***TONTUT viikolla 2***
Uusi pino uudet jutut..
Kommentit (45)
Mannarii mainitsi, että en ole pinoutunut vähään aikaan vaikka aloittelinkin tässä ketjussa. Se on totta. Olen kyllä lukenut kuulumisianne lähes päivittäin, mutta en ole siis kerennyt itse kirjoittelemaan kun töissä se on vähän hankalaa/noloa ja kotona on pieni lapsi vaatimassa jatkuvaa seuraa. Ajattelin nyt siis tämän vuoden puolella vasta alkaa yrittämään tosissaan raskautumista. Tilasin viime viikolla ovistestejä ja muutaman raskaustestin netistä. Nyt on menkat loppumaisillaan kp4/26-28 eli ensi viikolla päästään tositoimiin. Manteli mainitsi siivoajasta. Meillä on käynyt sellainen kohta vuoden ajan eli siitä lähtien kun äitiyslomani loppui ja aloitin työt. Olen ollut tosi tyytyväinen ko. ratkaisuun: viikonloppuisin jää enemmän vapaa-aikaa ja kun ottaa huomioon siivoajan palkan verovähennysoikeuden niin palvelun hinta on kohtuullinen. Harmi, että Calle77:lla on ollut raskauspahoinvointia. Tiedän itsekin kokemuksesta, miten inhottavalta se tuntuu. Mulla jatkui sitä esikoisen kohdalla synnytyssaliin asti, mutta toivottavasti sinun olosi helpottuu aiemmin! Nyt takas töihin eli ohjelmoimaan!
KIIRE, KIIRE lapset vaatii aina huomiota...nyt hetkinen teille kauniille naisille!!
Eli heti omaa napaa!! Ei vielä ainakaan kunnon vuotoa, hitusen rusehtavampaa valkkaria... kyllä se pönttö silti kohta, viimeistään perjantaina kunnolla vereen räjähtää:/ En jaksa mannarii uskoa kiinnittymiseen enää, mutta kiitos kuitenkin lohdutuksen sanoista!!
Essi80 onkin minulle ihan uusi tuttavuus. Toivottavasti ehdit
kertoilemassa meille aina välillä kuulumisia!!
Mun on nyt taas pakko rientää!! Käyn sit paremmalla ajalla uudestaan;kun nyt roikkuu oma muksu lahkeeeeesssaaaaaa!!!
Nonulikp32tai1
Nyt kerkeän pikkuisen paremmin!! Iltapuuro syöty, ja nyt saa pikkuneiti katsoa hetken pingua, ennenkuin painutaan pehkuihin:)) Tänään vihdoinkin, myös vanhempani palasivat thaimaasta:)) voi sitä jälleennäkemisen riemua, joka pikkuneidin ja mamman välillä oli:)) ihan ilon kyyneleitä!! tänään onkin sitten koko ehtoo istuttu mun kotona!!
bärchen:minäkin olen tosi talvi-ihminen, pidän lumesta ja jäästä, muuten luistelemaan ei päästä!! pidän siis myös kovasti luistelemisestakin! Mut meteorologi lupas, ainakin hetkiseksi pakkasta ja lunta, myös tänne lounais-suomeen:))
).( musta tuntuu, et jos huomenna ei menkat ala, ni sitten testaan, meni syteen tai saveen, onhan mulla noita testejä varastossa vaikka muille jakaa;))
tulipa tästä taas lyhyt stoori, mut pakko mennä laittamaan tyttöä yöpuulle!!
katsotaan, kerkeisinkö huomenna paremmin!!
nonulikp32
Ovistuulia kaikille Rakkaille tontuilleni!
Nonuli: Niinhän se on että toivo elää kunnes täti tulee (vanha suom sananlasku). Tulehan sitte kertomaan testin tulos. Oletko mitannut lämpöjä? Mulla laski 1/2 astetta siinä vaiheessa kun täti tuli. Tai oikeesti jo edellisenä iltana. Jos lämmöt on ylhäällä niin vois hyvinki olla kiinnittymisvuotoa! Ihan todennäköisyyslaskennankin mukaan jonkun toisenkin olis syytä kohtapuoleen plussata!
Mukavaa Essi80 kun pinouduit pitkästä aikaa. Ei muuta kun vauvantekohommiin.
on: Tätsy pakkailee kamppeitaan pikkuhiljaa. Kp3 menossa. Kummallisia ajatuksia pääkopassa. Entä jos alettaiskin käyttämään ehkäisyä? Älkää kysykö miksi mietin tälläisiä. En tiedä itsekkään. Ehkä oma mukavuudenhalu taas nostaa karvaista päätään? Onhan oikeesti ihan eri asia olla taas pikkuvauvan äiti kuin koululaisten jotka lähes täysin omatoimisia.. Mutta kyllä me jatketaan tätä TJOT-meininkiä. Eihän ollut tarkoituskaan yrittää veren maku suussa vauvaa hinnalla millä hyvänsä.
Eli en aio syödä mitään hormoneja tähän toivottoman pitkään kiertooni tai mennä hedelmättömyyshoitoihin vaikkei vauvaa kuuluisi. Se on vaan sitten " mentävä" näillä muksuilla.
Mannarii
edelleen mulla joten menen tänäänlääkäriin, ihan vaan tarkistutan keuhkto ja poskiontelot.
Täti kait lopuillaan, no tiedä sitten kauanko nämä ekat menkat kestävät. Hyvä puoli on siinä että ei tärpännyt , on se et oli ihana huomata että emnkat tuli kp28 eli uhan normaalisti. viimeksihän ne ekat luomut tuli kp47 ja tein varmaan kolme raskaustestiä, kroppa siis toimii. Mutyta nyt kysynkin teiltä, mä en siis ekassa raskaudessa pongaillu oviksia vaan mentiin ihan tulee jos tullakseen , tulikohan siks niinhelpolla 4. kierrosta, en miettinyt koko asiaa, ajattelin et vuosi saa mennä sit huolestun, no nyt mietin kokoajan oviksia ja se et miten ne tunnistan kun en ksokaan ole sellasia miettinyt? kipuiluja vai mitä ja millon ne tulee? raskaaksi tulohan on musta tois tsäkää että osaa sekstailla juuri oviksen aikaan.
Mun äiti on meillä, meni pojan kanssa ulos, meillä pakkasta-2. iltapvällä mulla on se lääkäri ja huomenna olisi iltavuoro jos töihin voin mennä.
no nyt lopettelen plaailen vielä lukemaan myöhemmin..
t. manteli kp 3
Meikäl oli tänään inssi ja hyväksytty suoritus oli, tällä maanteiden kauhulla on nyt sitten ajokortti! Jes :) Muutenkin nyt on jotenkin tosi hyvät fiilikset kun mun miehelläkin alkaa valmistuminen häämöttämään ja se saa sitten töissä palkankorotuksen niin ei ole sitten taloudellisesti niin tiukkaa, vaikka pari kuukautta vielä olenkin kotona. Ja aurinko paistaa, jes :)
Fudgis: Hauskaa kun sullakin on ollut samanlaisia " rintaoireita" pillereiden jälkeen. Jotenkin pillereitä syödessä rinnat oli niin turrat ettei niiden olemassaoloa pahemmin edes huomannut. Nyt niitä aristaa koko ajan ja jopa vihloo ja nännit on ihan erilaiset. Kroppa on jotenkin " herännyt henkiin" , se tietää että nyt yritetään vauvaa ;)
Essi80: Kiva kun olet tehnyt paluun linjoille! Ihmettelinkin jossain vaiheessa että mihin olet kadonnut, mutta ymmärrettäväähän se on jos teidän yrityskin on nyt vasta alkamassa. Tsemppiä!
nonuli: Joko olet testannut vai tuliko tädin pahalainen kylään? Jännään sun puolesta!
mannarii: Luulen että on tosi hyvä strategia mennä vaan tjot-meiningillä ihan rauhassa, ei ota mitään paineita niin varmasti nalli napsahtaa ;)
manteli: Hyvä että sun oma kierto lähti noin nopeasti käyntiin. Mullakin oli eka kierto 29 pv, seuraavasta ei nyt vielä tietoa.
Niistä ovisoireista, jos sun kierto on se 28 päivää niin sitten ovis on todennäköisemmin siinä 14 kp:n tienoilla. Ainakin mulla selvinä oireina silloin on runsas venyvä valkovuoto, vatsan turvotus ja ovispäivän tienoilla kovempaa vihlontaa vatsassa ja myös selvää jomottavaa tunnetta vasemmassa tai oikeassa munasarjassa. Lisäksi melko selkeästi kasvanut seksuaalinen halu ja jotenkin paikat on arkana, sen huomaa pupuillessa, olisko kohdun kaula alempana tai jotain. Toistaiseksi en ole kyllä ovulaatiota tikutellut, mutta mun mielestä tuo 14 pv ovulaatiosta menkkojen alkuun on selkeä sääntö.
calle77: Oliko sulla tänään se ensimmäinen neuvola? Tulethan meille kertomaan miten meni :)
Palaillaan..
Sophie77: Hieno suoritus! Nyt vaan kovaa ajoa ja paljon, ettei käy niinku mun kaverille. Hän ajoi kortin just ennen kuin raskautui 29-vuotiaana eli toissa kesänä. R-aikana hän jo alkoi varomaan ajamista ja kun liukkailla viime talvena kävi muutama " läheltäpiti" -tilanne niin kaveri vähensi taas ajeluja. Sitten kun vaavi syntyi hän ei uskaltanut ajaa enää ollenkaan kun lapsi oli kyydissä. Tilanne nyt: kohta pitäis ajaa kakkosvaihe eikä ajokilometrejä ole kuin ehkä parisataa (??) Tuntuu että meni ne autokouluun laitetut rahat ihan harakoille. Mut eihän tää siis tietenkään tarkoita että Sulle Sohvi näin kävisi!!
Vihdoin tuli talvi! Oli ihanaa käydä koiran ja miehen kanssa kävelyllä kun oli lunta. Voikun nää pysysis maassa!
Mannarii
Mannarii puhuu asiaa, nimittäin minäkin olen tällainen erityisen myöhään kortin ajanut, eli 25-vuotiaana. sitten tulin raskaaksi, ja jäi kakkosvaihe. lykittiin parilla vuodella, ja nyt se olis ollut taas edessä, mut ei ollu kertakaikkiaan rahaa ajaa, eikä aikaa, kun ei ole kuin yksi auto, eli lykittiin taas!! Täytyy sanoa, että olen myös aika arka kuski, kun saan autoa atodella vähän käyttööni!! Joten paas huristellen joka päivä, ja paljon, vaikka löpö onkin kallista! onnea vielä kerran!
).( ei ole täti tullut! Testasin aamulla, ja ilmeisesti jonkinmoisen haalean viivan sain advancen-liuskatestiin!! älkää oonitelko, sillä en oikein tiedä, että näemmekö ukon kanssa siinä vain harhan vai toivon!! nyt voimme vain uskoa ja toivoa, ja odottaa!! mannarii, kirves ei lennä kaivoon, ennenkuin täti syöksyy housuun... haluaisin niin kovasti jo iloita, mutta en uskalla vielä!! olen jo kaksi kertaa luullut tädin tulevan, mutta vielä se on muuttunut iloksi jollain tapaa, jotenkin tuntuu, että se vielä suureksi suruksi muuttuu!!
Nyt jos tämä lopulta päättyy menkkojen alkamiseen, niin aion poistua, ainakin hetkeksi palstailemasta, koska tämä taitaa kuitenkin luoda liiaksi stressiä! Tarkoitan tällä sitä, että kokoajan mietin kroppaani ja raskautumista, ovulaatioita, päiviä, herkimpiä testejä jne... ei se niin saa mennä!! kyllä elämässä pitää olla muutakin, kuin raskaustestien tilaamiset netistä ja limojen ihmettelemiset!! Vauvan haluan, mutta en näin!!
Enkä todellakaan halua vähätellä teidän tukeanne, se tässä olon tekeekin ristiriitaiseksi!! Te olette tulleet minulle tärkeiksi, mutta, nyt on pystyttävä rentoutumaan, ja lakattava miettimästä näitä juttuja liikaa!!
Olette minulle tärkeitä, ja tulen kyllä takaisin, jos en kuukauden päästä, niin joskus, ja ajttelen teitä kaikkia suurella lämmöllä!! halaus ja rutistus!!
puhallan teihin paljon plussatuulta++++++++++++++++++++++++
ja kaikkea hyvää ja kaunista!!
nonulikp33
Onnea Sophie ajokortin johdosta! Itekin muistaa ton päivä vaikka siitä omalla kohdalla on se 13 vuotta. Hih!
Mä en ole kauheesti ehtinyt pinoutua. Eipä juuri kyllä ole ollut kertomisiakaan ja jotenkin on ollut niin jännittynyt näistä päiväkotiasioista ja toisaalta myös omista töidenaloituksista, ettei paljon muulle ole löytynyt sijaa. Mulla on heti maanantaina sellanen työvuoro, että saatan joutua lähtemään käytännössä melkein minne vaan ja vähän tuntuu, että olis halunnut aloitella pikkasen pehmeemmin. Ja se seuraavan viikon reissu varmistu eilen, joten toivottavasti ei ole kierto venähtämässä. Silloin nimittäin olen just väärään aikaan aika pitkälti väärässä maanosassa. Mun työpaikka siis on taivaalla ja tänä aikana kun olen ollut pois, on tullut niin paljon muutoksia, että olen kyllä auttamattomasti pihalla. Vaikka kädestä pitäen kaikki koulutetaan uudelleen niin kyllä se käytäntö kuitenkin on paras opettaja. Vähän aikaa se aina vaatii, että pääsee hommiin takaisin sisään niin kuin missä tahansa työssä. Päiväkodissa yritettiin tänään syödä niin poika ei suostunut maistamaan lusikallistakaan. Eikä juomaan maitoa nokkamukista. Meillä on kotona vielä ollut tuttipullo käytössä. Huomenna mennään vielä yhdessä, mutta katotaan sitten maanantaina, miten homma lähtis meneen ihan itsekseen. Pelottaa ainakin äitiä...
Olipahan nyt omanapaista vuodatusta. Toivottavasti en masentanut kaikkia ja hauskaa torstaipäivän jatkoa!
Äitsy kp7
Oltiinkin samaan aikaan asialla. Vaikka kielsit, aion kuitenkin lähettää varovaiset onnittelut täältä. Ja toivottavasti ei menetetä sua täältä pinosta. Sulla on niin ihanan reipas asenne kaikkeen tähän " hölmöilyyn" . Itekin oon kyllä samaa mieltä tosta, että pitäis vähän relata näiden päivien laskemisissa ja limojen tarkkailussa. Nyt kun duunit alkaa ei enää tietty ihan samalla lailla ehdikään. Mutta anyway, jos te molemmat siinä tikussa jotain näätte, niin eiköhän siinä jotain ole...:)
Äitsy
jo toisella sivulla.... Sen verran pakko kirjoittaa pikaisesti että nousee pino etusivulle!
Mukava lukea teidän kuulumisia, monet ovat lähtökuopissa uuteen kiertoon eli nyt vaan voimien keruuta ja miehen kiusaamista oikein urakalla!! Varovaisia säteitä lähetän Nonulille ja pistän sormet ja varpaat solmuun onnea toivottamaan :) Ja iso lämmin halaus Fudgikselle että pääsitte miehen kanssa yhteisymmärrykseen!!
Ensi viikolla palaan töihin ja pääsen taas takaisin palstarytmiin ja paneutumaan teidän kuulumisiin kunnolla. Meidän kotiläppäri on oikea romu joten tällä ei viitsi nautinnokseen asioihin paneutua. Uusi kone on mieheltä jo pyydetty mutta tiedättehän miehet, jollei nyt niin joskus puolen vuoden päästä....
ON: Eilen oli eka neuvola ja tuli vähän outo fiilis. Täti oli kyllä vilpittömän kiva, mutta lähinnä tuli sellainen olo että oltiin siellä näyttämässä naamaa ja antamassa osoitetiedot...Näin ensikertalaiselle olisi ollut kiva jos pahoinvoinnista ja muista oireista olisi keskusteltu ja myös vuodoista ja keskenmenoista mainittu. En oikein saanut mitään kysyttyä kun täti höpötti omista lapsistaan ja sairaslomastaan..Mutta eka ultra on tasan kuukauden kuluttua ja siihen asti päätin ottaa erittäin hötkyilemättä. Viime viikot ovat olleet vain tätä ihanaa raskautta ja nyt pitää saada muitakin asioita mielen päälle ettei mene napaan tuijottamiseksi :D
Pahoinvointia on kyydittänyt flunssa ja siksi luulen että olo ollut superkurja. Mutta tänään näyttää jo paremmalta! Ja mikä ihanaa, nyt on TALVI :) Olen ehdottomasti talvi-ihminen mitä kylmempi ja enemmän lunta niin voi ihanaa!
Puhuitte muutoksista rinnoissa, mutta on ollut aina pikkuiset b:t , mutta nyt jo melkein kaikki vanhat liivit tuntuvat ahdistavan. Rinnat eivät ole arat mikä on tietysti miehelle aivan ihana asia. Ukkoparka on ollut kuin karkkikaupassa viime viikot...
Hyvää perjantaita kaikille!
Paljon näyttää olevan muutoksia ilmassa tonttuporukassa!
NONULIlle ihan ekaksi myös varovainen onnittelu...voi, toivottavasti olette miehesi kanssa nähneet oikein! Ihan haikeudella luin, että meinaat lopettaa palstailut :( Voin jo tässä vaiheessa sanoa, että sinua tulee kyllä ikävä, byääh. Olet ollut niin pirteä " tuttavuus" ja pitänyt palstaa elävänä. Mutta ymmärrän kyllä päätöksesi. Toivottavasti nyt on plussa varmistunut ja päätätkin jatkaa palstailua - käyt ainakin välillä kertomassa meille kuulumisiasi. Kaikkea hyvää jokatapauksessa sinnepäin!
CALLE77lle kiitos halauksesta. Hyvillä mielin ollaan yrittämässä :) Täytyy myöntää, että eilen alennusmyynneistä ei tarttunut käteen ko muutamia lastenvaatteita...#punastelee nolona#. Mutta perustelen ostoksiani sillä, että kun niitä raskautuneita nyt on lähipiirissä useampia, niin on heille lahjoja ostettuna valmiiksi ;) Toki sitä toivoo, että yhdet pikkutossut saisi pitää itselläkin ennen kuin muiden vauvat putkahtavat maailmaan ja rupean lahjoja toimittamaan...
Kiva, että flunssasi on jo helpottamassa. Hyvä myös, että neuvolassa kaikki meni hyvin - paitsi neuvolatädin omanapaisuus varmasti syystäkin ihmetyttää. Tsemppiä töihin!
ÄITSY05: Tsemppiä sinullekin töiden alkuun. Kuulostaa kyllä hurjalta, että työvuorossa voi joutua minnepäin maailmaa tahansa! :) Mutta varmasti kaikki sujuu hyvin - mihinkäs ne taitosi olisivat hävinneet! Toivottavasti päiväkotihommatkin lähtevät sujumaan hyvin. Kyllähän ne varmasti lähtevät, mutta toivottavasti ennemmin kuin myöhemmin!
MANNARII: ymmärrän ajatuksiasi ehkäisystä ym. epävarmuudesta. Siitä omanapaisuusosuudessani lisää :) Kuulostaa hyvältä tuollainen tjot-meininki. Elämä ainakin on rennompaa sellaisella asenteella! Mainintasi todennäköisyydestä, että jonkun pitäisi kohta raskautua, herätti mielenkiintoni: minkälaisia todennäköisyyslukuja tiedät? Ois tosi kiva kuulla. Itsellä ei ole muuta tietoa kuin joka viides pari kärsii lapsettomuudesta. Positiivisemmat skenaariot siis kehiin, kiitos! :)
(Oli muuten aivan loistava tuo tunnettu suomalainen sananlaskusi tädin tulosta: tuon pistän mieleeni! :))
SOPHIE77: Onnea ajokortista! Yhdyn muiden kommenteihin siitä, että kannattaa ajella ahkerasti. Tunnustaudun ihmiseksi, joka nauttii autolla-ajosta, aijai ko kivaa.
MANTELI: Mitä lääkärissä sanottiin? Toivottavasti flunssa menee kevyesti ohi. Kiva, että kiertosi lähti noin nopeasti käyntiin!
ESSI80: kiva kuulla sinusta! Ja tsemppiä heti alusta asti tosiyritykseen :)
BÄRCHENille huiskutus!
ON: ovista ootellaan. Ajatukset heittelehtii aika tavalla. Välillä tuntuu, että onko hullua haluta lasta vielä ennen kuin olen ehtinyt kunnolla töihin. Nyt tiedossa vain pienin äitiyspäiväraha. Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että menonsa suhteuttaa aina tulojen mukaan ja sitten, jos meitä olisikin kolme, niin ollaan miehen kanssa valmiita tinkimään omista menoista (ja muutenkin varmaat leffailut ym. jää luonnostaankin vähemmälle). Ja miehellä on onneksi ihan hyvä työpaikka. Ristiriitaisia ajatuksia kuitenkin ilmassa - ehkä kuuluukin olla näin ison muutoksen edellä?!
Terveisin, Fudgis kp6/33
Olin siis eilen lääkärissä, onneks mitään tulehdusta ei ollut keuhkoissa eikä poskissa, kertoi tämän olevan vaan sitkeää flunssaa, nenän tukkoisuuteen määräsi Duactia jota eilen aloin syömään, ehkä vähän helpottanut, kaksi pvää saikkua, eli su menen aamuun non sit onkin taas kolme vapaata. mulla nyt pari viikkoa vain vähän töitä mut sit pitkiä työputkia.
Poika meni siis tänään hoitoon kuten oli sovittukin, olen lukenut hyvää kirjaa, jonka aloitin eilen ja oli pakko lukea tänään loppuun. Jäin ihan koukkuun, nukuin päikkärit 45 minsaa, silti väsyttää, no nukuin viime yönä huonosti. poika istui sängyssä puol neljä ja huusi äitiä, jatkoi kyllä unia kun sanoin että on yö ja nukutaan.
Mula kp 4, olem mietti nyt tota raskautumista, en jaksaisi alkaa metsästää ovulaatioita ja harrastaa seksiä joka toinen pvä vaan sen takia ey tukis raskaaks, yritän mennä meiningillä tulee sit kun tulee ainakin ekat kuukaudet. ei esim iltavuoron jälkeen ehkä jaksa hypätä petiin jos seuraavana pvänä aamu vaan sen takia, jos tärppäis, nyt kahville, sit haen pojan hoidosta.
t. nuhanenä manteli kp4
Paranemista Manteli! Teilläkin tjot meiningit näemmä. Oliskohan kierron ajankohdalla mitään vaikutusta: mulla tänään kp5 ja just nyt ei hirveesti kiinnosta vauvanteko ainakaan täyspäiväisesti. Tai joo SE homma kyl kiinnostaa mut ei oheiskuviot.
Fudgis: Nauran täällä itsekseni: ei mulla ole mitään todennäköisyystilastoja taskussa (aikoinaan lukiossa sain ko matikankurssista nolon huonon arvosanan) raskautumisesta. Ihan " perstuntumalla" ja ottaen huomioon että meitä on n.10 täällä. Suurin osa (paitsi minä) alle kolmekymppisiä ja kaikki ilman ehkäisyä. Vois odottaa että ainakin kolmasosa meistä raskautuu parin ekan kuukauden sisään!
Mutta saapas nähdä!
Calle: surkee neuvolan täti kun omista jutuistaan vaan puheli! No todelliset helmet on harvassa; ainakaan mun kohdalle ei ole moisia sattunut. Ekaa kun odotin oli terkkari vanhapiika joka ei turhia kysellyt tai jutellut. Jälkitarkastusneuvolassa se kehotti ehkäisyksi käyttämään PIDÄTTÄYTYMISTÄ! Arvatkaa naurettiinko tolle ja kauan!
Äitsy: Miten mahdollinen raskautuminen vaikuttaa sun työkuvioihin? Kuinka kauan voi ylipäätään lennellä? Lentäminen muutenkin raskasta hommaa ja vielä se jatkuva edes takasin kävely käytävillä.. (Olenko kärryillä kun oletan että olet " lentoemo" ?)
Peesaan sua ettei Nonulin pitäis meitä jättää:
Nonuli: Älä jätä meitä!!!!!
Mannarii
Onpa ollut hiljainen päivä. Eipä sitä kyllä itsekään ole ehtinyt pinoutua ennen kuin nyt. Poika jäikin jo tänään yksin syömään ja päiväunille päiväkotiin. Ei ollut syönyt eikä suostunut nukkumaan sängyssä, joten kun menin hakemaan niin meidän mies veti sikeitä omissa rattaissaan sisällä. Oli kuulemma ollut ihan hyvällä tuulella koko ajan paitsi silloin nukkumaan mennessä. Olihan se melkoista jättää ja kauheesti piti itselle keksiä tekemistä, ettei koko ajan ajattelis, että miten siellä menee.
Mannarii, oot joo ihan kärryillä ammatin suhteen. Raskautuminen vaikuttaa kyllä työkuvioihin. Me saadaan lopettaa lentäminen heti raskauden toteamisen jälkeen, jos halutaan, mutta se pitää lopettaa viikolla 18. Sitten työnantaja osoittaa jotain toimistossa tehtävää hommaa, mikä yleensä on tosi kypsää, kun ei ole tottunut istumaan pöydän ääressä eikä varsinkaan säännöllisesti 8-16. Esikoista odottaessa mulla oli tarkoitus lentää toi 18 viikkoa, mutta tosiaan se maha pullahti aika aikaseen niin jouduin lopettaan jossain 14-15 viikolla. Se vaan kertakaikkisesti oli tiellä eikä kykkiminen ja kurottelu ahtaalla käytävällä enää tuntunut yhtään hyvälle ja vähän alko pelottaakin siellä riuhtoessa. Nyt on sama mielessä, eli aion yrittää lentää niin kauan kuin mahdollista ja sitten todennäköisesti jään hoitovapaalle. Tietysti ei voi tietää, jos vaikka tällä kertaa tulee enemmän pahoinvointia tai muita ongelmia, niin lentäminen ei kyllä oikein luonnistu. Sitten täytyy miettiä uudelleen. Kun nyt tietysti ensin raskautuisi. :)
Fudgis, me mennään melkein samoissa, mulla taitaa olla kp7 ja tosiaan ovista odotellessa. Tänään on ollut ihme jomotteluja mahassa. Jokohan se siellä kasvukipuilee. Toivottavasti.
Calle77, todellakin aika kehno neuvolantäti. Meillä on tosi mukava ja se eka kertakin kesti tosi kauan ja saatiin kyllä kysellä ja keskustella ihan mielin määrin. Mieskin oli silloin mukana. Odotat varmaan aika innolla sitä ekaa ultraa. Mä en ainakaan millään meinannut malttaa, kun se tuntui olevan niin hirveen kaukana.
Nyt mä aion lösähtää sohvalle telkkarin ääreen. Hauskaa viikonloppua kaikille!
Äitsy
Muutama päivä tuli taukoa pikku reissun takia ja tännehän oli tullut kivasti kuulumisia sillä aikaa. Itselle ei kuulu kummempaa kuin että ovistahan tässä täytyy vain odotella. Siinä mielessä on siis aika tylsä vaihe kierrossa meneillään niin kuin aika monella muullakin meidän porukassa. Tai no, voihan sitä aina harjoitella tietenkin :) Mulla siis meneillään kp6 ja toinen yrityskierto lähti käyntiin.
Sophie77:lle onnittelut loistosuorituksesta! Ja kuten muut ovatkin jo ehtineet kommentoida niin kannattaa tietenkin ajaa tosi paljon. Muistan kyllä itse inhonneeni sitä jokseenkin epävarmaa alkuaikojen ajoa mutta nopeesti se sitten lähti sujumaan, kun sai itseä otettua niskasta kiinni ja pakotti itsensä ajamaan. Oon tosin muutenkin sellainen, että tekemiset vaatii aina jonkun pakon taustalle tapahtuakseen.
Nonuli: Se on paha menetys meidän porukalle, jos lähdet tauolle. Mutta tottakai sun täytyy tehdä niin kuin susta tuntuu parhaalta. Tällä pinoutumisella on tosiaankin sellainen vaikutus, että alkaa innoissaan ja suorastaan vimmalla tarkkailla kaikenlaisia oireita jne., huomasin sen viime kierrossa itsekin. Toivon kovasti, että se viiva siitä vahvistuisi ja saatais toinen plussa, olis se ihanaa. Ja jes, nyt se talvi tuli, ainakin jonkinmoinen!
Äitsy: Tsemppiä töiden alkuun! Mä luulen kans, että se lähtee kuitenkin sujumaan hyvällä rutiinilla ja toisaalta kun tulee heti alkuun tuollainen kunnon reissu, niin pääsee heti asiaan. Tää nyt on tietysti vain oma käsitys ja kokemus. Vaikka itsekin aina miettii, että ois kiva jos hommat alkais vähitellen, silti on mennyt sujuvasti vaikka alku onkin tullut kertarysäyksellä, silloin jää turhat jännittämiset tms. pois, kun ei niihin ole yksinkertaisesti aikaa eikä mahdollisuuksia.
Calle77: Ihanaa, että meistä joku on päässyt jo neuvolaankin asti! Olen samaa mieltä siitä, että kuulostaa vähän kummalta jos terkka kertoo sairaslomastaan ja omista lapsistaan, mutta ehkä sillä on tosiaan sellainen tapa, että se eka kerta on jonkinlaista leppoisaa tutustumisjutustelua. Kysele vain rohkeasti seuraavalla kerralla, sitä vartenhan neuvola on, että sieltä neuvoja saa (näin olen käsittänyt).
Fudgis: Älä suotta nolostele ostoksiasi!! Täällä on sellainen hullu paukapääshoppaaja, että meillä on kaapit täynnään toinen toistaan söpömpää vauvatavaraa. Mä olen keksinyt toiminnalleni kaksi loistavaa perustelua: 1) on " pakko" ostaa kaikki söpöt nyt, koska ei niitä sitten ole enää varmaankaan saatavilla, kun niitä oikeasti tarvitaan ja 2) jos jäämme ilman lapsia, ei maailmasta eikä tuttava-sukulaispiiristäkään vauvat lopu, lahjoitetaan ne sitten pois. Tästä varmaan huomaa, että ei olla taikauskoisia :) Ehkä nää " järkiperustelut" ei oo kovin järkeviä eikä kestä sen tarkempaa pohtimista tai arviointia, mutta tomii meillä! Ristiriitaisia ajatuksia on täälläkin havaittavissa, pidän itseäni pöpinä välillä, kun mietin miten rahat riittää ja saanko enää ikinä töitä mistään, mutta sitten se menee ohi. Saa nähdä millainen paniikki siitä vielä tulee, jos joskus plussa testiin saadaan.
