Olen sairaanhoitajana sitä mieltä, hoitajat tekevät tärkeämpää työtä kuin lääkärit
Kommentit (44)
En kyllä ällistyisi vaikka ei olisikaan trolli. Eihän tästä ole kuin vajaa 10v. Kun hoitaja/sairaanhoitaja/lääkäri opiskelijat laitettiin syömään pukukopeihinsa, että niin ihmisläheinen ala. Yksi pahimmista nokittelu alasta. Vaiennettua työpaikka kiusaamista, kaikesta itketään: pieni palkka, karseet potilaat, hirvee työpaikka kiusaaminen. Kaikki on aina niin pielessä. Mitä olen lukenu koko kyseisestä alasta vuosia, niin yksi kammottavista aloista ihan vaan niiden työntekijöiden takia. Potilaana ihan hyvää hoitoa olen saanut, ja minulle riittää sellainen instagram kiillotettu pinta.
Ps. Olen naisena ollut vaikka missä testissä naisvaltaisella alalla enkä ole ikinä joutunut syömään yksin, tai pukukopissa. Vaikka joissakin paikoissa olikin nokittelua, jopa minua kohtaan.
Samalla logiikalla välinehuoltaja tekee merkittävämpää työtä kuin lääkäri tai sh. Paskasilla välineillä kaikilla potilailla olis sepsis.
Sairaala työpaikkana on erittäin hierrarkinen. Kävin muutama vuosi sitten tutustumassa välinehuoltajan koulutukseen ja siellä opettajat mainitsivat asiasta. Oli yksi syy miksi en enää harkinnut alaa. Itsellä on AMK-tutkinto, mutta ei töitä opiskellulta alalta. En siltikään ihan kaikkea paskaa niele. Matalapalkka-alalla tälläkin hetkellä paremman puutteessa.
Hoitajille diagnosoinioikeus ja 20 000 euron palkka.
No vanhuspuolella missä olin, huomasin saman. Me hoitajat oltiin niitä ketkä havannoin ja kirjasi asiat. Yleensä tehtiin diagnoosi (epäily toki siinä vaiheessa vasta) ja oltiin yhteydessä lääkäriin. Hyvin usein lääkitys tai muu hoito aloitettiin ihan meidän mielipiteen vuoksi. Ja tottakai myös itse hoito siis lääkitys yms jäi meille.
Hyvin usein me kerrottiin ja oli kirjattu hyvin myös, lääkärille, että esim Anni mummo leikkii eritteillään ja syö on ulostettaan, että hän tarvitsee hygieniahaalarin. Mitä tekee lääkäri ei suostu kun se rajoittamista. Kyseessä siis vaan yöaikainen käyttö. Todella inhimillistä. 23 asukasta, 1 yökkö. Ja Anni mummo ehti harvase yö syömään omia eritteitään. No kun Anni sitten kerran päivälläkin alkoi tuhria ja oli lääkärin kotikäynti ja meni lekurin takkikin sontaan, niin heti tuli lupa hygieniahaalarin käyttöön, koko aikaisesti.
Tai kerrottu, että Pentti pappa on aggressiivinen. Lyö hoitajia ja tinttaa muita asukkaita koko ajan. Lääkäri huutaa lääkkeettömin keinoin. Ne keinot oli kokeiltu jo. No taas saatiin ne tarvittaviin toivotut rauhoittavat heti käyttöön kun Pentti kävi lääkärin päälle.
Onneksi ei tarvitse enää tuota työtä tehdä, niin huonoja lääkäreitä. Yksikin ei tunnistanut lonkkamurtumaa vaikka kerrottiin hänellä, että asukas kaatunut, huutaa kivusta ja lonkkavirheasennosssa. Panadolia vaan ja lepoa. Tsiisus.