Miks ihmiset ottaa pörssisähköjä kun tietävät riskit?
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei nyt ollutkaan siitä, vaan väitteestä että pörssisähkö olisi halpaa vain yöllä ja kesällä - joka ei pidä paikkaansa.
Viimeisen kymmenen vuotta mulla on ainakin ollut jatkuvasti halvempi määräaikainen kuin pörssin vuotuiset keskihinnat ja jos katsot kk-pylväitä niin huomaat että pörssisähkö on todellakin huomattavasti kalliimpaa talvisin kuin kesäisin. Ja tämä on kääntänyt vaakakuppia määräaikaisen suuntaan vielä todella selkeästi kun meillä kulutus talvella moninkertainen kesään verrattuna. Mennyt vuosi on ainoa poikkeus 10 vuoden historiassa itselläni että pörssisähkö olisi tullut määräaikaista soppariani edullisemmaksi tilastojen valossa. (todellisuudessahan toteutunut pörssisähköhinta olisi voinut olla huomattavasti tilastollista keskihintaa korkeampi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Professoria huvittaa määräaikaiseen vaihtaneet:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010102694.html
En missään nimessä vaihtaisi pörssisähköstä muuhun.
Ahola kertoo, että hänellä on ollut pörssisähkösopimus jo useamman vuoden.
Sähkön keskihinta on lopulta ollut halvempaa tai merkittävästikin halvempaa pörssisähkösopimuksella, Ahola kehuu.
Omaa kokemusta ei siis ole kun pitää jonkun toisen sanoja lainata?
Et osaa itse ajatella?
On mulla omaa kokemusta. Pörssisähkö on, arvelin vain että riittääkö teidän kompetenssi energiatehokkuuden professoria kiistämään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö ei sovi niille jotka eivät "jaksa" vilkaista kerran päivässä milloin on kalliit tai halvat tunnit. Samat ihmiset eivät "jaksa" ajastaa esim boileria lämpiämään yöllä klo 01 alkaen. Eivät myöskään "jaksa" ajastaa tai kääntää lattialämmitystä halpana aikana kovemmalle ja pienentää sitä kalliina aikana (tämän voisi automatisoida mutta kaikki ei "jaksa").
Itse lataan tiskarin jossa on ajastin ja laitan halvalla ajalla päälle, samoin pesukoneen. Ei tuota tuskaa. Viime vuoden pörssin keski-hinta oli reilu 6 centtiä.
Pörssisähkön kanssa temppuileminen on harrastus joka ei käy kaikille. On paljon ihmisryhmiä joilta moinen ei onnistu mitenkään. Kerroin myös jo aiemmin perikunnan talosta jossa ei asu vakituisesti kukaan. Peruslämmöt on päällä koko ajan ihan tasaisesti. Eli minimissä. Jos joku sinne menee niin sähkönkulutus nousee
Tuo temppuileminen ei onnistu mitenkään.
En ole jatkuvasti kotona sitä temppuilua harrastamassa ja ihan kaikkea ei voi etänä säädellä. Ei se vaan toimi jokapäiväisessä elämässä jollei todella ole joka päivä siellä kotona vahdissa jahtaamassa niitä halpoja tunteja.
Aion käyttää elämäni johonkin muuhun. Vaikka sitten tänne palstalle, sekin ennemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön keskihinta on lopulta ollut halvempaa tai merkittävästikin halvempaa pörssisähkösopimuksella, Ahola kehuu.
Et osaa itse ajatella?
On mulla omaa kokemusta. Pörssisähkö on, arvelin vain että riittääkö teidän kompetenssi energiatehokkuuden professoria kiistämään!
Professori puolesta puhuu pörssiä. Ei tuo yllätys ole. Mutta uskokoon tuossa puolueettomuuteen kuka haluaa. Hän saa olla mitä mieltä haluaa. Samoin minä.
Kesämökin sähkölaskut nousivat keväällä niin korkeiksi ja laskuja alkoi tulla joka kuukausi,mettä vaihdoin pörasisähköön. Laskut pienenivät lähes olemattomiksi ja nyt talvella mökki onkin aina kylmillään, vedet katkaistuna ja putket tyhjennettynä. Kannatti vaihtaa tällaisessa käytössä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö oikeasti näin selvää asiaa? Pörssisähkö oli välillä miinuksellakin. Sehän tässä ratkaisee, mikä muodostuu koko vuoden hinnaksi. Hetkelliset hintapiikit kompensoituu kesän aikana nollan euron hinnoilla.
Kompensoituuko silloinkin jos hintapiikin aikana kulutus on 10 tai 20 kerraa suurempi kuin nollan sentin hintojen aikana?
Kesällä pörssisähkön hinta pyöri muutamassa sentissä monen kuukauden ajan. Ei yksi kallis päivä talvella tätä täysin päälaelleen käännä. Etenkään jos on yhtään ollut mahdollisuutta rajoittaa sähkönkulutusta juuri siinä kaikkien aikojen hintapiikin kärjessä.
Kesällä se kulutuskin on niin paljon alhaisempi ettei kesän halvat päivät mitenkään korvaa talv
Aivan. Ja kun kesällä se energian osuus sähkölaskustamme oli alle 1/3 eli siirtomaksut ja perusmaksut juoksee, siirtokin joka kilowatista niin vaikka energiaa saisi ilmaiseksi, eipä se ihan ilmaista olekaan. Säästää toki kannattaa aina mutta ainakaan minä en elämäntapojani muuta jonkun sähkön hinnan takia. Turhahan näistä on kinata. Joka pääsee halvemmalla niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa itse ajatella?
Sä vaikutat taas ihmiseltä joka pitää häntä jonkinasteisena jumalana? Kertoo toki enempi susta kun proffasta.
Pörssi on pörssi, mutta silloin se pitäisi kokonaan irrottaa määräaikaisista sopimuksista niin, ettei niiden hinnoilla kompensoida pörssipuskuria. Me kaikki joudumme kuitenkin ostamaan sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökin sähkölaskut nousivat keväällä niin korkeiksi ja laskuja alkoi tulla joka kuukausi,mettä vaihdoin pörasisähköön. Laskut pienenivät lähes olemattomiksi ja nyt talvella mökki onkin aina kylmillään, vedet katkaistuna ja putket tyhjennettynä. Kannatti vaihtaa tällaisessa käytössä,
Paistaa läpi palturi.
"Laskuja alkoi tulla joka kk", eiköhän niitä tule sillä syklillä mikä on sovittu.
Ja eihän sieltä laskua talvellakaan tulisi jos kerran kylmänä ja kaikki sammuksissa, on se soppari mikä vain.
Ei kyl ihan nyt puolla pörssisähköä tämäkään väite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistaa läpi palturi.
"Laskuja alkoi tulla joka kk", eiköhän niitä tule sillä syklillä mikä on sovittu.
Ja eihän sieltä laskua talvellakaan tulisi jos kerran kylmänä ja kaikki sammuksissa, on se soppari mikä vain.
Ja onhan se selkeästi pörssisähkön ansiota että kesää kohden se kulutus tosiaan laskee.
Nyt kyllä..keksi lisää legendaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et osaa itse ajatella?
Sä vaikutat taas ihmiseltä joka pitää häntä jonkinasteisena jumalana? Kertoo toki enempi susta
Eli ei löytynyt kompetenssia kiistämään professoria, vaan piti mennä henkilökohtaisuuksiin ja ryhtyä haukkumaan, kun sinulla ei löydy sopivia faktoja mihin vedota.
Samaa jaksan ihmetellä. En siis yleisesti ottaen niitä, jotka ottavan pörssisähkön, vaan niitä, jotka valittavat heti kalliimman hinnan iskiessä pörssisähkön epäreiluutta ja vaativat hintapiikkien tasaamista. Ratkaisu kun on jo olemassa, eli ottaa se kiinteä sopimus!
Suhtaudun nykyään suomalaisiin sähköyhtiöihin epäluuloisemmin kuin nigerialaiskirjeisiin. Jotakin on täytynyt tapahtua.
Vierailija kirjoitti:
Pörssi on pörssi, mutta silloin se pitäisi kokonaan irrottaa määräaikaisista sopimuksista niin, ettei niiden hinnoilla kompensoida pörssipuskuria. Me kaikki joudumme kuitenkin ostamaan sähköä.
Jokainen siitä sähköstä silti maksaa, sekin on varmaa.
Joten valinta siitä haluaako stabiilin hinnan, vaiko heiluvan hinnan piikkeineen on jokaisen oma.
Mutta sitten on tosiaan turha valitella niitä kalliitakaan päiviä, siitä olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Se on oma valinta.
ja syytetään hallitusta ja vaaditaan yhteiskuntaa apuun, kun itse on sähkösopimukset valittu ja isot talot lämmitettävänä? Missä on ihmisen oma vastuu? vai mediako se myllyttää, että istutaan kynttilänvalossa kun sähkökallisra ja tuppurainen huutaa hallitusta apuun? Mihin tämä yhteiskunta on menossa? Mediakim lähtee tähän sähköpelleilyyn ja kuka tästä nettoaa sähköfirmar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistaa läpi palturi.
Ja onhan se selkeästi pörssisähkön ansiota että kesää kohden se kulutus tosiaan laskee.
Nyt kyllä..keksi lisää legendaa..
Eniten ja tuhlaavammin sähköä käyttävät määräaikaisilla sopimuksilla olevat, se on ihan fakta. Jos näin ei olisi niin ei sinunkaan tarvitsisi määräaikaisella sopimuksella retostella.
Talvikuukausina pörssisähköläiset isketään kanveesiin. Joko itse vääntävät päävirran pois tai sähköyhtiö. 2000€/kk sähkölasku tyrmää keskiverto suomalaisen jolla tunnetusti ei ole mitään puskuria pankkitilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen siitä sähköstä silti maksaa, sekin on varmaa.
Joten valinta siitä haluaako stabiilin hinnan, vaiko heiluvan hinnan piikkeineen on jokaisen oma.
Mutta sitten on tosiaan turha valitella niitä kalliitakaan päiviä, siitä olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Se on oma valinta.
Osa ihmisistä eivät ymmärrä matematiikkaa ja heille se vakaana pysyvä hinta on jotenkin turvallisempi valinta, vaikka sillä maksavatkin useampia kymmeniä prosentteja enemmän sähköstä vuositasolla.
Minä valitan hintapiikeissä sitä, että joku vetää välistä. Kansalaisilla ei pitäisi maksattaa jonkun suuria voittoja.
Kyllä meillä olisi pörssisähkö ilman säköautoakin. Kun elää säästäväisesti arjessa niin säästöt voi sijoitttaa ja sitten voi ostaa esim juuri sellaisen auton kuin haluaa.