Manteli: Kuulostaa mun mielestä järkevältä se, ettei stressaa itseään oviksen metsästyksellä ja tee itselleen ja miehelleen pakkoa petipuuhista, jos ei jaksa tai huvita. Me yritettiin tuollaista rauhallista tyyliä viime kierrossa, mutta nyt oon tainnut höyrähtää täysin, tilasin nimittäin ovistestejä. Pakkomielle tästä vielä kehittyy, voi voi. Järkevämmät välttäkööt! Ja parane pian!
Mannarii: Meillä se menee sama kp. Nyt pitäis malttaa harjoitella ovista varten vaikka samaan syssyyn alkaa kyllä naurattaa, että ei luulis et tässä enää harjoittelua kaipaa. Sanoitkin sen osuvasti, että oheistoimintaa ei kaipaa aina, vauvansaanti ois mukavaa. Mä tosiaan sorruin tilailemaan niitä ovistestejä ja ei kai niitä voi käyttämättä jättää, joten kovin ohjelmoitua tulee meidän vauvanteosta. Voihan se olla että kyllästyn siihen ovistestailuun hyvinkin pian ja sitten jää tikut kaappiin, mutta voihan niitä kierron-pari kokeilla. Toivokaamme että sun todennäköisyyslaskelmat pitää paikkansa ja ainaski kolmasosaa onnistaa pian ja loppujakin pian sen jälkeen!
Essi80: Tervehdys sinulle ja paljon lykkyä yritykseen!
Frankie: Hauskaa viikonloppua!
Terkuin Bärchen
Kiitokset kaikille onnitteluista ja neuvoista! Aion tosiaan ajella ahkerasti ja mulla on nyt oma autokin käytössä niin ei ongelmia ainakaan auton saatavuuden suhteen. Lähinnä huolestuttaa että jaksaako sitä enää kävellä ja pyöräillä mihinkään ;) No, onneksi meidän hauvavauva pitää liikkeessä, lenkillä käydään joka päivä.
nonuli: Nyt kyllä harmittaa jos meinaat meidät hylätä! Ei saa ottaa liikaa paineita vauvan teosta, vaikka täällä palstaileekin. Ymmärrän kyllä että niin saattaa käydä :/ Toivottavasti kuitenkin pistäydyt välillä ilmoittelemassa itsestäsi, ainakin kertomassa että vahvistuiko se plussa!
äitsy05: Onpas sulla mielenkiintoinen ammatti, upeaa kun pääset matkustamaan ympäri maailman, vaikka nyt työn puitteissa mutta kuitenkin :)
calle77: Olinpas hölmö kun luulin että ensimmäisellä neuvolakäynnillä on jo eka ultra. Tässä taas nähdään kuinka tietämätön olen näistä jutuista ;) Ja tosiaan olipas hassumainen neuvolatäti! Se on jotenkin hämmentävää kun ihmiset joskus heittäytyy täysin omanapaisiksi aivan väärissä tilanteissa. Mutta parempi onni ensi kerralla, kai siellä on niitä neuvolatätejä useampia, ettei tarvitse sillä samalla vält. käydä.
fudgis: Olen myös miettinyt tuota taloudellista puolta jos sattuisin hyvinkin nopeasti raskautumaan, niin miten tässä tultaisiin toimeen. Lasken koko ajan että kuinka monta kuukautta ehtisin olla töissä valmistumisen jälkeen, kuinka paljon ehtisi saada säästöön, millä perusteella se äitiyspäiväraha laskettaisiin mun kohdalla jne. Mutta luulen että turha sellaista on murehtia, sillä että toisella vanhemmalla on suht hyvä työpaikka pötkitään jo aika pitkälle ja sitten jos osaa vielä olla järkevä rahan käytön kanssa niin hyvin pärjää.
Siitä todennäköisyydestä tulla raskaaksi; mulle on jäänyt pari prosenttilukua eri lähteistä mieleen. Oliko se niin että 20 % naisista raskautuu heti ekasta yrityskierrosta pillereiden jälkeen ja 90 % naisista on raskautunut vuoden yrittämisen jälkeen. Meikäläinen tähtää ainakin tuohon jälkimmäiseen sakkiin ;)
manteli: tjot-meininki on hyvä meininki! Pikaista paranemista flunssasta!
ON: Nyt menossa kp 25 eikä tässä ole kummempia tuntemuksia suuntaan eikä toiseen. Ensi viikolla on sitten piinaviikko taas, viime kiertohan oli 29 päivää. Kattellaan nyt tarvitaanko niitä raskaustestejä tässä kierrossa :)
Ensi viikolla uudet kujeet..
Mukava oli taas lueskella kuulumisianne! Viikonloppu on meillä edennyt rennosti - ollaan vaan oltu ja tehty, mitä huvittaa.
MANTELI: Toivottavasti saikku teki tehtävänsä ja työt ovat tuntuneet tänään hyvältä. Kiva, että vapaatakin taas tiedossa, niin ehdit kuntoutua flunssasta kunnolla ennen rankempia työrupeamia.
Tjot-meininki raskautumisen suhteen kuulostaa hyvältä! Petipuuhia silloin kun huvittaa. Ei tätä liian " vakavasti" tarvi ottaa.
MANNARII: " Pidättäytyminen" ehkäisykeinona kuulostaa kyllä taatusti toimivalta, mutta aika uskomattomalta neuvolta :D Ja vielä terkkarin tädiltä, huhhuh. Tsemppiä teillekin tjot-meininkiin.
