Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Supistuksista viikolla 27

08.01.2007 |

Toista lastani odottelen rv 26+4 ja mietin tässä näitä suppareita. Mua on supistellut kivuttomasti rv 14 lähtien aina silloin tällöin ja nyt joulun alla supisteli useita kertoja päivässä. Ajattelin, että tilanne varmaan helpottaa 2 viikon joululomalla, mutta eipä se paljoa miksikään muuttunut.

Supistukset ei siis ole kipeitä (jos ei kovin rivakasti kävele niiden aikana) eikä niitä saa mitenkään kellotettua eli ovat yksittäisiä. Määrä on kuitenkin varmaankin 10-20 supistusta päivässä (en oo tarkasti laskenut). Millaisia ohjeita ootte saaneet tämmöisen tilanteen suhteen? Paljonko yksittäisiä supistuksia saa tulla päivässä ilman että tarvii huolestua?

Mulla olis neuvolalääkäri ens viikolla, joten kohdunkaulan tilanteen näkis sitten siellä, enkä jaksais nyt tässä välissä lääkärin puheille vinkua...

A.A.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuttomista soitto synnärille/nlaan jos tulevat säännöllisesti tai muuttuvat jotenkin.

Kivullisista soitto het nlaan/synnärille jos tulee useempi samana päivänä, samoin jos ilmaantuu alaselän jomotusta tai paineen tunnetta.

Jos siis nuo sun kivuttomat tosiaan on epäsäännöllisiä ja loppuu kun lepää/muuttaa asentoa/liikahtaa jotenkin..niin ovat varmaan niitä harjotus-suppareita joista ei tarvi huolestua. Mutta jos ne jotenkin muuttuu tai alkaa tulla säännöllisesti niin sitten soittaapi hän heti :)

Tappert ja Puksu 31+1

Vierailija
2/9 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut kivuttomia supisteluja 20 vkolta alkaen, neuvolalääkäri laittoi noiden takia sairaslomalle koko loppuajaksi vkolla 22. Oli kovin nuori ja kokematon.

Rakenneultra lääkäri sanoi ettei olisi saikulle laittanut, ja vkolta 20 lähtien normaalia että supistelee kivuttomasti. Määrää kuinka paljon supisteluja saa olla hän ei kuitenkaan sanonut, mutta sanoi että on hyvä ottaa tulehduskokeita. Minulta otettiin ja streptokokki bakteeri löytyi, johon nyt syön antibiootti kuuria. Näiden jälkeen jos vielä supistelee tai tulee vuotoja niin uudet näytteet ja yhteys neuvolaan tai polille. Ja tottakai kohdun suun tilanteen tarkkailu välillä tärkeää supistelujen takia, minulla nuo supparit eivät vielä 5 vkon aikana ole muuttaneet kohdun suuta, seuraava neuvolalääkäri vkolla 30. Jospa tuolloinkin vielä kaikki ok.

Eli minun käsitykseni on että kivuttomat supparit ihan ok, kunhan ei ole vuotoja. Itsellä kuitenkin välillä kova huoli että entä jos pienokainen syntyykin noiden takia keskosena...

-Eikka ja nöpönenä 25+4-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka vaan!

Mulla alkoi ennenaikaiset supparit viimeksi jo viikolla 17 ja sitten jouduin jäämään saikuille viikolla 22. Sitten olinkin loppuunasti saikulla. Ja jouduin vuodelepoon viikolla 33, kun kohdunkaulan tilanne oli muuttunut. Lapsemme syntyi kuitenkin 39+1, eli kaikki meni kuitenkin hyvin!

Nyt olen raskaana viikolla 15 ja tuntuu kuin supparit olisivta alkaneet. :( Mietin jo lääkärille menoa...

Vierailija
4/9 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös odotan toista lastani rv 26+1 ja suppareita ollut rv 10 asti ja kipeitä ovat olleet ihan koko ajan. Mulla löytyi rv 16+ streptokokkibakteeri joka todennäköisesti noita suppareita aiheuttaa. Hoidettiin kerran antibiootilla ja supparit pysyi kuukauden poissa kunnes taas alkoivat uudestaan, mutta vasta synnytyksessä hoidetaan tämä mun streptokokki seuraavan kerran, että tosiaan kannattaa varmaan tarkistaa onko sulla kenties kyseessä joku tulehdus yms.

Mulla supparit paheni tosi paljon ennen joulua ja kävin lääkärissä ja mulla ainakin paikat kiinni, kohdunkaula ei ollu lyhentyny ja oli kiinteä ja mulla tulee näitä kipeitä suppareita päivittäin välillä enemmän ja välillä vähemmän, että olin jo ihan varma, että auki on paikat muttei ollutkaan. Mulla on välillä ihan sama vaikka olisin kuinka levossa, suppareita tulee silti.Tällä hetkellä multa on kyllä kielletty kaikki ylimääränen tekeminen ja supparit on taas hiukan rauhottunut et kyllä se lepokin tietty auttaa. Mulla seurataan nyt tota kohdunsuun tilannetta vähän useemmin ihan varmuuden vuoksi. Lääkäri kuitenkin oli sitä mieltä ettei noille suppareille muuta voi kun lepoa ja panadolia ja jos niin pahoiksi supparit menee ettei pysty kotona oleen niin sitten synnärille näytille. Mulle lääkäri kuitenkin sanoi, että uskoo että mä loppuun asti selviän etten synnytä liian aikasin. Sanoi sen varmaan siksi, kun esikoisesta mulla supistukset alkoi rv 18 ja ne oli heti kipeitä ja kesti rv 38 asti jolloin loppuivat ja tyttö syntyi reilun viikon yli. Ja ekassa raskaudessa multa ei mitään bakteereja löytynyt. Paikat kyllä aukes sentin rv 31 ja silti loppuun asti mentiin ja välillä oli niin hirveet supistukset, että oli haettava synnytysvastaanotosta supistusestopiikkiä. Onneks sellasta tilannetta ei oo ainakaan vielä tässä raskaudessa tullut. Toivottavasti sait jotain selkoa mun sekavasta tekstistä. Ainiin...vielä lisään, että lääkäri käski seurata vauvan liikkeitä, jos tuntuu liikkeitä huonosti ja supistelee niin eikun synnärille.

Helinä+poitsu 26+1

Vierailija
5/9 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle just tänään tuli sairaslomaa. Kovetteluja ollut pari kk, joka päivä mutta ei kivuliasta. Nyt sitten gynekologi totesi, että kohdunsuu olisi vähän lyhentynyt ja jotenkin lerppana. Että ei sen aika kivuliasta tarvi olla. Olen kyllä kävellyt paljon ja muutenkin touhunnut melko rivakalla otteella. Nyt sitten katsotaan, tuleeko sairaslomaa äitiysloman alkuun asti...

Niinu rv 28+1

Vierailija
6/9 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kun olen taas töissä vaikka kohdunsuu sormelle auki alakautta ja pehmee... vaikka ultrassa pituutta riittää ja suljetulta näyttää. Ja kipeet supparitkin taas tänään palannu... Täytyy huomenna mainita neuvolassa...

Vierailija
7/9 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv 27...

Vierailija
8/9 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinulla on kipeitä supistuksia, niin kyllä suurin osa lääkäreistä taitaisi sairaslomaa kirjoittaa. Mullakin on viikon kuluttua kontrolli ja saatan vielä saada työluvan. Nämä on aika vaikeita asioita arvioitavaksi näköjään, ja riippuu monesta asiasta. Minulla vaikuttaa se, että työmatkat joudun kulkemaan kävellen/pyörällä.

Vierailija
9/9 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpä olikin kovasti vastauksia tullut. Kiitos kaikille!

Joo, horjun nyt siinä välimaastossa, että pyytääkö aikaa lääkärille tällä viikolla vai odotellako ensi viikon torstaihin, jolloin olisin menossa neuvolalääkärille joka tapauksessa. Soitin neuvolaan eilen ja sieltä oli ohje vielä seurata tilannetta ja ottaa yhteyttä, jos tilanne menee pahemmaksi. Kätilö piti supisteluja kuitenkin normaaleina, kun niitä ei tule säännöllisin väliajoin ja kun tuo lääkäriaika on kuitenkin olemassa niin ehkäpä tässä siihen asti mennään. Eilen iltana oli kyllä useampia supistuksia, mutta kipeää ne ei ota, ainoastaan hirveä pissahätä iskee aina supistuksen jälkeen. Ajattelin nyt tämän päivän katsella tilannetta ja sitten huomenna soitella neuvolaan uudelleen, jos masu ei rauhoitu. Teen istumatyötä ja ihan omassa tahdissa, joten saan jaloiteltua ja huilattua aina kun siltä tuntuu.

Mutta katselenpa nyt miten homma etenee.

A.A.