Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

11-vuotiaan lapsen itsenäisyys

Vierailija
08.01.2024 |

Kyselen, kun en tiedä. Itselläni ei ole lapsia, vaan kyse on läheisestä ihmisestä, jonka lapsesta puhun. Tämä läheinen on siis minulle pohtinut, onko kaikilla samoin vain pitäisikö jotenkin reagoida. Minä olen usein kylässä, joten olen nähnyt näitä läheltä myös.

Lapsi 11-vuotias, eli ala-asteella. Koulupäivät on tyyliin 8-13 tai 9-14. Omatoimisesti aamulla lähtee kouluun ja tulee kotiin. Tulee _aina_ kotiin, ja sitten vain odottaa kotona vanhempiaan kotiin. Ei mene kavereille jos ei erikseen patisteta (oli kuulemma viime vuoden aikana käynyt kavereillaan kolme kertaa, plus kaverisynttärit, ja nämäkin kaikki käynnit niin että ensin viikon verran tsempattu, että voisit kysyä kavereilta että tehdäänkö koulun jälkeen jotain). Ei myöskään kutsu kavereita siis kotiin, ulos tms. Ei mene kaupungille vaikkapa ostoskeskuksiin, vaikka on ihan lähellä, ei tarvitsisi bussia tai mitään käyttää. Kavereita on, siitä ei ole kyse. Joka kerta joku kaveri on lähtenyt ulos kun lapsi on pyytänyt.

Kotona ollessaan siis tosiaan odottaa vanhempia kotiin. Kun he tulevat, odottaa, että he järjestävät jotain ohjelmaa. Kun vanhempi laittaa ruokaa, seisoo keittiössä vieressä. Välillä voi mennä omaan huoneeseen, jos patistaa että keksipä hetki jotain omaa tekemistä. Kertoo kaikesta tekemisestään, tai oikeastaan varmistelee. Eli jos on vaikka välipala-aika, toteaa että mä otan nyt välipalan. Siihen vastataan että juu, tietenkin. Sitten kertoo että "mä otan nyt leivän". Jos kukaan ei sano mitään, toistaa tämän kunnes saa sille hyväksynnän. On useamman kerran käyty läpi, että ei tarvitse pyytää lupaa tai hyväksyntää, eikä kertoa mitä ottaa, sen kun ottaa vaan. Näitä olen itsekin ollut kuulemassa useamman kerran, ne on todettu lempeästi ja lapsi on sanonut että selvä juttu. Silti tämä sama toistuu aina.

Mitään tekemistä ei keksi itse. Jos kysytään, mitä haluaisit tehdä, korkeintaan kertoo että "en ainakaan..." ja listaa vaikkapa ulosmenemisen tai jonkun pelin tms jota ei halua. Mutta positiivisen kautta ei osaa sanoa että mitä haluaisi, vaikka miten koittaa kysyä.

Kaiken kaikkiaan siis ihan iloinen lapsi, ei siinä mitään. Mutta pitäisikö tuossa iässä olla jo itse aktiivisempi, vai onko tuo ihan tavallista tuolle ikäluokalle?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen pitää koulun jälkeen mennä kavereille? Meillä on ainakin ehdoton kaverikielto: ensin kotiin, välipala ja läksyjen teko, sitten voi mennä pihalle kavereitten kanssa, mutta koska harrastuksiinlähtö on klo 16.30, niin eipä tuossa paljoa ehdi.

Tämä on jo aika rajua. Meilläkin on sääntönä, että heti koulun jälkeen läksyt, mutta kaveri saa tulla kyllä suoraan koulusta meille ja sitten tekevät läksyt meillä. Ja sama toisin päin kaverin luona.

Vierailija
22/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa on epätavallista? Koulupäivät ovat aika lyhyitä, meillä tuonikäisellä on 6 tunnin päiviä eikä vain 8-13.

Enkä nyt ymmärrä, mitä kamalaa on siinä, että lapsi tulee kotiin ja tekee läksyt eikä lähde ostoskeskukseen luuhailemaan. Tai mitä kamalaa on siinä, että lapsi yrittää puhua aikuisille ja sanoo vaikka "otan nyt välipalaa" selkeästi toivoen, että aikuinen kysyy, että 'mitä ajattelit ottaa, minäkin taidan hetkeksi istua kahville kanssasi'.

Vaikuttaa enemmänkin siltä, että ap:n mielestä tuo lapsi on jotenkin turha ja haitallinen lisä kaverin perheessä, koska ipana peräti itse menee kouluun ja tulee sieltä pois ja tuhoaa perheen vanhempien elämän jo pelkällä olemassaolollaan.