ÄITSY05: Onnistunutta ja mukavaa työvuoroa huomiseksi! Mihinkähän päin maailmaa pääset?! :) Saako udella töistäsi sen verran (ko on se sen verran mielenkiintoisen kuuloinen työ ja en muita lentoemoja " tunne" , niin käytän nyt tilaisuutta hyväkseni), että miten teidän työvuorot menee - kuinka pitkiä työrupeamia ja kuinka paljon sitten perään vapaata?
Ollaan lähelle samoissa kiertopäivissä ja mainitsit jomotteluista - totta, nyt kun asian mainitsit, niin itsekin voi todeta, että jomottelua todellakin. En olisi osannut munasolun kasvukivuiksi ajatellakaan. Täytyypä kirjoittaa " raskautumispäiväkirjaan" , millä puolella kipuja tuntuu, niin voi tulevina kuukausina (joita toki toivon, ettei tulekaan, vaan tärppäis heti) seurata, vaihteleeko puoli.
BÄRCHEN: Sinullakin ovis tulossa. Kerrohan, miten ovistestailu etenee. Itse en ole vielä testejä hankkinut - enkä tällä tietoa ole ajatellut hankkiakaan. Mutta katsotaan muutaman kuukauden päästä ;) Harjoittelu kannattaa varmasti aina. Pitää ainakin parisuhdetta läheisenä: ja tulevalle beibillehän ei turvallisempaa kasvuympäristöä olekaan kuin vanhempien läheinen suhde.
Kiva kuulla, etten ole ainoa lastenvaatteidenostelija. Perustelusi kuulostavat kertakaikkiaan fiksuilta ja uskottavilta. Alan käyttää noita itsekin, jos mies rupeaa ihmettelemään, miksi kannan lastenvaatteita jo tässä vaiheessa kotiin :)
SOPHIE77: Toivottavasti autoilu on maistunut mukavalta! Kiva, kun kerroit noista raskautumistodennäköisyyksistä - minulla kun ei tuollaisia konkreettisia lukuja ollut tiedossa. Meitä tonttuja on nyt yhdeksän, joten kaksi raskautuu ekasta kierrosta (Calle77 ja...) ja muut vuoden sisällä. Sitä 10%, joka ei raskaudu ekan vuoden aikana, ei meidän porukasta sopivasti löydykään, kun mahdutaan kaikki tuohon 90%iin. Sovitaan näin! :)
Voidaan tsempata toisiamme, että kyllä me rahallisesti tullaan pärjäämään. Ei murehdita!
Sinä elät kierrossa jännittäviä vaiheita. Toivottavasti on tärpännyt!
NONULI, toivottavasti käyt tässä joskus sen kertomassa, vahvistuiko viiva. Toivottavasti! CALLE77: innolla odotetaan ultrakuulumisiasi. Hyviä vointeja! FRANKIElle ja ESSI80lle mukavia hetkiä tämän " projektin" parissa.
ON: ei mitään uutta auringon alla. Ovista ootellessa. En varmaan oviksen tarkkaa ajankohtaa huomaa (en ainakaan viime kierrossa huomannut). Koetetaan pitää yllä jokatoinenpäivä-tahtia. Toivottavasti sillä tärppää. Koetan kyllä muistuttaa itselleni, että ei se nyt varmaan heti ekasta kierrosta tärppää, mutta mitäs sitä omalle innokkuudelleen voi. Kyllä minä kovasti toivon...
Fudgis kp8/33
Viikonloppu on vierähtänyt hauskoissa merkeissä: Oltiin miehen kanssa kahdestaan kotona. Pupuiltu on ahkerasti vaikka kp vasta 7 eli eihän tässä vaiheessa vielä " kannattais" raskautumisen kannalta. Mut miehellä alkaa yövuorot ja silloin peiton heilutus valitettavasti jää vähiin niin ollaan temmelletty " varastoon" .
Huomennahan meillä on sitte uuden pinon aika. Saa nähdä kuka ehtii aloittamaan sen vai minä. Nonulista ei sit ole mitään kuulunut. Voi harmi!
Mannarii
Oltiin jo tiputtu toiselle sivulle ja sehän ei käy laatuunsa - jotain täytyy siis rustata :)
Mannarii oli hoksannut, että ollaan aika moni kierron alussa. Mielenkiintoista seurailla, mitä tuleman pitää! Ja tietysti ensin nyt kaikista suurimmalla mielenkiinnolla seuraa teitä kierron lopussa olevia, josko ei enää alkukiertoa tulisikaan...!
On ollut puhettu rinnoista. Kannan korteni kekoon. Minä en ole suurentumista huomannut (harmi sinällään, tännekin lisää mahtuisi ;)), mutta suuri ero on siinä, miten rinnat " toimii" pillereiden lopettamisen jälkeen. Nyt huomaa, että niilläkinhän on mukava vaikutus tohinoissa... #punastelee# ja muutenkin ovat paljon aktiivisemmat kuin aiemmin. Olen kyllä muutenkin miettinyt, että kuinkahan paljon ne pillerit oikeasti vaikuttaa?! No, tiedä näitä, mutta mukava on ilman pillereitä elellä :)
t. Fudgis kp4/33 (yhden kierron perusteella)