni, soittelu hänen puhelimeensa jotta se löytyisi äänen perusteella jne.) käy raskaaksi.

Jos olen juuri esim. vienyt ison kasan pyykkiä laskosteltuina kaappiin, hän saattaa yhtäkkiä päättääkin vaihtaa vaatteet jonnekin lähtiessään ja kirjaimellisesti penkoo koko vaatekaapin sekaisin. Ottaa yhden paidan, avaa sen laskoksista ja kietoo hetken sitä katsottuaan kaappiin takas, jonne minä sen uudelleen laskostelen jne. Housuja riippuu naulakossa vähintään aina kolmet tai neljät, ja kiireessä käydään läpi taskuja, että minkä housun taskussa tällä kertaa rahapussi on, kun eihän hän muista minne sen jätti.

Olen pyytänyt häntä antamaan kaikki tärkeät asiapaperit minun huostaani, koska hän ei kykene niitä säilyttämään rutistelematta tai sitten hän hukkaa nekin. Olen huolissani, sillä tämä piirre vain käy vahvemmaksi vuosien mittaan ja olemme kyllä tästä keskustelleet ja mieheni yrittää aina keskittyä kulloiseenkin asiaan, mutta hän ei vain pysty. Rakkaani tietää, miten se minua joskus risoo, mutta emme ikinä riitele asiasta, koska ei hän sille mitään voi. Joskus pyydän häntä muistamaan, mitä ollaan sovittu tietyistä asioista, ja se auttaa häntä hetken hoksaamaan mitä on tekemässä jne.

Voiko hänellä olla jokin keskittymishäiriö? Olen elämässäni nähnyt yhtä sun toista ihmistä ja mieheni kyllä vetää hajamielisyydessään pohjat. En haluaisi häntä panetella, mutta haluaisin oppia ymmärtämään paremmin, mistä tämä johtuu. En ole tossun alla, suhteemme on tasavertainen, eikä mieheni tahallaan koskaan käyttädy lapsellisesti, hän on erittäin hyvä ja pidetty ihminen. Hän ei vain käsitä, miten hän toimii näin.

Auttakaa jos teillä on vastaavasta asiasta kokemuksia!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on aivan kuvaamasi kaltainen! Töissä hän on aika arvostetussakin asemassa ja töitä on paljon. Liikaa ajateltavaa ja siksi ihan arkiset asiat unohtuvat..Voisko miehelläsi olla sama juttu:)

Vierailija
2/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi lapsista on vahvasti tuollainen ja muutkin perheenjäsenet vähän. Arvaa löytyykö meiltä koskaan mitään ja onko siistiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupeaako tulemaan tuttuja asioita vastaan.

Vierailija
4/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuvastaa juuri miesten putkiaivoisuutta ja niiden peruskäytöstä. Onko miehesi vaativassa työssä ja korkeasti koulutettu?

Mun mies on ja aivan samat " oireet" . En välitä, miehet on miehiä.

Vierailija
5/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kuitenkaan jaksaisi leikkiä miehelleni äitiä, vaan jättäisin avaimista yms. huolehtimisen miehelleni. Vetäisin myös muutamat selkeät rajat kuten sen että vaatekaappeja ei myllätä, mutta nalkuttamaan en ryhtyisi.

Mitään huolestuttavaa tuossa käyttäytymisessä ei minusta ole, kuulostaa ihan yhdeltä tuntemaltani tekniikan tohtorilta.

Vierailija
6/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, että ihan kuin minä olisin tuon tekstin miehestäni kirjoittanut, ainakin suurinpiirtein, niin paljon löytyy yhtäläisyyksiä...

Meillä ehkä silti suurin ongelma on miehen muisti. Hän kun esim. autolla ajessaan hyvin usein unohtaa minne olimmekaan menossa. Voisin kirjoittaa yhtä pitkän tekstin vähintään kaikista näistä asioista, kuin ap, mutta en jaksa. :)

Vierailija
7/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vaimo, et äiti. Miehet nyt vaan ei ole niin organisointikykyisiä kuin naiset.

