Miks ihmiset ottaa pörssisähköjä kun tietävät riskit?
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö ei sovi niille jotka eivät "jaksa" vilkaista kerran päivässä milloin on kalliit tai halvat tunnit. Samat ihmiset eivät "jaksa" ajastaa esim boileria lämpiämään yöllä klo 01 alkaen. Eivät myöskään "jaksa" ajastaa tai kääntää lattialämmitystä halpana aikana kovemmalle ja pienentää sitä kalliina aikana (tämän voisi automatisoida mutta kaikki ei "jaksa").
Itse lataan tiskarin jossa on ajastin ja laitan halvalla ajalla päälle, samoin pesukoneen. Ei tuota tuskaa. Viime vuoden pörssin keski-hinta oli reilu 6 centtiä.
No juuri näin se menee. Ne ihmiset, jotka eivät jaksa seurata sähkön hintaa, eivät jaksa seurata muitakaan oleellisia omaan elämään vaikuttavia asioita, kuten pankkitilin saldoa, omapostia, sähköpostia, tai mitään muutakaan edes hiukan omatoimisuutta vaativaa asiaa. S
Jaksat kuitenkin täällä märehtiä itsellesi vieraiden ihmisten sähkösopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa pitkä aikaväli? Vuosi? Kymmenen vuotta?
Itse seuraan vuositasolla, pörssisähkö n. 4c viime vuonna.
Mitä se keskihinta hyödyttää, jos se on kallista juuri silloin, kun sitä kuluu paljon (talvella ja päivällä) ja halpaa, kun kulutus on muutenkin pientä (kesällä ja yöllä)?
Se on aina juuri väärään aikaan halpaa. Jos haluaa elää vain yöllä tai kesällä niin ehkä sit. Muuten en ymmärrä sitä.
Ota edes faktoista selvää ennen kuin tulet tänne pätemään. Toteutuneen pörssisähkön tuntihinnat ei ole mitään salaista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö ei sovi niille jotka eivät "jaksa" vilkaista kerran päivässä milloin on kalliit tai halvat tunnit. Samat ihmiset eivät "jaksa" ajastaa esim boileria lämpiämään yöllä klo 01 alkaen. Eivät myöskään "jaksa" ajastaa tai kääntää lattialämmitystä halpana aikana kovemmalle ja pienentää sitä kalliina aikana (tämän voisi automatisoida mutta kaikki ei "jaksa").
Itse lataan tiskarin jossa on ajastin ja laitan halvalla ajalla päälle, samoin pesukoneen. Ei tuota tuskaa. Viime vuoden pörssin keski-hinta oli reilu 6 centtiä.
No juuri näin se menee. Ne ihmiset, jotka eivät jaksa seurata sähkön hintaa, eivät jaksa seurata muitakaan oleellisia omaan elämään vaikuttavia asioita, kuten pankkitilin saldoa, omapostia, sähköpostia, tai mitään mu
Sä nähtävästi et?
Ja sua harmittaa noin paljon et on pörssi, kyl mä ymmärrän. Todellakin ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun oli viel ne 5 senttiä hinnat määräaikaisissakin ja kun hinnat lähti sit nousuun niin kyllä siinä kohti oli voittajia ne ketkä ehti tehdä sen 2 v sopparin vielä sillä 5 sentillä ihan ennen hintojen nousua.
Hehän käytti sitä 5 sentin sähkö kun muut sai niitä 30 sentin hintoja maksella jotka joutuivat sopparia uusimaan siinä kohti.
Ajoituksesta se on kiinni.
Se oli silkkaa tuuria tuossa kohtaa, Onnea jos sopimuksesi päättyi juuri viimeisten halpojen sopimusten aikaan
Nyt kannattaa tää aika käyttää miettimiseen, minkä sopimuksen solmii, kun halpa lakkaa. Eipäs juupas väittely ei johda mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla talo lämpiää sähköllä yöaikaan eli yleensä halvempaan aikaan, pari kallista päivää ei vuodenkierrossa meinaa yhtään mitään, kun on kallista niin ei käytä sähköä jos nyt jääkaappipakastin on päällä niin eipä paljoa kuluta.
Tämähän siinä hullua onkin. Todellako haluat elää sen sähkön ehdoilla?
Kun on kallista jätät elämättä, kahvit keittämättä, suihkut ja saunat välistä. Telkkariakaan et varmaan voi katsoa, saati mitään laitteita käyttää. Harmi että jotkut laitteet on oltava aina päällä.
Tämäpä se ongelma onkin.
En todellakaan aio elää sähkönhinnan mukaisesti vaan ihan omaan tahtiini.
Määräaikainen on paras pitkällä välillä.
https://vihreaenergia.fi/artikkelit/porssisahkolla-saastat
"Pörssisähköllä voi siis
Uskokoon kenen haluaa.
Näillä artikkeleilla ne yrittää myydä sitä pörssiä, koska haluaa nyhtää kuluttajien rahat.
Ei se ole sen halvempaan. Jakautuu vaan erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiläiset valehtelee. Hyvin usein aivan liian kallista. Marraskuun lopulla jo hinta korkea. Tästä syystä vaihdoin määrikseen.
Sinä teit valintasi, eikä kukaan syytä sinua siitä. Mikä saa sinut käyttäytymään niin kuin käyttäydyt, kun nyt kerran teit niin mahtavan sopimuksen? Ehkä se on epäily ja kateus
Järki tuli päähän kun haluan saunoa iltaisin ja käyttää uunia iltaisin. Kateus on nyt sun keksimä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillon kun oli viel ne 5 senttiä hinnat määräaikaisissakin ja kun hinnat lähti sit nousuun niin kyllä siinä kohti oli voittajia ne ketkä ehti tehdä sen 2 v sopparin vielä sillä 5 sentillä ihan ennen hintojen nousua.
Hehän käytti sitä 5 sentin sähkö kun muut sai niitä 30 sentin hintoja maksella jotka joutuivat sopparia uusimaan siinä kohti.
Se oli silkkaa tuuria tuossa kohtaa, Onnea jos sopimuksesi päättyi juuri viimeisten halpojen sopimusten aikaan
Nyt kannattaa tää aika käyttää miettimiseen, minkä sopimuksen solmii, kun halpa lakkaa. Eipäs juupas väittely ei johda mihinkään
Mitä sitten? Joidenkin päättyy hyvään aikaan. Se on ajankohdasta kiinni.
Tämä ei tee määräaikaisesta huonoa vaihtoehtoa mitenkään, on se tuuria tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juuri näin se menee. Ne ihmiset, jotka eivät jaksa seurata sähkön hintaa, eivät jaksa seurata muitakaan oleellisia omaan elämään vaikuttavia asioita, kuten pankkitilin saldoa, omapostia, sähköpostia, tai mitään muutakaan edes hiukan omatoimisuutta vaativaa asiaa. S
Sähkön hinnan kyttäämiseeni meni juuri pari sekuntia, kun katsoin päivän hinnat. On se aikaavievää, ja oli heti pois pasianssini pelaamisesta. Mutta kuten moni onkin jo todennut, minullekin on aivan sama, millä sopimuksilla muut menevät. Minä menen tällä, ja olen sen jo hyväksi havainnut. Jos tulee radikaali muutos, sitten mietin uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö oikeasti näin selvää asiaa? Pörssisähkö oli välillä miinuksellakin. Sehän tässä ratkaisee, mikä muodostuu koko vuoden hinnaksi. Hetkelliset hintapiikit kompensoituu kesän aikana nollan euron hinnoilla.
Kompensoituuko silloinkin jos hintapiikin aikana kulutus on 10 tai 20 kerraa suurempi kuin nollan sentin hintojen aikana?
Kesällä pörssisähkön hinta pyöri muutamassa sentissä monen kuukauden ajan. Ei yksi kallis päivä talvella tätä täysin päälaelleen käännä. Etenkään jos on yhtään ollut mahdollisuutta rajoittaa sähkönkulutusta juuri siinä kaikkien aikojen hintapiikin kärjessä.
Ei sitä sähköä kesällä kulu ainakaan meillä. Talvella kulutus ihan eri luokkaa.
Ap nyt mene laittamaan se sauna päälle. Olet jankannut tätä samaa jo useamman tunnin. Sulla menee oma elämä ihan hukkaan kun vaan roikut Aihe Vapaalla. Ja sovitaan, että minua pörssisähköläistä keljutta niin vietävästi niin saat entistä makeammat löylyt ja sekös sinua lämmittää mukavasti. Tällä hetkellä pörssisähkö 12,09 e/kwh voit laskella paljonko säästit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssiläiset valehtelee. Hyvin usein aivan liian kallista. Marraskuun lopulla jo hinta korkea. Tästä syystä vaihdoin määrikseen.
Sinä teit valintasi, eikä kukaan syytä sinua siitä. Mikä saa sinut käyttäytymään niin kuin käyttäydyt, kun nyt kerran teit niin mahtavan sopimuksen? Ehkä se on epäily ja kateus
Järki tuli päähän kun haluan saunoa iltaisin ja käyttää uunia iltaisin. Kateus on nyt sun keksimä juttu.
Hahhaaaa.
Mä haluan sanoa yöllä yhdeltä ja tehdä lounaan kello kolmelta yöllä koska olen pihi ja pörssisähkö määrää mun elämän.
Pörssisähkö olen orjasi ja teen asiat kun sinä olet halpaa.
Olen rakastunut pörssisähköön kun on se niin halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ehtimisestä kyse vaan silkasta tuurista. Oman määräaikaisen sopimuksen päättymisajastahan se oli kiinni. Minä siirryin pörssisähköön kun määräaikainen loppui ja sähkölaskut ovat olleet aika lailla samat kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa pitkä aikaväli? Vuosi? Kymmenen vuotta?
Itse seuraan vuositasolla, pörssisähkö n. 4c viime vuonna.
Mitä se keskihinta hyödyttää, jos se on kallista juuri silloin, kun sitä kuluu paljon (talvella ja päivällä) ja halpaa, kun kulutus on muutenkin pientä (kesällä ja yöllä)?
Se on aina juuri väärään aikaan halpaa. Jos haluaa elää vain yöllä tai kesällä niin ehkä sit. Muuten en ymmärrä sitä.
Ota edes faktoista selvää ennen kuin tulet tänne pätemään. Toteutuneen pörssisähkön tuntihinnat ei ole mitään salaista tietoa.
Ei ole ei, päivisin ja öisin on halvinta.
Kalleinta piikkiajat eli aamut ja 4n jälkeen ja eritoten illat. Harmi kun se elämä painottuu just sinne.
Niinhän se on ja ota itse selvää ennenkun väität muuta. Talvella kalliimpaa kun kesällä jo kulutustarpeenkin takia.
Olen aina ollut riskien ottaja. Siksi otin myös pörssisähkön. Kulutukseen ja sitä kautta hintaan voi itse vaikuttaa. Ei ole mikään paha rasti.
Olen myös nyt lisännyt osakesalkkuun Fortumin lisäksi myös ruotsalaisia ja norjalaisia energian tuottajia. Seuraavan kvartaalin tulos tulee olemaan niillä hyvä. Haluan siitä tuloksesta osani.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on pitkällä aikavälillä halvempaa kuin kiinteä. Tästä oli ylen artikkelista laskelma.
Katsotaanpa ensi syksynä mikä on lopputulos. Perikunnan hallussa olevaan kotitaloomme otettiin pörssisähkö syksyllä. Sähkölämmitys on ollut muutaman vuoden, öljy jäi pois kun olisi pitänyt käydä useammin tarkistelemassa. Se olisi ollut kylläkin edullisin lämmitysmuoto. Sisälämpötilat on säädetty alakerrassa noin +10 ja yläkerrassa noin +5: een asteeseen.
Vuosikulutus on ollut noin 10 000 kWh vuosittain, pääosin talvella. Pienimmät sähkölaskut ovat olleet noin 50 euroa/ kk kesäisin. On jääkaapit päällä ja sähköä menee kun siellä viettää aina lähes joku aikaansa. Keskimäärin sähkölaskut ovat olleet n. 200e/kk. Siis kiinteällä sopimuksella. Syksyllä katsotaan vaihtuuko takaisin kiinteään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhaaaa.
Mä haluan sanoa yöllä yhdeltä ja tehdä lounaan kello kolmelta yöllä koska olen pihi ja pörssisähkö määrää mun elämän.
Pörssisähkö olen orjasi ja teen asiat kun sinä olet halpaa.
Olen rakastunut pörssisähköön kun on se niin halpaa.
Mä nykyään pyykkään ja siivoan kämpän öisin ja teen yöllä ruokaa pakastimeen, jonka tosin myös sammutan päiväksi.
Miksi? Koska pörssisähkö. On se ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla talo lämpiää sähköllä yöaikaan eli yleensä halvempaan aikaan, pari kallista päivää ei vuodenkierrossa meinaa yhtään mitään, kun on kallista niin ei käytä sähköä jos nyt jääkaappipakastin on päällä niin eipä paljoa kuluta.
Tämähän siinä hullua onkin. Todellako haluat elää sen sähkön ehdoilla?
Kun on kallista jätät elämättä, kahvit keittämättä, suihkut ja saunat välistä. Telkkariakaan et varmaan voi katsoa, saati mitään laitteita käyttää. Harmi että jotkut laitteet on oltava aina päällä.
Tämäpä se ongelma onkin.
En todellakaan aio elää sähkönhinnan mukaisesti vaan ihan omaan tahtiini.
Määräaikainen on paras pitkällä välillä.
Vaikkakin mulla on kiinteällä hinnalla toistaiseksi voimassa oleva sopimus (tykkään kun lasku on etukäteen arvioitavissa aika tarkalleen), en silti näkisi että pörssisähköä ostava lakkaisi elämästä kalliimpien tuntien aikana. Asioita voi hoitaa etukäteen, ajastimilla yms. ja on myös olemassa puulla lämpiäviä saunankiukaita, puuta/öljyä polttavia kattiloita käyttöveden lämmitykseen, tai se vesi on lämmitetty halvan sähkön aikana, ja tuo elämän lopettava kahvi... Me hankittiin kaasugrilli, ja siihen Perkomax. Myös retkikeittimellä onnistunee tai ihan nuotiolla kahvin keitto, tai jos asuu niin kaupunkialueella ettei avotuli/kaasukeitin ole vaihtoehto, sen elintärkeän kahvin voinee hakea huoltsikalta tai kahvilasta.
Yrität nyt väkisin vääntää tuosta pörssisähköstä mörköä siinä juurikaan onnistumatta. Kuinka se on sulta pois, jos joku muu haluaa erilaisen sähkösopimuksen kuin mitä sulla on?
Vierailija kirjoitti:
Yhden päivän hinta ei ole tärkein asia maailmassa. Paljon oleellisempaa on paljonko sähkö maksaa vuoden aikana.
Tilastollisesti pörssisähkö on ollut halvin vaihtoehto.
Ei ainakaan meillä 10 vuoden historialla mitattuna.
Ostammehan me yhtiöiden osakkeitakin, vaikka tiedämme niihin liittyvät suuret riskit. Hei, me olemme pohjimmiltamme kuitenkin pelureita.
Toisaalta, en pidä suurena riskinä vuotta 2023, jos kiinteä sähkösopimus maksoi pitkätikin yli 20 senttiä/kWh, kun pörssisähkön keskihinta lienee ollut käytännössä noin 5 senttiä/kWh?