Minkä ikäisenä sinulta poistettiin ensimmäinen pysyvä hammas? (ei viisuri)
Kysymys otsikossa.
Minulta poistettiin kaksi pysyvää hammasta 45 vuotiaana.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Parodontiitin vai karieksen vuoksi poistettu?
No ei ole poistettu yhtäkään ja olen sun ikäinen. Olen aina harjannut hampaat 2x päivässä ja langannut. Teini-iän jälkeen ei yhtään reikää eikä ientulehdusta. En tupakoi.
Ja silti sä löyhkäät.
- oma kehulta.
14-vuotiaana jääkiekkopelissä. En ollut itse pelaamassa.
Oikomishoitoon liittyen noin yhdeksän - kymmenen vuotiaana, kolmannella luokalla kumminkin . Poistettiin kolme hammasta, kaksi ylhäältä kulmista ja yksi alhaalta aika edestä. Oikomishoito kesti viidenneltä luokalta kahdeksannelle luokalle ja lopputuloksen oli kauniit hammasrivit.
Tämä oli julkisella 80-luvulla, ennen kuin kaikesta alettiin säästämään.
60-vuotiaana ylhäältä kutoshammas. Siihen oli tehty juurihoito, kun olin 18, ja korjattu lohkeamia sen jälkeen niin monta kertaa, että hammasta ei oikein ollut enää jäljellä, kun se taas lohkesi. Päädyttiin poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Oikomishoitoon liittyen noin yhdeksän - kymmenen vuotiaana, kolmannella luokalla kumminkin . Poistettiin kolme hammasta, kaksi ylhäältä kulmista ja yksi alhaalta aika edestä. Oikomishoito kesti viidenneltä luokalta kahdeksannelle luokalle ja lopputuloksen oli kauniit hammasrivit.
Tämä oli julkisella 80-luvulla, ennen kuin kaikesta alettiin säästämään.
Mun lapselta poistettiin neljä hammasta oikomishoidon yhteydessä ja kauniin hammasrivin hänkin sai. Oikominen alkoi v. 2003.
Ei ole poistettu. En ole nisti enkä mt-ongelmainen ja pidän hampaistani huolta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olivat molemmat ylävitoshampaat valmiiksi kehityshäiriön takia rikki jo kun puhkesivat suuhun. Ne poistettiin kun olin 11-vuotias. Tulipa tilaa suuhun muille hampaille.
Mulla poistettiin suunnilleen samanikäisenä samat hampaat vahingossa. Niitä luultiin maitohampaiksi. Sitten oiottiin monta vuotta.
Kymmenvuotiaana yläkulmahampaat, kun eivät mahtuneet riviin. Tämän Erika Vikmanin anoppi poisti. Myöhemmin myös toinen alakulmahammas.
Ei koskaan, ei edes viisureita. ikää mulla on 55 v.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenvuotiaana yläkulmahampaat, kun eivät mahtuneet riviin. Tämän Erika Vikmanin anoppi poisti. Myöhemmin myös toinen alakulmahammas.
Ei mahtaneet olla kulmahampaat. Kulmahampaita kun ei ikinä poisteta. Mulla oli lapsena kulmahammas vinossa ja toivoin sen poistoa, koska sille ei ollut rivissä tilaa. Hammaslääkäri sanoi siihen että kulmahampaita ei ikinä poisteta, koska ne on purennan perusta.
49v. Poistettiin yksi hammas oikealta ylhäältä. Olisi pitänyt juurihoitaa sitä ennen. Mutta joku kämmi kävi ulkkari hammaslääkärille kun ei juurihoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vielä poistettu, mutta mitä kävin oikojan konsultaatiossa tuossa muutama vuosi sitten, niin viisi ehjää hammasta pitäis poistaa että saatais hampaat suoraan. En ole vielä ryhtynyt hommaan. Harkitsen yhä että kannattaako. Onko ne suorat hampaat sitten niin tärkeä juttu, kun pelkästä estettisestä viasta on kysymys.
-N39
Paljonpa pitäisi poistaa. Varmasti arveluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole poistettu. En ole nisti enkä mt-ongelmainen ja pidän hampaistani huolta.
Et ehkä kumpaakaan, mutta tyhmä kuitenkin. Se on pahempi kuin sairaus.
44-vuotiaana väärintehdyn juurihoidon seurauksena.
Ainoan kerran 45-vuotiaana. Se oli ongelmahammas, johon 35-vuotiaana tehtiin juurihoito ja sanottiin,että se tulee kestämään noin kymmenen vuotta.
Viisaudenhampaat poistettu, muuten ei edes yhtään paikkaa tai muita ongelmia.
M41, tupakoin
37v ja viisurit vasta kasvaa, ei poistettu yhtään hammasta, kaks paikattu.
Olin muistaakseni 42 tai 43. Nyt olen 58 ja minulta on poistettu kaksi hammasta, molemmissa tapauksissa syynä epäonnistunut juurihoito. Kuulemma poskihampaitteni juuret ovat jotenkin kaartuvat, niin että juurikanavia ei pysty puhdistamaan täysin.