Vierailija
8/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuttaisin varmaan niin, että leuat tippuisivat.

Vierailija
9/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kylläkin oli (ex). Mutta esim veljeni laittaa aina kukkaron ja avaimet tiettyyn paikkaan. Vaihtaa vaatteet vieden likaiset samalla pesuun. Maksaa laskut, jotka löytyvät aina samasta paikasta, ajallaan.

Kyllä se on luonnekysymys tai pitkälle mennessään joku aivovamma tai adhd.

Vierailija
10/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tuntuu olevan aika tavallista, naista vastauksista paatellen! Olen monesti sanonut hanelle etta olisi niin kiva jos miehetkin kayttaisivat kasilaukkua, kaikki tavarat pysyis siella mukana eika tarvitsisi joka kerta kaikkea erikseen etsia. Yksi minua arsyttava asia on se ettei han voi pesta hampaita paikallaan seisoen, vaan vaeltaa ympari ylakertaa (makkareita) hammastahnaa matoille roiskuttaen.

Olen edellisten kommenttien kanssa samaa mielta siita etta sinun kannattaisi lopettaa miehellesi aitina oleminen ja antaa vahan enemman vastuuta hanelle itselleen - ehka se vahan opettaisi etsimaan selviytymiskeinoja ongelmiin (esim. muistilistojen kirjoittaminen tms)

Anna hanen itse etsia avaimensa ja kannykkansa, ja jos rahapussi tulee pestya housuntaskussa, anna hanen itsensa hoitaa korttien uusiminen ja muut tarvittavat hommat. Pida neutraali asenne kun asiat menevat pieleen, sympatisoi mutta ala ota ongelmia hoitaaksesi.

Vierailija
11/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd:ta on myös uneliasta, vetäytyvää muotoa. Silloin henkilö ei ole mitenkään ylivilkas tai -aktiivinen.

Täällä pikatesti:

http: //groups. msn. com/ADHDaikuiset/addadhdtestiaikuisille. msnw

mutta huom! Jokaisella on noita vaikeuksia joskus. ADHD-henkilöllä vaikeudet ovat jokapäiväisiä ja säännöllisiä.

Vierailija
12/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisko kuitenkin lähteä tutkimaan ja sitä mukaan pois sulkemaan. joskus aikuisellekkin annettu diaknoosi auttaa lähimmäisiä ymmärtämään paremmin.

Vierailija
13/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin joiltakin. Minä olen juuri tuollainen kun kuvailit, teen monta asiaa yhtä aikaa..nytkin teen kirjallisia tehtäviä, monta nettisivua auki yhtäaikaa ja katson televisiota tässä myös. Minulla on työpöytä täynnä tavaraa ja kahvikupin jälkiä.

Soitan myös puheluja ja passaan lapsiani. Olen hajamielinen unohtelen asioita ja keskusteluni saattavat loppua kun en saa tuhansilta ajatuksiltani päätettyä minkä vaihtoehdon sanoisin missäkin tilanteessa.

Etsin usein kännykkääni, rahapussiani, silmälasejani, kenkäparia, takkiani laitan tavarani aina johonkin ja unohdan. Ravaan pitkin huushollia etsimässä jotain, kun muu perhe odottaa jo autossa.

Olen nainen

Vierailija
14/14 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella sekasortoinen ja hajamielinen,hulivili myös,ajoittain tokkuraisen oloinen. Parisuhde kovilla. Terapeutti vahvasti uskoi miehellä olevan adhd tai aivovaurio. Siis mies on todella pahempi kuin pikkulapset. Tuo vaatehommakin ihan sama meillä. GGrrr! Eikä auta,vaikka kuinka nalkutat. Miehellä menee vaan hermo ja häipyy ovesta ulos.