Näin junassa pari eturivin suomalaista näyttelijää. Oli todella avartava kokemus
Emme keskustelleet varsinaisesti, mutta ihan käytännön syistä pari sanaa vaihdoimme.
Avartavaa tässä oli se, että he eivät pälyilleet nurkkiin, katselleet johonkin ties mihin "ohi" kuten enemmistö suomalaisista tekee. Katsoivat suoraan silmiin ja olivat kiinnostuneita ympäristön ihmisistä ja tapahtumista mitä nyt voi tapahtua.
Oikeasti olen pitänyt itseäni epänormaalina, kun en tahdo sopeutua tyypilliseen suomalaiseen käytökseen, missä edetään väen keskuudessa laput silmillä siten, kuin ei nähtäisi toisia ihmisiä ollenkaan. Nyt oivallan että minä en käyttäydy oudosti vaan oudosti käyttäytyy nuo "sokeat" eteensä tuijottajat.
Mitä mietteitä herättää? Onko vastaavanlaista kokemusta, kentes?
Kommentit (34)
Näyttelijän ammattiin ja teatterilaisen työhön yleisemminkin kuuluu jatkuva ihmisten tarkkailu ja uteliaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijän ammattiin ja teatterilaisen työhön yleisemminkin kuuluu jatkuva ihmisten tarkkailu ja uteliaisuus.
Eivät ne ole junassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
* Kyllä ovat. Taiteilija ei lakkaa olemasta taiteilija missään tilanteessa.
Näyttelijöiksi hakeutuu persoonia, jotka ovat valmiita pistämään itsensä likoon. Siitä on kyse myös ihan peruskanssakäymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvää mainosta itselle, että ottaa kontaktia muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta moni muu ei ole töissä vapaa-ajalla kuten vartijat, konduktöörit, opettajat, myyjät, siivoojat jne.
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijöiksi hakeutuu persoonia, jotka ovat valmiita pistämään itsensä likoon. Siitä on kyse myös ihan peruskanssakäymisessä.
Heitä huolestuttaa ettei kukaan tunnista heitä kadulla. Ehkä tulevat väkisin iholle kysymään, että eks sää tunne mua vai, häh? Eks sää tiiä kuka mä oon, häh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta moni muu ei ole töissä vapaa-ajalla kuten vartijat, konduktöörit, opettajat, myyjät, siivoojat jne.
Ainakin opettaja on osittain "töissä" myös vapaa-aikanaan. Katselen, että lapset ja nuoret pärjää, vaikka olen nyt jo eläkkeellä. Valmiina puuttumaan tilanteisiin tai tarjoamaan apuani.
Minä olen nähnyt paljonkin eturivin näyttelijöitä, mutta en tee siitä aloitusta.
Istuin lentokoneessa Janne Katajan vieressä ennen kuin hän oli kuuluisa.
Hän sanoi pitävänsä lapsista ja osti lentoemoilta lapsille tuliaisia.
Hän oli vilkas. Siis ei vain istunut paikallaan tylsistyneen näköisenä. Puuhasi kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Istuin lentokoneessa Janne Katajan vieressä ennen kuin hän oli kuuluisa.
Hän sanoi pitävänsä lapsista ja osti lentoemoilta lapsille tuliaisia.
Hän oli vilkas. Siis ei vain istunut paikallaan tylsistyneen näköisenä. Puuhasi kaikkea.
Lisään tähän, että sanoi mulle olevansa esiintyjä ja taikuri. Siihen vastasin, että miksen ole nähnyt sua missään. Kertoi kyllä esiintynenesä kotikaupungissanikin. Painoin nimen mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä!
Vierailija kirjoitti:
Sitä koitinkin tuoda avauksessa esiin. Normaalia peruskanssakäymistä. Ei katsekontaktin välttelyä.
Jos on kerran peruskanssakäymistä, niin miksi sitä tapaa niin harvoin. Mietin tässä vaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä koitinkin tuoda avauksessa esiin. Normaalia peruskanssakäymistä. Ei katsekontaktin välttelyä.
Jos on kerran peruskanssakäymistä, niin miksi sitä tapaa niin harvoin. Mietin tässä vaan.
ap
Ehkäpä he ovat erityisen avoimia ihmisiä. Olen kyllä käsittänyt että näyttelijöissä on niitäkin, jotka lavan ulkopuolella tai kameran sammuessa ovat melko sisäänpäinkääntyneitä ja suorastaan välttelevät ihmisiä. En kyllä ihan usko että täysin ihmispelkoinen ja vältteleväluontoinen ihminen näyttelijäksi tai muuksi esiintyväksi taiteilijaksi hakeutuisi/päätyisi/joutuisi, mutta ehkä he sitten ovat vetäytyvämpiä verrattuna räiskyviin ja erityisen avoimiin kollegoihinsa verrattuna.
Katsotaan silmiin enemmän! Se on usein vain microsekunnin vilkaus, mutta molemmat noteeraavat sen.
Mitä jos ne ovatkin muodonmuuttajia? Ei tavallinen ihminen jaksa olla aina pirteä ja katsoa, olla aktiivinen. ;)
Se että joku käyttäytyy eri tavalla kuin sinä ei tee käytöksestä outoa.