No tämä taas ei pidä yhtään paikkaansa. Siis tuo, että lapsi olisi turha. Kun vanhemmat tulevat kotiin, he tekevät koko illan lapsen kanssa lapsen toivomi

Minä olisin edelleen huolissani siitä, että tuossa perheessä ei vanhempien normaali kommunikointi lapsensa kanssa toimi. He mieluummin hoitavat kotia kuin ovat lapsensa kanssa!

Jos lapsi kykenee itsenäisesti lähtemään aamulla kouluun, niin missä on vika? Nyt yllättäen lapsi ei saa edes paitaa päälle kysymättä lupaa, joten yritä ap keksiä, missä se ongelman ydin nyt on. Vanhemmat haluavat lapselle itsenäistymiskokemuksia, mutta eivät puhu lapselleen! Lapsen kanssa ollaan kaikki illat - miksi ihmeessä? Miksi lasta ei viedä erilaisiin harrastuksiin ja kannusteta kentän laidalla tai taidepiirin eteisessä. Vanhemmat selkeästi puhuvat yhtä ja toimivat vastoin puheitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen pitää koulun jälkeen mennä kavereille? Meillä on ainakin ehdoton kaverikielto: ensin kotiin, välipala ja läksyjen teko, sitten voi mennä pihalle kavereitten kanssa, mutta koska harrastuksiinlähtö on klo 16.30, niin eipä tuossa paljoa ehdi.

Tämä on jo aika rajua. Meilläkin on sääntönä, että heti koulun jälkeen läksyt, mutta kaveri saa tulla kyllä suoraan koulusta meille ja sitten tekevät läksyt meillä. Ja sama toisin päin kaverin luona.

Meillä oli ennen noin, mutta sitten huomasin, että kaverit söi jääkaappia tyhjäksi ja oma lapsi teki läksyjä. Tulin siihen tulokseen, että tämä ei ole maksuton kahvila.

Vierailija
24/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsen vika ole. Ehkä kasvatuksen tulos, jos pitää varmistella. Aikuisena osa myös pelkää vähän ja joutuu varmistelemaan, on ujoja ja kohteliaita.

Vierailija
25/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2 suunnilleen tuon ikäistä lasta. Ja ovat aika erilaisia, vaikka kasvatus on sama. Eli lapset nyt vaan on erilaisia. Toinen on meillä omatoimisempi, toinen ei niin paljon. Tämä toinen on muutenkin vähän arempi, vaikka koitan aina rohkaista ja kehua. Ei myöskään itse välttämättä hoksaa ottaa välipalaa, saattaa toki sitten jotain keksiä mutustaa nälkäänsä. Vaikka on sanottu että voi tehdä vaikka leivän. Harvoin pyytää omia kavereita käymään, mutta lapsilla on myös tosin yhteisiä kavereita, kun ovat niin saman ikäisiä. Missään nämäkään ei juuri käy, mutta asutaan pienessä taajamassa. Ulkona toki muuten ovat. Kyllä tuon ikäisiä vielä monesti pitää patistella. Ja koitan opettaa itsenäisiksi. Tämä toki vaikeampaa, kun he ovat puolet ajasta isänsä luona ja siellä sitten passataan enemmän. Tai ilmeisesti exän uudehko nainen on exälle vähän puhunut järkeä. :D 

Vierailija
26/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tuntuu kokevan vanhempiensa kanssa juttelevan lapsen häiriöksi. Mitä ap jos se ongelma onkin sun läsnäolo? 

Ap on lapseton puoliso joka haluais vaan pusutella uuden kumppaninsa kanssa ja lukita lapsen huoneeseen.

Vierailija
27/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu kiusattu jolla ei siksi kavereita.Ei puhu asiasta kotona ei opetajalle koulussa. Sinun ei kuulu toisten perhe asiohin kuitenkaan puuttua ja selostaa nistä missään . Hanki itsellesi oma elämä ymm.

Koulukiusattu ja perheasioihin ovat yhdyssanoja.

Vierailija
28/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pienen lapsen ei todellakaan kuulu hengailla missään ostoskeskuksessa. Turvallisinta olla juurikin siellä kotona odottamassa että vanhemmat tulee töistä.

Vierailija
29/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu väsyttää lasta, ei kaikki jaksa olla sosiaalisia viel koulun jälkeen. 

Vierailija
30/30 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika rasittavalta lapselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän