Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks ihmiset ottaa pörssisähköjä kun tietävät riskit?

Vierailija
07.01.2024 |

Sit itetään kun maksaa.

Kommentit (371)

Vierailija
61/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin viime heinäkuussa pörssisähköön, koska silloin järkevän hintaista toistaiseksi voimassaolevaa ei ollut tarjolla. Toistaiseksi voimassaolevien hinta oli 19,90 snt/kwh. En myöskään halunnut sitoutua seuraavaksi vuodeksi tai kahdeksi mihinkään kiinteään hintaan, jota en pitänyt järkevän hintaisena. Heinä-joulukuun sähköt isommin kyttäilemättä 6 snt/kwh. Ei laskenut elämänlaatu yhtään. 

Vuosi sitten ihmisille myytiin järjettömän hintaisia määräaikaisia sopimuksia ja niistä valittaminen on ihan ok. Mutta jos pörssisähkö maksaa 100-235 snt/kwh, niin siitä ei saa sanoa mitään? Tuo hinta kun ei perustu mihinkään tuotantokustannuksiin yms. vaan ihan silkkaan suomalaisten kusetukseen. 

Täältä näkee sähköjärjestelmän tilan  https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

Se näyttää sähkön tuotannon ja kulutuksen sekä hinnan. Viennin ja tuonninkin se näyttää.

Näyttää ennustetta sekä toteutuneita lukuja.

Sen kalliin päivän aikana tilanne ei ollut mitenkään poikkeava. Kukutus oli jopa pienempi kuin parina aiempana päivänä, eikä tuotannossakaan näkynyt mitään poukkeavaa. Vain hinta teki hurjan piikin ja antoi sähkön tuottajille valtavat voitot.

Vierailija
62/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä päättyi 5c/kwh -sopimus, sähköyhtiöllä oli mukamas tarjota tilalle vain kiinteä 40c/kwh:n sopimus, ei mitään muuta. Emme tarttuneet siihen, vaan odottelimme ja vertailimme rauhassa muitakin vaihtoehtoja. Yllättäen heiltä sitten löytyikin pörssisähkösopimus, jonka voi vaihtaa vaikka heti halutessaan. Siitä lähtien okt:n sähkölaskut ovat olleet hyvin maltillisia, ja  kesäisin jopa naurettavan pieniä. Jos nyt talven aikana on muutamakin kallis päivä, se ei romuta kokonaisuutta. Pyykin- ja astianpesut, imuroinnit ja muut voi hyvin skipata päiväksi. Säästössä on sen verran, että laskun pystyy hoitamaan, mikäli se on iso. Joten siis en itke yhtään, ainakaan vielä. Ymmärrän kyllä erittäin hyvin niitäkin, jotka kamppailevat näiden jättilaskujen kanssa. Jos rahaa tulee juuri ja juuri perustoimeentuloon, niin yksi iso sähkölasku vie lopunkin pohjan pois. En näe ainuttakaan syytä ruveta ilkkumaan heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Heleniltä joulukuussa tuo 8.7 senttiä. Vuotuinen kulutus 16000 kWh. Maalämpö on ja 250 neliötä lämmitettävää. Sähköauto ja lataushybridi. Tietysti puusauna.*

sähkölaskusi on noussut vuositasolla satoja euroja.

Mitä sitten? Merkityksetön rahasumma tuo nousu, itse asiassa koko sähkön koko summa on merkityksetön euromääräisesti. Täysin huoletonta sähkön käyttöä ilman hintojen kyttäilyä.

Vierailija
64/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Markkinointi on ovelaa. Ihmisille selitetään, että pörssisähkö on edullisin pitkällä aikavälillä. Sitten näytetään toteutuneita vuosi-keskiarvoja.

Sitä ei kuitenkaan kerrota, että hinnat ovat edullisia silloin kun sähkön tarve on vähäisistä, eli öisin ja kesällä. Eikä sitä, että hinnat piikittävät silloin kun tarve on suurinta. Kylminä pakkaspäivinä ja aamun ja illan niinä tunteina jolloin koko perhe on kotona. Kovempina pakkasjaksoina hinta on korkea myös öisin.

Taitavasti jättävät kertomatta sen, että päästäkseen siihen keskiarvohintaan, täytyy sähkön kulutus painottua yön tunneille, samoin talon lämmittäminen (jos on sähkölämmitys).

Kyllä tämä on kerrottu ihan jatkuvasti jos yhtään viitsii asioihin perehtyä ja lehtiä lukea ja uutisia kuunnella tai kysellä vertailuja sähköyhtiöstä kun uutta sopimusta on hankkimassa. Vaikka ei tarvitse olla mikään järjen jättiläinen ymmärtääkseen mikä vaikuttaa sähkön hintaan. Sanomattakin selvää että hinnat laskee kun sähkön kulutustunnitkin laskee ja taas nousee kun kysyntä on suurinta eli esim. aamuisin.

Vierailija
65/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden päivän hinta ei ole tärkein asia maailmassa. Paljon oleellisempaa on paljonko sähkö maksaa vuoden aikana.

Tilastollisesti pörssisähkö on ollut halvin vaihtoehto.

Väittämä pätee vain, jos pörssisägköä käyttää sen ollessa halpaa. Joinain tunteita hinta on aivan sama kun kiinteissä, joinain yli. Ei kaikki jaksa kytätä jolloin ei ole halpaa.

Ei se silloinkaan sen kalleimman hinnan mukaan toteutu.

Jos ei erityisemmin tarkkaile pörssihintaa niin silloin tulee ostaneeksi sähkö välillä keskimääräistä kalliimmalla ja välillä keskimääräistä halvemmalla. Todellinen toteutunut hinta siis seuraa keskiarvoa.

Eihän kenenkään sähkönkäyttö sellaista ole, että käyttää sähköä ainoastaan silloin kun pörssisähkö on ennätyksellisen korkealla! Todellisuudessa sitä sähköä käytetään sekä halpaan, että kalliiseen hintaan. Vuodessa kuintekin on niintä halpoja tunteja moninkertaisesti enemmän kuin kalliita. Joten lopullinen maksettavaksi jäävä hinta sähköstä jää pörssisähkön käyttäjällä kohtuulliseksi.

Vierailija
66/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Heleniltä joulukuussa tuo 8.7 senttiä. Vuotuinen kulutus 16000 kWh. Maalämpö on ja 250 neliötä lämmitettävää. Sähköauto ja lataushybridi. Tietysti puusauna.*

Mitä sitten? Merkityksetön rahasumma tuo nousu, itse asiassa koko sähkön koko summa on merkityksetön euromääräisesti. Täysin huoletonta sähkön käyttöä ilman hintojen kyttäilyä.

Se merkityksettömyys kai riippuu talouden tuloista. Itse en kyllä mielelläni syydä rahaa sähköyhtiöille vaikka en taloudellisissa vaikeuksissa olekaan. Tuo muutama sata euroa omissa rahastoissa on paljon kivempi.

Vierailija
67/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varnaankin kun se on suurimman osan aikaa niin halpaa. 

Melkein tärkeämpi kysymys olisi, miksi pörssisähköilijät eivät ole osanneet säästää näitä kalliimpia päiviä varten niiltä halvoilta päiviltä. 🤷🏻

Ei mulla ole erikseen tiliä johon säästän erikseen halvan sähkön aikaan mutta on mulla säästötili erikseen ja joka kuukausi sinne laitan ylimääräiset, otan sieltä sitten jos tarvitsen. Vieläkin vaikka pörssisähkön hinta on nousussa pystyn tälle puskuritilille talletamaan, kun pörssisähkö on halpaa niin voin laittaa säästön enemmän.

Sitä "tiliä" kutsutaan esimerkiksi lämminvesivaraajaksi tai sähköauton akuksi.

Pörssisähköstä hyötyy todella paljon jos on isoja sähkösyöppöjä joiden käytön voi ajoittaa yön hiljaisille tunneille.

Vierailija
68/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se merkityksettömyys kai riippuu talouden tuloista. Itse en kyllä mielelläni syydä rahaa sähköyhtiöille vaikka en taloudellisissa vaikeuksissa olekaan. Tuo muutama sata euroa omissa rahastoissa on paljon kivempi.

Itse arvostan tuota mitätöntä rahasummaa enemmän huoletonta sähkönkäyttöä, ilman kyttäilyä ja käytön suunnittelua. Pieni hinta siitä.

Vierailija
69/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkön ottaneet ovat auktoriteetteihin uskovaa väestöä, samaa joka  haluaisi, että heitä hallitsee johtaja (oo mun rehtorini, anna mulle piiskaa).

He haluavat, että sähköyhtiön kunnioitettavat herrat antavat alamaisilleen luvan, nyt saatte saunoa, pestä pyykkiänne ja keitellä äpärillenne puuroa.

Me jotka kuljemme omia polkujamme, veisaamme v t ut ohjeille ja käytämme sähköä silloin kun sitä tarvitsemme ja teemme määräaikaisia sopimuksia.

Pari vuotta sitten määräaikaisia sai 4 senttiä/kWh. Sitten ne nostettiin kymmenkertaiseksi ja laskettiin 8 senttiä kWh-tasoon eli hinta tuplaantui, mutta tuntuu edulliselta siihen kymmenkertaiseen hintaan verrattuna. Ja määräaikaiset hihkuvat kuinka he ovat niin fiksuja :D

Vierailija
70/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, jos sulle mikä tahansa raha on merkityksetöntä, niin miksi ilkut ja naurat muiden valintoja ja miksi pörssisähkö yhtäkkiä muuttaisi tuon sinun tilanteesi? Miksi joutuisit pörssisähköllä "kyttäämään hintoja" kun rahasta kerran ei ole kiinni? 

Minun mielestäni se, että joku lapsiperhe säästää hullun perjantaihinnan takia sähköä ja halkaisee vesiputkensa sen tähden ei ole kyllä mikään ilkkumisen ja nauramisen arvoinen asia 

Vierailija
71/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö oikeasti näin selvää asiaa? Pörssisähkö oli välillä miinuksellakin. Sehän tässä ratkaisee, mikä muodostuu koko vuoden hinnaksi. Hetkelliset hintapiikit kompensoituu kesän aikana nollan euron hinnoilla.

Kompensoituuko silloinkin jos hintapiikin aikana kulutus on 10 tai 20 kerraa suurempi kuin nollan sentin hintojen aikana?

Kesällä pörssisähkön hinta pyöri muutamassa sentissä monen kuukauden ajan. Ei yksi kallis päivä talvella tätä täysin päälaelleen käännä. Etenkään jos on yhtään ollut mahdollisuutta rajoittaa sähkönkulutusta juuri siinä kaikkien aikojen hintapiikin kärjessä.

Vierailija
72/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköpörssin keskihinta vuoden 2023 alusta oli Nordpolin tilaston mukaan 6.68 c/kWh. Meillä oli 2023 kiinteä hinta 5.4 senttiä. Vuoden vaihteessa tuli uusi kiinteä 8.7 senttiä. Muutaman sentin ero. Nukun huoletta ja käytän sähköä juuri silloin kuin haluan. Harva pörssisähköilijä pääsi tuohon 6.68 sentin hintaan ympärivuotisesti. Minä viime vuoden pörssisähköilijöitä halvemmalla ja tänä vuonna reilu 3 senttiä kalliimmalla, jos pörssisähkön keskihinta pysyy samana, kuin vuonna 2023. Täysin mitätön hintaero, ilman huolehtimista. Repikää siitä pörssittelijät.

Keskihinta ei ole mikään toteutunut hinta monelle, joten turha sitä on verrata sinun määräaikaisen sopimuksen kWh hintaan.  Pörssin hintahan muuttuu tunneittain kun taas sinun määräaikainen on joka ikinen tunti tuo sama n.9snt. Mulla toteutunut keskihinta on ollut alle 4snt/kWh, ilman huolehtimista ja käytän itsekin sähköä silloin kun haluan. 

Vierailija
73/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla talo lämpiää sähköllä yöaikaan eli yleensä halvempaan aikaan, pari kallista päivää ei vuodenkierrossa meinaa yhtään mitään, kun on kallista niin ei käytä sähköä jos nyt jääkaappipakastin on päällä niin eipä paljoa kuluta.

Tämähän siinä hullua onkin. Todellako haluat elää sen sähkön ehdoilla?

Kun on kallista jätät elämättä, kahvit keittämättä, suihkut ja saunat välistä. Telkkariakaan et varmaan voi katsoa, saati mitään laitteita käyttää. Harmi että jotkut laitteet on oltava aina päällä.

Tämäpä se ongelma onkin.

En todellakaan aio elää sähkönhinnan mukaisesti vaan ihan omaan tahtiini.

Määräaikainen on paras pitkällä välillä.

Vierailija
74/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse arvostan tuota mitätöntä rahasummaa enemmän huoletonta sähkönkäyttöä, ilman kyttäilyä ja

Eihän se kiinteähintainen sopimus väärä valinta ole. Sehän riippuu ihan käyttäjästä ja kulutustottumuksista mikä on sopivin sopimustyyppi. Ongelma on siinä jos kategorisesti aletaan väittämään pörssisähkön olevan typerä tapa ostaa sähköä! Siksi on olemassa erilaisia sähkösopimuksia kun on erilaisia käyttäjiä ja käyttötarpeita. Jokainen voi valita omiin tarpeisiinsa parhaiten sopivan vaihtoehdon. Oli se sitten pörssisähkö tai kiinteähintainen sopimus.

Vierailija
75/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkön ottaneet ovat auktoriteetteihin uskovaa väestöä, samaa joka  haluaisi, että heitä hallitsee johtaja (oo mun rehtorini, anna mulle piiskaa).

He haluavat, että sähköyhtiön kunnioitettavat herrat antavat alamaisilleen luvan, nyt saatte saunoa, pestä pyykkiänne ja keitellä äpärillenne puuroa.

Me jotka kuljemme omia polkujamme, veisaamme v t ut ohjeille ja käytämme sähköä silloin kun sitä tarvitsemme ja teemme määräaikaisia sopimuksia.

Ottamatta kantaa tekstin sisältöön,niin sain tästä aamun naurunpyrskähdyksen.

Vierailija
76/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla talo lämpiää sähköllä yöaikaan eli yleensä halvempaan aikaan, pari kallista päivää ei vuodenkierrossa meinaa yhtään mitään, kun on kallista niin ei käytä sähköä jos nyt jääkaappipakastin on päällä niin eipä paljoa kuluta.

Tämähän siinä hullua onkin. Todellako haluat elää sen sähkön ehdoilla?

Kun on kallista jätät elämättä, kahvit keittämättä, suihkut ja saunat välistä. Telkkariakaan et varmaan voi katsoa, saati mitään laitteita käyttää. Harmi että jotkut laitteet on oltava aina päällä.

Tämäpä se ongelma onkin.

En todellakaan aio elää sähkönhinnan mukaisesti vaan ihan omaan tahtiini.

Määräaikainen on paras pitkällä välillä.

https://vihreaenergia.fi/artikkelit/porssisahkolla-saastat

"Pörssisähköllä voi siis todistetusti säästää noin 30% ilman optimointeja. "

Vierailija
77/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö ei sovi niille jotka eivät "jaksa" vilkaista kerran päivässä milloin on kalliit tai halvat tunnit. Samat ihmiset eivät "jaksa" ajastaa esim boileria lämpiämään yöllä klo 01 alkaen. Eivät myöskään "jaksa" ajastaa tai kääntää lattialämmitystä halpana aikana kovemmalle ja pienentää sitä kalliina aikana (tämän voisi automatisoida mutta kaikki ei "jaksa").

Itse lataan tiskarin jossa on ajastin ja laitan halvalla ajalla päälle, samoin pesukoneen. Ei tuota tuskaa. Viime vuoden pörssin keski-hinta oli reilu 6 centtiä.

No juuri näin se menee. Ne ihmiset, jotka eivät jaksa seurata sähkön hintaa, eivät jaksa seurata muitakaan oleellisia omaan elämään vaikuttavia asioita, kuten pankkitilin saldoa, omapostia, sähköpostia, tai mitään muutakaan edes hiukan omatoimisuutta vaativaa asiaa. Salkkarien juonenkäänteet osataan kyllä vuosienkin takaa, mutta siinä kaikki. Jokaisen pitäisi jo pikkuhiljaa ymmärtää, että ihmisten elämään on tullut yhä enemmän pysyviä epävarmuustekijöitä, eikä joka asiaa ole joku viranomainen huolehtimassa, niin että itse voi mennä laput silmillä muusta välittämättä, ja odottaa, että joku ottaa kopin aina. 

Minusta ei ole mitenkään vaivalloista seurata pörssisähkön hintoja. Jos töistä kotiin tullessa sähkö maksaa 235 c/kwh, niin kaikki paljon sähköä vievät laitteet jäävät odottamaan. Käyttövesi on meillä lämminnyt öisin muutenkin, ja lattialämmitys on pienennetty minimiin muualta, paitsi pesuhuoneesta. Ilmalämpöpumppua säädetään koko ajan ulkoläpötilan mukaan. Miten tämä muka voi olla niin raskasta

Vierailija
78/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan niiden ketkä pihiyttää on pörssin ottaneet on sitä myös puolustaa, koska ei voida myöntää että tulipas tehtyä virhe.

Tämä pätee jokaiseen pörssisähkön puolustelujaan täälä.

Pörssisähkö on täyttä hulluutta. Ei mitään muuta.

Pihien piiperrystä.

Vierailija
79/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkö ei sovi niille jotka eivät "jaksa" vilkaista kerran päivässä milloin on kalliit tai halvat tunnit. Samat ihmiset eivät "jaksa" ajastaa esim boileria lämpiämään yöllä klo 01 alkaen. Eivät myöskään "jaksa" ajastaa tai kääntää lattialämmitystä halpana aikana kovemmalle ja pienentää sitä kalliina aikana (tämän voisi automatisoida mutta kaikki ei "jaksa").

Itse lataan tiskarin jossa on ajastin ja laitan halvalla ajalla päälle, samoin pesukoneen. Ei tuota tuskaa. Viime vuoden pörssin keski-hinta oli reilu 6 centtiä.

No juuri näin se menee. Ne ihmiset, jotka eivät jaksa seurata sähkön hintaa, eivät jaksa seurata muitakaan oleellisia omaan elämään vaikuttavia asioita, kuten pankkitilin saldoa, omapostia, sähköpostia, tai mitään muutakaan edes hiukan omatoimisuutta vaativaa asiaa. Salkkarien juonenkäänteet osataan kyllä vuosienkin

Harmi jos sinä et pääsekään jostain syystä kotiin ja muu perhe käyttää sielä sitä sähköä ja sinä et voi sille mitään.

Siinähän säästät sit. Täysin päätöntä elää sähkön sanelemalla aikataululla.

Olet siis sähkön orja.

Vierailija
80/371 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö oikeasti näin selvää asiaa? Pörssisähkö oli välillä miinuksellakin. Sehän tässä ratkaisee, mikä muodostuu koko vuoden hinnaksi. Hetkelliset hintapiikit kompensoituu kesän aikana nollan euron hinnoilla.

Kompensoituuko silloinkin jos hintapiikin aikana kulutus on 10 tai 20 kerraa suurempi kuin nollan sentin hintojen aikana?

Kesällä pörssisähkön hinta pyöri muutamassa sentissä monen kuukauden ajan. Ei yksi kallis päivä talvella tätä täysin päälaelleen käännä. Etenkään jos on yhtään ollut mahdollisuutta rajoittaa sähkönkulutusta juuri siinä kaikkien aikojen hintapiikin kärjessä.

Kesällä se kulutuskin on niin paljon alhaisempi ettei kesän halvat päivät mitenkään korvaa talven kalliita.

Tämäkin on täysin epälooginen selitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän